Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volvo V40 T5 FWD: Niezbyt praktyczny, ale szybki i stylowy

Volvo V40 T5 FWD: Niezbyt praktyczny, ale szybki i stylowy

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

V40 - nazwa tego modelu większości fanów motoryzacji kojarzy się z kombi klasy średniej szwedzkiego producenta. Ale to już historia! Dziś skrótem V40 oznaczony jest najmniejszy obecnie produkowany pojazd Volvo, który został skonstruowany jako hatchback na płycie kompaktu. My testowaliśmy jego najmocniejszą odmianę T5 wyposażoną w nowy, 2-litrowy silnik Drive-E o mocy 245 KM i 8-stopniową automatyczną przekładnię.

_MG_7501
Zobacz galerię (8)
Auto Świat / ACZ
_MG_7501

Volvo V40 - Kombi tylko z pozoru

Boczna sylwetka nowego Volvo V40 nadal przypomina kombi, ale to tylko pozory. Ci co szukają w V40 praktycznego wnętrza będą zawiedzeni bo bagażnik mieści zaledwie 335 litrów, a po rozłożeniu foteli jego pojemność wzrasta tylko o 697 l. Także ilość miejsca dla podróżnych nie jest oszałamiająca. O ile z przodu kierowca i pasażer mają swobodę ruchów (w wersji z szyberdachem brakuje przestrzeni nad głowami) o tyle z tyłu jest już ciasno. Wnętrze oferuje za to atrakcyjny design, intuicyjną obsługę oraz wysokiej jakości materiały. Również stylistyka zewnętrzna auta jest oryginalna i może się podobać.

Volvo V40 - Cztery cylindry zamiast pięciu

Pod maską topowej wersji Volvo V40 znalazł się nowy, czterocylindrowy silnik z rodziny Drive-E. Motor ma pojemność 2 litrów i dysponuje niebagatelną jak na kompakt mocą. Nieco ponad 6 s do „setki” to imponująca wartość, która powinna zadowolić większość amatorów sportowej jazdy. Jednostka jest elastyczna, choć nie przekonuje do siebie rasowym dżwiękiem (lepiej brzmiał 2,5-litrowy 5-cylindrowiec). W nowym motorze kierowca doceni z pewnością spalanie, które podczas testu wyniosło średnio 7,8 l/100 km. Przy jeździe autostradowej (ok. 140 km/h) rosło do wartości 8,5 l/100 km.

Użytkownicy T5 chwalili nową automatyczną przekładnię Geatronic. Skrzynia przy spokojnej jeżdzie „miękko” zmieniała biegi, a w razie potrzeby nagłego przyspieszenia szybką redukowała biegi.

Volvo V40 - Twardo, ale nie ekstremalnie

Inżynierowie musieli dostosować podwozie Volvo V40 T5 do mocnej jednostki napędowej. Trzeba przyznać, że w tej kwestii osiągnęli kompromis, bo zawieszenie jest sztywne i pozwala na dynamiczną (choć nie esktremalnie sportową) jazdę, a jednocześnie zostawia duży margines komfortu.

Volvo V40 - Bezpiecznie, dzięki elektronice

Kto przesadzi z prędkością może liczyć na skuteczny układ hamulcowy lub elektronicznych pomocników. Na pokładzie Volvo oprócz seryjnego ESP znalazł się seryjnie układ City Safety, który ogranicza ryzyko kolizji w mieście do prędkości 50 km/h. City Safety – wykorzystujący czujniki laserowe układ wykrywa nieuchronną kolizję przy prędkościach do 50 km/h. Układ najpierw wstępnie przygotowuje hamulce, aby zadziałały szybciej, gdy naciśniesz pedał. Jeśli nie zaczniesz hamować, układ City Safety automatycznie uruchomi hamulce i wyłączy przepustnicę, aby pomóc złagodzić skutki kolizji. Co więcej, jeśli różnica prędkości między Twoim samochodem a pojazdem poprzedzającym wynosi mniej niż 15 km/h, układ City Safety może nawet pomóc uniknąć zderzenia.

System doświetlania zakrętów to jeden z wielu elementów pakietu bezpieczeństwa (od 3830 zł)
System doświetlania zakrętów to jeden z wielu elementów pakietu bezpieczeństwa (od 3830 zł)Żródło: Auto Świat / ACZ

Oprócz tegp systemu V40 T5 może być wyposażone w pakiet bezpieczeństwa kosztujący 3830 zł zawierający: układ aktywnej kontroli prędkości jazdy (działający przy każdej prędkości), układ ostrzegania o ryzyku kolizji (Collision Warning) i wykrywania pieszych, układ kontroli czujności kierowcy (DAC), układ ostrzegający przed zjechaniem z pasa (LKA), aktywny układ sterowania natężeniem światła reflektorów (AHB), system informacji o znakach drogowych (RSI) oraz funkcję doświetlania zakrętów.

Volvo V40 - Wersja T5 nie dla każdego

Mocny silnik i bogate wyposażenie to połączenie, które musi kosztować. Tak też jest w przypadku szwedzkiego producenta, gdyż ceny T5 zaczynają się 119 800 zł (wersja Kinetic) do prawie 140 tys. zł za odmianę Summum. Standardowo auto ma 2-letnią gwarancję, którą można za nieduże pieniądze przedłużyć do 5 lat (szczegóły poniżej).

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R4/16
Pojemność1969
Moc. maks.245/5500 KM/obr./min
Moment30/1500-4800 Nm/obr./min
Poj. bagażnika335/1032 l
Zbiornik paliwa53 l
Wymiary (dł./szer./wys.)4369/1802/1445 mm
Przysp. 0-100 km/h (test.)6,3 s
Napędaut.8/przedni
Prędkość maks.240 km/h
Średnie spalanie (test.)5,9 l/100 km
Cena (Summum) 139 200 zł

Atrakcyjne warunki przedłużenia gwarancji:

– 5 lat/100 tys. km (możliwość zakupu w ciągu 3 miesięcy do przebiegu 5 tys. km) - tylko za 99 zł,

– 5 lat/150 tys. km (2 lata gwarancji producenta plus 3 lata ochrony pogwarancyjnej, możliwość zakupu w ciągu 3 miesięcy do przebiegu 5 tys. km) – 2420 zł.

Volvo V40 - Plusy:

- świetne osiągi

– umiarkowane spalanie

– atrakcyjny design i wysokiej jakości materiały,

– dość komfortowe podwozie

– dobre prowadzenie

Volvo V40 - Minusy:

– wysoka cena zakupu

– mały bagażnik

– ciasne wnętrze

Volvo V40 - Podsumowanie:

Volvo V40 w topowej wersji z 245-konnym silnikiem to idealna propozycji dla singli, którzy potrzebują auta z niebanalną stylistyką, a także mającego świetne osiągi. Tatusiom, ktorzy w weekend chcieliby „pośmigać” na torze także odradzamy jego zakup, bo podwozie choć ma sportową charakterystykę to jednak w ekstremalnej jeździe się nie sprawdzi. Rodzina także nie będzie zadowolona bo ciasne wnętrze i skromny bagażnik nie mają wiele wspólnego z praktycznością.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków