Stylistyka

Choć linia nadwozia Golfa Plus jest zbliżona do zwykłego Golfa, to jednak po przyjrzeniu się stwierdzamy, iż niewiele jest identycznych elementów (klamki, lusterka). Już drzwi, maska silnika, klapa bagażnika, zderzaki, błotniki, dach, reflektory (z trzema okrągłymi, pojedynczymi elementami - kierunkowskazy, światła mijania i drogowe) oraz tylne światła (diody świetlne typu LED) różnią się dość wyraźnie.

Volkswagen Golf Plus jest znacznie (o 95 mm) wyższy do starszego brata. Mierzy 1.580 mm wysokości, co jest jednak jeszcze o 55 mm wynikiem gorszym od Tourana. Pozostałe wymiary są identyczne jak w przypadku Golfa V, jeśli nie liczyć dłuższego nadwozia (4.206 mm) o 2 mm. W porównaniu do Tourana auto to jest krótsze o 185 mm i węższe o 35 mm.

Dość wysokie nadwozie wymusiło wyższe osadzenie maski oraz przedniej szyby. Charakterystyczną cechą Golfa Plusa są także przeciwbieżne wycieraczki.

Wnętrze

Wnętrze Golfa Plusa cechuje duża przestronność oraz funkcjonalność. To pierwsze jest naturalnym następstwem podwyższenia nadwozia, nie brakuje miejsca wokół głowy, kolan czy ramion. Golf Plus może poszczycić się imponującą liczbą przeróżnych schowków, która w zależności od wersji dochodzi nawet do 43, w tym schowki pod siedzeniami, do czterech schowków w konsoli dachowej, do 8 uchwytów na napoje.

Układ i wykonanie wnętrza jest nieco zmienione w porównaniu z Golfem (m.in. okrągłe dmuchawy), można zauważyć wyższą jakość wykonania. Jak zwykle w przypadku aut producenta z Wolfsburga układ wszystkich przełączników, wskaźników jest czytelny i klarowny, choć osoba przesiadająca się do Golfa Plusa z innego samochodu może mieć kłopoty z otwarciem wlewu paliwa. Przycisk odblokowujący klapę wlewu paliwa ukryty został bowiem w drzwiach kierowcy. No, ale jak się go raz znajdzie, to już potem nie będziemy mieli z tym więcej problemów.

Zaletą i cechą charakterystyczną Golfa Plus są także tylne, dzielone siedzenia z możliwością przesuwania ich o 16 cm. Po złożeniu oparcia obniża się także siedzisko tworząc równą powierzchnię z podłogą bagażnika. Możliwe jest także złożenie tylko środkowego oparcia, które stanowi wówczas podłokietnik ze schowkiem i uchwytami na napoje dla osób siedzących z tyłu.

Kierowca

Regulacja wysokości fotela kierowcy pozwala na zajęcie wyższej pozycji i w związku z tym uzyskanie lepszej widoczności. Szczególnie przydatne będzie to w ruchu miejskim. Optymalne zajęcie pozycji za kierownicą, wraz z dostępem do wszystkich przełączników stanowi niewątpliwie zaletę Golfa Plus. Natomiast ulokowanie zmianiarki płyt CD pod środkowym podłokietnikiem nie jest chyba najlepszym rozwiązaniem, bardziej przydałby się w tym miejscu jakiś większy schowek.

Bagażnik

I znowu w tym elemencie Golf Plus ma nieco więcej do zaoferowania niż Golf. Przede wszystkim podstawowa pojemność bagażnika (395 l) jest tu o 45 litrów większa. Dodatkowo bez składania siedzeń, można po ich przesunięciu uzyskać nawet 505 l.

Na uwagę zasługuje też, wcześniej już wspomniana, płaska podłoga, którą możemy uzyskać po złożeniu samych oparć tylnej kanapy. Złożenie tylko oparcia środkowego siedzenia ułatwia przewóz długich a cienkich przedmiotów. Pomocna jest także siatka na drobne przedmioty zamontowana pod tylną półką.

Jazda

Do testów wybraliśmy Golfa Plus z 1,9-litrowym silnikiem wysokoprężnym TDI o mocy 105 KM. Takim samym, jaki znajduje się w ofercie Golfa V. Zresztą gama silników obu modeli jest tu identyczna. Testowana wersja okazała się, jak na silnik diesla, dosyć cicha podczas jazdy, co stanowiło pozytywne zaskoczenie, znając tę jednostkę napędową z innych modeli. Aby zapewnić odpowiednią dynamikę autu, trzeba było w miarę mocno naciskać pedał gazu. A to od razu odbijało się na zwiększonym zużyciu paliwa. Jednak podczas całego testu - nieco ponad tysiącu, dość spokojnie przejechanych kilometrów, spalanie wyniosło 5,6 l/100 km i nieznacznie przekroczyło to podawane przez producenta (5,4 l/100 km).

Twarde, choć niekoniecznie niekomfortowe było zawieszenie w Golfie Plus - to zresztą charakterystyczna cecha wszystkich chyba modeli Volkswagena. Typowo auto zachowywało się podczas pokonywania zakrętów, szczególnie przy dość dużych prędkościach - wyżej położony środek ciężkości powodował lekkie odchylenia nadwozia. Jednak dość pewnie dało się je prowadzić i nie odczuwało się tendencji do pod- lub nadsterowności.

Podsumowanie

Mówiąc i pisząc o VW Golfie Plus nie sposób nie odnieść się do mniejszego ale za to bardziej znanego brata - Golfa V. Choć Golf Plus oferuje nieco więcej (miejsca w kabinie, bagażniku, uniwersalne wnętrze), to jednak zwykły Golf jest bardziej pożądanym modelem. I to nie tylko za sprawą ceny, która w przypadku porównywalnych wersji (1,9 TDI, Comfortline) jest prawie o pięć tysięcy na korzyść Golfa (odpowiednio 84.440 i 79.740 zł).

Zobacz galerie zdjęć VW Golf Plus