• Golf Sporsvan to auto z pogranicza segmentu minivanów i samochodów kompaktowych
  • W Polsce model ten jest mało znany, lecz mimo to rocznie do klientów trafia kilka tysięcy tych aut
  • W nowej odsłonie Sportsvan przeszedł podobne zmiany jak kompaktowy Golf siódmej generacji

Sportsvan to najsprytniejsza odmiana kompaktowego Volkswagena: przy zaledwie 4,35 m długości jest w stanie pomieścić cztery osoby i aż 590 l bagażu. Siedzi się w nim wysoko jak w SUV-ie, ale o wiele łatwiej do niego wsiada. A co nowego wniósł lifting? Modernizacją, jaką przeszedł Golf w wersji hatchback i kombi na początku roku objęto teraz także Sportsvana. Z oferty wypada zatem silnik 1.2 TSI i zastępuje go litrowa, 3-cylindrowa jednostka. Moc pozostaje jednak bez zmian; to 85 lub 110 KM. Z kolei następcą motoru 1.4 TSI zostaje 1.5 TSI dostępny w wariantach 130- i 150-konnym.

Wśród systemów multimedialnych debiutuje DiscoverPro z 9,2-calowym ekranem i niezbyt imponującym sterowaniem gestami. Obsługa jest w pełni dotykowa. Brakuje niestety pokręteł, co utrudnia np. szybkie przybliżanie mapy. Więcej uwagi odciąga też przełączanie między poszczególnymi menu, a głośności lepiej nie regulować inaczej niż z kierownicy. Na szczęście można jeszcze wybrać prostszy system Composition Media z 6,5-calowym ekranem i pokrętłami.

Nowi asystenci

Seryjny system unikania kolizji rozpoznaje teraz też pieszych, opcjonalnie dostępny jest też asystent jazdy w korkach, Emergency Assist bezpiecznie zatrzymujący auto w razie zasłabnięcia kierowcy, oraz Trailer Assist ułatwiający manewrowanie przyczepą. W wyglądzie zmieniła się tylko kosmetyka, LED-owe światła i nowy żurawinowy odcień czerwieni dobrze robią raczej stonowanej stylistyce. Większe wrażenie robią funkcjonalność i przestronność Sportsvana. Ogromne otwory drzwiowe, bardzo wygodne, wysoko umieszczone fotele, wyprostowana pozycja za kierownicą i świetna widoczność czynią jazdę bezstresową. Tylna kanapa oferuje ogrom miejsca, gdy jest przesunięta maksymalnie do tyłu i nadal wystarczająco, gdy wygospodaruje się więcej miejsca na bagaż.

Komfort amortyzacji nawet bez adaptacyjnego zawieszenia DCC jest dobry, auto jest zwarte i poręczne w prowadzeniu. 130-konny silnik w połaczeniu z przekładnią DSG to idealny wybór do tego auta – mógłby tylko robić mniej hałasu przy 3,5 obr./min.

Podsumowując, Golf Sportsvan to idealne auto zarówno dla rodzin z małymi dziećmi, jak i dla seniorów ceniących sobie ergonomiczne rozwiązania.

Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1498 cm3, R4, turbo benz.
Moc 130 KM przy 5000-6000 obr./min
Moment obrotowy 200 Nm przy 1400-4000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowe DSG, napęd na przód
Prędkość maksymalna 202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,2 l/100 km (producent)
Masa własna 1410 kg
Cena od 166 700 zł