Design - las líneas frescas
Nadwozie i wnętrze Ibizy ma swoje korzenie w koncepcie Bocanegra, ale pięciodrzwiowa wersja została bardziej ucywilizowana. Dynamiczny przód dynamicznie łączy się z bocznymi częściami pojazdu. Model, który inspiruje do pozycji lidera segmentu, nie może być za bardzo awangardowy, ale także nie może być nudny. Team Luca Donckerwolke wykonał kawał dobrej roboty!
Silnik ze sportową duszą
Czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1,6 l i mocy 77 kW (105 KM) z pięciostopniowa przekładnią manualną, potrafi wytworzyć sportowa atmosferę. Ibiza przyspiesza płynnie, a od 0 do 100 km/h potrzebuje tylko 10,5 sekundy. Pracuje w miarę cicho, a jego średnie zużycie paliwa w zróżnicowanych warunkach eksploatacyjnych wynosi ok. 7,2 l/100 km (podczas jazd testowych).
Jedną na największych zalet Ibizy są własności jezdne. Pod tym względem można ten pojazd zaliczyć do liderów nie tylko tego segmentu. W porównaniu z poprzednia generacją podwozie zostało zupełnie zmodyfikowane. Auto dobrze trzyma się podczas pokonywania ostrych zakrętów. Amortyzatory i sprężyny dobrze wykonują swoją pracę, co każdy kierowca doceni na nierównościach polskich dróg. Wersja z silnikiem 1,6 l otrzymała hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach. Ich reakcja jest niemalże natychmiastowa. To także kolejna zaleta tego auta.
Wnętrze
Po otwarciu przednich drzwi (można mieć zastrzeżenie do ich ostrych krawędzi) w najwęższym miejscu zmierzyliśmy 70 cm, co jak się wydaje może sprawić problem przy wsiadaniu osobom wyjątkowo otyłym. To oczywiście teoria, bo do nowej Ibizy wsiada się bez problemu.
Deska rozdzielcza nachylona jest pod znacznym kątem, co stwarza przyjemne wrażenia. Jest jednak funkcjonalna i ma wszystko we właściwym miejscu. Połączenie elementów i ich dopasowanie nie wzbudzają najmniejszych zastrzeżeń. Dobra jest ergonomia, którą docenią przede wszystkim pasażerowie podróżujący na przednich fotelach.
Trójramienne koło kierownicy ma charakter sportowy i dobrze układa się w rękach kierowcy. Można je ustawiać w dwóch poziomach. Siedzenie zapewniają dobry komfort jazdy, dobrze trzymają na zakrętach. Są jednak twarde. Można je dostosować do każdej sylwetki, co zapewnia regulacja wysokości, możliwość przesuwania w poziomie. Z miejscem nad głowa nie będą miały problemów osoby o wzroście nawet 190 cm (sprawdziliśmy!). Jednak porównanie wymiarów ukazuje, iż w swoim segmencie Ibiza przegrywa ze Škodą Fabią o trzy centymetry nad przednimi siedzeniami i cztery centymetry z tyłu. Jednak wysocy ludzie decydują się z reguły na większe samochody.
Bagażnik ma 292 litry pojemności, co jest dobrym wynikiem w tym segmencie. Dostęp do niego jest łatwy i załadunek bagażu bezproblemowy. Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymamy do dyspozycji 900 litrów. Jest to jednak o 200 litrów mniej niż oferuje Corsa czy Fabia. Zapewne nabywcy Ibizy nie kupią tego auta dla bagażnika.
Auto emotion
Testowana wersja 1,6 77 kW Sport jest zjawiskiem atrakcyjnym w ofercie Ibizy. Wyjątkowo bogate wyposażenie standardowe obejmuje m.in. podgrzewane przednie fotele, system kontroli ciśnienia w oponach, nawigację satelitarną TomTom, 16-calowe koła z oponami 215 / 40, klimatyzację automatyczną Climatronic.
Za dopłatą można zamówić m.in przednie reflektory bi-ksenonowe z funkcją AFS za 2990 zł, tempomat za 690 zł, elektrycznie otwierane okno dachowe za2990 zł, system audio za 3190 zł.
Seat Ibiza 1,6 77 kW Sport z pięciostopniową przekładnią manualną kosztuje 54 990 zł. Ta sama opcja z silnikiem 1,9 TDI 77 kW i filtrem cząsteczek stałych, to już wydatek 66 990 zł.
To samochód zapewniający pasażerom duży stopień bezpieczeństwa, czego najlepszym potwierdzeniem jest pięć gwiazdek za zderzenie czołowe w teście zderzeniowym EuroNCAP, który przeprowadzono w 2008 roku.
Oferta benzynowych jednostek napędowych od 1,2 51 kW do 1,6 77 kW oraz wysokoprężnych od 1,4 TDI 59 kW do 1,9 TDI 77 kW, z całą pewnością może zadowolić każdego użytkownika. Producent zapowiada jednak modernizację tej gamy wraz z nowymi silnikami wprowadzanymi do produkcji przez koncern Volkswagen.
Plusy
.Bardzo dobre własności jezdne.Niezawodny silnik.Łatwe sterowanie, optymalne ustawienie wspomagania kierownicy.Duży stopień bezpieczeństwa.Wygodne siedzenia.Nawigacja satelitarna TomTom
Minusy
.Mniejszy bagażnik w porównaniu z konkurencją.Utrudnione wsiadanie na miejsce kierowcy dla osób o większej tuszy.Małe drzwi przednie.Mniej miejsca w porównaniu z konkurencją
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 8 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 9 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 8 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi | 8 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa | 6 |
Praktyczne schowki | 7 |
Przyjemność z jazdy | 9 |
Widoczność do przodu | 8 |
Widoczność do tyłu | 8 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 9 |
Osiągi na niższych obrotach | 8 |
Moc na wyższych obrotach | 8 |
Głośność na niższych obrotach | 9 |
Głośność na wyższych obrotach | 8 |
Zużycie paliwa | 8 |
Stopnie skrzyni biegów | 10 |
Łatwość zmiany przełożeń | 9 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 8 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 8 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) | 8 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 7 |
Skuteczność hamulców | 8 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 8 |
Możliwość załadunku bagażnika | 8 |
Funkcjonalność bagażnika | 7 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 8 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 8,05 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik: | |
Typ silnika: | benzynowy |
Cylindry / zawory: | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc (kW / obr./min): | 105 / 5600 |
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): | 153 / 3800 |
Parametry eksploatacyjne: | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 187 |
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): | 10.5 |
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): | 6.6 / - / - |
Rozmiary i masy: | |
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): | 292 / 900 |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 45 |
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): | 1040 / 426 |
Rozmiar opon | 215/45 R16 |
Wymiary do wykresu - zewnętrzne: | |
a) długość (mm): | 4034 |
b) szerokość (mm): | 1693 |
c) wysokość (mm): | 1428 |
d) rozstaw osi (mm): | 2460 |
e) rozstaw przednich kół (mm): | 1465 |
f) rozstaw tylnych kół (mm): | 1457 |
Wymiary do wykresu - wewnętrzne: | |
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 740 / 1090 |
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): | 560 / 910 |
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): | 980 |
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): | 930 |
k) szerokość z przodu (mm): | 1343 |
l) szerokość z tyłu (mm): | 1333 |
długość siedzenia z przodu (mm): | 500 |
długość siedzenia z tyłu (mm): | 480 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 610 |
wysokość oparcia z tyłu (mm): | 610 |
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: | TAK |