Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Leon ST Cupra – kombi z temperamentem | TEST

Seat Leon ST Cupra – kombi z temperamentem | TEST

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Jeśli jesteś fanem bardzo szybkich, kompaktowych kombi to ten model Seata przypadnie ci do gustu. Co ważne, na co dzień Leon ST Cupra jest funkcjonalnym autem rodzinnym.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Zobacz galerię (22)
Rafał Sękalski / Onet
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
  • Aż 300 KM aż się prosi, by napęd był przekazywany na cztery koła i w tym Seacie w końcu tak się stało
  • Cena mocnego Seata nie jest niska, ale i tak trudno o auto o podobnych osiągach za takie pieniądze
  • To kombi, więc kupując Leona ST Cupra otrzymujemy dwa samochody w jednym: rodzinny kompakt i sportowego hot hatcha

Seat Leon ST Cupra w wersji z napędem na cztery koła łączy w sobie cechy sportowego hot hatcha z przestronnością, komfortem i praktycznością. To obecnie jedna z najmocniejszych wersji kompaktowego Seata, która na dodatek oferowana jest z bogatym wyposażeniem seryjnym.

Seat Leon ST Cupra – moc zobowiązuje

Największy wpływ na charakter tego modelu ma oczywiście benzynowa jednostka napędowa, która przy pojemności 2,0 l osiąga moc 300 KM i imponujący moment 380 Nm dostępny w szerokim zakresie obrotów. Silnik popisuje się wysoką kulturą pracy i błyskawicznymi reakcjami na polecenia wydawane prawą stopą. Dzięki napędowi na 4 koła auto pewnie rusza z miejsca i z dużą swobodą nabiera prędkości, rozpędzając się do 100 km/h w niespełna 5 s. Jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Do przeniesienia momentu na obydwie osie wykorzystuje 6-stopniową skrzynię dwusprzęgłową. Owszem, nie jest to już najnowsza konstrukcja, ale radzi sobie doskonale z szybką i płynną zmianą przełożeń, zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. W tym ostatnim sekwencyjnie manetkami przy kierownicy lub drążkiem. Co ważne, nawet w trybie ręcznym skrzynia DSG i tak sama przełączy bieg na wyższy w momencie, gdy wskazówka obrotomierza dojdzie do czerwonego pola.

Jak przystało na model o sportowej naturze zmianie przełożeń towarzyszy przyjemne parskanie z wydechu uzupełniające basowe brzmienie wydawane w trakcie przyspieszania w trybach Sport i Cupra. To dwa z czterech oferowanych przez układ Cupra Drive Profile – dostępne są jeszcze Comfort i Indyvidual – a wybieranych przyciskiem na konsoli środkowej. Każdy ma inne ustawienia wspomagania układu kierowniczego, adaptacyjnego zawieszenia, szybkości reakcji na gaz i zmianę przełożeń DSG, a także wspomniane brzmienie wydechu.

Auto prowadzi się bardzo przyjemnie. Jest stabilne i przewidywalne. Napęd 4Drivez układem Haldex sprawia, że wyeliminowano występującą w przednionapędowych wersjach podsterowność. Układ kierowniczy zapewnia również dobre wyczucie samochodu, który posłusznie łyka zakręty i daje dużo frajdy podczas dynamicznej, agresywnej jazdy. Tej ostatniej sprzyja sztywna charakterystyka sportowego, adaptacyjnego zawieszenia, która jednak, co ważne, nie powoduje nieprzyjemnego tłuczenia na nierównościach i bólu zębów, choć trzeba przyznać, że wyglądające efektownie 19-calowe koła z oponami 235/35 R 19 najlepiej spisują się na gładkich nawierzchniach. W trybie Comfort tłumienie nadal dalekie jest od miękkiego, ale zapewnia wygodne podróżowanie na trasie.

Jedyne zastrzeżenia można mieć do zużycia paliwa – średnia z testu to 12,2 l/100 km, owszem zanotowana przy dynamicznym stylu jazdy, ale przecież do tego zachęca charakter samochodu – które jest znaczenie wyższe od deklarowanego przez producenta. Na trasie da się zejść poniżej 9 l/100 km pod warunkiem delikatnego obchodzenia się z pedałem gazu.

Seat Leon ST Cupra – sportowa ekskluzywność

Nie tylko jazda Cuprą ST wywołuje pozytywne emocje. Stylistyka auta za sprawą pakietu Performance Orange z soczystymi pomarańczowymi dodatkami (wstawki w grillu, na lusterkach, jak i 19-calowe obręcze kół) kontrastującymi z białym lakierem nadwozia zwraca uwagę i podkreśla sportowy charakter auta. Podobnie wnętrze z profilowanymi fotelami Cupra z tapicerką z alcantary i sztucznej skóry, sportową kierownicą wielofunkcyjną i wirtualnym kokpitem, z kilkoma trybami wyświetlania informacji do wyboru.

Co ważne, dynamiczne cechy auta nie wpływają negatywnie na jego funkcjonalność. Oznacza to sporą ilość miejsca dla pasażerów, bagażnik o pojemności od 587 do 1470 l i bogate komfortowe oraz bezpieczne wyposażenie. Niestety, cena samochodu nie należy do niskich. Już w podstawie Leon ST Cupra z napędem na 4 koła kosztuje ponad 161 tys. zł, a po doposażeniu w takie elementy jak m.in. bezkluczykowy dostęp KESSY, system Navi Plus, elektrycznie otwierany panoramiczny dach czy pakiet wspomagania jazdy Comfort Assistant Plus (obejmuje asystenta świateł drogowych, pasa ruchu, jazdy w korku, system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentnego asystenta bezpieczeństwa, aktywny tempomat ACC z systemem kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania oraz ochrony pieszych) wzrasta do ponad 187 tys. zł. Z drugiej jednak strony to niezła gwarancja ekskluzywności.

Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 300 4Drive - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1984 cm3, R4 turbo benz.
Moc 300 KM przy 5500-6200 obr./min
Moment obrotowy 380 Nm przy 1800-5500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd automatyczna 6-biegowa (DSG), napęd 4x4
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s
Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km
Masa własna 1545 kg
Cena od 161 400 zł (187 tys. zł testowany)
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków