- Aż 300 KM aż się prosi, by napęd był przekazywany na cztery koła i w tym Seacie w końcu tak się stało
- Cena mocnego Seata nie jest niska, ale i tak trudno o auto o podobnych osiągach za takie pieniądze
- To kombi, więc kupując Leona ST Cupra otrzymujemy dwa samochody w jednym: rodzinny kompakt i sportowego hot hatcha
Seat Leon ST Cupra w wersji z napędem na cztery koła łączy w sobie cechy sportowego hot hatcha z przestronnością, komfortem i praktycznością. To obecnie jedna z najmocniejszych wersji kompaktowego Seata, która na dodatek oferowana jest z bogatym wyposażeniem seryjnym.
Seat Leon ST Cupra – moc zobowiązuje
Największy wpływ na charakter tego modelu ma oczywiście benzynowa jednostka napędowa, która przy pojemności 2,0 l osiąga moc 300 KM i imponujący moment 380 Nm dostępny w szerokim zakresie obrotów. Silnik popisuje się wysoką kulturą pracy i błyskawicznymi reakcjami na polecenia wydawane prawą stopą. Dzięki napędowi na 4 koła auto pewnie rusza z miejsca i z dużą swobodą nabiera prędkości, rozpędzając się do 100 km/h w niespełna 5 s. Jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Do przeniesienia momentu na obydwie osie wykorzystuje 6-stopniową skrzynię dwusprzęgłową. Owszem, nie jest to już najnowsza konstrukcja, ale radzi sobie doskonale z szybką i płynną zmianą przełożeń, zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. W tym ostatnim sekwencyjnie manetkami przy kierownicy lub drążkiem. Co ważne, nawet w trybie ręcznym skrzynia DSG i tak sama przełączy bieg na wyższy w momencie, gdy wskazówka obrotomierza dojdzie do czerwonego pola.
Jak przystało na model o sportowej naturze zmianie przełożeń towarzyszy przyjemne parskanie z wydechu uzupełniające basowe brzmienie wydawane w trakcie przyspieszania w trybach Sport i Cupra. To dwa z czterech oferowanych przez układ Cupra Drive Profile – dostępne są jeszcze Comfort i Indyvidual – a wybieranych przyciskiem na konsoli środkowej. Każdy ma inne ustawienia wspomagania układu kierowniczego, adaptacyjnego zawieszenia, szybkości reakcji na gaz i zmianę przełożeń DSG, a także wspomniane brzmienie wydechu.
Auto prowadzi się bardzo przyjemnie. Jest stabilne i przewidywalne. Napęd 4Drivez układem Haldex sprawia, że wyeliminowano występującą w przednionapędowych wersjach podsterowność. Układ kierowniczy zapewnia również dobre wyczucie samochodu, który posłusznie łyka zakręty i daje dużo frajdy podczas dynamicznej, agresywnej jazdy. Tej ostatniej sprzyja sztywna charakterystyka sportowego, adaptacyjnego zawieszenia, która jednak, co ważne, nie powoduje nieprzyjemnego tłuczenia na nierównościach i bólu zębów, choć trzeba przyznać, że wyglądające efektownie 19-calowe koła z oponami 235/35 R 19 najlepiej spisują się na gładkich nawierzchniach. W trybie Comfort tłumienie nadal dalekie jest od miękkiego, ale zapewnia wygodne podróżowanie na trasie.
Jedyne zastrzeżenia można mieć do zużycia paliwa – średnia z testu to 12,2 l/100 km, owszem zanotowana przy dynamicznym stylu jazdy, ale przecież do tego zachęca charakter samochodu – które jest znaczenie wyższe od deklarowanego przez producenta. Na trasie da się zejść poniżej 9 l/100 km pod warunkiem delikatnego obchodzenia się z pedałem gazu.
Seat Leon ST Cupra – sportowa ekskluzywność
Nie tylko jazda Cuprą ST wywołuje pozytywne emocje. Stylistyka auta za sprawą pakietu Performance Orange z soczystymi pomarańczowymi dodatkami (wstawki w grillu, na lusterkach, jak i 19-calowe obręcze kół) kontrastującymi z białym lakierem nadwozia zwraca uwagę i podkreśla sportowy charakter auta. Podobnie wnętrze z profilowanymi fotelami Cupra z tapicerką z alcantary i sztucznej skóry, sportową kierownicą wielofunkcyjną i wirtualnym kokpitem, z kilkoma trybami wyświetlania informacji do wyboru.
Co ważne, dynamiczne cechy auta nie wpływają negatywnie na jego funkcjonalność. Oznacza to sporą ilość miejsca dla pasażerów, bagażnik o pojemności od 587 do 1470 l i bogate komfortowe oraz bezpieczne wyposażenie. Niestety, cena samochodu nie należy do niskich. Już w podstawie Leon ST Cupra z napędem na 4 koła kosztuje ponad 161 tys. zł, a po doposażeniu w takie elementy jak m.in. bezkluczykowy dostęp KESSY, system Navi Plus, elektrycznie otwierany panoramiczny dach czy pakiet wspomagania jazdy Comfort Assistant Plus (obejmuje asystenta świateł drogowych, pasa ruchu, jazdy w korku, system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentnego asystenta bezpieczeństwa, aktywny tempomat ACC z systemem kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania oraz ochrony pieszych) wzrasta do ponad 187 tys. zł. Z drugiej jednak strony to niezła gwarancja ekskluzywności.
Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 300 4Drive - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1984 cm3, R4 turbo benz. |
Moc | 300 KM przy 5500-6200 obr./min |
Moment obrotowy | 380 Nm przy 1800-5500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | automatyczna 6-biegowa (DSG), napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,2 l/100 km |
Masa własna | 1545 kg |
Cena | od 161 400 zł (187 tys. zł testowany) |