Hiszpański SUV mierzy 4,36 m długości, czyli tyle co przeciętny kompakt. Nieduże nadwozie nie oznacza wcale ciasnoty w środku. Wręcz przeciwnie. Na tylnej kanapie miejsca wystarczy dla trzech dorosłych osób, przy czym przestrzeni na nogi i nad głową jest naprawdę dużo. Bagażnik ma 510 litrów pojemności (w wersji 2WD) lub 485 litrów (4WD).

Na środku deski rozdzielczej króluje duży 8-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego Media System Plus z rozbudowanymi funkcjami łączności Full Link, w tym odczytywaniem i dyktowaniem wiadomości tekstowych. Ten ekran dostępny jest w standardzie topowej wersji wyposażenia Xcellence i za dopłatą w Style.

Seat chwali się bogatą ofertą systemów bezpieczeństwa, choć w bazowej wersji są one w większości niedostępne, a w wyższych wymagają dopłat. Front Assist, dostępny w standardzie, zapobiega najechaniu na inne samochody, a teraz także potrąceniom pieszych.

Traffic Jam Assist to asystent jazdy w korku, połączenie aktywnego tempomatu z aktywnym asystentem pasa ruchu. Emergency Assist rozpoznaje z kolei brak reakcji ze strony kierowcy, np. kiedy ten zasłabnie.

Seat Ateca

Oprócz tego Seat Ateca rozpoznaje znaki drogowe, ostrzega przed pojazdami w martwym polu lusterek, przed nadjeżdżającym z boku samochodem podczas wyjazdu tyłem z parkingu. Pomoże zaparkować prostopadle lub równolegle, a potem także wyjechać, ma też bardzo rozbudowany system kamer 360 stopni, przydatnych podczas manewrowania na parkingu czy jazdy w terenie.

Silniki

Seat proponuje silniki o mocy od 115 do 190 KM i pojemności od 1 do 2 litrów. Bazowy silnik to trzycylindrowe 115-konne 1,0 TSI, które zapewnia dość zadowalające osiągi, jak 11 s do "setki".

Optymalny, jeśli chodzi o silniki benzynowe, będzie 150-konny motor 1,4 TSI z funkcją odłączania dwóch cylindrów przy małym obciążeniu. Tu przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi od 8,5 s.

Seat Ateca

Diesle z kolei, poza bazowym 115-konnym 1,6 TDI, to dwie odmiany mocy 2-litrowego TDI – 150 lub 190-konna. Napęd na cztery koła dostępny jest dla większości wersji, ale poza tymi najsłabszymi.

Zawieszenie

Seat Ateca ma sportową charakterystykę zawieszenia, co nie oznacza wcale rezygnacji z komfortu. Inżynierom udało się znaleźć kompromis między prowadzeniem w ciasnych łukach a wygodą na nierównym asfalcie i bezdrożach. Układ kierowniczy pracuje bardzo precyzyjnie, dając dokładne informacje płynące z kół przedniej osi.

System Drive Profile, dostępny w niektórych wersjach, pozwala wybrać jeden z trybów Sport, Eco, Normal i Individual, a w modelach z napędem na cztery koła jeszcze Offroad i Snow.

Seat Ateca

SUV-em w teren

Choć producent sam przyznaje, że środowiskiem Seata Ateca jest miasto, to za sprawą niemal 19-centymetrowego prześwitu i napędu na cztery koła opartego na systemie Haldex 5. generacji, SUV poradzi sobie w lekkim terenie oraz zimą, kiedy drogę zasypie świeży śnieg.

Ceny i wyposażenie

Seat Ateca dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia. Podstawowa Reference wyceniona na 77 100 złotych oferuje to, co potrzebne do komfortowego, codziennego podróżowania i jest na poziomie cen największych rywali.

Znajdziemy tu m.in. Front Assist, system rozpoznawania zmęczenia, ogranicznik prędkości, asystenta podjazdu, ESP, XDS – elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, siedem poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu oraz lusterka, centralny zamek z pilotem, radio z 5-calowym ekranem USB i Bluetoothem oraz 16-calowe felgi – niestety stalowe. Dopłata do alufelg to 1937 złotych.

Seat Ateca

Kolejna wersja to Style, gdzie wyposażenie jest znacznie bogatsze, a cena rośnie do 90 tys. złotych. Mamy tam 17-calowe alufelgi, lepsze radio, ale wciąż z 5-calowym ekranem (dopłata do lepszego 8-calowego to 1711 zł), podgrzewanie lusterek, czujniki deszczu i zmierzchu, wyświetlacz TFT między zegarami, automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania z tyłu czy tempomat (aktywny za dopłatą 734 zł).

Najtańszy model z napędem na cztery koła 4Drive kosztuje niespełna 110 tys. złotych i jest to 1,4 TSI. Jest jeszcze topowa odmiana Xcellence. Tu ceny zaczynają się od 107 tys. złotych, a bazowe silniki mają moc 150 KM – niedostępne są tu 115-konne 1,0 TSI oraz 1,6 TDI.

Podsumowanie

Seat Ateca to kompaktowych rozmiarów, ładnie skrojone, bezpieczne (pięć gwiazdek Euro NCAP) i dobrze wyposażone auto z dużym bagażnikiem i obszernym wnętrzem. Charakter i prowadzenie Ateki przypadną do gustu tym, którzy lubią bardziej dynamiczną jazdę.