Jeszcze w 2010 roku aż trzy czwarte ogółu wyszukiwań stanowiły modele z dieslem pod maską. Od 2013 roku, wraz z podwyżkami cen ropy, spadło zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Aktualnie sytuacja się diametralnie zmieniła. Dziś o auta z silnikiem Diesla pyta już tylko jedna trzecia poszukujących i widać, że zainteresowanie modelami z jednostkami wysokoprężnymi słabnie. W porównaniu do zeszłego roku popyt na diesle spadł o 6 proc., podczas gdy popularność silników benzynowych wzrosła o 4 proc.
Tymczasem wśród sprzedawców oferta rozkłada się prawie po równo: 45,9 procent ogłoszeń to auta z silnikiem benzynowym a 45,8 procent to jednostki wysokoprężne. Jednak według danych Otomoto – serwisu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi – niektóre modele od lat poszukiwane są głównie w konfiguracji z silnikiem Diesla, mowa tu m.in. o modelach z grupy Volkswagena i Audi.
W galerii przedstawiamy ranking (od miejsca 5.) najchętniej wyszukiwanych modeli z silnikami Diesla.
Galeria zdjęć
Zainteresowanych zakupem BMW serii 5 typoszeregu E39 zachęcamy do poszukiwań egzemplarzy po liftingu (lepsze materiały, nowocześniejsze wyposażenie). Pamiętajcie jednak o tym, że modele z dieslem – zarówno przed-, jak i poliftingowe – mogą mieć już bardzo wysokie przebiegi (rzędu kilkuset tysięcy kilometrów). Lepiej unikać niezbyt udanej jednostki 2.5 tds, lepszym wyborem będzie nowocześniejszy 3.0 (R6) z wtryskiwaczami common rail. To bardzo trwała jednostka, choć zdarzają się usterki związane z wysokim przebiegiem, typowym problemem są też awarie klap wirowych.
Średni rocznik oferowanych Audi A6 to 2005 r. (dane Otomoto). Ceny modeli typoszeregu C6 zaczynają się od ok. 25 000 zł. Mimo upływu lat to wciąż komfortowe i prestiżowe auto, radzimy jednak omijać z daleka awaryjne i kosztowne w naprawie bezstopniowe przekładnie Multitronic. Do charakteru auta najlepiej pasuje 3-litrowy diesel, ale przed zakupem lepiej skontrolować jego stan techniczny, zdarzają się m.in. usterki kolektora ssącego. Zaniedbania poprzednich właścicieli mogą was sporo kosztować – drogie części. Tańszy w zakupie i obsłudze będzie egzemplarz z 2-litrowym dieslem z wtryskiwaczami common-rail. Znacznie gorsze opinie mają jednostki 2.0 TDI PD (pompowtryskiwacze).
Miejsce popularnej „czwórki”, zastępuje powoli V generacja Golfa (lata produkcji: 2003-09). Najtańsze egzemplarze można już kupić za 12 000 zł. Z jednostek wysokoprężnych polecamy 1.9 TDI – trwały i oszczędny (poza silnikiem o kodzie BXE) lub 2.0 SDI/75 KM – silnik zdobył sławę nieśmiertelnej jednostki, ale niestety oferuje mierną dynamikę. Radzimy unikać nietrwałego silnika 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, chyba że newralgiczne elementy (m.in. głowica, układ zasilania) były już naprawiane.
Audi A4 od to od wielu lat jeden z najchętniej poszukiwanych samochodów na rynku wtórnym. W 2016 r. najcześciej spotykane w portalu otomoto.pl były modele z 2005 r., a średnia cena wystawianych do sprzedaży aut wynosiła 29 000 zł. Zainteresowanym wysokoprężną wersją Audi A4 polecamy ograniczyć poszukiwania do 1.9 TDI (niskie spalanie i koszy obsługi) lub 3.0 TDI – świetne osiągi ale już znacznie droższy serwis. Lepiej unikać awaryjnego i drogiego w obsłudze 2.5 TDI (wycierające się wałki rozrządu i awarie pomp wtryskowych). Silnikiem podwyższonego ryzyka jest diesel 2.0 TDI PD (pękające głowice, nietrwałe dwumasowe koła zamachowe i turbiny).
W ogłoszeniach najczęściej pojawia się Passat B6 (2005-10), a średnia cena ofertowa wynosi 29 000 zł. Najpopularniejszym silnikiem w tej generacji Passata był 2-litrowy TDI z pompowtryskiwaczami. Niestety, nie jest to udana konstrukcja (problem z pękającymi głowicami, awarie pompowtryskiwaczy, niedomagania elektroniki). Bezpieczniejszym wyborem są jednostki 1.9 TDI (poza BXE) oraz wersje z wtryskiem common rail (1.6 TDI i 2.0 TDI) montowane pod koniec produkcji modelu B6.