Ostatni z odcinków powinien zostać wybudowany do początku stycznia 2013 roku.

Jak poinformowała rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, najbardziej zaawansowana jest budowa pierwszego i trzeciego odcinka A4: Szarów - Brzesko (23,1 km) oraz Wierzchosławice - Krzyż k. Tarnowa (13 km). Do tej pory wykonano około 60 proc. zaplanowanych prac. Mimo to nie uda się uruchomić odcinków przed EURO 2012, jak pierwotnie zakładano, bowiem wykonawcy inwestycji mieli w zeszłym roku opóźnienia z powodu m.in. powodzi.

"Od Szarowa w kierunku Bochni położone jest w sumie 7 km warstw konstrukcyjnych. Ze względu jednak na ubiegłoroczną powódź i zmianę stosunków wodnych musiały zostać wykonane dodatkowe prace i inwestor uznał możliwość przesunięcia terminu ukończenia robót tym odcinku do września 2012 roku" - wyjaśniła Mikrut.

Prace na tym odcinku realizuje polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS.

Na tym odcinku budowany jest najdłuższy obiekt mostowy w Małopolsce: wieloprzęsłowy wiadukt nad drogą powiatową Szarów - Kłaj - Proszówki, linią PKP Kraków - Medyka, ul. Leśną w Stanisławicach oraz lokalnymi potokami, o długości całkowitej blisko 650 metrów.

Według nowego harmonogramu przedłożonego GDDKiA przez wykonawcę trzeciego odcinka autostrady, biegnącego od Wierzchosławic do Krzyża k. Tarnowa, roboty mają się zakończyć pod koniec sierpnia tego roku. Jako powód wydłużenia prac wykonawca podał niesprzyjające warunki pogodowe wiosną i latem 2010 r. i latem 2011 r. (powodzie, ulewne deszcze). Drogę buduje hiszpańska firma Dragados.

Najtrudniejsza sytuacja jest na drugim, blisko 21-km odcinku między Brzeskiem i Wierzchosławicami, gdzie na początku tego roku rozwiązano umowę z dotychczasowym wykonawcą: polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. W październiku ub.r. prace rozpoczął tam nowy wykonawca: konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB - Podbeskidzie.

"Cały czas trwają teraz prace na tym odcinku zgodnie z harmonogramem. W pierwszej kolejności, do maja 2012 roku, ma zostać ukończony węzeł Wierzchosławice, a cały odcinek do początku stycznia 2013 roku" - poinformowała rzecznik.

Według niej poprzednicy, czyli NDI/Granit, wykonali blisko 20 proc. zaplanowanych prac, natomiast nowy wykonawca - ok. 10 proc.

Budowa blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Jej koszt wyniesie w sumie blisko 2 mld zł.

Autostrada budowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa.

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Zobacz: