- Z manualną skrzynią biegów łatwo zdusić silnik 1.5 TSI przy ruszaniu
- Silnik zużył w naszym teście średnio 7,8 l/100 km – to dobry wynik
- Zawieszenie Tarraco jest sztywniejsze niż w bratnim Kodiaqu i Tiguanie Allspace, komfort jazdy pogarszają też 20-calowe alufelgi z niskoprofilowymi oponami
Sprawiedliwość według koncernu Vokswagena wygląda tak: Seat jako pierwszy w grupie miał w ofercie crossovera segmentu B (Arona), za to dużego, 7-osobowego SUV-a na platformie MQB wypuszcza jako ostatni. Hiszpanie pewnie z zazdrością patrzyli na kolejki ustawiające się po Kodiaqa, ale Tarraco dzięki temu, że debiutuje 2 lata po bestsellerowej Škodzie, mogło otrzymać najświeższy styl – Hiszpanom udało się to spore auto dynamicznie „ubrać”. Siłą rzeczy będziemy Tarraco rozpatrywać przez pryzmat wrażeń, które zebraliśmy już za kierownicami jego rodzeństwa.
Seat Tarraco 1.5 TSI – silnik powszechnie stosowany w grupie Volkswagena
Testowany silnik 1.5 TSI trafia pod maskę niemal wszystkich europejskich modeli Grupy Volkswagena – od Ibizy, przez Octavię, aż po Arteona – ale w Tarraco po raz pierwszy irytował niekorzystną charakterystyką ruszania z miejsca i... często gasł! Kilku kierowców walczyło koordynacją gazu i sprzęgła – żaden nie rozgryzł sposobu na płynne i delikatne ruszanie. W pomiarach przyspieszenia zamiast obiecanych 9,7 s od 0 do 100 km/h udało nam się osiągnąć 11,3 s. Kodiaq 1.4 TSI 4x4, którego sprawdzaliśmy 2 lata temu (już niedostępny), miał lepsze osiągi.
Silnik został wyposażony w system odłączania cylindrów – niezależnie od wybranego trybu jazdy przy delikatnym gazie dwa cylindry przestają dostawać paliwo. Układ ten działa bez wyczuwalnych szarpnięć. Przy mocniejszym wciśnięciu gazu i pod obciążeniem bez zwłoki ponownie aktywuje dopływ paliwa i powietrza. Gdy obchodziliśmy się z gazem spokojnie, Tarraco zużywało rozsądne ilości paliwa. Średnio w teście spaliło 7,8 l/100 km, co jest dobrym wynikiem. W mieście potrzebuje 8-8,5 l, na autostradzie 9-10 l/100 km. Jednostka odznacza się też bardzo cichą pracą. Głośno (ale przez szum powietrza) i paliwożernie zaczyna się robić powyżej 140 km/h, wówczas zużycie benzyny szybko przekracza 11 l/100 km.
Seat Tarraco 1.5 TSI – sztywniejszy od Skody Kodiaq i Tiguana Allspace'a
Seat Tarraco prowadzi się jak na swój format poręcznie i posłusznie, pozwala się łatwo opanować nawet przy gwałtownych ruchach kierownicą. Zawieszenie zestrojono sztywniej niż w bratnich konstrukcjach, czuć to szczególnie dobitnie na progach spowalniających i dziurach. Do tego nasz egzemplarz miał opony w rozmiarze 235/40 R 20 i standardowe zawieszenie. Radzimy pozostać przy mniejszych kołach i rozważyć zamówienie układu DCC z regulowanymi amortyzatorami za 3417 zł. A jeśli to nie pomoże – sprawdzić, czy jednak charakterystyka zawieszenia Kodiaqa lub Tiguana nie trafia lepiej w wasz gust.
Kwestią gustu jest też kokpit – ten w Seacie Tarraco wydaje się wizualnie lżejszy, natomiast dzięki ciekawszemu doborowi materiałów sprawia wrażenie szlachetniejszego niż w Škodzie czy VW. Choć według miarki miejsca z tyłu na nogi jest mniej niż w Kodiaqu, kabina imponuje przestronnością. W drugim rzędzie foteli nawet wysocy bardzo wygodnie siedzą, w opcjonalnym trzecim usadowicie tylko dzieci, i to po uprzednim przesunięciu kanapy do przodu. Zamawiając 6. i 7. fotel, stracicie 60 l bagażnika. Ale nawet wówczas jego pojemność przy 5 osobach wynosi 700 l, czyli więcej niż w Kodiaqu przy tej samej konfiguracji. Dlaczego jednak Seat po złożeniu kanapy oferuje 1775 l, a Škoda 2005 l...?
Seat Tarraco 1.5 TSI – kalkulacje cenowe
Najtańsze Tarraco 1.5 TSI/150 KM można mieć (bez promocji) od 124 700 zł – Tiguan Allspace jest wyjściowo o 3000 zł tańszy, Kodiaq nawet o 16 700 zł, ale z uboższym wyposażeniem. Seat ma w tym trio najdłuższą, bo 5-letnią gwarancję, najbogatsze wyposażenie, ale nie daje tak dużej swobody konfiguracji, jak Kodiaq. Testowe auto w wersji Xcellence z opcjami kosztowało 157 707 zł. Porównywalnie wyposażony Kodiaq Style będzie o ok. 5000 zł tańszy. A Alhambra, którą Tarraco ma pogrzebać? Kosztuje 153 000 zł i jeśli ktoś nie potrzebuje SUV-a, też będzie to dobry wybór.
Seat Tarraco 1.5 TSI – nasza opinia
Niezależnie od niuansów między bratnimi konstrukcjami, Tarraco zalicza się do czołówki rodzinnych SUV-ów. Jego atuty to przestronne i wygodne wnętrze, pewne prowadzenie oraz bogate wyposażenie seryjne. Niestety, 1.5 TSI i ręczna skrzynia biegów to niezbyt fortunna kombinacja w tym aucie, komfort amortyzacji też mógłby być wyższy.
Seat Tarraco 1.5 TSI – to nam się podoba
- Przestronna i funkcjonalna kabina
- Długa gwarancja
- Pewne prowadzenie
- Bogate wyposażenie
Seat Tarraco 1.5 TSI – to nam się nie podoba
- Utrudnione płynne ruszanie
- Przeciętne osiągi
- Zbyt twarda amortyzacja nierówności
Seat Tarraco 1.5 TSI – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Seat Tarraco 1.5 TSI – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 4,4 s |
0-100 km/h | 11,3 s |
0-130 km/h | 18,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,9/12,8 s (4./5. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,0/17,8 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1657/603 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,9/11,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 42,9 m (opony zimowe) |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 44,9 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,8 l/100 km |
Zasięg | 740 km |
Seat Tarraco 1.5 TSI – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz., turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/5000-6000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 250/1500-3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 |
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) | 7,5-7,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 169-179 |
Norma emisji spalin | Euro 6d-Temp |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | przedni |
Poj. bagażnika (l) | 230-700-1775 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 58 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli Sottozero Winter 270 |
Rozmiar opon | 235/45 R 20 |
Seat Tarraco 1.5 TSI – wyposażenie
Wersja | Xcellence |
7 airbagów | S |
Aut. klimatyzacja 3-strefowa | S |
Nawigacja | S |
Podgrz. fotele przód/tył | S/S |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. klapa | S/S |
Unikanie kolizji/asystent pasa ruchu | S/S |
Czujnik martw. pola/adapt. tempomat | S/S |
Lakier metalik | 3465 zł |
20-cal. alufelgi | 3245 zł |
Seat Tarraco 1.5 TSI – cena i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 143 200 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat lub 150 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 160 900 zł |
Podstawowy silnik 1.5 TSI występuje tylko z napędem na przednią oś. 4x4 można mieć w wersjach 2.0 TSI (190 KM) lub 2.0 TDI (150 lub 190 KM).
20-calowe koła z niskoprofilowymi oponami źle wpływają na komfort jazdy.
Logiczna obsługa (trochę tylko denerwują dotykowe ikonki na boczkach ekranu), solidne wykończenie, dużo przestrzeni. Materiałowe wstawki na drzwiach sprawiają, że kabina wygląda przyjaźniej niż w bratnim Kodiaqu. Plastikowa listwa udająca drewno też jest znośna.
Regulacja podświetlenia instrumentów przez menu na ekranie – po co tak komplikować? Apelujemy o przywrócenie pokrętła przy włączniku świateł.
Cztery tryby jazdy wpływają głównie na charakterystykę wspomagania kierownicy i reakcję na gaz.
Według potrzeb: uchwyty na napoje można łatwo schować, powstaje półka zasuwana roletą.
Wirtualne zegary z czytelną grafiką i wieloma trybami wskazań.
Ładne tapicerowane boczki – Kodiaq i Tiguan Allspace tego nie mają.
Wzorowe seryjne fotele: dobrze podpierają, elektryczne sterowanie z pamięcią i stylowa tkanina.
Zagłówki z sensowną 2-osiową regulacją.
Oparcie fotela pasażera można położyć na płasko.
Bardzo przydatne w naszym klimacie: spryskiwacz oczyszczający soczewkę kamery.
2. rząd siedzeń oferuje dużo miejsca, jest przesuwany, a oparcia – regulowane.
Składane stoliki mają wysuwane uchwyty na kubki i dają się też ustawić w pozycji pochyłej – wówczas można na nich oprzeć tablet multimedialny.
Udogodnienia dla 2. rzędu foteli: 3. strefa klimatyzacji, podgrzewane siedziska i dwa źródła prądu.
3. rząd foteli za 3486 zł. Wygodnie będzie tu tylko dzieciom, dorośli wytrzymają na bardzo krótkich trasach.
Próg jest dość szeroki, ale chroniony przed zabrudzeniami przez drzwi.
Klapa bagażnika ma elektryczny napęd, można ją otworzyć, wykonując gest stopą pod zderzakiem. Pojemność przy 7 osobach – 230 l, przy 5 – 700 l, przy 2 – 1775 l.
Roletę można schować, pod nią sporo styropianu. Podłoga, która to zakrywa, ma stopień – trochę utrudnia to wsuwanie ciężkich rzeczy.
Solidny hak na torbę z zakupami – szkoda tylko, że podłoga pod nim ma załamanie.