W ub. roku sprzedano 3500 egzemplarzy, a na ten rok Toyota planuje sprzedaż na poziomie 7 tysięcy sztuk. Korzystając z okazji, że do Polski dotarły pierwsze egzemplarze Yarisów z francuskiej fabryki w Valenciennes, postanowiliśmy przeprowadzić dłuższy test tego modelu.

Eksploatując autko w różnych warunkach, będziemy chcieli sprawdzić zachowanie zarówno w ruchu ulicznym, jak i na dłuższych trasach, ale także jakość wykonania i montażu przez francuskich robotników.

Poprzedniczka Yarisa - Starlet - cieszyła się sławą auta niezawodnego, w raportach niemieckiego TÜV od lat zajmuje czołowe pozycje.Czy Yaris podtrzyma tę tradycję? Czy okaże się równie niezawodny?Spróbujemy na to odpowiedzieć za kilka miesięcy po zakończeniu naszego testuWtedy też podamy dokładne wyniki pomiarów.Yaris już na etapie projektowania przygotowywany był z myślą o potrzebach kierowców europejskich. Od początku jego istnienia wiadomo było, że będzie produkowany również w Europie.

Zanim powstał w ostatecznym kształcie, wysłano trzy "balony próbne" w postaci prototypów zaprezentowanych na salonie we Frankfurcie (Funtime - 1997 rok) oraz w Tokio i w Genewie.

Nad Yarisem pracowali inżynierowie z Centrum Toyoty w Belgii, testy fabryczne oraz próby drogowe przeprowadzono w Japonii. Efekt okazał się znakomity. Auto, należąc do segmentu B, ma wnętrze tak obszerne jak modele z segmentu o numer większego (2,5 metra sześciennego).

Dzięki wysoko położonej linii dachu (1,5 metra) w Yarisie mieszczą się osoby bardzo wysokie.Wnętrze jest nie tylko obszerne, ale także funkcjonalne. Wysoko umieszczone fotele przednie ułatwiają kierowanie autkiem, zapewniają dobrą widoczność. Pasażerowie przednich foteli mają do dyspozycji dużo miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowąGorzej jest na tylnej kanapie, gdzie przestrzeń na nogi jest niewielka. Na szczęście można odsunąć tylną kanapę (zakres regulacji wynosi 15 cm), pomniejszając tym samym pojemność bagażnika (minimum wynosi 205 litrów, maksymalna pojemność to 305 litrów).

Osobnego potraktowania wymaga deska rozdzielcza Yarisa. Ciekłokrystaliczny wyświetlacz zastępuje tradycyjne zegary. To co jest wyświetlane, kierowca widzi, mając złudzenie głębi ekranu. Takie rozwiązanie nie męczy oczu, pozwala na szybkie rejestrowanie danych bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Na pochwałę zasługują liczne schowki i uchwytyW desce rozdzielczej naprzeciwko siedzenia pasażera jest podwójny schowek, z oddzielnymi klapkami. Kolejne znajdziemy także po obu stronach panelu środkowego, na dole z lewej strony kierownicy.

Przy lewarku biegów i z boków przy tylnej kanapie są zagłębienia na puszki z napojami.Sprowadzane do Polski Yarisy mają tylko jeden rodzaj silnika: pojemność 1 litra, moc 68 KM. Jest to jednostka wykonana w technice szesnastozaworowej z systemem zmiennych faz rozrządu VVT-i.

Silnik, mimo niewielkiej pojemności, ma stosunkowo dużą moc, zapewnia dobrą dynamikę, ale tylko przy obciążeniu jedną, dwiema osobami. Przy większej liczbie pasażerów staje się mniej żwawy i na wyższych obrotach wyraźnie głośniejszy.