W 1996 roku oficjalnie zadebiutowała Octavia (stworzona na płycie podłogowej Golfa IV), a 3 lata później do oferty wkroczyła Fabia (platforma VW Polo). To właśnie ten model stał się siłą napędową koncernu i umocnił jego pozycję w segmencie B, w wielu krajach zajmując czołowe miejsca na liście najlepiej sprzedających się samochodów. Nowoczesne rozwiązania techniczne, atrakcyjna stylistyka, 3 wersje nadwoziowe i przede wszystkim korzystna dla klientów polityka cenowa zdecydowały o sukcesie modelu. Po 5 latach produkcji Skoda przeprowadziła face lifting Fabii. Teraz przyszedł już czas na wprowadzenie zupełnie nowej generacji. Od kilkunastu tygodni do prasy przeciekają informacje na temat tego samochodu, choć trzeba przyznać,że Skoda pilnie strzeże swojego nowego dziecka. Produkcja testowa auta wystartowała już w sierpniu w fabryce w Mladej Boleslav.Seryjna rozpocznie się pod koniec roku, a oficjalny debiut planowany jest w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie. Wkrótce po nim rozpocznie się sprzedaż Fabii II na Starym Kontynencie. Nam już teraz udało się przyłapać auto podczas jazd testowych w okolicach Pragi. Ja już to gdzieś widziałemZ wypowiedzi przedstawicieli firmy wynika, że auto trafi do sprzedaży jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Nie planuje się produkcji sedana, gdyż sprzedaż tej odmiany nadwoziowej w obecnej generacji modelu nie była satysfakcjonująca. Ostateczna decyzja w tej kwestii jeszcze jednak nie zapadła. Patrząc na nową Skodę, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że jej stylistyka to kompilacja kilku sprawdzonych już na rynku rozwiązań. Pas przedni bez większych zmian został przejęty z większego Roomstera. Widać to zwłaszcza w kształcie atrapy, zderzaka oraz charakterystycznych reflektorach ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Z kolei linia boczna i tył Fabii przywołują skojarzenia z Suzuki Swiftem. Widoczne na zdjęciach światła w wersji produkcyjnej otrzymają typowe dla innych modeli Skody, przezroczyste, jasne wstawki w kształcie odwróconej litery C. Przyciemniane tylne szyby będą prawdopodobnie oferowane jako opcja fabryczna, która doda sylwetce pojazdu bardziej sportowego charakteru. W niewielkim stopniu powiększone zostaną też wymiary zewnętrzne.Przedział pasażerski ma wyróżniać się dużą przestronnością, jakością wykończenia i gwarantować komfortowe warunki podróżowania 5 pasażerom. Deska rozdzielcza z drobnymi tylko modyfikacjami zostanie przejęta z Roomstera. Taki sam będzie układ kratek wentylacyjnych i konsola środkowa z umieszczonymi w górnej części przyciskami sterującymi klimatyzacją (w zależności od wersji manualną lub elektroniczną), a w dolnej z miejscem na pokładowy system audio-informacyjny (2DIN). Wyposażenie bezpieczne i komfortoweBogate wyposażenie standardowe i długa lista opcji pozwolą dopasować Fabię do gustów indywidualnych klientów. Już podstawowa wersja ma mieć seryjnie instalowane: ABS z EBD, cztery poduszki powietrzne, napinacze przednich pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia oraz rozkładaną i dzieloną tylną kanapę. Opcjonalnie oferowane będą m.in. układ stabilizacji toru jazdy ESP, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, komputer pokładowy, system audio z odtwarzaczem CD i MP3, nawigację satelitarną,a także skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele i ksenonowe reflektory. Podobnie jak w przypadku obecnej generacji modelu planowana jest wersja sportowa RS z obniżonym, sztywniejszym zawieszeniem, dodatkowymi spoilerami, kubełkowymi, profilowanymi fotelamioraz chromowanymi elementami w kokpicie i aluminiowymi nakładkami na pedały. Silniki pod różne gustaNowa Fabia przejmie jednostki napędowe z dotychczasowej generacji modelu. Nowością będą dwa silniki benzynowe o pojemności 1,4 l z wtryskiem bezpośrednim FSI i turbodoładowaniem, pierwszy o mocy 125 KM, a drugi 170 KM. Ten ostatni trafi do wspomnianej już sportowej wersji RS i będzie mógł współpracować ze zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynią DSG z funkją sekwencyjne zmiany przełożeń.Ofertędiesli obejmującą wersje 1.4 TDI, 70- i 80-konną uzupełni zmodernizowany silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM (zastąpi stosowaną dotychczas odmianę o mocy 100 KM). Więcej szczegółów Skoda ujawni na początku 2007 roku.RoomsterTo nie tylko nowy model w ofercie Skody, lecz także wejście czeskiej firmy do nowego segmentu, w którym dotychczas jej produkty nie były obecne. Roomster w wersji produkcyjnej zadebiutował na salonie genewskim w marcu 2006 roku. Na tle konkurentów wyróżnia się oryginalną stylistyką nadwozia i funkcjonalnym wnętrzem z przestrzenią bagażową o pojemności od 460 do 1785 l. Aktualnie w ofercie dostępnych jest 5 wersji silnikowych modelu. Fabia INastępca Felicii pokazany został w 1999 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie najpierw w wersji hatchback. Kombi dołączyło do oferty rok później (debiut na salonie paryskim), a sedan na początku 2001 roku. Aktualnie w sprzedaży dostępnych jest aż 9 wersji silnikowych modelu.