Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Trzy pomysły na miejskie auto

Zadanie stawiane przed miejskimi samochodami wydaje się proste – mają zapewniać w miarę wygodne podróżowanie na krótkich dystansach, umożliwiać łatwe poruszanie się w ciasnych miejscach, a ich silniki powinny być przede wszystkim oszczędne. W naszym porównaniu sprawdzamy, który model z trójki: Kia Rio, Mazda 2 oraz Skoda Fabia najlepiej radzi sobie w miejskiej dżungli.

Pod względem stylistyki najmniej ciekawie wygląda Skoda. Ot, taki zwykły hatchback klasy B. Kia prezentuje się bardziej okazale, można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że dzięki chromowanemu wykończeniu z przodu wygląda elegancko. Z kolei Mazda to maluch, w którym wyczuwa się lekko sportową nutę.

W przypadku każdego modelu odzwierciedleniem stylistyki nadwozia jest design wnętrza. Za to w kwestii przestronności części pasażerskiej na czoło wysuwa się Rio. Konkurenci wykazują pewne braki z tyłu – Skoda pod względem ilości miejsca na nogi, a Mazda ma mniej centymetrów nad głowami.

Więcej nie zawsze znaczy lepiej

Pod maskami testowanych samochodów pracują benzyniaki o mocy 90 KM w Maździe i Skodzie oraz 109 KM w Kii. Okazuje się jednak, że przewaga 19 koni mechanicznych wcale nie przekłada się na lepszą dynamikę. Podczas zwiększania prędkości w Rio ma się wrażenie, że jednostka męczy się w trakcie wchodzenia na obroty, a tylko w ich górnym zakresie można liczyć na względnie dynamiczną jazdę. W efekcie „setkę” uzyskuje się dopiero po 11,5 s.

Nieco lepiej rozpędza się Skoda, bo czeski maluch osiąga prędkość 100 km/h po 10,9 s. Podczas codziennej jazdy ważniejsze jest jednak to, że jednostka napędowa Fabii sprawnie wkręca się na obroty i subiektywnie sprawia wrażenie dynamiczniejszej, niż jest w rzeczywistości.

Jednak tak naprawdę żaden z tych modeli nie ma najmniejszych szans z Mazdą. To prawda, że jej silnik lubi wysokie obroty, ale na szczęście uzyskuje je bardzo szybko i w efekcie już po 9,4 s podróżuje się z prędkością 100 km/h. Z pewnością do dobrej dynamiki japońskiego malucha przyczynia się najniższa masa tego auta.

Mazda 2 jest nie tylko dynamicznym samochodem, lecz także oszczędnym. Niezależnie od tego, czy podróżujemy po mieście, czy na trasie, auto potrzebuje mniej paliwa niż rywale. O ile jednak w stosunku do Skody ta przewaga jest nieznaczna, o tyle Kia okazuje się zbyt paliwożernym maluchem. W zależności od warunków jazdy koreański model potrafi spalić nawet o ponad litr więcej niż konkurenci.

Różne koncepcje zawieszenia

Zdecydowanie najharmonijniej pracuje układ jezdny Skody. W przypadku tego modelu udało się pogodzić miękkość, zapewniającą dobre tłumienie nierówności, z możliwością dynamicznego pokonywania zakrętów. Rzeczywiście, w takiej sytuacji nadwozie Fabii nie przechyla się nadmiernie.

Na dobry komfort resorowania można również liczyć w przypadku Mazdy 2. Nawet częste poprzeczne wyboje nie powodują, że pasażerowie czują nadmierne wstrząsy karoserii.

Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Mniej entuzjastycznie możemy się wypowiadać o układzie jezdnym Kii Rio. Dopóki podróżuje się po drodze z podłużnymi garbami, wszystko jest w porządku, bo podwozie bez trudu radzi sobie z ich tłumieniem. Gdy jednak wjedziecie na odcinek z drobnymi wybojami, poczujecie, że zawieszenie Kii jest na tyle sztywne, że obniża komfort jazdy, a dodatkowo koreański maluch zacznie podskakiwać. Co gorsza, taka charakterystyka nie przekłada się na prowadzenie samochodu – na krętych odcinkach Kia Rio zachowuje się mniej przewidywalnie niż każdy z pozostałych porównywanych konkurentów.

Niezwykle ważnym czynnikiem przy wyborze miejskiego pojazdu jest cena. W tej kategorii bez trudu zwyciężyła Skoda. Tyle że po doposażeniu nie jest o wiele tańsza od Kii – tylko o 2360 zł. Zdecydowanie za wysoką cenę ma natomiast Mazda, która w ocenianej wersji kosztuje 56 900 zł, a to oznacza, że jest droższa od Kii o 5410 zł, a od Skody nawet o 7770 zł.

1. Skoda Fabia 1.2 TSI 407 pkt

Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

2. Kia Rio 1.4 397 pkt

Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

3. Mazda 2 1.5 391 pkt

Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Podsumowanie

Fabia nie wygląda może szykownie, ale za to świetnie sprawdza się podczas codziennej jazdy dzięki wystarczająco przestronnemu wnętrzu i silnikowi, który nie tylko nadaje autu zadowalającą dynamikę, lecz także nie potrzebuje nadmiernych ilości paliwa. W czeskim maluchu podobają mi się również wygodne siedzenia.

Dane techniczne:

Marka i modelSkoda FabiaKia RioMazda 2
Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16benz./R4/16benz./R4/16
Pojemność1197 ccm1396 ccm1496 ccm
Moc. maks./obr./min90/4400 KM/obr./min109/6300 KM/obr./min90/6000 KM/obr./min
Moment/obr./min160/1400 Nm/obr./min137/4200 Nm/obr./min148/4000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika305-1125 l288-923 l280-950 l
Zbiornik paliwa45 l43 l44 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 3992/1732/1457 mm4050/1720/1455 mm4060/1695/1495 mm
Skrzynia/napędman. 5/przedniman. 6/przedniman. 5/przedni
Prędkość maks.182 km/h185 km/h183 km/h
Opony testowanego auta205/45 R 16185/65 R 15185/65 R 15
Cena47 180 zł51 490 zł56 900 zł

Osiągi:

Marka i modelSkoda FabiaKia RioMazda 2
0-100 km/h10,9 s11,5 s9,4 s
Spalanie w mieście6,0 l/100 km7,2 l/100 km5,9 l/100 km
Spalanie poza miastem4,0 l/100 km4,5 l/100 km3,7 l/100 km
Spalanie średnie4,7 l/100 km5,5 l/100 km4,5 l/100 km
Emisja CO2107 g/km127 g/km105 g/km
Teoretyczny zasięg960 km780 km745 km
Średnica zawracania10,4 m10,5 m9,4 m
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków