- To zdecydowanie najlepszy kokpit Toyoty od lat. Dużo miękkich tworzyw i elementów obsługi prosto z BMW
- Fotele mogłyby mieć jeszcze dłuższe siedziska i lepiej trzymać na boki. Ale są wygodne
- Toyota Supra jest przesiąknięta bawarskością typową dla BMW
Bez owijania w bawełnę: jest kapitalnie, kocham nową Toyotę Suprę. Toyota nie uległa pokusie zbudowania narowistego, brutalnego i wymagającego auta, które każe się nazywać sportowym, bo kipi mocą. OK, wygląd może obiecuje więcej niż 340 KM, które ma pod maską, ale poza tym Supra czaruje... umiarem. Wszystko jest ze sobą dobrze zgrane i – usiądźcie – z „klocków” BMW Toyota poskładała oraz zestroiła nawet nieco lepszy wóz, niż zrobili to ciut zagubieni Bawarczycy.
W nowej Toyocie Supra najbardziej widać to na przykładzie układu kierowniczego, który bardzo płynnie, naturalnie, bez nerwowości pracuje i daje dobre wyczucie kół. Po prostu piekielnie przyjemnie się tą kierownicą kręci i trzyma ją w dłoniach. Zakręty bierzesz na raz, a jeśli musisz coś korygować, Supra przyjmuje to ze zrozumieniem. Neutralność daje się kontrolowanie zamieniać w nadsterowność. ESP w trybie Sport dopuszcza całkiem smakowite uślizgi tylnej osi, a gdy je całkowicie odłączycie, to też dostaniecie „pełnotłustą” dawkę możliwości seryjnej szpery i jazdę bez kagańca.
Niezależnie od waszego temperamentu i fantazji za kierownicą docenicie harmonię pracy układu napędowego. Rzędowa „szóstka” miodowo pracuje, brzmi wyraźnie bawarsko. Dzięki turbosprężarce typu twin scroll ma dość płynną reakcję na gaz i mocny „dół”: maksymalne 500 Nm „łapie” już od 1600 obrotów. Oczywiście, to inna bajka niż 2JZ w najsłynniejszej, 4. generacji, ale trudno mieć pretensje do Toyoty o to, że zdecydowała się zrealizować ten projekt z BMW, skoro tam leżą solidne kompetencje.
Nawet 8-biegowy „automat” ZF 8HP pracuje dokładnie tak, jak w BMW: szybko i bez zawahań. „Tok myślenia” oprogramowania sterującego nim rozpoznacie z zamkniętymi oczami i wielkim uśmiechem na twarzy. Układ Launch Control pozwala rzeczywiście rozpędzić się w 4,3 s od 0 do 100 km/h, ale jeszcze większe wrażenie robią hamulce: 33,7 m na zimno, 33,5 m na gorąco – duża klasa!
Ostatnim elementem zgranej układanki Supry jest zawieszenie, które świetnie się odnajduje w codziennej jeździe: nie męczy nadmierną sztywnością ani w mieście, ani też na gorszych nawierzchniach bocznych dróg. Irytuje tylko stuknięcie pojawiające się chwilę po najechaniu np. na próg spowalniający, w momencie rozprężania kolumn resorujących – „bawarski feler”, którego Toyocie, niestety, nie udało się wyeliminować. Amortyzatory można usztywnić przez naciśnięcie guzika (standard), ale różnica w twardości tłumienia jest duża – to ustawienie na naprawdę gładkie asfalty i szybkie zakręty. Konfigurując parametry trybu Sport, raczej pozostawisz „zawias” w trybie domyślnym.
Z kolei możliwości konfiguracji przy zakupie są skromne: można wybrać tylko kolor. Za to wyposażenie jest bogate, a siostrzane BMW Z4 M40i z porównywalnymi opcjami będzie o 35 500 zł droższe.
Toyota Supra - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,8 s |
0-100 km/h | 4,3 s |
0-130/0-160/0-200 km/h | 6,7/10,1/16,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,7 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1545/270 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. |
Śr. zawracani(lewo/prawo) | 11,4/11,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 33,7 m |
gorące | 33,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 660 km |
Toyota Supra - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 2998 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 340/5000-6500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 500/1600-4500 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 4,3/250 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 8,2/188 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/tylny |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon test. auta (p | t) | 255/35 ZR 19 | 275/35 ZR 19 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 290/52 |
Toyota Supra - wyposażenie
Wersja | Supra |
7 airbagów/reflektory LED | S/S |
Head-up/klimatyzacja aut. 2-stref. | S/S |
System multim./nawigacja | S/S |
Audio JBL 12 głośników | S |
Elektr. ster. skórzane fotele | S |
Asyst. martwego pola/pasa ruchu | S/S |
Czujniki parkowania/kamera cof. | S/S |
Adaptacyjne amortyzatory | S |
19-calowe kute alufelgi | S |
Lakier Prominence Red | 4 000 zł |
Toyota Supra - gwarancja i ceny
Cena podst. testowanej wersji | 315 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata (100 tys. km)/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Cena testowanego auta | 319 900 zł |
Toyota GR Supra - naszym zdaniem
Toyota Supra jest przesiąknięta bawarskością, ale jeśli nie jesteś japonofilem, nie będzie ci to przeszkadzać. W rozwiązaniach BMW widzę wiele zalet, a w Suprze – rewelacyjny samochód sportowy, także na co dzień.