Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Tarraco 1.5 TSI - Kodiaq po hiszpańsku

Seat Tarraco 1.5 TSI - Kodiaq po hiszpańsku

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Tarraco wyznacza nowy kierunek w stylistyce Seata i kompletuje rodzinę SUV-ów hiszpańskiej marki. To bliski krewny Volkswagena Tiguana Allspace’a i Škody Kodiaq, a z 7 fotelami na pokładzie stanowi też wewnętrzną konkurencję dla Alhambry. Sprawdziliśmy, jak się sprawuje 150-konne 1.5 TSI w wersji wyposażeniowej Xcellence

Seat Tarraco
Zobacz galerię (30)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Seat Tarraco
  • Z manualną skrzynią biegów łatwo zdusić silnik 1.5 TSI przy ruszaniu
  • Silnik zużył w naszym teście średnio 7,8 l/100 km – to dobry wynik
  • Zawieszenie Tarraco jest sztywniejsze niż w bratnim Kodiaqu i Tiguanie Allspace, komfort jazdy pogarszają też 20-calowe alufelgi z niskoprofilowymi oponami

Sprawiedliwość według koncernu Vokswagena wygląda tak: Seat jako pierwszy w grupie miał w ofercie crossovera segmentu B (Arona), za to dużego, 7-osobowego SUV-a na platformie MQB wypuszcza jako ostatni. Hiszpanie pewnie z zazdrością patrzyli na kolejki ustawiające się po Kodiaqa, ale Tarraco dzięki temu, że debiutuje 2 lata po bestsellerowej Škodzie, mogło otrzymać najświeższy styl – Hiszpanom udało się to spore auto dynamicznie „ubrać”. Siłą rzeczy będziemy Tarraco rozpatrywać przez pryzmat wrażeń, które zebraliśmy już za kierownicami jego rodzeństwa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Seat Tarraco 1.5 TSI – silnik powszechnie stosowany w grupie Volkswagena

Testowany silnik 1.5 TSI trafia pod maskę niemal wszystkich europejskich modeli Grupy Volkswagena – od Ibizy, przez Octavię, aż po Arteona – ale w Tarraco po raz pierwszy irytował niekorzystną charakterystyką ruszania z miejsca i... często gasł! Kilku kierowców walczyło koordynacją gazu i sprzęgła – żaden nie rozgryzł sposobu na płynne i delikatne ruszanie. W pomiarach przyspieszenia zamiast obiecanych 9,7 s od 0 do 100 km/h udało nam się osiągnąć 11,3 s. Kodiaq 1.4 TSI 4x4, którego sprawdzaliśmy 2 lata temu (już niedostępny), miał lepsze osiągi.

Silnik został wyposażony w system odłączania cylindrów – niezależnie od wybranego trybu jazdy przy delikatnym gazie dwa cylindry przestają dostawać paliwo. Układ ten działa bez wyczuwalnych szarpnięć. Przy mocniejszym wciśnięciu gazu i pod obciążeniem bez zwłoki ponownie aktywuje dopływ paliwa i powietrza. Gdy obchodziliśmy się z gazem spokojnie, Tarraco zużywało rozsądne ilości paliwa. Średnio w teście spaliło 7,8 l/100 km, co jest dobrym wynikiem. W mieście potrzebuje 8-8,5 l, na autostradzie 9-10 l/100 km. Jednostka odznacza się też bardzo cichą pracą. Głośno (ale przez szum powietrza) i paliwożernie zaczyna się robić powyżej 140 km/h, wówczas zużycie benzyny szybko przekracza 11 l/100 km.

Seat Tarraco 1.5 TSI – sztywniejszy od Skody Kodiaq i Tiguana Allspace'a

Seat Tarraco prowadzi się jak na swój format poręcznie i posłusznie, pozwala się łatwo opanować nawet przy gwałtownych ruchach kierownicą. Zawieszenie zestrojono sztywniej niż w bratnich konstrukcjach, czuć to szczególnie dobitnie na progach spowalniających i dziurach. Do tego nasz egzemplarz miał opony w rozmiarze 235/40 R 20 i standardowe zawieszenie. Radzimy pozostać przy mniejszych kołach i rozważyć zamówienie układu DCC z regulowanymi amortyzatorami za 3417 zł. A jeśli to nie pomoże – sprawdzić, czy jednak charakterystyka zawieszenia Kodiaqa lub Tiguana nie trafia lepiej w wasz gust.

Kwestią gustu jest też kokpit – ten w Seacie Tarraco wydaje się wizualnie lżejszy, natomiast dzięki ciekawszemu doborowi materiałów sprawia wrażenie szlachetniejszego niż w Škodzie czy VW. Choć według miarki miejsca z tyłu na nogi jest mniej niż w Kodiaqu, kabina imponuje przestronnością. W drugim rzędzie foteli nawet wysocy bardzo wygodnie siedzą, w opcjonalnym trzecim usadowicie tylko dzieci, i to po uprzednim przesunięciu kanapy do przodu. Zamawiając 6. i 7. fotel, stracicie 60 l bagażnika. Ale nawet wówczas jego pojemność przy 5 osobach wynosi 700 l, czyli więcej niż w Kodiaqu przy tej samej konfiguracji. Dlaczego jednak Seat po złożeniu kanapy oferuje 1775 l, a Škoda 2005 l...?

Seat Tarraco 1.5 TSI – kalkulacje cenowe

Najtańsze Tarraco 1.5 TSI/150 KM można mieć (bez promocji) od 124 700 zł – Tiguan Allspace jest wyjściowo o 3000 zł tańszy, Kodiaq nawet o 16 700 zł, ale z uboższym wyposażeniem. Seat ma w tym trio najdłuższą, bo 5-letnią gwarancję, najbogatsze wyposażenie, ale nie daje tak dużej swobody konfiguracji, jak Kodiaq. Testowe auto w wersji Xcellence z opcjami kosztowało 157 707 zł. Porównywalnie wyposażony Kodiaq Style będzie o ok. 5000 zł tańszy. A Alhambra, którą Tarraco ma pogrzebać? Kosztuje 153 000 zł i jeśli ktoś nie potrzebuje SUV-a, też będzie to dobry wybór.

Seat Tarraco 1.5 TSI – nasza opinia

Niezależnie od niuansów między bratnimi konstrukcjami, Tarraco zalicza się do czołówki rodzinnych SUV-ów. Jego atuty to przestronne i wygodne wnętrze, pewne prowadzenie oraz bogate wyposażenie seryjne. Niestety, 1.5 TSI i ręczna skrzynia biegów to niezbyt fortunna kombinacja w tym aucie, komfort amortyzacji też mógłby być wyższy.

Seat Tarraco 1.5 TSI – to nam się podoba

  • Przestronna i funkcjonalna kabina
  • Długa gwarancja
  • Pewne prowadzenie
  • Bogate wyposażenie

Seat Tarraco 1.5 TSI – to nam się nie podoba

  • Utrudnione płynne ruszanie
  • Przeciętne osiągi
  • Zbyt twarda amortyzacja nierówności

Seat Tarraco 1.5 TSI – wymiary

Seat Tarraco - wymiary
Seat Tarraco - wymiaryŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Seat Tarraco 1.5 TSI – nasze pomiary testowe

0-50 km/h4,4 s
0-100 km/h11,3 s
0-130 km/h18,4 s
Elastyczność 60-100 km/h8,9/12,8 s (4./5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h14,0/17,8 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1657/603 kg
Rozdział masy (przód/tył)53/47 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,9/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)42,9 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)44,9 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)
przy 100 km/h63 dB (A)
przy 130 km/h66 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)7,8 l/100 km
Zasięg740 km

Seat Tarraco 1.5 TSI – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenz., turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Napęd rozrządupasek
Pojemność skokowa (cm3)1498
Moc maks. (KM/obr./min)150/5000-6000
Maks. mom. (Nm/obr./min)250/1500-3500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,7
Prędkość maksymalna (km/h)201
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km)7,5-7,9
Emisja CO2 (g/km)169-179
Norma emisji spalinEuro 6d-Temp
Skrzynia biegówman. 6
Napędprzedni
Poj. bagażnika (l)230-700-1775
Poj. zbiornika paliwa (l)58
Marka i model opon test. autaPirelli Sottozero Winter 270
Rozmiar opon235/45 R 20

Seat Tarraco 1.5 TSI – wyposażenie

WersjaXcellence
7 airbagówS
Aut. klimatyzacja 3-strefowaS
NawigacjaS
Podgrz. fotele przód/tyłS/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. klapaS/S
Unikanie kolizji/asystent pasa ruchuS/S
Czujnik martw. pola/adapt. tempomatS/S
Lakier metalik3465 zł
20-cal. alufelgi3245 zł

Seat Tarraco 1.5 TSI – cena i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji143 200 zł
Gwarancja mechaniczna5 lat lub 150 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego egzemplarza160 900 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków