Trudno byłoby sobie wyobrazić, że w ofercie Suzuki zabraknie modelu Vitara. Choć gama niewielkich terenówek tej japońskiej marki jest ciasno zapełniona, na rynek właśnie trafiło nowe wcielenie słynnej terenówki.
Porządkując informacje, Suzuki oferuje obecnie niewielki, ale dzielny model Jimny, nieco większy i bardziej miejski SX4, nową Vitarę, nieznacznie od niej obszerniejszy, ale mniej terenowy SX4 S-Cross oraz największą klasyczną Grand Vitarę.
Sprzedaż obecnej Grand Vitary zakończy się w tym roku, ale na razie nie przewiduje się wprowadzenia następcy.
Mieliśmy okazję jeździć nową Vitarą z serii przedprodukcyjnej. Suzuki nie jest gotowe do sprzedaży i jeszcze nie przeprowadziło wszystkich badań potrzebnych do homologacji, dlatego niektóre dane dotyczące osiągów są przybliżone.
Dokładnie natomiast dzielimy się wrażeniami z jazdy. Do jazd otrzymaliśmy wersję z dieslem 1,6 l o mocy 120 KM i sześciobiegową skrzynią ręczną. W ofercie pojawi się również cieszący się dużym powodzeniem w Polsce silnik benzynowy 1,6 l o tej samej mocy, zestawiony z przekładnią 5-biegową. To optymalna moc do samochodu tej wielkości.
Diesel pracuje przyjemnie gładko i cicho, a dzięki sprężarce ze zmienną geometrią kierownicy turbodziura nie daje się we znaki. Wrażenia z pierwszych kilometrów za kierownicą nowej Vitary są pozytywne. Samochód stał się bardziej komfortowy. Dzięki lżejszemu zawieszeniu skuteczniej wygasza nierówności i łatwiej wpisuje się w zakręty. Ogólnie sprawia wrażenie lżejszego i szybciej reaguje na polecenia kierowcy. Układ kierowniczy ma elektryczne wspomaganie.
W układzie napędowym AllGrip wykorzystano elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe. Z tego samego napędu i zawieszenia korzysta też Suzuki SX4 S-Cross. Dla zaoszczędzenia paliwa podczas płynnej jazdy po suchym asfalcie w trybie Auto jest napędzana tylko przednia oś. Pozostałe tryby chętniej korzystają z pomocy tylnej osi i pozwalają Vitarze skutecznie radzić sobie z trudniejszymi warunkami: szybką jazdą (Sport) i śliską nawierzchnią (Snow) oraz ułatwiają wydostanie się z pułapki terenowej (Lock).
W codziennej jeździe taki napęd sprawdza się świetnie, ale nie ma tu reduktora jak w przypadku starszej Grand Vitary. Testowany egzemplarz z dieslem przy zróżnicowanej trasie spalał średnio 7 l na setkę.
Ogólnie nowa Vitara podąża za obecną modą i w kwestii napędów oraz konstrukcji jest nieco rozmiękczoną terenówką. Ma jednak wystarczający prześwit (18,5 cm), by pierwszy większy głaz na szutrowej drodze nie powstrzymał jej przed zdobyciem szczytu.
Zawieszenie jest właściwym kompromisem pomiędzy komfortem a dobrym prowadzeniem. Zestrojono je tak, by spodobało się jak największej grupie klientów. Zresztą tej samej filozofii podporządkowane są niewielkie crossovery.
Suzuki Vitara - dane techniczne
Silnik spalinowy | turbodiesel, R4 |
Rozrząd/napęd | 16V/pasek |
Wtrysk | common rail |
Stopień sprężania | 16,5:1 |
Moc maks. KM/obr./min | 120/3750 |
Moment obr. Nm/obr./min | 320/1750 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, ręczna |
Reduktor | brak |
System napędu 4x4 | sprz. wielopłytkowe |
Podział mocy przód:tył | 100:0 do 50:50 |
Pomoce trakcyjne w terenie | hamulce |
Karoseria | samonośna |
Zawieszenie przednie i tylne | niezależne, sprężyny |
Przekładnia kierownicza | zębatkowa |
Hamulce przód i tył | tarcz./wentylowane |
Pojemność zbiornika/paliwo | 47 l/ON |
Masa własna/ładowność | 1230/640 kg |
Opony seryjne | 215/60 R 16 |
Przyczepa ham./bez ham. | b.d./750 kg |
Suzuki Vitara - ceny i serwis
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja na lakier/perf. | 1 rok/12 lat |
Częstotliwość przeglądów | 20 tys. km lub 1 rok |
Ubezpieczenie | b.d. |
Cena | od 61 900 zł |
Galeria zdjęć
Najnowsza Vitara nieco złagodniała, lepiej się prowadzi na asfalcie i jest wygodniejsza. Tymi cechami wpisuje się w trendy obecnie panujące na rynku crossoverów.
Trudno byłoby sobie wyobrazić, że w ofercie Suzuki zabraknie modelu Vitara. Choć gama niewielkich terenówek tej japońskiej marki jest ciasno zapełniona, na rynek właśnie trafiło nowe wcielenie słynnej terenówki.
Porządkując informacje, Suzuki oferuje obecnie niewielki, ale dzielny model Jimny, nieco większy i bardziej miejski SX4, nową Vitarę, nieznacznie od niej obszerniejszy, ale mniej terenowy SX4 S-Cross oraz największą klasyczną Grand Vitarę.
Sprzedaż obecnej Grand Vitary zakończy się w tym roku, ale na razie nie przewiduje się wprowadzenia następcy.
Wnętrze wypełniono twardymi plastikami, ale dzięki przeniesieniu wielu funkcji na ekran dotykowy nie jest przeładowane przyciskami.
Ekran multimediów zachęca do obsługi szybkością działania.
Można wybierać pomiędzy Auto, Sport, Snow oraz Lock. Podczas płynnego podróżowania po suchym asfalcie w trybie Auto są napędzane tylko przednie koła.
Dużo miejsca na przednich fotelach to spora zaleta, przyczepić się można jedynie do skokowej regulacji kąta pochylenia oparcia.
W tyłu wygospodarowano dużo miejsca - nawet na nogi.
Wartościowe przedmioty niewielkich rozmiarów można ukryć pod sprytnie składaną podłogą. Bagażnik ma 375 l objętości do linii okien.
Mieliśmy okazję jeździć nową Vitarą z serii przedprodukcyjnej. Suzuki nie jest gotowe do sprzedaży i jeszcze nie przeprowadziło wszystkich badań potrzebnych do homologacji, dlatego niektóre dane dotyczące osiągów są przybliżone. Dokładnie natomiast dzielimy się wrażeniami z jazdy.
Do jazd otrzymaliśmy wersję z dieslem 1,6 l o mocy 120 KM i sześciobiegową skrzynią ręczną. W ofercie pojawi się również cieszący się dużym powodzeniem w Polsce silnik benzynowy 1,6 l o tej samej mocy, zestawiony z przekładnią 5-biegową. To optymalna moc do samochodu tej wielkości.
Diesel pracuje przyjemnie gładko i cicho, a dzięki sprężarce ze zmienną geometrią kierownicy turbodziura nie daje się we znaki. Wrażenia z pierwszych kilometrów za kierownicą nowej Vitary są pozytywne. Samochód stał się bardziej komfortowy. Dzięki lżejszemu zawieszeniu skuteczniej wygasza nierówności i łatwiej wpisuje się w zakręty. Ogólnie sprawia wrażenie lżejszego i szybciej reaguje na polecenia kierowcy.