W ostatnich latach kierowcy częściej sięgają po benzyniaki, ale wciąż na rynku wtórnym co drugie wystawione do sprzedaży auto ma diesla pod maską. Zobaczcie, które auta używane z „ropniakiem” cieszą się największą popularnością.
Jeszcze w 2010 roku aż trzy czwarte ogółu wyszukiwań stanowiły modele z dieslem pod maską. Od 2013 roku, wraz z podwyżkami cen ropy, spadło zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Aktualnie sytuacja się diametralnie zmieniła. Dziś o auta z silnikiem Diesla pyta już tylko jedna trzecia poszukujących i widać, że zainteresowanie modelami z jednostkami wysokoprężnymi słabnie. W porównaniu do zeszłego roku popyt na diesle spadł o 6 proc., podczas gdy popularność silników benzynowych wzrosła o 4 proc.
Tymczasem wśród sprzedawców oferta rozkłada się prawie po równo: 45,9 procent ogłoszeń to auta z silnikiem benzynowym a 45,8 procent to jednostki wysokoprężne. Jednak według danych Otomoto – serwisu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi – niektóre modele od lat poszukiwane są głównie w konfiguracji z silnikiem Diesla, mowa tu m.in. o modelach z grupy Volkswagena i Audi.
W galerii przedstawiamy ranking (od miejsca 5.) najchętniej wyszukiwanych modeli z silnikami Diesla.
Auto Świat
Zainteresowanych zakupem BMW serii 5 typoszeregu E39 zachęcamy do poszukiwań egzemplarzy po liftingu (lepsze materiały, nowocześniejsze wyposażenie). Pamiętajcie jednak o tym, że modele z dieslem – zarówno przed-, jak i poliftingowe – mogą mieć już bardzo wysokie przebiegi (rzędu kilkuset tysięcy kilometrów). Lepiej unikać niezbyt udanej jednostki 2.5 tds, lepszym wyborem będzie nowocześniejszy 3.0 (R6) z wtryskiwaczami common rail. To bardzo trwała jednostka, choć zdarzają się usterki związane z wysokim przebiegiem, typowym problemem są też awarie klap wirowych.
1/5Miejsce 5: BMW serii 5 (E39)
Auto Świat
Średni rocznik oferowanych Audi A6 to 2005 r. (dane Otomoto). Ceny modeli typoszeregu C6 zaczynają się od ok. 25 000 zł. Mimo upływu lat to wciąż komfortowe i prestiżowe auto, radzimy jednak omijać z daleka awaryjne i kosztowne w naprawie bezstopniowe przekładnie Multitronic. Do charakteru auta najlepiej pasuje 3-litrowy diesel, ale przed zakupem lepiej skontrolować jego stan techniczny, zdarzają się m.in. usterki kolektora ssącego. Zaniedbania poprzednich właścicieli mogą was sporo kosztować – drogie części. Tańszy w zakupie i obsłudze będzie egzemplarz z 2-litrowym dieslem z wtryskiwaczami common-rail. Znacznie gorsze opinie mają jednostki 2.0 TDI PD (pompowtryskiwacze).
2/5Miejsce 4: Audi A6 (C6)
Auto Świat
Miejsce popularnej „czwórki”, zastępuje powoli V generacja Golfa (lata produkcji: 2003-09). Najtańsze egzemplarze można już kupić za 12 000 zł. Z jednostek wysokoprężnych polecamy 1.9 TDI – trwały i oszczędny (poza silnikiem o kodzie BXE) lub 2.0 SDI/75 KM – silnik zdobył sławę nieśmiertelnej jednostki, ale niestety oferuje mierną dynamikę. Radzimy unikać nietrwałego silnika 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, chyba że newralgiczne elementy (m.in. głowica, układ zasilania) były już naprawiane.
3/5Miejsce 3: Volkswagen Golf V
Auto Świat
Audi A4 od to od wielu lat jeden z najchętniej poszukiwanych samochodów na rynku wtórnym. W 2016 r. najcześciej spotykane w portalu otomoto.pl były modele z 2005 r., a średnia cena wystawianych do sprzedaży aut wynosiła 29 000 zł. Zainteresowanym wysokoprężną wersją Audi A4 polecamy ograniczyć poszukiwania do 1.9 TDI (niskie spalanie i koszy obsługi) lub 3.0 TDI – świetne osiągi ale już znacznie droższy serwis. Lepiej unikać awaryjnego i drogiego w obsłudze 2.5 TDI (wycierające się wałki rozrządu i awarie pomp wtryskowych). Silnikiem podwyższonego ryzyka jest diesel 2.0 TDI PD (pękające głowice, nietrwałe dwumasowe koła zamachowe i turbiny).
4/5Miejsce 2: Audi A4 (B6/B7)
Auto Świat
W ogłoszeniach najczęściej pojawia się Passat B6 (2005-10), a średnia cena ofertowa wynosi 29 000 zł. Najpopularniejszym silnikiem w tej generacji Passata był 2-litrowy TDI z pompowtryskiwaczami. Niestety, nie jest to udana konstrukcja (problem z pękającymi głowicami, awarie pompowtryskiwaczy, niedomagania elektroniki). Bezpieczniejszym wyborem są jednostki 1.9 TDI (poza BXE) oraz wersje z wtryskiem common rail (1.6 TDI i 2.0 TDI) montowane pod koniec produkcji modelu B6.