Nieufność do tego modelu powoduje, że jego ceny są bardzo atrakcyjne. Warto więc przyjrzeć się temu autu, zwłaszcza jeśli zależy nam na komforcie jazdy. W tej dziedzinie Citroen XM jest prawdziwym mistrzem.
Do elementarnych czynności serwisowych zawieszenia w Citroenie XM należy wymiana płynu LHM zalecana co 30 tys. km (koszt z robocizną około 250 zł). Zbyt długo eksploatowany płyn absorbuje wodę, która prowadzi do uszkodzeń pompy i innych bardzo drogich elementów układu hydraulicznego. Trzeba też kontrolować i uzupełniać ciśnienie gazu w sferach (zielone kule), zbyt niskie pogarsza komfort jazdy i przyspiesza zużycie. Uzupełnienie gazu to wydatek 40 zł za sztukę, a nowa sfera kosztuje od 100 zł (zamiennik). Warto też kontrolować stan łożyskowania tylnych wahaczy (co 80 - 100 tys. km), wczesna interwencja pozwala uniknąć poważnych kosztów, wiążących się z wymianą wahaczy na nowe.
Citroen XM - silnik diesla wart polecenia
Ze względu na awaryjność należy unikać benzynowego silnika 3.0 V6, natomiast warty polecenia jest turbodiesel 2.1. To trwała jednostka zapewniająca Citroenowi XM przyzwoite osiągi. Eksploatacja auta z tym silnikiem jest na ogół bezproblemowa. Aby uniknąć wymiany kompletu hydraulicznych popychaczy (koszt ok. 1000 zł), warto stosować wyłącznie olej syntetyczny. Pomoże to też przedłużyć życie turbosprężarki. Ciekawą propozycją jest też oferowany od 1994 r. silnik 2.5 TD.
Dosyć ryzykowny jest zakup auta ze skrzynią automatyczną, która przy przebiegu 200-250 tys. notorycznie ulega uszkodzeniu. Koszt naprawy może wynieść nawet 5 tys. zł. Generalnie Citroen XM to auto dla konesera ceniącego wysoki komfort jazdy zapewniany przez wyjątkowe zawieszenie, na ogół bogate wyposażenie oraz obszerne i dobrze wyciszone wnętrze. Na uwagę zasługuje też wersja kombi z ogromnym bagażnikiem 480/1755 l. Trzeba jednak pamiętać, że auto jest kosztowne w utrzymaniu, nawet jeśli nie trapią go poważne awarie (drobne zdarzają się często).
Citroen XM - zdaniem fachowca
Zawieszenie Citroena XM postrzegane jest jako bardzo awaryjne. Z naszych doświadczeń wynika, że to prawda tylko wtedy, gdy właściciel próbuje oszczędzać na obsłudze. Hydropneumatyczny układ musi być odpowiednio serwisowany, co oczywiście kosztuje, ale są to wydatki niewspółmierne do tego, co czeka nas, jeśli tego nie zrobimy - Grzegorz Małecki, właściciel sieci stacji obsługi "AutoCrew"
Citroen XM - nasz werdykt
Citroen XM to ciekawy samochód, ale przed jego zakupem trzeba się mocno zastanowić. To auto dość drogie w utrzymaniu i nie pozwala na oszczędności. Zaniedbane może doprowadzić właściciela do bankructwa, zwłaszcza jeśli uszkodzeniu ulegnie pompa płynu LHM. Przy zakupie auta koniecznie trzeba skorzystać z pomocy kogoś, kto potrafi zweryfikować stan hydropneumatycznego zawieszenia, bo zazwyczaj do sprzedaży trafiają egzemplarze, których właściciel wie, że zbliżają się spore wydatki. Prawidłowo serwisowany XM nie jest aż tak kłopotliwy, jak się powszechnie uważa.