- Trzycylindrowy silnik w kompaktowym SUV-ie okazuje się za słaby, tym bardziej że XC40 to duże auto jak na tę klasę
- Wnętrze samochodu jest dobrze wyciszone, lecz podczas przyspieszania do kabiny przenika charakterystyczny klang trzech cylindrów
- Jakość wykonania jest bardzo dobra, a komfort w kabinie taki, jakiego spodziewamy się po Volvo
Czy skromny motor o trzech cylindrach nadaje się do napędzania SUV-a o masie ponad 1,6 tony? Zaraz to sprawdzimy. Do redakcji trafiła wersja za 129 200 zł z najsłabszym benzyniakiem T3 o mocy 156 KM, napędem na przednie koła i ręczną skrzynią. XC40 T3 nie występuje w wersji 4x4 i z automatem.
Volvo XC40 T3 - tradycja w nowym wydaniu
Trzeba przyznać, że Volvo znakomicie połączyło tradycję marki z nowoczesnością. Nawet jeśli pierwszy raz widzisz XC40 na drodze, od razu wiesz, że masz do czynienia z Volvo. Znakomite proporcje z długą, poziomo poprowadzoną maską serwują kierowcy i pasażerom poczucie bezpieczeństwa, które potwierdza długa lista wyposażenia chroniącego zdrowie i życie ludzi.
Świetnie czuję się też we wnętrzu XC40. Pozycja za kierownicą jest rewelacyjna, deska rozdzielcza ergonomiczna, a kąty pochylenia słupków właściwe. Pasażerowie mają wrażenie przestronności, a kierowca cieszy się dobrą widocznością. Jedynie przy cofaniu dają się we znaki szerokie słupki C. Na szczęście w takich chwilach z opresji ratują nas kamery i czujniki. Bardzo wygodne są też przednie fotele, z których nawet po wielogodzinnej podróży nie wysiadasz zmęczony. Tym bardziej, że wnętrze jest skutecznie wyciszone, a sprzęt audio Harman Kardon serwuje koncerty wysokiej jakości.
Jedynie tylna kanapa potraktowana jest po macoszemu. Oparcie jest zbyt pionowo ustawione, a siedzisko za wąskie. Ale żywiołem XC40 jest miasto, więc taka koncepcja się broni.
Volvo XC40 T3 – ekologia eliminuje cylindry
Widać, że Volvo stara się wyprzedzić czas. XC40 jest bezpieczne, multimedialne i potrafi pod kontrolą kierowcy samo jeździć. Kwestia napędu schodzi na drugi plan. Takich zmian możemy się spodziewać w samochodach przyszłości innych marek, które przecież będą poruszały się po jeszcze bardziej zatłoczonych drogach.
Benzynowy silnik trzycylindrowy robi lepsze wrażenie, niż można się spodziewać. Świetnie reaguje na gaz i sprawia, że XC40 wydaje się lekkim samochodem, a w rzeczywistości waży przecież ponad 1684 kg. Niestety nie da się ukryć niewielkiej pojemności i trzech cylindrów. Po początkowej spontanicznej reakcji na ruchy pedału, kiedy mocniej wciśniesz gaz niewiele się dzieje. Szczególnie kiedy obciążonym samochodem chcesz przyspieszyć, wspinając się na wzniesienie, okazuje się, że 265 Nm w masywnym SUV-ie o tej masie i wielkości okazuje się wynikiem poniżej oczekiwań. Silnik jest znakomicie odizolowany. Do wnętrza nie dostają się wibracje ani hałas. Ale kiedy dynamiczniej przyspieszasz, spod maski dobiega nie natarczywe brzmienie. Niewielką pojemność zatuszowałaby automatyczna skrzynia biegów (niedostępna w tej wersji), ale wtedy utracilibyśmy kilka koni mechanicznych.
Nasza rekomendacja to mocniejszy (190 KM) czterocylindrowy silnik T4, który występuje w zestawieniu z 8-stopniowym automatem. Wtedy trzeba się liczyć z dającą do myślenia dopłatą w wysokości 24 tys. zł.
Volvo XC40 T3 na trasie przy spokojnej jeździe spala poniżej 8 litrów na setkę. Ale jeśli mocniej wciśniesz gaz szybko rośnie. To typowa cecha silników turbodoładowanych o niewielkiej pojemności, które są zaangażowane do napędzania ciężkiego auta.
Volvo XC40 T3 – dostojna jazda
Trzeba przyznać, że zawieszenie znakomicie radzi sobie z polskimi drogami i to nawet pomimo faktu, że felgi w testowym XC40 miały średnicę 20 cali. Dostępne są również świetnie wyglądające felgi 21-calowe. Karoseria jest bardzo sztywna i prowadząc XC40, wcale nie czuję, że auto toczy się na tak wielkich kołach. Volvo pochłania wszystkie typy nierówności z klasą, jakiej można się spodziewać po limuzynie. Zawieszenie udało się świetnie wyważyć pomiędzy komfortem a sportem. W zakrętach nie jest tak idealnie. Mechanizmy sterowania pracują za lekko i nie dają właściwego wyczucia auta. Tym samym Volvo prowokuje kierowcę do spokojnej dostojnej i bezpiecznej jazdy, co jak najbardziej odpowiada image’owi marki.
Volvo XC40 T3 – Futurystyczna dojrzałość
XC40 to bardzo ciekawa propozycja. Sprawia wrażenie samochodu znaczniej bardziej dojrzałego i większego niż jest w rzeczywistości. Najmniejszy SUV Volvo konkuruje przecież z Audi Q3, BMW X1 i Mercedesem GLA. XC40 świetnie wygląda, jest bardzo komfortowe, prestiżowe i bezpieczne, ale optymalny silnik powinien mieć jednak 4 cylindry.
Volvo XC40 T3 Momentum - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1477 cm3, R3, turbo benz. |
Moc | 156 KM przy 5000 obr./min |
Moment obrotowy | 265 Nm przy 1850-3850 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,2 l/100 km (producent) |
Masa własna | 1684 kg |
Cena | od 129 200 zł |