- trzy warianty nadwoziowe, każdy o innym charakterze, sedan i kombi z większym rozstawem osi
- lepsze prowadzenie dzięki nowemu tylnemu wielowahaczowemu zawieszeniu
- w hatchbacku i kombi 2-litrowa hybryda produkowana w Jelczu, sedan dostępny teraz z hybrydą 1.8/122 KM
Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii motoryzacji. Od 1966 roku znalazł ponad 46 mln nabywców. Tylko w 2018 roku sprzedano na całym świecie 1 181 445 szt. tego modelu – ok. 50 proc. stanowiły wersje z napędem hybrydowym. Toyota jest od 20 liderem w produkcji pojazdów hybrydowych i sprzedała ich globalnie ponad 13 milionów – w tym ponad 2 mln w Europie . Potencjalni klienci zainteresowani hybrydą Toyoty domagali się jednak mocniejszej hybrydy, stąd decyzja o wprowadzeniu do oferty Corolli 180-konnego wariantu.
Toyota Corolla – mocniejsza hybryda tylko w hatchbacku i kombi
Dwulitrowy napęd hybrydowy oferuje o 58 KM więcej mocy od wariantu 1.8 Hybrid (122 KM). Różni się nie tylko pojemnością i mocą, ale przede wszystkim konstrukcją. Do zasilania benzynowej jednostki (152 KM) wykorzystano podwójny system wtryskowy (wielopunktowy i bezpośredni). Silnik elektryczny o mocy 109 KM (80 kW, 650 V) zasilany jest bateriami niklowo-wodorkowymi (w 1.8/122 KM litowo-jonowe). Oprócz lepszych osiągów (0-100 km/h w 7,9 s – o 3 s szybszy od wariantu 1.8 H), podniesiono także maksymalną prędkość jazdy w trybie czysto elektrycznym do 115 km/h. Co ciekawe mimo znacznie lepszych parametrów 2-litrowy napęd hybrydowy zachowuje ekonomikę zbliżoną do słabszego wariantu (śr. spal. 3,7 l/100 km, w 1.8 H - 3,3 l/100 km). Realnie podczas jazd premierowych uzyskaliśmy spalanie wynoszące 4,8 l/100 km, co przy tej mocy silnika uznajemy za bardzo dobry wynik. Mam jednak i złe wieści – wariant 2.0 nie występuje w sedanie, a ponad to inżynierowie Toyoty zapowiedzieli, że nie będzie mógł być zasilany LPG (popularne rozwiązanie stosowane przez polskich taksówkarzy).
Toyota Corolla – nadal komfortowa, ale bardziej precyzyjna w prowadzeniu
W 12. generacji Toyoty zastosowano nową platformę GA-C. Dzięki niej nadwozie hatchbacka jest dłuższe (o 40 mm) i szersze (o 30 mm), a jednocześnie niższe (o 25 mm). Zwiększono rozstaw kół (p./t. – 6/30 mm) i osi (o 40 mm). Zadbano także o obniżenie środka ciężkości (o 10 mm) co w połączeniu ze zmianami w podwoziu (inna geometria przedniego zawieszenia, nowo opracowana tylna oś wielowahaczowa – seryjna w każdej wersji nadwoziowej) i w układzie kierowniczym bardzo korzystnie wpłynęło na prowadzenie. Różnica w stosunku do Aurisa jest natychmiast wyczuwalna i to na korzyść. Corolla hatchback nadal oferuje wysoki komfort jazdy, ale bardziej sprężyste zawieszenie i precyzyjniejszy układ kierowniczy zapewniają większą frajdę z prowadzenia.
W hatchbacku i kombi po raz pierwszy dostępne będzie także adaptacyjne zawieszenie (Adaptive Variable Suspension AVS). Na polskim rynku opcja ta pojawi się jednak w późniejszym czasie.
Toyota Corolla – świetne materiały, hatchback najciaśniejszy
Mimo zastosowania nowej platformy i większych gabarytów inżynierowie Toyoty postanowili, że hatchback będzie oferował mniejszy rozstaw osi (2640 mm) od pozostałych wersji nadwoziowych (w kb. i sd. – 2700 mm). Różnicy w przestrzeni nie odczujemy siedząc za kierownicą, za to wysocy pasażerowie tylnych siedzeń w hatchbacku mogą narzekać na niedostatek miejsca na wysokości nóg. Także osobom, które planują wykorzystywać hatchbacka jako auto rodzinne podpowiadamy zakup kombi, gdyż 361-litrowy kufer ma dość skromną pojemność (w kb. 598 l, w sd. – 471 l). W przypadku zakupu 2-litrowej hybrydy, sytuacja w hatchbacku pogarsza się jeszcze, gdyż konieczność przeniesienia akumulatora pod podłogę bagażnika wymusiła ograniczenie przestrzeni w kufrze o dodatkowe 48 l (313 l).
Pozytywne wrażenie zrobiła na nas za to stylistyka wnętrza nowego modelu oraz jakość użytych materiałów ( w testowym egzemplarzu zastosowano miękkie tworzywa i przeszycia z prawdziwej nici). Zmianie uległa także obsługa elementów pokładowych. W wyższych wersjach zamiast analogowych zegarów dostępny jest cyfrowy wyświetlacz. W nowym modelu można zamówić także po raz pierwszy wyświetlacz przezierny z projekcją na szybie. Co do czytelności obydwu nowinek nie mamy zastrzeżeń, nie spodobał nam się jednak brak możliwości zmiany niektórych ustawień (wysokości i jasności head up'u, trybu wyświetlania prędkościomierza) podczas jazdy. Fani smartfonów muszą jeszcze chwilę poczekać na wprowadzenie do multimediów interfejsów Apple CarPlay i Android Auto. Nowością w Corolli jest możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu.
Toyota Corolla – hatchback droższy o 1500 zł, za to z lepszym wyposażeniem
Ceny nowego kompaktu Toyoty rozpoczynają się od 75 900 zł. Tyle zapłacimy za doładowanego benzyniaka 1.2 T/116 KM dostępnego w wersji Active. Kombi z identycznym silnikiem i wyposażeniem jest droższe o 3 tys. zł, a sedan o 2 tys. zł, przy czym w jego przypadku bazowo zastosowano wolnossącego benzyniaka 1.6/132 KM. Testowana przez nas 2-litrowa hybryda w hatchbacku kosztuje od 106 900 zł (wersja Comfort) do 128 400 zł (Selection i Executive) i jest droższa od 122-konnego wariantu 1.8 H o 9000 zł
Wszystkie trzy wersje nadwoziowej nowej Corolli są seryjnie wyposażone w najnowszą wersję pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2. W jego skład wchodzą m.in. ulepszona wersja systemu zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem (reaguje na pieszych po zmroku), adaptacyjny tempomat działający w całym zakresie prędkości auta, system ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu, asystent rozpoznawania znaków drogowych oraz automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe. Ponad to seryjnie dostępne są nowy inteligentny adaptacyjny tempomat oraz asystent utrzymania pasa ruchu.
Toyota Corolla – moim zdaniem
Nowa Corolla – zwłaszcza odmiana hatchback z 2-litrową hybrydą – pozytywnie zaskakuje nie tylko atrakcyjnym wyglądem, wysoką jakością wykończenia, ale także dynamiką oraz dopracowanym podwoziem. Rodzinom ze względu na większą ilość miejsca dla podróżnych i na bagaż polecamy zakup kombi. Sedan to z kolei to idealna propozycja dla starszych osób szukających bardziej reprezentacyjnego auta. Hatchback z nowym napędem hybrydowym spodoba się młodym kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę.
Toyota Corolla – dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | hybrydowy (benz. R4/16 plus elektryczny) |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie silnika benzynowego | wtrysk wielopunktowy i bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1987 |
Całkowita moc systemu (KM/obr./min) | 180/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 190/4400-5200 |
Skrzynia biegów/napęd | planetarna z 5 wirtualnymi biegami/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 225/40 R 18 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1340/570 |
Dop. masa. hol. przyczepy (kg) | 750 |
Poj. bagażnika (l) | 313 l |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 43 |
Toyota Corolla – osiągi
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spalanie w mieście (NEDC) | 3,4 l/100 km |
Spalanie poza miastem (NEDC) | 3,8 l/100 km |
Spalanie średnie (NEDC) | 3,7l/100 km |
Emisja CO2 (NEDC) | 85 g/km |
Min. średnica zawracania | 10,8 m |
Zwiększenie rozstawu kół i osi, obniżenie środka ciężkości, zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi oraz poprawienie reakcji układu kierowniczego bardzo korzystnie wpłynęło na prowadzenie. Samochód jest stabilniejszy, szybciej reaguje na zmianę kierunku jazdy, a w dodatku nadal oferuje wysoki komfort jazdy.
Podczas jazd premierowych testowaliśmy Corollę hatchback z nowym 2-litrowym napędem hybrydowym o mocy 180 KM. Jednostka benzynowa wyposażona w podwójny wtrysk (wielopunktowy i bezpośredni) oraz 109-konny silnik elektryczny gwarantują Corolli świetną dynamikę (7,9 s od 0 do 100 km/h) oraz niskie zużycie paliwa (3,7 l/100 km - zaledwie 0,4 l wyższe od wersji 1.8 Hybrid/122 KM). Realnie podczas jazd testowych uzyskaliśmy spalanie 4,8 l/100 km.
W wersji z 2-litrową hybrydą kierowca może skorzystać z sześciu wirtualnych przełożeń przekładni planetarnej.
Gruntownie przeprojektowane wnętrze charakteryzuje się nowoczesną stylistyką i wysokiej jakości materiałami.
Nowością w Corolli jest wyświetlacz przezierny z projekcją na szybie. Jest doskonale czytelny, choć nie podoba nam się, że zmianę ustawienia wysokości czy jasności wyświetlania można regulować jedynie podczas postoju.
Cyfrowy prędkościomierz (widok 1) to element seryjny w bogatszych wersjach wyposażeniowych Selection i Executive. Dostępny jest także w pakiecie Tech dla wersji Comfort.
Cyfrowy prędkościomierz (widok 2). Za pośrednictwem przycisków na kierownicy możemy w trakcie jazdy zmieniać wygląd centralnego ekranu (kółka). Będziemy mieli wówczas dostęp do nawigacji, systemów bezpieczeństwa, komputera pokładowego, przepływu energii, wskaźnika wykorzystania energii, itp. By jednak przejść do widoku 1 (poprzedni slajd) musimy zatrzymać pojazd.
Przyciski do podgrzewania foteli oraz ładowarka indukcyjna (nowość).
W nowej Corolli zmieniono nieco obsługę. Przełącznikiem wybieramy tryby jazdy (w testowym aucie: Eco, Comfort, Normal, Sport, Sport+, Custom). a przyciskiem EV jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym.
W nowym modelu pojawiły się m.in. system automatycznego parkowania oraz podgrzewana kierownica.
Wysokiej jakości 8-calowy ekran dotykowy multimediów. System operacyjny został udoskonalony i jest teraz jeszcze bardziej przyjazny wobec użytkownika dzięki odczytywaniu gestów „szczypania”, przybliżania i przesuwania palcami.
Znakomite fotele przednie w stylistyce sportowej dostępne są w wersjach Selection i Executive.
W hatchbacku ze względu na mniejszy niż w kombi i sedanie rozstaw osi mamy najmniej miejsca w 2. rzędzie siedzeń.
Nie zachwyca także pojemność bagażnika. Standardowo wynosi 361 l (Golf i Focus – 380 l, Civic – 478 l).
Najmniejszą przestrzeń bagażową oferuje hatchback w wersji z 2-litrową hybrydą. Ze względu na duże gabaryty silnika konieczne było przeniesienie akumulatora do bagażnika. W efekcie kufer tej wersji ma pojemność zaledwie 313 l.
Zderzak jest szeroki i nieosłonięty. Załadunek bagaży jest utrudniony. Istnieje także duże prawdopodobieństwo jego zarysowania podczas wyładunku bagaży.
Corolla hatchback dostępna jest w 5 wersjach wyposażeniowych. Już podstawowa Active oferuje wysoki standard wyposażenia, m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), światła główne w technologii LED (Basic LED), elektryczny hamulec postojowy.
Rodzina w komplecie. Pod nazwą Corolla dostępne są teraz trzy wersje nadwoziowe: hatchback (cena od 75 900 zł – 1.2 T/116 KM), kombi (cena od 78 900 zł – 1.2 T/116 KM) oraz sedan (cena od 77 900 zł - 1.6/132 KM).
Sedan i kombi mają większy rozstaw osi (2700 mm). Wersja 4-drzwiowa rożni się do pozostałych także przednią częścią nadwozia (zderzak, reflektory i grill nawiązują stylistyką do większego modelu Camry). Nowością w sedanie jest pojawienie się wersji hybrydowej 1.8/122 KM.
Kombi podobnie jak sedan ma większy od hatchbacka rozstaw osi. Jego bagażnik oferuje pojemność 598 l (w 2.0 Hybrid– 581 l), a dostęp do niego możliwy jest dzięki elektrycznemu sterowaniu (otwarcie ruchem stopy pod zderzakiem).