Obecna generacja Leona dostępna jest na rynku od czterech lat, a w tym roku przeszła face lifting nadwozia. W teście mamy jeszcze wersję sprzed modernizacji, ale warto zwrócić na nią uwagę z uwagi na fakt, że w ramach akcji wyprzedażowej Seat daje teraz na Leona rabaty dochodzące do 11 tys. zł. Dokładnie tak jest w przypadku testowanego egzemplarza wyposażonego w silnik o pojemności 1,8 l, 7-stopniową skrzynię dwusprzęgłową oraz najbogatszy pakiet wyposażeniowy FR Techno+. Cena tego samochodu w promocji wynosi teraz 93 100 zł.

Seat Leon FR – dobre geny VW

Leon został zaprojektowany na platformie MQB, tej samej, która wykorzystywana jest m.in. w konstrukcji VW Golfa czy Skody Octavii. Na tle rodzeństwa hiszpański model wyróżnia się jednak oryginalną stylistyką, która mimo upływu już lat nadal wyróżnia się w klasie kompaktowej. Pięciodrzwiowe nadwozie hatchbacka w wersji FR wzbogacono o elementy pakietu Seat Sport line Black (opcja za 6893 zł) dodające sylwetce sportowego charakteru. To m.in. czarny grill z oznaczeniem FR, tylny spojler dachowy, dwie czarne końcówki wydechu oraz pięcioramienne, lakierowane również na czarno lusterka zewnętrzne oraz 18-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 225/40 R 18.

We wnętrzu dynamiczny styl podkreślają: spłaszczona u dołu kierownica z chromowaną wstawką obszyta skórą i z charakterystycznym czerwonym przeszyciem. Szew w tym kolorze widoczny jest także na tapicerce siedzeń, dźwigni skrzyni DSG oraz mieszku hamulca ręcznego.

{ "uuid": "069466c1-1d52-5c8e-b5f3-4157292ecc4c", "caption": "Seat Leon FR 1.8 TSI DSG", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MjY7MDA_/e849956eb9ba5097f2ef06e76b52d23c.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2017-12-12 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "e849956eb9ba5097f2ef06e76b52d23c", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 4016, "width": 6016, "bytes": 8372506 }, "asyncAdSlot": null } Seat Leon FR 1.8 TSI DSG
Seat Leon FR 1.8 TSI DSG

Umieszczony na desce rozdzielczej kolorowy dotykowy ekran pozwala na łatwą obsługę pokładowych multimediów. Pokazuje też interesujące informację z punktu widzenia osiągów samochodu – przeciążenie, ciśnienie doładowania czy osiąganą w danym momencie moc.

Seat Leon FR – dynamiczny potencjał

Słynny hiszpański temperament w przypadku Leona przejawia się dobrymi reakcjami na ruchy pedałem gazu i pewnym zachowaniem na drodze. Silnik o mocy 180 KM pozwala na przyspieszanie do setki w 7,2 s i swobodne wyprzedzanie. Siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa płynnie zmienia przełożenia pozytywnie wpływając na komfort jazdy, gdy spokojnie suniemy autostradą lub poruszamy się po zatłoczonych ulicach miasta, a gdy trzeba błyskawicznie reaguje na kick down redukując przełożenia i przekazując solidne dawki momentu obrotowego na przednie koła. Sporo zabawy zapewnia również ręczna zmiana biegów łopatkami przy kole kierownicy. Do wyboru kierowca ma też jeden z czterech trybów pracy układu jezdnego i napędowego: Eco, Normal, Sport i Perso różniących się nie tylko szybkością rekacji silnika i skrzyni biegów czy też siłą wspomagania układu kierowniczego lecz także oświetleniem wnętrza i zegarów – białe w trybach Eko i Standard oraz czerwone w Sport.

{ "uuid": "578462bd-54bb-59c7-978d-f526b51f3e50", "caption": "Seat Leon FR 1.8 TSI DSG", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MzA7MDA_/d5ba7b98c5f9722a48f1bb8103f55679.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2017-12-12 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "d5ba7b98c5f9722a48f1bb8103f55679", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 4016, "width": 6016, "bytes": 8651208 }, "asyncAdSlot": null } Seat Leon FR 1.8 TSI DSG
Seat Leon FR 1.8 TSI DSG

Leon chętnie współpracuje z kierowcą podczas dynamicznej jazdy. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a wielowahaczowe zawieszenie skalibrowano w taki sposób, by auto zachowywało się stabilnie i przewidywalnie. Owszem, ma dość sztywną charakterystykę, ale dzięki temu Seat nie boi się jazdy z większą prędkością i szybko pokonywanych zakrętów. Z drugiej jednak strony, nierówności poprzeczne potrafią dać się we znaki nieprzyjemnym podskakiwaniem. To jednak także zasługa niskoprofilowych opon.

Seat Leon FR – udany kompakt

Leon w testowanej wersji sprawia bardzo dobre wrażenie. Jest dynamiczny, a przy tym potrafi być ekonomiczny zadowalając się na trasie niespełna 8 l benzyny na 100 km. Oczywiście agresywny styl jazdy wiąże się z wyższym spalaniem, ale za to również większą przyjemnością prowadzenia. Auto bez problemu zabierze na pokład nawet 5 osób, a bagażnik ma przyzwoitą pojemność 380 l (1150 l po rozłożeniu siedzeń). Na plus należy zaliczyć również bogate wyposażenie wersji FR Techno+. No i cenę w ramach wyprzedaży, która czyni tą wersję Leona konkurencyjnym. Uwaga, model po face liftingu z takim samym silnikiem i podobnym wyposażeniem kosztuje kosztuje od 103 100 zł.

Dane techniczne Seat Leon FR 1.8 TSI DSG:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1798   cm3, R4, turbo benz.
Moc 180 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy 250 Nm przy 1500-3900 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa skrzynia DSG, napęd na przód
Prędkość maksymalna 224   km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,2   s
Średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km
Masa własna 1260   kg
Cena od 93 100 zł (wyprzedaż rocznika 2016)