SsangYong to pojawia się, to znika z naszego rynku. Czy warto zaufać tej niezbyt stabilnej marce i skusić się na atrakcyjnie wyglądające oraz korzystnie wycenione Korando? Sprawdzamy wersję ze 163-konnym 1.5 T-Gdi, automatyczną skrzynią biegów i napędem na przednią oś.
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – nadwozie
Kompaktowy SUV SsangYonga na szczęście jest daleki od stylistycznych wybryków marki z przeszłości. Oferuje sporo przestrzeni dla pasażerów i na bagaż w zgrabnie skrojonej karoserii o poręcznej długości 4,45 m. Schludnie wykonane wnętrze może nie podbije serc jakością materiałów, ale za to kokpit jest prosty w obsłudze – pod warunkiem że pogodzicie się z menu, w którym brakuje języka polskiego.
Pozycja za kierownicą – bez zarzutu, na pochwałę zasługują też osłonięte przez drzwi progi i łatwe wsiadanie. Szkoda, że niezłe fotele nie mają regulacji podparcia lędźwi.
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – silnik
163-konne 1.5 turbo żwawo się zbiera z niskich obrotów, ale nie bardzo lubi te wysokie. Niestety, nawet przy rozważnym wciskaniu gazu jednostka wykazuje duży apetyt na paliwo. Średnio w naszym teście zużyła 9,7 l/100 km – to poziom ponaddwukrotnie mocniejszych sportowych aut lub ciężkich terenówek. Na autostradzie Korando 1.5 T-Gdi potrzebuje 9,6-10,2 l/100 km, w mieście rozstrzał jest jeszcze większy i wynosi od 8,8 do 14,8 l. Minimalne zużycie 8,6 l/100 km odnotowaliśmy na drodze ekspresowej. Opcjonalna automatyczna skrzynia biegów (8000 zł) łatwo gubi się w ruchu stop & go, potrafi szarpnąć. Dopiero na wyższych biegach zachowuje płynność. Niezbyt ostra reakcja na gaz nasuwa skojarzenia z charakterystyką pracy skrzyni bezstopniowej.
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – prowadzenie
Korando jeździ lepiej od swoich poprzedników, jednak nie jest to poziom, jaki reprezentuje konkurencja o ugruntowanej renomie. Komfort resorowania jest zupełnie OK, precyzja prowadzenia jeszcze ujdzie, ale droga hamowania pozostawia do życzenia: 41 m od 100 do 0 km/h to bardzo słaby wynik, za który część winy ponoszą opony. Negatywnie zaskoczyła nas też trakcja na mokrym. Poza tym zachowanie auta podczas jazdy można ocenić jako bezpieczne.
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – koszty
Korando kusi bazową ceną: za 84 990 zł nie dostaniecie żadnego z rywali, a już na pewno nie z tak mocnym silnikiem. Automat i opcje, takie jak np. wirtualne zegary, czujnik martwego pola, kluczyk zbliżeniowy i elektryczna klapa, windują cenę do 134 990 zł, co nadal jest konkurencyjną ofertą. Mocnym argumentem SsangYonga pozostaje 5-letnia gwarancja.
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – to nam się podoba
- Relacja gabarytów nadwozia do kabiny
- 5-letnia gwarancja
- Zawieszenie dobrze znosi dziury
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – to nam się nie podoba
- Wysokie spalanie
- Długa droga hamowania
- Słaba trakcja
- Niedopracowana skrzynia biegów
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – nasza opinia
Korando oferuje dobrą relację ceny do wielkości i mocy napędu i generalnie spełni oczekiwania spokojnie jeżdżących kierowców. Niestety, nawet w ich przypadku spalanie będzie niewspółmiernie wysokie w obliczu osiągów. Mocno od poziomu konkurentów odstaje też droga hamowania. OCENA KOŃCOWA: 3+/6
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – wyniki testu
0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 9,5 s |
0-130 km/h | 15,6 s |
60-100 km/h | 5,3 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1560/480 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 41,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 41,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 9,7 l/100 km |
Zasięg | 515 km |
SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – dane techniczne (producenta) i ceny
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa | 1497 cm3 |
Moc maksymalna | 163 KM/5000 obr./min |
Moment obrotowy | 280 Nm/1500 obr./min |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut. 6 |
Dł./szer./wysokość | 4450/1870/1620 mm |
Rozstaw osi | 2675 mm |
Prześwit | 182 mm |
Poj. bagażnika/zb. paliwa | 551-1248/50 l |
Marka i model opon | Hankook Dynapro HP2 |
Rozmiar opon | 235/50 R 19 |
Cena wersji podstawowej | 92 990 zł |
Cena wersji testowanej | 134 990 zł |