• trzy warianty nadwoziowe, każdy o innym charakterze, sedan i kombi z większym rozstawem osi
  • lepsze prowadzenie dzięki nowemu tylnemu wielowahaczowemu zawieszeniu
  • w hatchbacku i kombi 2-litrowa hybryda produkowana w Jelczu, sedan dostępny teraz z hybrydą 1.8/122 KM
Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Pierwsza generacja Toyoty Corolli produkowana od 1966 roku

Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii motoryzacji. Od 1966 roku znalazł ponad 46 mln nabywców. Tylko w 2018 roku sprzedano na całym świecie 1 181 445 szt. tego modelu – ok. 50 proc. stanowiły wersje z napędem hybrydowym. Toyota jest od 20 liderem w produkcji pojazdów hybrydowych i sprzedała ich globalnie ponad 13 milionów – w tym ponad 2 mln w Europie . Potencjalni klienci zainteresowani hybrydą Toyoty domagali się jednak mocniejszej hybrydy, stąd decyzja o wprowadzeniu do oferty Corolli 180-konnego wariantu.

Toyota Corolla – mocniejsza hybryda tylko w hatchbacku i kombi

Dwulitrowy napęd hybrydowy oferuje o 58 KM więcej mocy od wariantu 1.8 Hybrid (122 KM). Różni się nie tylko pojemnością i mocą, ale przede wszystkim konstrukcją. Do zasilania benzynowej jednostki (152 KM) wykorzystano podwójny system wtryskowy (wielopunktowy i bezpośredni). Silnik elektryczny o mocy 109 KM (80 kW, 650 V) zasilany jest bateriami niklowo-wodorkowymi (w 1.8/122 KM litowo-jonowe). Oprócz lepszych osiągów (0-100 km/h w 7,9 s – o 3 s szybszy od wariantu 1.8 H), podniesiono także maksymalną prędkość jazdy w trybie czysto elektrycznym do 115 km/h. Co ciekawe mimo znacznie lepszych parametrów 2-litrowy napęd hybrydowy zachowuje ekonomikę zbliżoną do słabszego wariantu (śr. spal. 3,7 l/100 km, w 1.8 H - 3,3 l/100 km). Realnie podczas jazd premierowych uzyskaliśmy spalanie wynoszące 4,8 l/100 km, co przy tej mocy silnika uznajemy za bardzo dobry wynik. Mam jednak i złe wieści – wariant 2.0 nie występuje w sedanie, a ponad to inżynierowie Toyoty zapowiedzieli, że nie będzie mógł być zasilany LPG (popularne rozwiązanie stosowane przez polskich taksówkarzy).

Toyota Corolla – nadal komfortowa, ale bardziej precyzyjna w prowadzeniu

W 12. generacji Toyoty zastosowano nową platformę GA-C. Dzięki niej nadwozie hatchbacka jest dłuższe (o 40 mm) i szersze (o 30 mm), a jednocześnie niższe (o 25 mm). Zwiększono rozstaw kół (p./t. – 6/30 mm) i osi (o 40 mm). Zadbano także o obniżenie środka ciężkości (o 10 mm) co w połączeniu ze zmianami w podwoziu (inna geometria przedniego zawieszenia, nowo opracowana tylna oś wielowahaczowa – seryjna w każdej wersji nadwoziowej) i w układzie kierowniczym bardzo korzystnie wpłynęło na prowadzenie. Różnica w stosunku do Aurisa jest natychmiast wyczuwalna i to na korzyść. Corolla hatchback nadal oferuje wysoki komfort jazdy, ale bardziej sprężyste zawieszenie i precyzyjniejszy układ kierowniczy zapewniają większą frajdę z prowadzenia.

W hatchbacku i kombi po raz pierwszy dostępne będzie także adaptacyjne zawieszenie (Adaptive Variable Suspension AVS). Na polskim rynku opcja ta pojawi się jednak w późniejszym czasie.

Toyota Corolla – świetne materiały, hatchback najciaśniejszy

Mimo zastosowania nowej platformy i większych gabarytów inżynierowie Toyoty postanowili, że hatchback będzie oferował mniejszy rozstaw osi (2640 mm) od pozostałych wersji nadwoziowych (w kb. i sd. – 2700 mm). Różnicy w przestrzeni nie odczujemy siedząc za kierownicą, za to wysocy pasażerowie tylnych siedzeń w hatchbacku mogą narzekać na niedostatek miejsca na wysokości nóg. Także osobom, które planują wykorzystywać hatchbacka jako auto rodzinne podpowiadamy zakup kombi, gdyż 361-litrowy kufer ma dość skromną pojemność (w kb. 598 l, w sd. – 471 l). W przypadku zakupu 2-litrowej hybrydy, sytuacja w hatchbacku pogarsza się jeszcze, gdyż konieczność przeniesienia akumulatora pod podłogę bagażnika wymusiła ograniczenie przestrzeni w kufrze o dodatkowe 48 l (313 l).

Pozytywne wrażenie zrobiła na nas za to stylistyka wnętrza nowego modelu oraz jakość użytych materiałów ( w testowym egzemplarzu zastosowano miękkie tworzywa i przeszycia z prawdziwej nici). Zmianie uległa także obsługa elementów pokładowych. W wyższych wersjach zamiast analogowych zegarów dostępny jest cyfrowy wyświetlacz. W nowym modelu można zamówić także po raz pierwszy wyświetlacz przezierny z projekcją na szybie. Co do czytelności obydwu nowinek nie mamy zastrzeżeń, nie spodobał nam się jednak brak możliwości zmiany niektórych ustawień (wysokości i jasności head up'u, trybu wyświetlania prędkościomierza) podczas jazdy. Fani smartfonów muszą jeszcze chwilę poczekać na wprowadzenie do multimediów interfejsów Apple CarPlay i Android Auto. Nowością w Corolli jest możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu.

Toyota Corolla – hatchback droższy o 1500 zł, za to z lepszym wyposażeniem

Ceny nowego kompaktu Toyoty rozpoczynają się od 75 900 zł. Tyle zapłacimy za doładowanego benzyniaka 1.2 T/116 KM dostępnego w wersji Active. Kombi z identycznym silnikiem i wyposażeniem jest droższe o 3 tys. zł, a sedan o 2 tys. zł, przy czym w jego przypadku bazowo zastosowano wolnossącego benzyniaka 1.6/132 KM. Testowana przez nas 2-litrowa hybryda w hatchbacku kosztuje od 106 900 zł (wersja Comfort) do 128 400 zł (Selection i Executive) i jest droższa od 122-konnego wariantu 1.8 H o 9000 zł

Wszystkie trzy wersje nadwoziowej nowej Corolli są seryjnie wyposażone w najnowszą wersję pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2. W jego skład wchodzą m.in. ulepszona wersja systemu zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem (reaguje na pieszych po zmroku), adaptacyjny tempomat działający w całym zakresie prędkości auta, system ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu, asystent rozpoznawania znaków drogowych oraz automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe. Ponad to seryjnie dostępne są nowy inteligentny adaptacyjny tempomat oraz asystent utrzymania pasa ruchu.

Toyota Corolla – moim zdaniem

Nowa Corolla – zwłaszcza odmiana hatchback z 2-litrową hybrydą – pozytywnie zaskakuje nie tylko atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykończenia, ale także dynamiką oraz dopracowanym podwoziem. Rodzinom ze względu na większą ilość miejsca dla podróżnych i na bagaż polecamy zakup kombi. Sedan to z kolei to idealna propozycja dla starszych osób szukających bardziej reprezentacyjnego auta. Hatchback z nowym napędem hybrydowym spodoba się młodym kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę.

Toyota Corolla – dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory hybrydowy (benz. R4/16 plus elektryczny)
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie silnika benzynowego wtrysk wielopunktowy i bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1987
Całkowita moc systemu (KM/obr./min) 180/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 190/4400-5200
Skrzynia biegów/napęd planetarna z 5 wirtualnymi biegami/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 225/40 R 18
Masa własna/ładowność (kg) 1340/570
Dop. masa. hol. przyczepy (kg) 750
Poj. bagażnika (l) 313 l
Poj. zbiornika paliwa (l) 43

Toyota Corolla – osiągi

Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Spalanie w mieście (NEDC) 3,4 l/100 km
Spalanie poza miastem (NEDC) 3,8 l/100 km
Spalanie średnie (NEDC) 3,7l/100 km
Emisja CO2 (NEDC) 85 g/km
Min. średnica zawracania 10,8 m