Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Trzy światy Audi A5 Sportback

Trzy światy Audi A5 Sportback

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski

Nowe Audi A5 Sportback jest eleganckie jak coupe, komfortowe jak limuzyna i praktyczne jak kombi - tak napisano w broszurce. Jak jest naprawdę sprawdziliśmy podczas jazd testowych.

Audi A5 Sportback
Onet
Audi A5 Sportback

Krakowski Kazimierz to miejsce szczególne, magiczne i niezwykłe. Przez wiele wieków przenikały się w nim nawzajem dwie kultury, żydowska i chrześcijańska. Jego dawne centrum stanowiła sławna do dzisiaj ulica Szeroka. Właśnie na niej rozpoczęliśmy naszą przygodę z nowym Audi A5 Sportback.

Świat pierwszy: eleganckie jak coupe

Sportowy charakter A5 Sportback najlepiej prezentuje się "z profilu". Nadwozie z jego masywną bryłą jest odciążone wizualnie przez wąski pas okien. Tył auta zamyka się elegancko opadającą linią. Małe okno boczne z narożnikiem skierowanym ku górze jest nawiązaniem do Audi 100 Coupe z 1969 roku.

Jak przystało na coupe A5 Sportback z łatwością prześlizguje się przez powietrze dzięki dopracowaniu szczegółów w kanale aerodynamicznym, do których zalicza się także system osłon i pokryw podłogi - tak zwana aeropodłoga .

Świat drugi: komfortowe jak limuzyna

Audi A5 Sportback jest samochodem czteroosobowym. W porównaniu z A4 tylną kanapę nieznacznie obniżono i zamontowano trochę bardziej z przodu. Przestronne wnętrze zapewnia pasażerom wystarczająco dużo miejsca - zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Przednie fotele mają sportowy profil i gwarantują dobre trzymanie i podparcie ciała. Całość uzupełnia wysuwane podparcie ud. W najbardziej komfortowym wariancie siedzenia są wyposażone w klimatyzacje z automatyczną funkcją dogrzewania.

Wnętrze A5 Sportback to eleganckie rozwiązania stylistyczne. Oba duże instrumenty i dodatkowe wskaźniki otoczono chromowanymi ramkami w kształcie kropli. Główny, wysoko umieszczony monitor pokładowy należy do wyposażenia seryjnego, podobnie jak sportowa trzyramienna skórzana kierownica.

Szeroko prowadzone linie łączą optycznie kokpit z tapicerką drzwi, konsola środkowa jest nachylona w stronę kierowcy. System MMI ma intuicyjne menu. Całość wraz z przyciskiem obsługowym znajduje się na konsoli środkowej.

Świat trzeci: praktyczne jak kombi

Przesuwany środkowy podłokietnik ze schowkiem i pakiet schowków z dodatkowymi siatkami i szufladami pod przednimi siedzeniami idealnie sprawdza się nie tylko w długich podróżach.

Bagażnik także nie jest słabą stroną A5 Sportback. Jego naprawdę duża pokrywa ma elektrycznie odblokowywany zamek, a płaskie ściany wnętrza bagażnika tylko ułatwiają korzystanie z niego.

Stała pokrywa chroni długi bagażnik przed niepożądanymi spojrzeniami. Aby nie przeszkadzała przy wkładaniu bagażu, Audi znalazło sprytne rozwiązanie: pokrywa jest dwuczęściowa, jej krótsza część blokuje się z boku w uchwytach wbudowanych w poszycie bagażnika, dłuższa - w pokrywie bagażnika. Przy otwieraniu unosi się w górę, po zamknięciu przylega dokładnie do krótszej części.

W podstawowym układzie bagażnik ma 480 litrów pojemności. Po złożeniu oparć kanapy pojemność wzrasta do 980 litrów.

Praktycznymi detalami są seryjne haczyki do zawieszania toreb z zakupami oraz zaczepy do mocowania większych bagaży. Na życzenie Audi oferuje cały asortyment dodatkowych rozwiązań. Jednym z nich jest otwór między oparciami tylnych siedzeń z wyjmowaną torbą na narty lub deskę snowboardową. Opcjonalna dwustronna mata przyda się przy przewożeniu brudnych przedmiotów - z jednej strony pokryta jest welurem, z drugiej gumą. Pakiet "bagażnik" obejmuje 12-V gniazdko, siatkę, pas do mocowania, kolejne haczyki na torby i siatkę unieruchamiającą bagaże.

Testowy samochód był napędzany silnikiem 2.0 TDI o mocy 170 KM i momencie obrotowym o wartości 350 Nm. Jednostka ta została wyposażona w system START/STOP. Zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na trasie ten czterocylindrowy diesel sprawdzał się całkiem nieźle.  Przyspieszenie na poziomie 8,7 s do "setki" to dobry wynik, mając na uwadze gabaryty tego czterodrzwiowego coupe. Nie można mieć także zastrzeżeń co do kultury pracy. Po naciśnięciu pedału gazu samochód reaguje natychmiastowo i rwie się do przodu wciskając w fotel.

Ten dwulitrowy diesel przekazuje swoją siłę napędową poprzez manualną skrzynię biegów na koła przednie. Jesienią oferta zostanie uzupełniona o wersję z napędem quattro.

Podczas jazd testowych średnie spalanie utrzymywało się na poziomie 9 l/100km w ruchu miejskim. Na trasie zanotowaliśmy spadek zapotrzebowania na paliwo do około 6 l/100 km.

Wszystkie wersje z manualną skrzynią biegów są ponadto wyposażone we wskaźnik zmiany biegów; zaleca on kierowcy włączenie biegu, na którym jazda będzie w danej chwili najbardziej efektywna.

Samochód został stworzony do szybkiego pokonywania zakrętów, a równocześnie jego zawieszenie pozwala na podróżowanie w luksusowych warunkach.

Dynamiczny układ kierowniczy przeciwdziała zarówno nadsterowności powodowanej zmianami obciążenia jak i podsterowności, a także udziela cennego wsparcia podczas hamowania na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia.

Ciekawostką jest zastosowanie technologii odzyskiwania energii. W fazach hamowania silnikiem lub z użyciem hamulca, alternator może zamieniać energię kinetyczną na elektryczną; jest ona czasowo magazynowana w akumulatorze. Gdy pięciodrzwiowe Coupé zacznie przyspieszać, energia elektryczna jest z powrotem oddawana przez akumulator. W ten sposób odciąża on alternator, który jest napędzany przez silnik - dzięki temu zmniejsza się zużycie paliwa.

Rodzina Audi poszerzyła swoją ofertę w luksusowej klasie średniej o nietypowy model jakim jest A5 Sportback. To całkiem udane połączenie czterodrzwiowego niskiego nadwozia z bezramowymi drzwiami i linią coupe. Mimo, że wygrał design nie zapomniano na szczęście o pasażerach i bagażu. Samochód sprawuje się całkiem nieźle, a wygląda jeszcze lepiej.

Czy jednak udało się producentowi połączyć cech coupe, limuzyny i kombi? Każda z tych trzech cech ma swój udział w całokształcie A5 Sportback, które nie do końca jest coupe, nie do końca limuzyną i nie do końca kombi - ale w sprytny sposób łączy wszystkie te cechy wyciągając z nich ich kwintesencję, łącząc w zgraną całość.

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków