Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Toyota GR Supra - czy warto było na nią czekać?

Toyota GR Supra - czy warto było na nią czekać?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Toyota wystawiła naszą cierpliwość na dużą próbę, ale Toyota Supra nareszcie trafiła do sprzedaży. W tym teście nie będziemy już odmieniać „legendarna” przez wszystkie przypadki, tylko od razu przechodzimy do rzeczy: jak jest?

Toyota GR Supra - czy warto było na nią czekać?
Zobacz galerię (27)
Auto Świat / Adam Mikuła
Toyota GR Supra - czy warto było na nią czekać?
  • To zdecydowanie najlepszy kokpit Toyoty od lat. Dużo miękkich tworzyw i elementów obsługi prosto z BMW
  • Fotele mogłyby mieć jeszcze dłuższe siedziska i lepiej trzymać na boki. Ale są wygodne
  • Toyota Supra jest przesiąknięta bawarskością typową dla BMW

Bez owijania w bawełnę: jest kapitalnie, kocham nową Toyotę Suprę. Toyota nie uległa pokusie zbudowania narowistego, brutalnego i wymagającego auta, które każe się nazywać sportowym, bo kipi mocą. OK, wygląd może obiecuje więcej niż 340 KM, które ma pod maską, ale poza tym Supra czaruje... umiarem. Wszystko jest ze sobą dobrze zgrane i – usiądźcie – z „klocków” BMW Toyota poskładała oraz zestroiła nawet nieco lepszy wóz, niż zrobili to ciut zagubieni Bawarczycy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W nowej Toyocie Supra najbardziej widać to na przykładzie układu kierowniczego, który bardzo płynnie, naturalnie, bez nerwowości pracuje i daje dobre wyczucie kół. Po prostu piekielnie przyjemnie się tą kierownicą kręci i trzyma ją w dłoniach. Zakręty bierzesz na raz, a jeśli musisz coś korygować, Supra przyjmuje to ze zrozumieniem. Neutralność daje się kontrolowanie zamieniać w nadsterowność. ESP w trybie Sport dopuszcza całkiem smakowite uślizgi tylnej osi, a gdy je całkowicie odłączycie, to też dostaniecie „pełnotłustą” dawkę możliwości seryjnej szpery i jazdę bez kagańca.

Niezależnie od waszego temperamentu i fantazji za kierownicą docenicie harmonię pracy układu napędowego. Rzędowa „szóstka” miodowo pracuje, brzmi wyraźnie bawarsko. Dzięki turbosprężarce typu twin scroll ma dość płynną reakcję na gaz i mocny „dół”: maksymalne 500 Nm „łapie” już od 1600 obrotów. Oczywiście, to inna bajka niż 2JZ w najsłynniejszej, 4. generacji, ale trudno mieć pretensje do Toyoty o to, że zdecydowała się zrealizować ten projekt z BMW, skoro tam leżą solidne kompetencje.

Nawet 8-biegowy „automat” ZF 8HP pracuje dokładnie tak, jak w BMW: szybko i bez zawahań. „Tok myślenia” oprogramowania sterującego nim rozpoznacie z zamkniętymi oczami i wielkim uśmiechem na twarzy. Układ Launch Control pozwala rzeczywiście rozpędzić się w 4,3 s od 0 do 100 km/h, ale jeszcze większe wrażenie robią hamulce: 33,7 m na zimno, 33,5 m na gorąco – duża klasa!

Ostatnim elementem zgranej układanki Supry jest zawieszenie, które świetnie się odnajduje w codziennej jeździe: nie męczy nadmierną sztywnością ani w mieście, ani też na gorszych nawierzchniach bocznych dróg. Irytuje tylko stuknięcie pojawiające się chwilę po najechaniu np. na próg spowalniający, w momencie rozprężania kolumn resorujących – „bawarski feler”, którego Toyocie, niestety, nie udało się wyeliminować. Amortyzatory można usztywnić przez naciśnięcie guzika (standard), ale różnica w twardości tłumienia jest duża – to ustawienie na naprawdę gładkie asfalty i szybkie zakręty. Konfigurując parametry trybu Sport, raczej pozostawisz „zawias” w trybie domyślnym.

Z kolei możliwości konfiguracji przy zakupie są skromne: można wybrać tylko kolor. Za to wyposażenie jest bogate, a siostrzane BMW Z4 M40i z porównywalnymi opcjami będzie o 35 500 zł droższe.

Toyota Supra - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h1,8 s
0-100 km/h4,3 s
0-130/0-160/0-200 km/h6,7/10,1/16,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h2,2 s (aut.)
80-120 km/h2,7 s (aut.)
Masa własna/ładowność1545/270 kg
Rozdział masy (przód/tył)51/49 proc.
Śr. zawracani(lewo/prawo)11,4/11,4 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne33,7 m
                                             gorące 33,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)
przy 100 km/h66 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)7,9 l/100 km
Zasięg660 km

Toyota Supra - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R6/24 
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)2998
Moc silnika (KM/obr./min)340/5000-6500
Maks. mom. (Nm/obr./min)500/1600-4500
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)4,3/250
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km)8,2/188
Skrzynia biegów/napędaut. 8/tylny
Marka i model opon test. autaMichelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon test. auta (p | t)255/35 ZR 19 | 275/35 ZR 19
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l)290/52

Toyota Supra - wyposażenie

WersjaSupra
7 airbagów/reflektory LEDS/S
Head-up/klimatyzacja aut. 2-stref.S/S
System multim./nawigacjaS/S
Audio JBL 12 głośnikówS
Elektr. ster. skórzane foteleS
Asyst. martwego pola/pasa ruchuS/S
Czujniki parkowania/kamera cof.S/S
Adaptacyjne amortyzatoryS
19-calowe kute alufelgiS
Lakier Prominence Red4 000 zł

Toyota Supra - gwarancja i ceny

Cena podst. testowanej wersji315 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna3 lata (100 tys. km)/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km/2 lata 
Cena testowanego auta319 900 zł

Toyota GR Supra - naszym zdaniem

Toyota Supra jest przesiąknięta bawarskością, ale jeśli nie jesteś japonofilem, nie będzie ci to przeszkadzać. W rozwiązaniach BMW widzę wiele zalet, a w Suprze – rewelacyjny samochód sportowy, także na co dzień.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:ToyotaSportowe
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków