• W sportowym aucie Volkswagen nie eksperymentuje już z małymi silnikami, więc w Polo GTI mamy dużą jednostkę napędową o pojemności skokowej dwóch litrów
  • Na początek Polo GTI będzie oferowane tylko ze skrzynią dwusprzęgłową DSG, a ręczna przekładnia ma być dostępna latem tego roku
  • Choć to sportowa wersja miejskiego hatchbacka, to zachowuje wszelkie zalety zwykłego Polo, łącznie z przestronną kabiną

Szybki sprint spod świateł, sprawne wyprzedzanie poza miastem lub szybka jazda autostradą – we wszystkich tych miejscach docenia się wyższą moc oraz lepsze osiągi Polo GTI. Pod maską nowego usportowionego Volkswagena pracuje bowiem większy i mocniejszy silnik 2.0/200 KM (w poprzedniku 1.8/192 KM). Podczas ostrej jazdy zwraca uwagę szybka zmiana biegów, zapewniana przez seryjną dwusprzęgłową skrzynię DSG z sześcioma przełożeniami.

Volkswagen Polo GTI - zaskakuje na zakrętach

Tym, którzy nie uznają „automatów” w tej klasie aut, pozostaje cierpliwie poczekać do lata, aż do oferty wejdzie manualna przekładnia, lub zmieniać biegi łopatkami na kierownicy (zalecamy podczas jazdy torowej). Na torze Polo GTI pokazuje swoje możliwości. Nie tylko świetnie się napędza, ale przede wszystkim zaskakuje na zakrętach, zarówno znakomitą trakcją (seryjna blokada mechanizmu różnicowego XDS), jak i stabilnością prowadzenia.

To zasługa sportowego zawieszenia, które jest w stosunku do zwykłych wersji utwardzone, jak i obniżone o 15 mm. Osobom z wysokimi wymaganiami wobec podwozia polecamy zakup zawieszenia Sport Select z dwoma trybami pracy amortyzatorów. Nie jest to jednak znany z innych modeli Volkswagena układ DCC, a sterowanie nim odbywa się wyłącznie przez ekran dotykowy. Po wybraniu trybu Sport utwardzają się amortyzatory i możemy liczyć także na szybsze reakcje silnika, „automatu”, układu kierowniczego, a nawet na rasowy dźwięk silnika generowany z głośników.

Polo GTI ukazuje swoje dobre strony także na co dzień. Jego nowe nadwozie, powstałe na płycie podłogowej AQB A0, jest przestronne. Miejsca przybyło zwłaszcza na szerokość, w drugim rzędzie foteli oraz w bagażniku (351 l). Choć pojemność i moc silnika wzrosły, to spalanie pozostało na rozsądnym poziomie (średnie w teście 7,5 l/100 km). Także rozsądnie skalkulowano cenę, gdyż za 89 690 zł otrzymuje się 200-konne 5-miejscowe auto ze skrzynią DSG i bogatym seryjnym wyposażeniem (m.in. Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego).

Volkswagen Polo GTI - nasza opinia

Szybkie na torze, oszczędne na co dzień. Ideą GTI jest połączenie sportowych cech bez utraty codziennej funkcjonalności. Obie dziedziny Polo GTI spełnia z nawiązką. Czekamy na wersję z manualną skrzynią, która będzie tańsza o kilka tysięcy złotych.

Volkswagen Polo GTI - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1984 cm3, R4 turbo benz.
Moc 200 KM przy 4400-6000 obr./min
Moment obrotowy 320 Nm przy 1500-4400 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa skrzynia DSG, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 237 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s
Średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km
Masa własna 1355 kg
Cena od 89 690 zł