Po pierwszych jazdach nie mamy najmniejszych wątpliwości. Mały Volkswagen otrzymał wszystko, czego oczekują klienci.

Stylizacja nadwozia jest inspirowana większym Golfem - zdobywcą tytułu Światowego Samochodu Roku 2009. Karoseria Polo nie oszałamia więc ekstrawaganckimi liniami. W grupie Volkswagena są od tego inne marki. Konserwatywne linie mają jednak niepodważalną zaletę. Starzeją się wolno, więc Polo przez długie lata powinno uchodzić za samochód atrakcyjny - nie tylko pod względem technicznym.

Oczywiście Niemcy idą z duchem czasu, czego dowodem są m.in. kierunkowskazy w lusterkach, światła do jazdy dziennej oraz koła, których średnica może sięgać 17 cali. Duże alufelgi pojawią się oczywiście w droższych wersjach wyposażeniowych.

Przestronność kabiny nowego Polo nie odbiega od standardów prezentowanych przez samochody segmentu B. Oznacza to, że auto bez trudu pomieści kierowcę i trzech dorosłych pasażerów. Na dłuższych trasach podróżujący w drugim rzędzie mogą jednak narzekać na dyskomfort wywołany przez pionowo ustawione oparcie kanapy.

Bagażnik Polo mieści 280 litrów. W zupełności wystarczy na weekendowe wypady oraz cotygodniowe zakupy w centrum handlowym. Także w tej kategorii Polo nie odbiega od standardów segmentu B. Konkurencyjne Clio potrafi "połknąć" 288 litrów pakunków, natomiast Peugeot 207 pomieści 270 litrów.

Do wykończenia wnętrza Polo użyto materiałów wysokiej jakości. Miękkie tworzywo kokpitu równie dobrze mogłoby trafić do samochodu kompaktowego, a nawet limuzyny klasy średniej! Bez zarzutu jest również precyzja montażu, ergonomia oraz rozmieszczenie większości elementów. Z doskonałym obrazem całości kontrastuje mało intuicyjny system sterowania nawigacją. Narzekać można także na zbyt niskie ulokowanie dźwigni zmiany biegów.

Niewątpliwą zaletą nowego Polo są doskonałe właściwości jezdne. Nowość z Wolfsburga otrzymała precyzyjny układ kierowniczy, wydajne hamulce oraz zawieszenie, którego sztywność stanowi udany kompromis między komfortem i bezpieczeństwem.

Szeroka gama jednostek napędowych powinna ułatwić nabywcy dopasowanie samochodu do własnych potrzeb. Bazowy silnik ma trzy cylindry, pojemność 1,2 litra i jest oferowany w wariantach rozwijających 60 oraz 70 KM. W obu przypadkach nie można liczyć na oszałamiającą dynamikę oraz elastyczność na miarę nowoczesnego diesla. Rekompensatą będzie skromne spalanie. Producent deklaruje, że Polo 1.2 12V zadowoli się średnio 5,5 l/100km. Lepsze osiągi przy niewiele większym zapotrzebowaniu na benzynę (5,9 l/100km) ma zagwarantować silnik 1.4 16V o mocy 85 KM.

Kuszącą propozycję stanowi zupełnie nowy silnik 1.2 TSI. Czterocylindrowiec z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem produkuje 105 KM oraz 175 Nm. Napędzane nim Polo przyśpiesza od 0 do 100 km/h w czasie 9,7 sekundy i jest w stanie osiągnąć 190 km/h. Złego słowa nie można powiedzieć także o elastyczności, o ile kierowca zadba, by obroty nie spadły poniżej 1700/min. Przy niższych wskazaniach obrotomierza jednostka napędowa jest praktycznie pozbawiona siły. Według Volkswagena Polo z silnikiem 1.2 TSI będzie spalało zaledwie… 5,5 l/100km! Równie dobre wyniki są możliwe do uzyskania w przypadku niezbyt forsownej jazdy. W trakcie dynamicznego pokonywania górskich serpentyn Polo zużywało 7-8,5 l/100km.

Jednostka 1.2 TSI jest zestawiana z 6-biegową skrzynią. Za dopłatą zostanie połączona z 7-stopniowym "automatem" DSG. Skrzynię wyposażoną w dwa sprzęgła można zamówić również do 85-konnego silnika benzynowego oraz diesla o mocy 90 KM.

Kto zamówi Polo z silnikiem wysokoprężnym, otrzyma auto z czterocylindrowym motorem o pojemności 1,6 litra, wyposażonym w filtr cząstek stałych oraz wtrysk typu Common Rail. Motory 1.6 TDI będą dostępne w wariantach generujących 75 KM i 195 Nm, 90 KM i 230 Nm oraz 105 KM i 250 Nm. Ciekawostką jest fakt, że wszystkie wersje mają zużywać średnio 4,2 l/100km.

Ulgi podatkowe oraz dopłaty do oszczędnych samochodów powinny przełożyć się na spore zainteresowanie odmianą BlueMotion. Pod jego maską pracuje 90-konny silnik 1.6 TDI. Zmodyfikowanie elektroniki sterującej pracą jednostki napędowej, poprawki aerodynamiczne oraz zastosowanie energooszczędnych opon ograniczyło średnie spalanie do 3,6 l/100km. Co ważne, oszczędności nie zostały okupione redukcją przyjemności płynącej z prowadzenia samochodu.

Asem w rękawie Volkswagena będzie Polo BlueMotion z 75-konnym silnikiem 1.2 TDI. Samochód, którego produkcja powinna rozpocząć się w lutym przyszłego roku ma zużywać średnio… 3,3 l/100km! Zdaniem twórców uczyni to z Polo najbardziej oszczędny, pięciomiejscowy samochód świata.

W Polsce sprzedaż pięciodrzwiowego Polo rozpocznie się we wrześniu. Cennik powinniśmy poznać kilka tygodni wcześniej. W Niemczech podstawową, 60-konną wersję nowego Polo wyceniono na 12 tysięcy euro. Trzydrzwiowa odmiana zostanie zaprezentowana podczas wrześniowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Przedstawiciele Volkswagena twierdzą, że auto pojawi się w sprzedaży pod koniec bieżącego roku.

Salony i serwisy Volkswagena