- Suzuki Swift ze skrzynią CVT z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1.2 litra według producenta powinno palić średnio ok. 5,4 l/100 km
- Przy okazji liftingu moc maksymalną obniżono o 7 KM, ale ma to rekompensować wydajniejszy układ miękkiej hybrydy
- Przy okazji modernizacji Suzuki doposażyło Swifta w nowe systemy wspierające kierowcę
Suzuki Swift ze skrzynią CVT jest wyjątkowym „mieszczuchem”, ale nie za sprawą połączenia z „automatem” (w tym segmencie to już nic wyjątkowego), tylko ze względu na to, co ma pod maską – pracuje tu bowiem 4-cylindrowy silnik wolnossący. To dobry dowód na to, że nie trzeba wcale ciąć liczby cylindrów i montować turbiny, żeby stworzyć oszczędne auto. Sprawdzamy, czy to rzadkie dziś połączenie ma sens.
Suzuki Swift 1.2 CVT – nadwozie
Swift przeszedł właśnie drobny lifting. Pojawiły się m.in. zmieniona osłona chłodnicy, nowe wzory felg i cztery kombinacje dwukolorowego malowania, w tym złoto-srebrne (3090 zł), które widzicie na zdjęciach. Z kolei wnętrze zyskało jedynie srebrne akcenty. Mało? Niby tak, ale czas ze Swiftem obchodzi się dość łagodnie.
Zarówno nadwozie, jak i wnętrze nadal wyglądają atrakcyjnie, nawet jeśli brakuje tu takich fajerwerków, jak wirtualny kokpit. Z drugiej strony klasyczne zegary Swifta są czytelne i ładne, a jego multimedia można zsynchronizować ze smartfonami za pomocą Apple CarPlay i Android Auto – czego chcieć więcej? Słowa uznania także za udane zagospodarowanie miejsca w kabinie – subiektywnie Swift wydaje się przestronniejszy od swoich bardziej wyrośniętych rywali.
Suzuki Swift 1.2 CVT – silnik
W tej kwestii wyboru właściwie nie ma – w ofercie znajduje się tylko benzyniak 1.2 DualJet (wyjątkiem jest Sport, w którym montuje się 1.4 BoosterJet). Silnik ten stworzono raczej z myślą o niskim zużyciu paliwa niż osiągach i za to regularnie jest chwalony przez właścicieli. Mimo wyjątkowo skromnego apetytu jednostkę przy okazji liftingu poddano modernizacji, podobnie jak system miękkiej hybrydy (m.in. powiększono pojemność baterii). Oczywiście, wszystko po to, żeby być jeszcze bardziej eko.
I faktycznie, Swift pali mało. Producent deklaruje średnie zużycie na poziomie 5,4 l/100 km i nie przesadza. Nieco gorzej już wypada dynamika, tym bardziej że auto w wyniku modyfikacji straciło 7 KM – ma je nadrobić wydajniejszy system miękkiej hybrydy. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że takie są uroki małych silników wolnossących, które zwykle mają słaby „dół”, a w czasie rozpędzania wymagają korzystania z całego zakresu obrotów. Co ciekawe, mimo że dla mnie subiektywnie zrywniejszy wydawał się Swift z „manualem”, to właśnie wersja z CVT okazuje się szybsza w sprincie do „setki”, i to o blisko sekundę.
Suzuki Swift 1.2 CVT – prowadzenie i koszty
Dość mocno wspomagany układ kierowniczy. Zwinność i lekkość prowadzenia sprawiają, że Swift najlepiej czuje się w ciasnych zakamarkach miasta, a nie w trasie. Tu też nieźle radzi sobie zawieszenie, które dość sprawnie pokonuje torowiska i studzienki.
Na koniec dobra wiadomość. Swift z „automatem” jest dość rozsądnie wyceniony. Nieźle wyposażoną wersję Premium można mieć już za 58 500 zł, a Premium Plus za 6000 zł więcej. Co prawda, przed liftingiem było jeszcze taniej, ale trzeba pamiętać, że Swift dostał teraz nowe systemy asystujące oraz ulepszony system miękkiej hybrydy.
Suzuki Swift 1.2 CVT – podsumowanie
Swift ze skrzynią CVT to dobry kompan do miasta – jest poręczny i zwinny, a brak sprzęgła umila nieco codzienną katorgę snucia się po zakorkowanych ulicach. Jednak największym atutem tego auta jest oszczędność – uzyskanie wyniku spalania w granicach 5,5 l/100 km nie jest tu problemem.
To nam się podoba:
Pojemna kabina, niskie spalanie, zwinność, atrakcyjna cena, dobra kultura pracy silnika.
To nam się nie podoba:
Osiągi – silnik 1.2 jest co prawda oszczędny, ale brakuje mu trochę mocy.
Suzuki Swift 1.2 DualJet Hybrid CVT – dane techniczne
Silnik | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 83/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 107/2800 |
Napęd/skrzynia biegów | przód/CVT |
Dł./szer./wysokość (mm) | 3845/1735/1495 |
Rozstaw osi (mm) | 2450 |
Masa własna/ładowność (kg) | 925/450 |
Pojemność bagażnika (l) | 265-947 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 37 |
Rozmiar opon w test. aucie | 185/55 R 16 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 5,4 l/100 km |
Cena (zł) | 64 500 |