Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen Arteon 2.0 TSI - limuzyna na sportowo

Volkswagen Arteon 2.0 TSI - limuzyna na sportowo

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Volkswagen Arteon, który zastąpił Volkswagena CC, łączy sportowy charakter z wysoką funkcjonalnością i przestronnym wnętrzem. W testowej wersji wyróżnia się także mocnym, 280-konnym silnikiem i dynamiczną stylizacją R-Line

Volkswagen Arteon 2.0 TSI - limuzyna na sportowo
Zobacz galerię (28)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Arteon 2.0 TSI - limuzyna na sportowo

Nazywanie Volkswagena Arteona następcą VW CC jest na wyrost. Nowy model nie tylko ma inną nazwę, lecz także znacznie urósł. Zmieniła się też nieco jego koncepcja. Powstała więc limuzyna o sportowym charakterze, większa i bardziej prestiżowa od Passata, a jednocześnie z typową dla Volkswagena wysoką funkcjonalnością. Arteon stał się więc tańszą alternatywą dla takich aut, jak Audi A5 Sportback czy BMW serii 4 Gran Coupé. Jego bezpośrednią rywalką jest Kia Stinger.

Volkswagen Arteon nie jest – jak CC – sedanem, lecz liftbackiem. Jego nadwozie zachowało jednak linię dachu jak w coupé i nadal jest oferowane z drzwiami pozbawionymi ram okiennych. W wydłużonej w stosunku do CC o 10 cm karoserii miejsca jest pod dostatkiem i dla pasażerów, i na bagaż.

Volkswagen Arteon - przestronny, ale czy wygodny?

O ile osoby z przodu mogą siedzieć w wygodnej pozycji, o tyle pasażerowie na tylnej kanapie już mniej. Owszem, miejsca na kolana tam wystarcza, ale siedzące z tyłu osoby mające więcej niż 185 cm wzrostu będą dotykały dachu włosami. Wysokim może przeszkadzać też nisko osadzone siedzisko kanapy, które nie daje wystarczającego podparcia udom, co w przypadku dalszej podróży będzie powodowało szybsze zmęczenie nóg. Z tyłu przydałoby się także więcej miejsca na stopy.

Komfort jazdy w drugim rzędzie podnoszą za to: trójstrefowa klimatyzacja, podłokietnik oraz zestaw trzech gniazd zasilających (230 V, 12 V i 5 V USB), umożliwiających ładowanie urządzeń elektronicznych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dbałość o wysoką funkcjonalność widać w Volkswagenie Arteonie także za sprawą bagażnika, którego pojemność wynosi aż 563 l. Pokrywa kufra jest oczywiście sterowana elektrycznie za pomocą przycisku w pilocie lub ruchem stopy. Fani zimowych szaleństw docenią seryjny otwór do przewożenia długich przedmiotów.

Jak przystało na limuzynę o sportowym charakterze, Arteon nie zawodzi zarówno w kwestii osiągów, jak i prowadzenia. Topowy benzyniak ma moc 280 KM i maksymalny moment 350 Nm, dostępny w szerokim zakresie obrotów. Reakcja na gaz jest więc spontaniczna, i to niezależnie od tego, gdzie aktualnie znajduje się strzałka obrotomierza. Pochwały należą się też za spalanie (w teście 8,4 l/100 km) i dobre wyciszenie czterocylindrowego TSI.

Brak dużego silnika, np. V6 Volkswagen próbował zrekompensować sztucznie generowanym rasowym dźwiękiem w trybie Sport, ale ten zabieg niezbyt dobrze mu się udał.

Volkswagen Arteon - wzorowe prowadzenie

Progresywny układ kierowniczy i dopracowane adaptacyjne zawieszenie sprawiają, że przyjemność z jazdy Arteonem jest nieporównywalna z żadnym dotychczas produkowanym Volkswagenem. Auto mimo niemałej masy prowadzi się niezwykle lekko i skutecznie hamuje. Kierowcy docenią także możliwości aktywnego tempomatu, który działa tak, że z wyprzedzeniem reaguje na ograniczenia prędkości, zakręty i skrzyżowania.

Volkswagen Arteon ma spore szanse na sukces, choć nie w testowanej wersji. Ceny zaczynają się od 127 690 zł (1.5 TSI/150 KM), podczas gdy rywale są drożsi: A5 Sportback (160 100 zł), seria 4 Gran Coupé (167 300 zł), Stinger (149 900 zł). Ale gdy porównamy konkurentów z Arteonem z topowym benzyniakiem, różnice są już minimalne.

Volkswagen Arteon - to nam się podoba

Atrakcyjny wygląd, funkcjonalne wnętrze, świetne prowadzenie, nowoczesne systemy multimedialne i poprawiające bezpieczeństwo, znakomita dynamika.

Volkswagen Arteon - to nam się nie podoba

Niewygodne miejsca z tyłu (słabe podparcie ud i mała przestrzeń na stopy), stuki z zawieszenia po najechaniu na studzienkę lub torowisko (koła 20 cali).

Volkswagen Arteon - nasza opinia

Próbę odcięcia się Arteona od Passata uważamy za udaną. Nowy model nie tylko ma oryginalną stylistykę, lecz także jest znacznie większy i prowadzi się go zupełnie inaczej. W końcu Volkswagen zbudował samochód, któremu ciężko zarzucić to, że ma nudną stylistykę, choć jednocześnie naszym zdaniem we wnętrzu projektanci mogli zdecydować się na bardziej radykalne zmiany.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI R-Line - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Pojemnośc skokowa1984 cm3
Moc maksymalna280 KM/5100-6500 obr./min.
Maks. moment. obrotowy350 Nm/1700-5600 obr./min.
Skrzynia biegów/napędaut. 7-biegowa/4x4
Prędkość maksymlana250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,6 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h3,1 s/3,9 s (aut.)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h66 dB/70 dB/73 dB
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/gorące)35,8 m/36,4 m
Średnie spalanie testowe8,4 l/100 km
Średnie spalanie producenta7,3 l/100 km
Pojemność bagażnika563-1557 l
Długość/szerokość, wysokość4862/1871/1450 mm
Rozstaw osi2837 mm
Masa własna/ładowność1704 kg/536 kg
Cena podst. test. wersji205 290 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km/rok
Cena testowanego egz.258 890 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków