• Kamiq to największy model z rodziny najmniejszych crossoverów grupy Volkswagena – wymiarami dorównuje T-Rocowi
  • Kombinacja silnika 1.0 TSI z dwusprzęgłową skrzynią nie jest zbyt udana
  • Pomysłowi Czesi ukryli w różnych miejscach nadwozia Kamiqa wiele przydatnych gadżetów

No to mamy komplet i możecie uczcić to kuflem pilznera – Škoda wjeżdża do segmentu, który od lat nieustannie rośnie jak na drożdżach i wciąż wydaje się nienasycony. Potencjalni rywale Kamiqa? Znajdziecie ich w każdej popularnej marce. Natomiast w rodzinnych szeregach bazująca na platformie MQB-A0 Škoda staje w szranki z Volkswagenem T-Crossem i Seatem Aroną. Mania wielkości (lub koncernowa strategia) nakazuje Czechom mieć największy model w klasie: Kamiq przerasta swoich kuzynów na długość o odpowiednio 13 i 10 cm, ma też o 9 cm większy rozstaw osi (czyli dorównuje VW T-Rocowi). I teraz najlepsze (nie rozlejcie piwa): wcale nie jest od nich droższy.

Skoda Kamiq 1.0 TSI - ceny od 67 150 zł

Za 95-konnego Kamiqa 1.0 TSI zapłacicie 67 150 zł. Dołóżcie „dychę” i macie o 20 koni więcej w bardzo przyjemnie wyposażonej wersji Ambition. A jeśli się rozpędzicie, tak jak w przypadku testowego egzemplarza, to i 120 000 zł będzie na fakturze – bo Kamiq może mieć wiele udogodnień, nawet elektryczną klapę bagażnika.

Czego nie warto zamawiać? Nam nie leży przekładnia DSG w kombinacji z 3-cylindrowym TSI. Od małego SUV-a, którym dużo jeździ się po mieście, oczekiwalibyśmy sprawniejszej pracy, szybszego sprzęgania. Wyczucie DSG wymaga cierpliwości, często konieczne jest wyłączenie start-stopu i też przestawienie dźwigni w tryb sportowy. A jak tak, to ten silnik o pojemności solidnego kufla zaczyna dużo palić. W warszawskich godzinach szczytu „brał” 10-12 l/100 km, za to przy płynniejszym ruchu – między 7 a 8 l. Na autostradzie trzeba się postarać, żeby zmieścić się w 7 l/100 km, natomiast jadąc drogą krajową i „S-ką” udało się zejść do 5,7 l.

Gdy już się ruszy, to 115-konny Kamiq nawet przyzwoicie „idzie” – tylko ten samiusieński „dół” tego silnika jest niemrawy i najwyraźniej na to skrzynia nie ma pomysłu – potem już znacznie sprawniej przekłada biegi, jest moc, a po odjęciu gazu nawet tryb „wolnego koła”. Według Škody pierwsza „setka” pojawia się po równych 10 s, w naszych pomiarach było to w najlepszym przypadku (manualny tryb skrzyni biegów) o 0,6 s później.

Skoda Kamiq 1.0 TSI - bardziej przestronna od Volkswagena T-Crossa

Choć Kamiq jest dłuższy od T-Crossa, waży mniej. Według naszych pomiarów różnica wynosi zaledwie 15 kg, czyli realnie Kamiq ma o 35 kg wyższą ładowność. I choć T-Cross i Arona należą do najprzestronniejszych aut tego segmentu, Kamiq jeszcze dokłada po kilka centymetrów w kabinie. Z tyłu siedzi się lepiej niż w niejednym kompaktowym SUV-ie. Z przodu wolimy pozycję za kierownicą Seata, ale materiały wykończeniowe są jednak lepsze w Škodzie. Natomiast przestrzeni w kufrze Kamiqa jest tyle, co u kuzynów: 400 l, czyli dużo. Z dwójką dzieci na wakacje się zabierzecie (od biedy). I jak to pomysłowi Czesi, także w Kamiqu poukrywali praktyczne gadżety, których próżno szukać w Volkswagenie i Seacie: parasolka, latarka, wysuwane ochraniacze krawędzi drzwi, skrobaczka z lupą i miernikiem bieżnika opony (w klapce wlewu paliwa), lejek w nakrętce zbiornika na płyn do spryskiwaczy, dodatkowy schowek....

Charakterystyka pracy układu jezdnego crossovera Škody przypomina to, jak porusza się kuzynostwo. Czy dłuższy rozstaw osi poprawia stabilność na autostradzie? W Aronie i T-Crossie nie ma z tym problemów, ale żeby to stwierdzić, trzeba by wszystkimi naraz wybrać się na autostradę. Zawieszenie z dużym skokiem chętnie „łyka” dziury, choć niestety, trochę przy tym tłucze. Mocno wspomagany układ kierowniczy czyni manewrowanie lekkim, ale jednocześnie czujemy, co się dzieje z kołami, kiedy szybko wchodzimy w zakręt. Ogólne zestrojenie to dobra „volkswagenowska szkoła złotego środka”.

Foto: Auto Świat
Skoda Kamiq - wymiary

Skoda Kamiq 1.0 TSI - to nam się podoba

  • Bardzo przestronna kabina
  • Wiele funkcjonalnych rozwiązań
  • Lepsze materiały niż w T-Crossie
  • Nowoczesne connectivity
  • Wiele opcji z wyższej półki

Skoda Kamiq 1.0 TSI - to nam się nie podoba

  • Zawieszenie hałasuje na dziurach
  • W ruchu miejskim wysokie spalanie i ospałe DSG

Skoda Kamiq 1.0 TSI - nasza opinia

Jeszcze popijacie tego pilznera? Tymczasem w salonach Škody już ustawiają się kolejki, Kamiq budzi tam większe zainteresowanie niż równie świeża Scala. Do nowego crossovera Škody warto się przymierzyć, a jeśli rozmiar miałby jednak nie pasować, to czeka wielkie portfolio innych SUV-ów Škody i koncernowych kuzynów.

Skoda Kamiq 1.0 TSI - nasze pomiary testowe

0-50 km/h 3,8 s
0-100 km/h 10,6 s
0-130 km/h 17,2 s
60-100 km/h 5,6 s (aut.)
80-120 km/h 7,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1280/480 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,0/10,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 35,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,5 l/100 km
Zasięg 790 km

Skoda Kamiq 1.0 TSI - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 999
Moc maks. (KM/obr./min) 115/5000-5500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 200/2000-3500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,0
Prędkość maksymalna (km/h) 193
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 6,2-6,8
Emisja CO2 (g/km)/norma 140-154/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgł. 7b
Napęd przedni
Pojemność bagażnika (l) 400-1395
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50
Marka i model opon test. auta Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Rozmiar opon 215/45 R 18

Skoda Kamiq 1.0 TSI - wyposażenie

Wersja Style
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Apple CarPlay i Android Auto S
Czujniki parkowania (p+t) S
Kamera cofania S
Adaptacyjny tempomat, reflektory LED, elektr. skł. lusterka 1 zł (pakiet promocyjny)
Kluczyk zbliżeniowy S
18-cal. alufelgi 1500 zł
Szklany dach 3550 zł

Skoda Kamiq 1.0 TSI – gwarancja i ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej 91 100 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata (b.o.)
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta 118 350 zł