Pomysł Suzuki na te problemy to SX4 - czterokołowiec, który ma długość auta kompaktowego, wygląd SUV-a, opcjonalny napęd 4x4 i cenę... poniżej 60 tys. zł! Co najważniejsze, ten cały galimatias różnych cech sprawdza się naprawdę dobrze. SX4 zbudowano na spółkę z Fiatem (bliźniacze Sedici) - widać to już na pierwszy rzut oka. W wyglądzie można odnaleźć zapożyczenia stylistyczne z Fiata Cromy. Oczywiście, z powodu różnic w wielkości i klasie proporcje obydwu aut są wyraźnie odmienne, ale sam kształt bryły jest zbliżony. Daje to podstawy do twierdzenia, że to właśnie Włosi zajęli się projektem karoserii. I trzeba przyznać, że wyszło im to całkiem nieźle. Wygląd nadwozia nie jest ani zbyt spokojny, ani za bardzo agresywny, w sam raz pasuje do charakteru SX4.Kompaktowy SUV ma więcej mocnych punktówDobre wrażenie nie mija po zajęciu miejsca za kierownicą.Siedzi się tu wysoko. Kierowca nie ma większego problemu, by ocenić, gdzie kończy się przednia część maski - ułatwia to parkowanie. Także przy cofaniu nie powinno być większych kłopotów. Nieco gorzej jest już podczas samej jazdy. W trakcie skr'tu oczy kierowcy natrafiają na szerokie słupki przednie (mają 12 cm!), które mocno ograniczają pole widzenia. Kabina mile zaskakuje pod względem użytkowym. Znajdziemy tu sporo przydatnych schowków, wydajną klimatyzację, świetnie leżącą w rękach, 3-ramienną kierownicę... i naprawdę sporo miejsca. To duże zaskoczenie, szczególnie przy uwzględnieniu wymiarów zewnętrznych (długość 4,14 m). Ilość przestrzeni w przedniej i tylnej części auta odpowiada pojazdom kompaktowym, a to oznacza, że Suzuki SX4 bez problemu spełni wymagania małych rodzin. Nieco gorzej wypadają fotele. Są trochę przykrótkie i nie zapewniają dobrego trzymania na boki. Również kanapa ma braki. Jej oparcie jest wiotkie i wykonane ze zbyt miękkiej gąbki. Inne niedopatrzenia, jakie znaleźliśmy we wnętrzu, to regulowana tylko w jednej płaszczyźnie kolumna kierownicy i kiepskiej jakości tworzywo użyte do wykończenia dolnej części deski rozdzielczej. Samo zmontowanie elementów wnętrza nie budzi poważnych zastrzeżeń.Bagażnik nie jest zbyt duży, ale ma regularny kształt i niezłej jakości wykończenie. Nominalną pojemność 270 l można powiększyć do 625 l, składając tylko oparcie kanapy lub do 1045 l składając całą kanapę. Odbywa się to w prosty sposób - wystarczy pociągnąć za taśmę i unieść siedzisko od strony bagażnika. Do dyspozycji mamy wtedy ponadmetrowy odcinek płaskiej jak stół podłogi. Drobne problemy mogą być już z samym włożeniem bagażu. Użytkownik natrafi na wysoki próg załadunku (wymuszony prześwitem 190 mm). Poza tym osoby o wzroście bliskim 1,9 m będą musiały nieznacznie się pochylić - klapa unosi się na wysokość 186 cm! SX4 zbiera pochwały za układ napędowy. Pionierskie rozwiązanie tylnego zawieszenia z belką skrętną i napędem 4x4 dobrze sprawdza się zarówno podczas jazdy po drodze utwardzonej, jak i na szutrze. W teren należy się wypuszczać tylko w razie konieczności i włączyć stały napęd. Nawet jeśli zapomnimy go wyłączyć, zrobi to za nas elektronika po przekroczeniu 60 km/h. Jazda po suchym asfalcie jest bezpieczna. Można wówczas używać trybu 2WD (napęd na przednią oś). Natomiast podczas jazdy po śliskiej drodze lub w lekkim terenie obowiązkowo należy włączyć tryb AUTO, ponieważ SX4 robi się wówczas podsterowne.Dołączana automatycznie tylna oś jest wtedy zbawienna i na pewno pomoże. Samo "uruchomienie" tylnych kół odbywa się szybko i bez szarpnięć.Układ przeniesienia to mocny punkt SX4Silnik 1.6 o mocy 107 KM wyposażony w system zmiennych faz rozrządu powinien zadowolić szeroką rzeszę kierowców. Odznacza się niezłą dynamiką i przyzwoitą elastycznością.Najbardziej efektywny jest od 3200 do 5300 obr./min. Powyżej tego zakresu motor nieco opada z sił i zaczyna nieprzyjemnie hałasować. Pomimo tego do "setki" auto przyspieszyło w 10,7 s, co jest wynikiem lepszym od fabrycznego o 0,8 s. Spalanie? 8 l/100 km to wartość całkiem przyzwoita - porównywalna ze spalaniem aut klasy B. Zasługą dobrych osiągów jest nie tylko nowoczesna konstrukcja silnika, lecz także poprawnie zestopniowana przekładnia, do pracy której nie mamy poważnych zastrzeżeń. Nad wszystkim czuwają skuteczne hamulce (37,5 m po rozgrzaniu tarcz). Układ szybko reaguje na naciśnięcie pedału, a ABS precyzyjnie niweluje poślizg kół. Nieźle wypada również poziom bezpieczeństwa (4 gwiazdki w teście Euro-NCAP) oraz seryjne wyposażenie. Szkoda, że na liście opcji znalazł się jedynie... lakier metalizowany.PodsumowanieSX4 może zrobić spore zamieszanie na rynku. Cena podstawowej wersji z napędem na jedną oś wynosi 48,9 tys. zł, a auto z układem 4x4 kosztuje 10 tys. zł więcej. Plasuje to SX4 w niszy pomiędzy samochodami segmentu B i C. Kompaktowe Suzuki oferuje naprawdę dużo. Ma atrakcyjny wygląd, funkcjonalne nadwozie, oszczędny silnik oraz skuteczne hamulce. W wersji 4x4 to także pojazd przydatny w lekkim terenie i nieoceniony podczas jazdy po śliskiej nawierzchni. Wady? Podstawowe to: przeciętnej jakości wykończenie, niezbyt wygodne fotele i brak wyposażenia opcjonalnego.
Suzuki SX4 1.6 GS - Uzdolniony kompakt
Samochody będące skojarzeniem kombi, vana i terenówki są obecnie "na topie" i na większości europejskich rynków ich sprzedaż stale rośnie. Klasyczne SUV-y są jednak duże i drogie.