Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Suzuki Vitara - Niechęć do błota

Suzuki Vitara - Niechęć do błota

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Najnowsze Suzuki Vitara nieco złagodniało, lepiej się prowadzi na asfalcie i jest wygodniejsze. Tymi cechami wpisuje się w trendy obecnie panujące na rynku crossoverów

Suzuki Vitara - Niechęć do błota
Zobacz galerię (13)
Auto Bild
Suzuki Vitara - Niechęć do błota

Trudno byłoby sobie wyobrazić, że w ofercie Suzuki zabraknie modelu Vitara. Choć gama niewielkich terenówek tej japońskiej marki jest ciasno zapełniona, na rynek właśnie trafiło nowe wcielenie słynnej terenówki.

Porządkując informacje, Suzuki oferuje obecnie niewielki, ale dzielny model Jimny, nieco większy i bardziej miejski SX4, nową Vitarę, nieznacznie od niej obszerniejszy, ale mniej terenowy SX4 S-Cross oraz największą klasyczną Grand Vitarę.

Sprzedaż obecnej Grand Vitary zakończy się w tym roku, ale na razie nie przewiduje się wprowadzenia następcy.

Mieliśmy okazję jeździć nową Vitarą z serii przedprodukcyjnej. Suzuki nie jest gotowe do sprzedaży i jeszcze nie przeprowadziło wszystkich badań potrzebnych do homologacji, dlatego niektóre dane dotyczące osiągów są przybliżone.

Dokładnie natomiast dzielimy się wrażeniami z jazdy. Do jazd otrzymaliśmy wersję z dieslem 1,6 l o mocy 120 KM i sześciobiegową skrzynią ręczną. W ofercie pojawi się również cieszący się dużym powodzeniem w Polsce silnik benzynowy 1,6 l o tej samej mocy, zestawiony z przekładnią 5-biegową. To optymalna moc do samochodu tej wielkości.

Diesel pracuje przyjemnie gładko i cicho, a dzięki sprężarce ze zmienną geometrią kierownicy turbodziura nie daje się we znaki. Wrażenia z pierwszych kilometrów za kierownicą nowej Vitary są pozytywne. Samochód stał się bardziej komfortowy. Dzięki lżejszemu zawieszeniu skuteczniej wygasza nierówności i łatwiej wpisuje się w zakręty. Ogólnie sprawia wrażenie lżejszego i szybciej reaguje na polecenia kierowcy. Układ kierowniczy ma elektryczne wspomaganie.

W układzie napędowym AllGrip wykorzystano elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe. Z tego samego napędu i zawieszenia korzysta też Suzuki SX4 S-Cross. Dla zaoszczędzenia paliwa podczas płynnej jazdy po suchym asfalcie w trybie Auto jest napędzana tylko przednia oś. Pozostałe tryby chętniej korzystają z pomocy tylnej osi i pozwalają Vitarze skutecznie radzić sobie z trudniejszymi warunkami: szybką jazdą (Sport) i śliską nawierzchnią (Snow) oraz ułatwiają wydostanie się z pułapki terenowej (Lock).

W codziennej jeździe taki napęd sprawdza się świetnie, ale nie ma tu reduktora jak w przypadku starszej Grand Vitary. Testowany egzemplarz z dieslem przy zróżnicowanej trasie spalał średnio 7 l na setkę.

Ogólnie nowa Vitara podąża za obecną modą i w kwestii napędów oraz konstrukcji jest nieco rozmiękczoną terenówką. Ma jednak wystarczający prześwit (18,5 cm), by pierwszy większy głaz na szutrowej drodze nie powstrzymał jej przed zdobyciem szczytu.

Zawieszenie jest właściwym kompromisem pomiędzy komfortem a dobrym prowadzeniem. Zestrojono je tak, by spodobało się jak największej grupie klientów. Zresztą tej samej filozofii podporządkowane są niewielkie crossovery.

Suzuki Vitara - dane techniczne

Silnik spalinowyturbodiesel, R4
Rozrząd/napęd16V/pasek
Wtrysk common rail
Stopień sprężania16,5:1
Moc maks. KM/obr./min 120/3750
Moment obr. Nm/obr./min320/1750
Skrzynia biegów6-biegowa, ręczna
Reduktorbrak
System napędu 4x4sprz. wielopłytkowe
Podział mocy przód:tył100:0 do 50:50
Pomoce trakcyjne w tereniehamulce
Karoseriasamonośna
Zawieszenie przednie i tylne niezależne, sprężyny
Przekładnia kierowniczazębatkowa
Hamulce przód i tył tarcz./wentylowane
Pojemność zbiornika/paliwo47 l/ON
Masa własna/ładowność1230/640 kg
Opony seryjne215/60 R 16
Przyczepa ham./bez ham. b.d./750 kg

Suzuki Vitara - ceny i serwis

Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja na lakier/perf.1 rok/12 lat
Częstotliwość przeglądów 20 tys. km lub 1 rok
Ubezpieczenieb.d.
Cenaod 61 900 zł
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków