- Z manualną skrzynią biegów łatwo zdusić silnik 1.5 TSI przy ruszaniu
- Silnik zużył w naszym teście średnio 7,8 l/100 km – to dobry wynik
- Zawieszenie Tarraco jest sztywniejsze niż w bratnim Kodiaqu i Tiguanie Allspace, komfort jazdy pogarszają też 20-calowe alufelgi z niskoprofilowymi oponami
Sprawiedliwość według koncernu Vokswagena wygląda tak: Seat jako pierwszy w grupie miał w ofercie crossovera segmentu B (Arona), za to dużego, 7-osobowego SUV-a na platformie MQB wypuszcza jako ostatni. Hiszpanie pewnie z zazdrością patrzyli na kolejki ustawiające się po Kodiaqa, ale Tarraco dzięki temu, że debiutuje 2 lata po bestsellerowej Škodzie, mogło otrzymać najświeższy styl – Hiszpanom udało się to spore auto dynamicznie „ubrać”. Siłą rzeczy będziemy Tarraco rozpatrywać przez pryzmat wrażeń, które zebraliśmy już za kierownicami jego rodzeństwa.
Seat Tarraco 1.5 TSI – silnik powszechnie stosowany w grupie Volkswagena
Testowany silnik 1.5 TSI trafia pod maskę niemal wszystkich europejskich modeli Grupy Volkswagena – od Ibizy, przez Octavię, aż po Arteona – ale w Tarraco po raz pierwszy irytował niekorzystną charakterystyką ruszania z miejsca i... często gasł! Kilku kierowców walczyło koordynacją gazu i sprzęgła – żaden nie rozgryzł sposobu na płynne i delikatne ruszanie. W pomiarach przyspieszenia zamiast obiecanych 9,7 s od 0 do 100 km/h udało nam się osiągnąć 11,3 s. Kodiaq 1.4 TSI 4x4, którego sprawdzaliśmy 2 lata temu (już niedostępny), miał lepsze osiągi.
Silnik został wyposażony w system odłączania cylindrów – niezależnie od wybranego trybu jazdy przy delikatnym gazie dwa cylindry przestają dostawać paliwo. Układ ten działa bez wyczuwalnych szarpnięć. Przy mocniejszym wciśnięciu gazu i pod obciążeniem bez zwłoki ponownie aktywuje dopływ paliwa i powietrza. Gdy obchodziliśmy się z gazem spokojnie, Tarraco zużywało rozsądne ilości paliwa. Średnio w teście spaliło 7,8 l/100 km, co jest dobrym wynikiem. W mieście potrzebuje 8-8,5 l, na autostradzie 9-10 l/100 km. Jednostka odznacza się też bardzo cichą pracą. Głośno (ale przez szum powietrza) i paliwożernie zaczyna się robić powyżej 140 km/h, wówczas zużycie benzyny szybko przekracza 11 l/100 km.
Seat Tarraco 1.5 TSI – sztywniejszy od Skody Kodiaq i Tiguana Allspace'a
Seat Tarraco prowadzi się jak na swój format poręcznie i posłusznie, pozwala się łatwo opanować nawet przy gwałtownych ruchach kierownicą. Zawieszenie zestrojono sztywniej niż w bratnich konstrukcjach, czuć to szczególnie dobitnie na progach spowalniających i dziurach. Do tego nasz egzemplarz miał opony w rozmiarze 235/40 R 20 i standardowe zawieszenie. Radzimy pozostać przy mniejszych kołach i rozważyć zamówienie układu DCC z regulowanymi amortyzatorami za 3417 zł. A jeśli to nie pomoże – sprawdzić, czy jednak charakterystyka zawieszenia Kodiaqa lub Tiguana nie trafia lepiej w wasz gust.
Kwestią gustu jest też kokpit – ten w Seacie Tarraco wydaje się wizualnie lżejszy, natomiast dzięki ciekawszemu doborowi materiałów sprawia wrażenie szlachetniejszego niż w Škodzie czy VW. Choć według miarki miejsca z tyłu na nogi jest mniej niż w Kodiaqu, kabina imponuje przestronnością. W drugim rzędzie foteli nawet wysocy bardzo wygodnie siedzą, w opcjonalnym trzecim usadowicie tylko dzieci, i to po uprzednim przesunięciu kanapy do przodu. Zamawiając 6. i 7. fotel, stracicie 60 l bagażnika. Ale nawet wówczas jego pojemność przy 5 osobach wynosi 700 l, czyli więcej niż w Kodiaqu przy tej samej konfiguracji. Dlaczego jednak Seat po złożeniu kanapy oferuje 1775 l, a Škoda 2005 l...?
Seat Tarraco 1.5 TSI – kalkulacje cenowe
Najtańsze Tarraco 1.5 TSI/150 KM można mieć (bez promocji) od 124 700 zł – Tiguan Allspace jest wyjściowo o 3000 zł tańszy, Kodiaq nawet o 16 700 zł, ale z uboższym wyposażeniem. Seat ma w tym trio najdłuższą, bo 5-letnią gwarancję, najbogatsze wyposażenie, ale nie daje tak dużej swobody konfiguracji, jak Kodiaq. Testowe auto w wersji Xcellence z opcjami kosztowało 157 707 zł. Porównywalnie wyposażony Kodiaq Style będzie o ok. 5000 zł tańszy. A Alhambra, którą Tarraco ma pogrzebać? Kosztuje 153 000 zł i jeśli ktoś nie potrzebuje SUV-a, też będzie to dobry wybór.
Seat Tarraco 1.5 TSI – nasza opinia
Niezależnie od niuansów między bratnimi konstrukcjami, Tarraco zalicza się do czołówki rodzinnych SUV-ów. Jego atuty to przestronne i wygodne wnętrze, pewne prowadzenie oraz bogate wyposażenie seryjne. Niestety, 1.5 TSI i ręczna skrzynia biegów to niezbyt fortunna kombinacja w tym aucie, komfort amortyzacji też mógłby być wyższy.
Seat Tarraco 1.5 TSI – to nam się podoba
- Przestronna i funkcjonalna kabina
- Długa gwarancja
- Pewne prowadzenie
- Bogate wyposażenie
Seat Tarraco 1.5 TSI – to nam się nie podoba
- Utrudnione płynne ruszanie
- Przeciętne osiągi
- Zbyt twarda amortyzacja nierówności
Seat Tarraco 1.5 TSI – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Seat Tarraco 1.5 TSI – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 4,4 s |
0-100 km/h | 11,3 s |
0-130 km/h | 18,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,9/12,8 s (4./5. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,0/17,8 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1657/603 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,9/11,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 42,9 m (opony zimowe) |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 44,9 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,8 l/100 km |
Zasięg | 740 km |
Seat Tarraco 1.5 TSI – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz., turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/5000-6000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 250/1500-3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 |
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) | 7,5-7,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 169-179 |
Norma emisji spalin | Euro 6d-Temp |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | przedni |
Poj. bagażnika (l) | 230-700-1775 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 58 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli Sottozero Winter 270 |
Rozmiar opon | 235/45 R 20 |
Seat Tarraco 1.5 TSI – wyposażenie
Wersja | Xcellence |
7 airbagów | S |
Aut. klimatyzacja 3-strefowa | S |
Nawigacja | S |
Podgrz. fotele przód/tył | S/S |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. klapa | S/S |
Unikanie kolizji/asystent pasa ruchu | S/S |
Czujnik martw. pola/adapt. tempomat | S/S |
Lakier metalik | 3465 zł |
20-cal. alufelgi | 3245 zł |
Seat Tarraco 1.5 TSI – cena i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 143 200 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat lub 150 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 160 900 zł |