Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – Na autostradzie | Test długodystansowy (cz. 5)

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – Na autostradzie | Test długodystansowy (cz. 5)

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

W piątym odcinku naszego testu długodystansowego dzielimy się wrażeniami z jazdy na trasie. 

Seat Leon 2.0 TDI X-PerienceŹródło: Onet / Adam Mikuła

Wersja X-Perience mimo podniesionego o 1,5 cm zawieszenia i napędu na cztery koła świetnie nadaje się do dalszych podróży. Zwiększony skok zawieszenia pozwala pochłaniać z imponująca skutecznością nierówności asfaltu jakie serwują prowincjonalne polskie drogi, ale nie daje się we znaki na autostradzie. Lepsze jest też rozłożenie masy pomiędzy osiami niż w wersjach z napędem na przednie koła, co przekłada się na stabilne prowadzenie na prostej i przyjemniejsze pokonywania zakrętów. Leon nawet przy prędkościach przekraczających 160 km/h gwarantuje stabilność, szybko reaguje na komendy kierowcy i nie przechyla się nadmiernie. Napęd na cztery koła przydaje się nie tylko kiedy zjeżdżamy z asfaltu i dodaje stabilności szczególnie kiedy jedziemy z pełnym obciążeniem. 

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience
Seat Leon 2.0 TDI X-PerienceŹródło: Onet / Adam Mikuła

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – siedem biegów

Świetnie do jazd na trasie dopasowana jest również dwusprzęgłowa skrzynia DSG o 7 przełożeniach. Mocniejsza wersja o mocy 184 KM ma tylko 6 biegów. 

W naszym seacie przy 100 km/h wskazówka obrotomierza ledwie dociera do 1500 obr./min. Długa siódemka bardzo przydaje się szczególnie na autostradzie. Obniża zużycie paliwa i hałas przy szybkiej jeździe. Niemniej jednak wydłużone przełożenia powodują, że Seat nie jest przygotowany na nagłe przyspieszenie. Potrzeba chwili zanim skrzynia zredukuje bieg, a może i dwa. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą łopatki do zmiany biegów, które pozwalają przygotować silnik na ostrzejsze przyspieszenie lub sportowy tryb pracy skrzyni biegów. 

Dwulitrowy silnik diesla jest optymalnym silnikiem dla Leona z napędem na cztery koła. Mocy nie brakuje i nawet jeśli preferujesz dynamiczną jazdę spalanie nie zrujnuje ci budżetu. Już wiemy, że Seat Leon z dwulitrowym dieslem na autostradzie spala mniej niż tej samej wielkości Hundai I30 kombi z mniejszym dieslem o pojemności 1.6 l i napędem na przednie koła, którego mieliśmy wcześniej na teście długodystansowym. Leon X-Perience przy spokojnej jeździe konsumuje 5,5 litra na setkę, a jeśli masz ciężka nogę i pędzisz autostradą spalanie nie przekracza 7,5 litrów na setkę, co mieliśmy okazję sprawdzić podczas podróży do Brna. 

Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 4Drive
Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 4DriveŹródło: Onet / Rafał Sękalski

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – za wysoko

Zastrzeżenia można mieć natomiast do wielkości i rozmieszczenia schowków. Koreańczycy nie wiedzieć czemu potrafią lepiej ogarnąć ten temat. Nie wszystkim spodoba się za to wysokie umocowanie przednich, całkiem wygodnych na długich trasach, foteli. Nie wiedzieć czemu nie można usiąść niżej. 

Ułatwia życie indukcyjne ładowanie telefonu ulokowane pod konsolą klimatyzacji i cieszy skuteczne wyciszenie wnętrza, które skutecznie ogranicza zmęczenie podczas jazdy na długich dystansach.

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience
Seat Leon 2.0 TDI X-PerienceŹródło: Onet / Adam Mikuła

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – spragniony płynu

Liczniku naszego Leona pojawiło się już 11 tys. km. Nie zauważyliśmy żadnej awarii. Nie musieliśmy uzupełniać oleju w silniku i jak podaje komputer samochód powinien do pierwszej wymiany przejechać 30 tys. km. Za to w szybkim tempie Seat pochłania płyn do spryskiwaczy. To wina intensywnych natrysków na ledowe reflektory. Te uruchamiają się automatycznie jeśli nasze światła ustawione są w trybie auto. Na nierównej drodze zdarza się również, że pasażerowie usłyszą skrzypienie plastików we wnętrzu. 

Można mieć drobne zastrzeżenia do Leona, ale to jeden z najchętniej wybieranych na długie trasy kompaktowych samochodów w naszej redakcji. 

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience
Seat Leon 2.0 TDI X-PerienceŹródło: Onet / Szczepan Mroczek

Dziennik testu:

Przebieg: 11 400 km

Spalanie 7,2 l/100 km

Usterki: brak

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience
Seat Leon 2.0 TDI X-PerienceŹródło: Onet / Szczepan Mroczek

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika  1968 cm3, R4, turbo diesel 
Moc  150 KM przy 3500-4000 obr./min 
Moment obrotowy 340 Nm przy 1750-3000 obr./min 
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa aut., napęd 4x4 
Prędkość maksymalna  211 km/h 
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 
Średnie zużycie paliwa  4,8 l/100 km (producent) 
Cena  127 400 zł 
Szczepan Mroczek
Powiązane tematy:SeatSeat Leon
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków