Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Skoda Kamiq - lepsza od Seata Arony i Volkswagena T-Crossa? - TEST

Skoda Kamiq - lepsza od Seata Arony i Volkswagena T-Crossa? - TEST

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Skoda Kamiq jako ostatnia dołącza do grona małych crossoverów – nie tylko w Grupie Volkswagena, ale... w ogóle. Tyle tylko, że wcale nie jest taka mała. I też wyraźnie daje odczuć, że ma na celowniku czołówkę rankingu sprzedaży. W pierwszym teście: Škoda Kamiq z 115-konnym silnikiem 1.0 TSI i skrzynią DSG.

Skoda Kamiq 1.0 TSI
Zobacz galerię (25)
Auto Świat / Adam Mikuła
Skoda Kamiq 1.0 TSI
  • Kamiq to największy model z rodziny najmniejszych crossoverów grupy Volkswagena – wymiarami dorównuje T-Rocowi
  • Kombinacja silnika 1.0 TSI z dwusprzęgłową skrzynią nie jest zbyt udana
  • Pomysłowi Czesi ukryli w różnych miejscach nadwozia Kamiqa wiele przydatnych gadżetów

No to mamy komplet i możecie uczcić to kuflem pilznera – Škoda wjeżdża do segmentu, który od lat nieustannie rośnie jak na drożdżach i wciąż wydaje się nienasycony. Potencjalni rywale Kamiqa? Znajdziecie ich w każdej popularnej marce. Natomiast w rodzinnych szeregach bazująca na platformie MQB-A0 Škoda staje w szranki z Volkswagenem T-Crossem i Seatem Aroną. Mania wielkości (lub koncernowa strategia) nakazuje Czechom mieć największy model w klasie: Kamiq przerasta swoich kuzynów na długość o odpowiednio 13 i 10 cm, ma też o 9 cm większy rozstaw osi (czyli dorównuje VW T-Rocowi). I teraz najlepsze (nie rozlejcie piwa): wcale nie jest od nich droższy.

Skoda Kamiq 1.0 TSI - ceny od 67 150 zł

Za 95-konnego Kamiqa 1.0 TSI zapłacicie 67 150 zł. Dołóżcie „dychę” i macie o 20 koni więcej w bardzo przyjemnie wyposażonej wersji Ambition. A jeśli się rozpędzicie, tak jak w przypadku testowego egzemplarza, to i 120 000 zł będzie na fakturze – bo Kamiq może mieć wiele udogodnień, nawet elektryczną klapę bagażnika.

Czego nie warto zamawiać? Nam nie leży przekładnia DSG w kombinacji z 3-cylindrowym TSI. Od małego SUV-a, którym dużo jeździ się po mieście, oczekiwalibyśmy sprawniejszej pracy, szybszego sprzęgania. Wyczucie DSG wymaga cierpliwości, często konieczne jest wyłączenie start-stopu i też przestawienie dźwigni w tryb sportowy. A jak tak, to ten silnik o pojemności solidnego kufla zaczyna dużo palić. W warszawskich godzinach szczytu „brał” 10-12 l/100 km, za to przy płynniejszym ruchu – między 7 a 8 l. Na autostradzie trzeba się postarać, żeby zmieścić się w 7 l/100 km, natomiast jadąc drogą krajową i „S-ką” udało się zejść do 5,7 l.

Gdy już się ruszy, to 115-konny Kamiq nawet przyzwoicie „idzie” – tylko ten samiusieński „dół” tego silnika jest niemrawy i najwyraźniej na to skrzynia nie ma pomysłu – potem już znacznie sprawniej przekłada biegi, jest moc, a po odjęciu gazu nawet tryb „wolnego koła”. Według Škody pierwsza „setka” pojawia się po równych 10 s, w naszych pomiarach było to w najlepszym przypadku (manualny tryb skrzyni biegów) o 0,6 s później.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Skoda Kamiq 1.0 TSI - bardziej przestronna od Volkswagena T-Crossa

Choć Kamiq jest dłuższy od T-Crossa, waży mniej. Według naszych pomiarów różnica wynosi zaledwie 15 kg, czyli realnie Kamiq ma o 35 kg wyższą ładowność. I choć T-Cross i Arona należą do najprzestronniejszych aut tego segmentu, Kamiq jeszcze dokłada po kilka centymetrów w kabinie. Z tyłu siedzi się lepiej niż w niejednym kompaktowym SUV-ie. Z przodu wolimy pozycję za kierownicą Seata, ale materiały wykończeniowe są jednak lepsze w Škodzie. Natomiast przestrzeni w kufrze Kamiqa jest tyle, co u kuzynów: 400 l, czyli dużo. Z dwójką dzieci na wakacje się zabierzecie (od biedy). I jak to pomysłowi Czesi, także w Kamiqu poukrywali praktyczne gadżety, których próżno szukać w Volkswagenie i Seacie: parasolka, latarka, wysuwane ochraniacze krawędzi drzwi, skrobaczka z lupą i miernikiem bieżnika opony (w klapce wlewu paliwa), lejek w nakrętce zbiornika na płyn do spryskiwaczy, dodatkowy schowek....

Charakterystyka pracy układu jezdnego crossovera Škody przypomina to, jak porusza się kuzynostwo. Czy dłuższy rozstaw osi poprawia stabilność na autostradzie? W Aronie i T-Crossie nie ma z tym problemów, ale żeby to stwierdzić, trzeba by wszystkimi naraz wybrać się na autostradę. Zawieszenie z dużym skokiem chętnie „łyka” dziury, choć niestety, trochę przy tym tłucze. Mocno wspomagany układ kierowniczy czyni manewrowanie lekkim, ale jednocześnie czujemy, co się dzieje z kołami, kiedy szybko wchodzimy w zakręt. Ogólne zestrojenie to dobra „volkswagenowska szkoła złotego środka”.

Skoda Kamiq - wymiary
Skoda Kamiq - wymiaryŻródło: Auto Świat

Skoda Kamiq 1.0 TSI - to nam się podoba

  • Bardzo przestronna kabina
  • Wiele funkcjonalnych rozwiązań
  • Lepsze materiały niż w T-Crossie
  • Nowoczesne connectivity
  • Wiele opcji z wyższej półki

Skoda Kamiq 1.0 TSI - to nam się nie podoba

  • Zawieszenie hałasuje na dziurach
  • W ruchu miejskim wysokie spalanie i ospałe DSG

Skoda Kamiq 1.0 TSI - nasza opinia

Jeszcze popijacie tego pilznera? Tymczasem w salonach Škody już ustawiają się kolejki, Kamiq budzi tam większe zainteresowanie niż równie świeża Scala. Do nowego crossovera Škody warto się przymierzyć, a jeśli rozmiar miałby jednak nie pasować, to czeka wielkie portfolio innych SUV-ów Škody i koncernowych kuzynów.

Skoda Kamiq 1.0 TSI - nasze pomiary testowe

0-50 km/h3,8 s
0-100 km/h10,6 s
0-130 km/h17,2 s
60-100 km/h5,6 s (aut.)
80-120 km/h7,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1280/480 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,0/10,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)35,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)
przy 100 km/h63 dB (A)
przy 130 km/h67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)6,5 l/100 km
Zasięg790 km

Skoda Kamiq 1.0 TSI - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)999
Moc maks. (KM/obr./min)115/5000-5500
Maks. mom. (Nm/obr./min)200/2000-3500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,0
Prędkość maksymalna (km/h)193
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km)6,2-6,8
Emisja CO2 (g/km)/norma140-154/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegówaut. 2-sprzęgł. 7b
Napędprzedni
Pojemność bagażnika (l)400-1395
Pojemność zbiornika paliwa (l)50
Marka i model opon test. autaGoodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Rozmiar opon215/45 R 18

Skoda Kamiq 1.0 TSI - wyposażenie

WersjaStyle
Klimatyzacja aut. 2-strefowaS
Apple CarPlay i Android AutoS
Czujniki parkowania (p+t)S
Kamera cofaniaS
Adaptacyjny tempomat, reflektory LED, elektr. skł. lusterka1 zł (pakiet promocyjny)
Kluczyk zbliżeniowyS
18-cal. alufelgi1500 zł
Szklany dach3550 zł

Skoda Kamiq 1.0 TSI – gwarancja i ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej91 100 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata (b.o.)
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta118 350 zł

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków