SsangYong to pojawia się, to znika z naszego rynku. Czy warto zaufać tej niezbyt stabilnej marce i skusić się na atrakcyjnie wyglądające oraz korzystnie wycenione Korando? Sprawdzamy wersję ze 163-konnym 1.5 T-Gdi, automatyczną skrzynią biegów i napędem na przednią oś.

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – nadwozie

Kompaktowy SUV SsangYonga na szczęście jest daleki od stylistycznych wybryków marki z przeszłości. Oferuje sporo przestrzeni dla pasażerów i na bagaż w zgrabnie skrojonej karoserii o poręcznej długości 4,45 m. Schludnie wykonane wnętrze może nie podbije serc jakością materiałów, ale za to kokpit jest prosty w obsłudze – pod warunkiem że pogodzicie się z menu, w którym brakuje języka polskiego.

Pozycja za kierownicą – bez zarzutu, na pochwałę zasługują też osłonięte przez drzwi progi i łatwe wsiadanie. Szkoda, że niezłe fotele nie mają regulacji podparcia lędźwi.

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – silnik

163-konne 1.5 turbo żwawo się zbiera z niskich obrotów, ale nie bardzo lubi te wysokie. Niestety, nawet przy rozważnym wciskaniu gazu jednostka wykazuje duży apetyt na paliwo. Średnio w naszym teście zużyła 9,7 l/100 km – to poziom ponaddwukrotnie mocniejszych sportowych aut lub ciężkich terenówek. Na autostradzie Korando 1.5 T-Gdi potrzebuje 9,6-10,2 l/100 km, w mieście rozstrzał jest jeszcze większy i wynosi od 8,8 do 14,8 l. Minimalne zużycie 8,6 l/100 km odnotowaliśmy na drodze ekspresowej. Opcjonalna automatyczna skrzynia biegów (8000 zł) łatwo gubi się w ruchu stop & go, potrafi szarpnąć. Dopiero na wyższych biegach zachowuje płynność. Niezbyt ostra reakcja na gaz nasuwa skojarzenia z charakterystyką pracy skrzyni bezstopniowej.

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – prowadzenie

Korando jeździ lepiej od swoich poprzedników, jednak nie jest to poziom, jaki reprezentuje konkurencja o ugruntowanej renomie. Komfort resorowania jest zupełnie OK, precyzja prowadzenia jeszcze ujdzie, ale droga hamowania pozostawia do życzenia: 41 m od 100 do 0 km/h to bardzo słaby wynik, za który część winy ponoszą opony. Negatywnie zaskoczyła nas też trakcja na mokrym. Poza tym zachowanie auta podczas jazdy można ocenić jako bezpieczne.

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – koszty

Korando kusi bazową ceną: za 84 990 zł nie dostaniecie żadnego z rywali, a już na pewno nie z tak mocnym silnikiem. Automat i opcje, takie jak np. wirtualne zegary, czujnik martwego pola, kluczyk zbliżeniowy i elektryczna klapa, windują cenę do 134 990 zł, co nadal jest konkurencyjną ofertą. Mocnym argumentem SsangYonga pozostaje 5-letnia gwarancja.

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – to nam się podoba

  • Relacja gabarytów nadwozia do kabiny
  • 5-letnia gwarancja
  • Zawieszenie dobrze znosi dziury

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – to nam się nie podoba

  • Wysokie spalanie
  • Długa droga hamowania
  • Słaba trakcja
  • Niedopracowana skrzynia biegów

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – nasza opinia

Korando oferuje dobrą relację ceny do wielkości i mocy napędu i generalnie spełni oczekiwania spokojnie jeżdżących kierowców. Niestety, nawet w ich przypadku spalanie będzie niewspółmiernie wysokie w obliczu osiągów. Mocno od poziomu konkurentów odstaje też droga hamowania. OCENA KOŃCOWA: 3+/6

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – wyniki testu

0-50 km/h 3,2 s
0-100 km/h 9,5 s
0-130 km/h 15,6 s
60-100 km/h 5,3 s (aut.)
80-120 km/h 6,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1560/480 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,4/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 41,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 41,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 9,7 l/100 km
Zasięg 515 km

SsangYong Korando 1.5 T-Gdi – dane techniczne (producenta) i ceny

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Pojemność skokowa 1497 cm3
Moc maksymalna 163 KM/5000 obr./min
Moment obrotowy  280 Nm/1500 obr./min
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6
Dł./szer./wysokość 4450/1870/1620 mm
Rozstaw osi 2675 mm
Prześwit 182 mm
Poj. bagażnika/zb. paliwa 551-1248/50 l
Marka i model opon Hankook Dynapro HP2
Rozmiar opon 235/50 R 19
Cena wersji podstawowej 92 990 zł
Cena wersji testowanej 134 990 zł