Koncern Volkswagena lubi podnosić poprzeczkę. W 1998 roku firma zaprezentowała Lupo 3L. Czteromiejscowy samochód zużywał średnio 3 l/100km. Trzy lata później przyszedł czas na Bugatti Veyrona - wówczas najszybsze i najmocniejsze seryjnie produkowane auto świata. Teraz Volkswagen ma idealną propozycję na czas kryzysu. Polo BlueMotion ma spalać średnio 3,3 l/100km. Koncern podkreśla, że imponujący wynik czyni z niego najbardziej oszczędne pięcioosobowe auto świata.

Trzycylindrowy silnik Polo ma pojemność 1,2 litra. Powstał poprzez amputację jednego cylindra z jednostki 1.6 TDI CR. Dzięki wtryskowi Common Rail oraz odpowiedniemu wyważeniu silnik pracuje cicho i bez większych wibracji. Podczas jazdy bardziej doskwiera niemoc przy niskich obrotach. Poniżej 2000 obr./min. silnik 1.2 TDI nadaje się wyłącznie do oszczędzania paliwa. Możliwość sprawnego przyśpieszania pojawia po rozpędzeniu wirnika turbosprężarki, co ma miejsce powyżej 2000 obr./min.

Wówczas okazuje się, że wyjątkowo oszczędne Polo nie jest najwolniejszym samochodem na drodze. Z trzech cylindrów o pojemności 1,2 litra wydobyto 75 KM i 180 Nm. Pozwala to na przyśpieszanie od 0 do 100 km/h w 13,6 sekundy. Maksymalne 173 km/h także nie jest powodem do wstydu. Nawet na niemieckiej autostradzie. Polo BlueMotion najlepiej czuje się podczas jazdy z prędkościami nieprzekraczającymi 130 km/h. Skrzynia biegów została tak skonfigurowana, by do autostradowej prędkości samochód przyśpieszał sprawnie, a po jej osiągnięciu pozostał cichy i oszczędny.

Według Volkswagena w cyklu mieszanym specjalna wersja Polo zużyje 3,3 l/100km i wyemituje do atmosfery 87 g CO2/km. Teoretycznie 45-litrowy zbiornik umożliwi pokonanie 1363 kilometrów. W Niemczech statystyczny kierowca przejeżdża 11 tysięcy kilometrów rocznie, więc po zakupie Polo odwiedziłby stację benzynową tylko osiem razy!

Pierwsze jazdy Polo BlueMotion potwierdziły, że samochód jest naprawdę oszczędny. Podczas jazdy poza obszarem zabudowanym w tempie nadawanym przez pozostałe samochody Volkswagen zużywa 3,0-3,2 l/100km. Jazda w mieście albo wyprzedzanie w trasie podnoszą spalanie. Nawet wtedy komputer pokładowy pokazywał wartości dalekie od 5 l/100km.

Obniżenie zużycia paliwa wynika nie tylko z zastosowania małego silnika oraz skrzyni biegów z wydłużonymi przełożeniami. Pakiet BlueMotion obejmuje opony o niskim współczynniku tarcia, lekkie felgi oraz elementy zmniejszające opór aerodynamiczny. Auto otrzymało także system wyłączający silnik po zatrzymaniu oraz odzyskujący energię podczas hamowania. Wyróżnikiem Polo BlueMotion jest też niska masa. 1080 kilogramów oznacza, że auto jest lżejsze przynajmniej o 100 kilogramów w porównaniu do samochodów o zbliżonych gabarytach i porównywalnych osiągach.

Produkcja i sprzedaż Polo BlueMotion rozpocznie się w styczniu przyszłego roku. Samochód nie będzie tani. Ekologiczna odmiana Polo powstaje na bazie najbogatszej wersji wyposażeniowej. Zainteresowani będą musieli przygotować się na cenę znacznie przekroczającą 55 tysięcy złotych. Ciekawą alternatywę stanowi wersja z silnikiem 1.6 TDI oraz pakietem BlueMotion Technology. Obejmuje m.in. nowe oprogramowanie komputera sterującego silnikiem i systemy Start-Stop oraz odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Dzięki nim 75-konne Polo 1.6 TDI powinno zużywać 3,7 l/100km. Za podstawową wersję tak skonfigurowanego VW przyjdzie zapłacić niecałe 53 tysiące złotych.