Polscy kierowcy chętnie kupują niemieckie auta. Patrząc na kondycję wielu jednostek TSI, problemy 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami czy aferę spalinową, można nawet zastanawiać się, czym jest to spowodowane. Jeden z filarów sukcesu to świetna opinia, jaką wyrobiły sobie marki Grupy VW w latach 90. Doskonałym dowodem na to może być Audi A4 I z lat 1994-2001. Postanowiliśmy przyjrzeć się obecnej ofercie rynkowej tego modelu i zastanowić się, czy wciąż może to być dobry zakup.
Audi A4 - bogaty wybór, ale…
Na naszym rynku stare Audi A4 to nadal bardzo popularny pojazd – w jednym z wiodących portali ogłoszeniowych na nabywców czeka ponad tysiąc egzemplarzy pierwszej generacji! Ceny są mocno zróżnicowane: jeżdżące auta z ważnym przeglądem można kupić już za 2500 zł, ale nie brakuje Audi A4 wycenianych na 12 000-14 000 zł (oczywiście, pomijając znacznie droższe odmiany S4 i RS 4). Czy za ceną idzie jakość?
Postanowiliśmy to sprawdzić na podstawie ofert dwóch egzemplarzy w różnych cenach (patrz opisy w galerii): jeden był z górnych widełek cenowych, drugi „budżetowy”. Droższy okazał się naprawdę ładny - nawet nastoletnie Audi może być wolne od korozji, z zadbanym wnętrzem i udokumentowanym przebiegiem. Różnice w jakości auta za prawie 5000 zł było widać na pierwszy rzut oka: wnętrze w znacznie gorszym stanie, podniszczona tapicerka i elementy nie z tego egzemplarza, niedobrane kolorystycznie. Porysowane niefabryczne felgi też nie były najmocniejszym punktem oferty. Jednak z zewnątrz samochód prezentował się akceptowalnie (minimalnie różny odcień czerwieni), a w podwoziu korozja objęła głównie tłumik i elementy zawieszenia.
Audi A4 - proste silniki i ocynk
Pamiętajcie, że w przypadku wiekowej „A4-ki” liczy się stan, a nie rocznik. Ogromną siłą A4 jest dość prosta budowa mechaniczna. Mimo rozbudowanej wielowahaczowej przedniej osi oraz silników z doładowaniem, a także 5 zaworami na cylinder, do naprawy nie potrzeba szczególnej wiedzy ani narzędzi warsztatowych. Zakup kompletu wahaczy przedniej osi oznacza wydatek 1700 zł, ale z drugiej strony tyle kosztuje jeden amortyzator z elektroniczną regulacją do nowszego modelu!
Audi A4 - uwaga na stan techniczny!
Z pytaniem, na co zwrócić uwagę, planując zakup starego A4, zwróciliśmy się do Krystiana Woźniaka z vwserwis.com: Obecnie największy problem to zaniedbane egzemplarze – niskie ceny sprawiają, że użytkownicy często rezygnują z porządnej naprawy, kosztującej np. 2000-3000 zł, bo zasłaniają się niewiele wyższą wartością auta. Taki samochód jest tylko tanio uzdatniany do jazdy. Polecam zakup A4 świeżo sprowadzonego z Niemiec – większa będzie szansa na niewytłuczone przednie zawieszenie, można też znaleźć naprawdę ciekawe sztuki.
W 20-letnim aucie trudno mówić o typowych usterkach. Na pewno wystrzegajcie się ogólnie wyeksploatowanych egzemplarzy. Remont silnika, łatanie dziur, odnowienie zawieszenia – jeśli trzeba będzie wykonać wszystkie naprawy, szybko podwoicie wartość auta, nawet mimo korzystnych cen części. Radzimy zwrócić uwagę na stan przedniego zawieszenia (aż 8 wahaczy!). W benzyniakach szwankuje przepustnica, jej wymiana kosztuje 800 zł (wystrzegajcie się chińskich elementów za 200 zł – są nietrwałe). W dieslu 1.9 TDI z pompą rozdzielaczową przy przebiegu 300-400 tys. km pompa wymaga regeneracji (2000 zł), wycierają się też krzywki na wałku rozrządu (800 zł).
W silnikach rzędowych wymiana rozrządu kosztuje około 1200 zł. Zalecane interwały: od 60 do 120 tys. km (zależnie od silnika i wersji). Pamiętajcie, że w kilku jednostkach poza paskiem zębatym pracują też łańcuchy (np. 1.8) lub koła zębate. Dodatkowe elementy wymienia się w razie potrzeby (hałasy). Warto mieć na uwadze, że remont „automatu” to wydatek 6000 zł. Nie stosowano w tym aucie bardziej zawodnych Multitroniców.
Audi A4 - dane techniczne
Stan techniczny jednostek napędowych A4 bywa bardzo różny – wiele zależy od serwisowania, rzeczywistego przebiegu itp. Dlatego nie można wierzyć zapewnieniom sprzedawcy, że silnik jest jak dzwon. Niemal wszystkie jednostki (poza 2.5 V6 TDI) są godne polecenia. Zalety to prosta budowa (mimo często stosowanych 5 zaworów na cylinder), wysoka trwałość i dobry dostęp do części zamiennych.
W przypadku wersji 2.5 trzeba się liczyć z wysokimi kosztami napraw, np. porządne „sprzątanie” po uszkodzeniu wałków rozrządu może zakończyć się rachunkiem… 8000 zł. A kultura pracy tego silnika wcale nie zachwyca.
Audi A4 - benzynowe R4
Dane techniczne* | 1.6 | 1.8 | 1.8T | 1.8T |
Lata | 1994-2001 | 1994-2001 | 1994-2001 | 1997-2001 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | benz. R4/20 | t.benz. R4/20 | t.benz. R4/20 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1595 | 1781 | 1781 | 1781 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 101/5300 | 125/5800 | 150/5700 | 180/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 140/3800 | 173/3950 | 210/1750 | 235/2000 |
Skrzynia biegów** | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M, 5A | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 191 | 205 | 222 | 235 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 10,5 | 8,3 | 7,8 |
Spalanie (l/100 km)*** | 11,6/6,1/8,0 | 12,2/6,6/8,6 | 10,8/6,6/8,1 | 10,7/6,4/7,9 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Audi A4 - benzynowe V6
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 2.4 | 2.6 | 2.7 S4 | 2.7 rs 4 | 2.8 | 2.8 |
Lata | 1997-2001 | 1994-97 | 1997-2001 | 1999-2001 | 1994-97 | 1996-2001 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. V6/30 | benz. V6/12 | bit.benz. V6/30 | bit.benz. V6/30 | benz. V6/12 | benz. V6/30 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | 2xDOHC | 2xOHC | 2xDOHC | 2xDOHC | 2xOHC | 2xDOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2393 | 2598 | 2671 | 2671 | 2771 | 2771 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 165/6000 | 150/5500 | 265/5800 | 381/6100 | 174/5500 | 193/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 230/3200 | 225/3500 | 400/1850 | 440/2500 | 250/3000 | 280/3200 |
Skrzynia biegów** | 5M, 5A | 5M, 5A | 6M | 6M | 5M | 5M, 5A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 226 | 220 | 250 | 250 | 230 | 240 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,4 | 8,7 | 5,7 | 4,9 | 8,2 | 7,3 |
Spalanie (l/100 km)*** | 13,5/7,0/9,4 | 13,3/7,5/9,6 | 15,8/8,7/11,3 | 17,0/9,0/12,0 | 6,4/8,3/11,8**** | 13,6/7,0/9,4 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie, ****zużycie paliwa wg ECE: 90/120/miasto |
Audi A4 - diesle
Dane techniczne* | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI PD | 2.5 TDI |
Lata | 1995-2000 | 1995-2000 | 1995-2000 | 1999-2001 | 1997-2001 |
Silnik – typ, liczba zaworów | diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel V6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC | OHC | 2xDOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1896 | 1896 | 1896 | 1896 | 2496 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 75/4000 | 90/4000 | 110/4150 | 116/4150 | 150/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 150/1500-3200 | 202/1900 | 225/1700-3000 | 285/1900 | 310/1500-3200 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M, 5A | 6M, 5A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 184 | 196 | 200 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 16,1 | 13,3 | 11 | 10,5 | 9 |
Spalanie (l/100 km)*** | bd. | 7,0/4,4/5,4 | 6,9/4,3/5,3 | 6,9/4,3/5,3 | 9,7/5,2/6,8 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Audi A4 - naszym zdaniem: Dobry wybór?
Czy można polecać wiekowe A4? Tak, ale pamiętajcie, że mimo niskich cen nie warto zaniedbywać w miarę dokładnego sprawdzenia stanu technicznego. Nawet A4 kupione za kilka tysięcy złotych daje szansę na kilka lat dalszej jazdy.
Nie brak oczywiście odpicowanych egzemplarzy, niewartych pieniędzy, których oczekują sprzedawcy. Do zalet A4 zaliczamy: przyjemny design, dobre własności jezdne oraz świetny dostęp do części. Na co uważać? Na stan zawieszenia, kondycję nadwozia i ogólne wyeksploatowanie mechanizmów.
Galeria zdjęć
Auto ze sprawnym zawieszeniem nawet teraz prowadzi się świetnie! To zasługa udanej konstrukcji (czego nie można powiedzieć o trwałości).
Sedan: niezbyt obszerny kufer (440 l), kanapa nie wszędzie się składa!
Nietrwała przednia oś Audi mogło być dumne: A4 naprawdę świetnie jeździ, w porównaniu z wieloma konkurentami podkreślamy wysoki komfort jazdy oraz precyzję prowadzenia. Dlaczego więc nasza „łapka” jest skierowana w dół? Bo już po kilku latach wyszło na jaw, że trwałość wahaczy jest – delikatnie mówiąc – fatalna. Luzy pojawiały się po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Wiele aut naprawiano w ramach gwarancji, układ modyfikowano, ale na pewno warto mieć na uwadze konieczność remontu przedniej osi. Koszt? Za kompleksową wymianę 8 wahaczy i końcówek drążków kierowniczych zapłacicie 1700 zł za części i 800 zł za robociznę.
1994 A4 sedan na rynek trafiło jesienią (kombi od jesieni 1995 r.). Sukcesywnie uzupełniano paletę silników. 1999 Dyskretne zmiany: światła przeciwmgielne w zderzaku, nowa konsola środkowa. Diesel 1.9 z pompowtryskiwaczami.
Zadbany kokpit może się podobać: do zalet zaliczymy ergonomię, nie brakuje dobrze wyposażonych aut. Ale trwałość materiałów nie była rewelacyjna.
W gorszej sytuacji są właściciele mniej typowych wersji, np. odmiany quattro (fot.), którzy chcą kupić części. Ma ona zupełnie inne zawieszenie tylne, wydech itp. W jej przypadku nie wszystkie części są łatwo osiągalne. Miejsce prostej belki skrętnej w odmianach 4x4 zajmuje rozbudowany układ wielowahaczowy.
Lekko sparciała guma na przegubach zawieszenia nie oznacza nic dobrego – mogą być wydatki! Wnęka bagażnika w dobrym stanie, nie trzeba obawiać się korozji, nie widać śladów wypadku. Większa część nadwozia ma oryginalny lakier! Pomalowano tylko kilka elementów z przodu auta. Wnętrze wyraźnie zmęczone. Czerwony mieszek dźwigni zmiany biegów to „wisienka na torcie”. W podwoziu widać zniszczenia korozyjne, ale nie ma jeszcze dużych problemów.
Oglądane auto: Audi A4/rok: 1997/silnik: 1.8 125 KM przebieg: 230 000 km sprowadzone cena: 4800 zł Po aucie za niespełna 5000 zł nie spodziewaliśmy się wiele. Ale właściciel zachęcał: w nadwoziu nie ma rdzy, komora silnika również w idealnym stanie. Poza tym kombi z motorem 1.8 to w miarę ciekawe zestawienie. Do komisu pojechaliśmy bez uprzedzenia (można sprawdzić np. zimny rozruch silnika), lecz niestety, nie było właściciela – zadowoliliśmy się oględzinami z zewnątrz i wewnątrz. Kontrola techniczna: oryginalny lakier na większej części nadwozia, pomalowano przednie błotniki. Szyba czołowa po wymianie, ale nie widać śladów grubszej naprawy (wobec ceny auta 4800 zł byłaby nieopłacalna). À propos ceny – na kartce widnieje 5600 zł, ale właściciel zapewnia, że otrzymamy internetową. W podwoziu kilka rdzawych plam, ale głównie na pomocniczych mocowaniach, zawieszeniu itp. Kiepskie wnętrze: brzydka tapicerka, fatalny czerwony mieszek i dźwignia biegów, blaszane pudełko między fotelami. Nie trzymają teleskopy klapy. Wyposażenie: dwie poduszki, wspomaganie, alufelgi, elektr. ster. przednie szyby i lusterka.
Oglądane auto: Audi A4/rok: 2000/silnik 1.6 102 KM przebieg: 164 000 km sprowadzony z Niemiec cena: 11 999 zł Jedno z droższych A4 na rynku. Gdyby to było kombi z dieslem 1.9, to ofertę uznalibyśmy za rewelacyjną. W przypadku sedana 1.6 entuzjazm słabnie, ale decydujemy się na oględziny. Sprzedawca jest przekonujący – pokazuje zdjęcia z zakupu, TÜV z przebiegiem, zachęca do odwiedzin stacji diagnostycznej i do skorzystania z miernika grubości lakieru. Auto zarejestrowane. Kontrola techniczna: A4 jest w naprawdę niezłej kondycji! Oryginalny lakier prawie na całym aucie (poza kilkoma elementami z tyłu). Wymieniona była przednia szyba (pozostałe oryginalne), ale zapewne to efekt uderzenia kamienia. Brak korozji na nadwoziu i płycie podłogowej, kilka drobnych rys na karoserii. Silnik bez problemów odpalił na mrozie i budzi zaufanie, brak wycieków. Ładna tapicerka. Niestety, nabywcę czeka szeroki przegląd z sugerowaną wymianą rozrządu. Wyposażenie: 4 airbagi, aut. klimatyzacja, elektr. ster. przednie szyby i lusterka, czujniki cofania i radio z CD i DVD (niefabryczne), dwa komplety opon i felg.
Dobry dostęp do zamienników Świetna wiadomość dla amatorów starego Audi: na rynku znajdziecie mnóstwo części – największym wzięciem cieszą się oczywiście zamienniki. Dostępność podzespołów poprawia też ich wysoka współzamienność z innymi modelami koncernu VW (np. silniki 1.8 i 1.9 TDI to jedne z najpopularniejszych motorów na rynku!). Ale uwaga: szeroka oferta oznacza też sporo fatalnych jakościowo elementów, które szybko odmówią współpracy.
Brak krzykliwych elementów stylistycznych zapewnił karoserii ponadczasowość. Do wyboru nadwozia: sedan i kombi.
Bardzo ładnie zachowane wnętrze, dopatrzyliśmy się tylko kilku drobnych niedociągnięć. Podłoga zasługuje na pochwałę – nie ma śladów korozji! Warto jednak zobaczyć podwozie na podnośniku. Silnik 1.6 daje nadzieję, że auto było spokojnie eksploatowane - kto chce jeździć szybko sięga po mocniejsze jednostki. W zestawie drugi komplet felg (stalowe) i opon. Bardzo ładne felgi, opony firmy Hankook.
Kombi: pojemność 390-1250 l nie imponuje, ale bagażnik jest funkcjonalny.