Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Škoda Scala 1.0 TSI DSG – kompakt, ale już nie budżetowy – TEST

Škoda Scala 1.0 TSI DSG – kompakt, ale już nie budżetowy – TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Scala, to nowość w sieci salonów firmy Škoda. W naszym teście tym razem sprawdzamy wersję z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.0 TSI i skrzynią DSG. Zobaczmy co ten model oferuje przyszłym kierowcom oraz jak jeździ.

Skoda Scala 1.0 TSI/115 KM DSG
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Adam Mikuła
Skoda Scala 1.0 TSI/115 KM DSG
  • Skoda Scala jest nie tylko większa, ale i lepiej wyposażona od Rapida
  • Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI zapewnia dobrą dynamikę, ale nie dogaduje się ze skrzynią DSG
  • Skodę Scalę dobrze się prowadzi, ale wygodę jazdy psują duże 18-calowe koła

Duża ilość miejsca z tyłu na nogi pasażerów, pojemny bagażnik, dwa warianty nadwoziowe (liftback i hatchback) oraz cena zaczynająca się od 50 000 zł – takimi zaletami Rapid zyskał rzeszę klientów. Choć przynależał teoretycznie do klasy kompakt (rozdmuchany segment B), to jednak był zaszeregowany do aut budżetowych i stanowił konkurencję dla Fiata Tipo, Citroëna C-Elysée czy nawet Dacii Logan. 

Ceny Skody Scali zaczynają się od 67 200 zł. W porównaniu z Rapidem, którego już nie ma w ofercie, jest znacznie dłuższa, ma nową płytę podłogową. Zatem nie bez powodu nazwa modelu z włoskiego oznacza schody. W teście sprawdzimy, o ile stopni i pod jakim względem nowy kompakt czeskiej marki wspiął się w górę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Skoda Scala – przestronnie i nowocześnie

Siedząc za kierownicą testowej Skodzie Scali, czujemy wyraźny progres. Uwagę zwracają dwa duże ekrany (od wskaźników i multimediów) oraz panele ze szczotkowanego aluminium i pokryte lakierem fortepianowym. Wrażenie luksusu daje także biała skórzana tapicerka, choć z cennika dowiadujemy się, że jest ona tylko częściowo skórzana. Owszem, ma dobrą cenę (3850 zł), ale ze względu na łatwość zabrudzenia odradzamy jej zakup. Polecamy za to wydanie 3050 zł na wirtualne zegary, które imponują czytelnością i możliwościami projekcji, oraz zestaw multimedialny Amundsen, zachwycający jakością obrazu i świetnie współpracujący ze smartfonem. We wnętrzu Scali nie spodobały nam się obsługa klimatyzacji, realizowana zarówno przez analogowy panel, jak i ekran multimediów, a także kabina, która – zwłaszcza w tylnej części – nadal jest wąska (w porównaniu z Rapidem Space backiem przybyło tylko 15 mm).

Testową Skodę Scalę napędzał trzycylindrowy benzyniak 1.0 o mocy 115 KM. Silnik ten jest nam dobrze znany z innych modeli Grupy Volkswagena i zbierał bardzo dobre opinie pod względem zarówno dynamiki, kultury pracy, jak i zużycia paliwa. Niestety jednak, podobnie jak w innych autach VW, także w Scali nie sprawdza się w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią DSG. Owszem, dość szybko i płynnie zmienia biegi w górę, ale wyraźny problem pojawia się w czasie ruszania. Po zwolnieniu pedału hamulca i naciśnięciu pedału gazu jest długa zwłoka, po czym samochód wystrzeliwuje jak z procy. Takie zachowanie napędu staje się wręcz denerwujące podczas jazdy w korku, kiedy to kierowcy ciężko kontrolować płynne przemieszczanie się.

Skoda Scala – mniejsze koła, wyższy komfort

Nie byliśmy także zachwyceni zachowaniem podwozia, przede wszystkim komfortem jazdy, gdyż Scala z 18-calowymi kołami i niskoprofilowymi oponami wstrząsała podróżnymi, niedostatecznie filtrując nierówności. Niewiele pomagała zmiana dwustopniowego ustawienia twardości amortyzatorów i tylko potwierdziła nam, że podwoziu kompaktowej Scali bliżej jest do Volkswagena Polo niż do Golfa (w schodzącej właśnie 7. generacji VW są trzy tryby adaptacyjnego zawieszenia DCC).

Skoda Scala – podsumowanie

Skoda konsekwentnie próbuje walczyć ze stereotypem budżetowej marki w Grupie Volkswagena. Scala pod względem rozwiązań i wyposażenia dorównuje nowoczesnym kompaktom. Wiele z nich przerasta w kwestii ilości miejsca dla pasażerów i na bagaż, ale jej wąskie nadwozie i sposób prowadzenia pozostawiają pewien niedosyt.

Skoda Scala o nam się podoba: duża ilość miejsca dla 4 osób i na bagaże, dynamiczny i oszczędny silnik, dobra precyzja prowadzenia.

Skoda Scala to nam się nie podoba: wąskie nadwozie, słaba amortyzacja z felgami 18 cali, trudności z płynnym ruszaniem, ster. klimą przez ekran dotykowy.

Skoda Scala dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)999
Moc maks. (KM/obr./min)115/5000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)200/2000
Skrzynia biegówaut. 7 (DSG)
Napędprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta205/45 R 18
Średnica zawracania (m)10,9
Rozstaw kół p./t. (mm)1531/1516
Masa własna/ładowność (kg)1243/436
Poj. bagażnika (l)467-1410
Poj. zbiornika paliwa (l)50

Skoda Scala osiągi

Prędkość maksymalna199 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s
Spalanie cykl niski7,9 l/100 km
cykl średni5,9 l/100 km
cykl wysoki5,2 l/100 km
cykl bardzo wysoki6,1 l/100 km
cykl mieszany6,0 l/100 km
Emisja CO2136 g/km

Skoda Scala wyposażenie

WersjaStyle
6 airbagów/dostęp bezkluczyk.S/S
Klima aut. 2-stref./refl. LEDS/S
System multimed./nawigacjaS/3050 zł
Reg. zawiesz./alufelgi 18 cali1850/1500 zł
Tapic. częściowo skórzana3 850 zł
Ład. bezprzew., wirtual. kokpit, podgrzew. kierow., adapt. temp.3800 zł (pakiet Tech)

Skoda Scala gwarancje i ceny

Cena podst. testowanej wersji79 750 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata bez ograniczeń
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądyco 30 tys. km/co rok
Cena testowanego egzemplarza112 700 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków