- Żaden z silników zastosowanych w Renault Laguna III nie jest przesadnie usterkowy!
- Najdroższe egzemplarze Renault Laguna II kosztują 40-45 tys. zł. To ciekawe oferty
- Koszty eksploatacji są stosunkowo niskie, ale w aucie tej klasy nie ma nic za darmo!
Co ma zrobić firma motoryzacyjna, której nie wyszedł któryś z modeli? Możliwości jest kilka: udawać, że się nic nie stało, zrezygnować z danego auta lub „uciekać do przodu” – przyznać się (przynajmniej pośrednio) do błędów, naprawić je i walczyć o wiarygodność. Renault w 2007 r. wybrało trzeci z wariantów. Renault Laguna III otrzymał 3-letnią gwarancję z limitem 150 tys. km, z oferty usunięto praktycznie wszystkie – przynajmniej potencjalnie – usterkowe warianty. Efekt? Bardzo dobry!
Wiele osób szydzących z francuskich aut z pewnością zareaguje z niedowierzaniem: ale jak to – nie psuje się nawet diesel 1.5? Silnik ten rzeczywiście miewał kłopoty, jednak właśnie wersje tego motoru, które trafiły do Laguny III, są wolne od wcześniejszych problemów. Oczywiście, jak przystało na dość nowoczesnego diesla, nie można liczyć na „wieczne” użytkowanie, jednak – jak zapewnia nas Paweł Kalniuk z warszawskiego serwisu Evo-car specjalizującego się we „francuzach” – problemy z układem wtryskowym czy panewkami udało się wyeliminować. Te podzespoły, podobnie jak turbiny czy sprzęgło, wytrzymują podobne przebiegi jak u konkurencji.
Wybierając diesla 1.5, nie liczcie oczywiście na oszałamiające osiągi – Renault Laguna z tym silnikiem ma masę własną blisko 1,4 t. Zdecydowaną większość używanych egzemplarzy napędza diesel, ale nie 1.5, tylko 2.0. To wspólny francusko-japoński projekt. Ma znacznie bardziej nowoczesną budowę i zapewnia zdecydowanie lepsze osiągi, szczególnie w mocniejszych wariantach. Najłatwiej spotkać wersję 2.0 rozwijającą 150 KM. W jej przypadku trzeba się liczyć ze średnim spalaniem około 7 l/100 km, ale czas na osiągnięcie 100 km/h to (według pomiarów testowych) 9,4 s! Wariant 173-konny nieco lepiej przyspiesza i zapewnia lepszą elastyczność, ale dokłada do spalania około 0,7 l/100 km.
Poprosiliśmy Pawła Kalniuka o wypunktowanie niedoskonałości silnika 2.0 dCi: Większość Lagun ma właśnie diesla 2.0, dlatego statystycznie to również najczęstszy gość w serwisie. Nie oznacza to nadzwyczajnych kłopotów. W ostatnim czasie spotkaliśmy kilka przypadków rozciągniętego łańcucha rozrządu. Problem pojawia się po ok. 200 tys. km. Doświadczony mechanik potrafi wymienić łańcuch bez konieczności demontażu silnika, co znacząco obniża koszty. Ale i tak trzeba przygotować około 1,5 tys. zł.
Inne kłopoty również pojawiają się po 200 tys. km. Dotyczą m.in. zaworów EGR – jeśli powstaje problem mechaniczny, zawór trzeba wymienić, choć przy elektrycznym jest szansa na naprawę. Nie dziwi też konieczność wymiany sprzęgła i koła dwumasowego, a także regeneracji turbosprężarki. Kolejna sprawa to zużycie łożysk w skrzyni manualnej – wyjęcie oraz regeneracja skrzyni kosztują 2,3 tys. zł. Jednak wszystko to nie są nagminne awarie wykraczające poza średnią. Największy diesel to jednostka 3.0 V6. Warto zaznaczyć, że nie jest to znany ze zużycia silnik Isuzu, ten jest wart ryzyka związanego z utrudnieniami obsługowymi (pod maską robi się ciasno).
Podobnie jak w przypadku innych modeli, radzimy skrócić fabryczne interwały zmiany oleju. Szczególnie w dieslach!
Nie brakuje też Lagun napędzanych benzyniakami. Paletę otwiera słaby motor 1.6 ze starej, dobrze znanej serii K4M. W przypadku tego silnika warto posłuchać rady mechaników i podczas wymiany rozrządu założyć też nowe koła zmiennych faz – podwyższy to cenę operacji z ok. 800 do 1600 zł, ale zapewni spokój. Inne kłopoty tej jednostki to drobne wycieki oleju.
Renault Laguna III - które silniki nadają się do LPG?
Nie mamy dobrych wieści dla miłośników gazu. Najlepiej współpracuje z nim silnik 1.6, ale słabe osiągi raczej nie ulegną poprawie. Może więc benzyniak 2.0? Wolnossąca odmiana zbiera bardzo pozytywne opinie. Ale gdy „uraczycie” ją gazem, znacząco wzrośnie ryzyko wypalenia gniazd zaworowych. W przypadku silnika 2.0 nie ma kłopotów z łańcuchami, jedynie z oprogramowaniem (patrz informacje w galerii). Jednostka zapewnia niezłą dynamikę i jest przy tym dość oszczędna – średnie spalanie testowe tej wersji to 8,7 l/100 km. Jeśli osiągi tego motoru nie są zadowalające, w miarę łatwo można znaleźć doładowaną wersję 2.0. To zupełnie inny motor (francuski), ale również trwały. Tyle że nie można już liczyć na oszczędność, bo w mieście ta jednostka łatwo „wciągnie” 13-15 l/100 km. Podobnie jak wysokoprężne V6, tak i benzynowy silnik 3.5 należy do białych kruków. To bezpieczny zakup, jednostka korzeniami sięga modelu… 350Z.
Renault Laguna III - psują się drobiazgi w zawieszeniu
Nie trzeba się też zbytnio obawiać napraw zawieszenia. Co prawda, należy liczyć się ze zużyciem silentblocków i innych elementów gumowo-metalowych, ale naprawy nie wiążą się z wysokimi kosztami. Nie słychać też o problemach z układem skręcającym tylne koła – choć pracuje w nim silnik elektryczny, cały system jest w gruncie rzeczy dość prosty.
Nawet drobna szkoda, w której ucierpi lewa przednia strona, może oznaczać zniszczenie elektrohydraulicznej pompy wspomagania kierownicy, która znajduje się tuż obok zderzaka. Znaczących kłopotów nie sprawia też układ elektryczny – owszem, zdarza się, że szwankują np. czujniki ciśnienia w kołach, ale nie wtedy, jeśli wymieniacie je zgodnie z zaleceniami Renault, czyli co 4 lata.
Dobrze wypada zabezpieczenie przed korozją. Owszem, w 10-letnim aucie są drobne ślady rdzy w podwoziu (łączenia blach, wsporniki), ale raczej można tu mówić o kosmetyce. Jeśli chodzi o trwałość wnętrza, to – w szkolnej skali – wystawilibyśmy 4-. Nie brak Lagun III, w których coś skrzypi lub plastiki straciły świeżość, ale też nie brak ładnie zachowanych – zwłaszcza tych z bogatszymi pakietami.
Pod względem mechaniki Renault odrobiło zadanie – można nawet mówić o wysokiej średniej! Jak jest z walorami użytkowymi? Francuskie samochody często kupuje się ze względu na ciekawy styl, specyficzne dostrojenie zawieszenia i funkcjonalne rozwiązania. Laguna III wszystkie te kryteria spełnia bez większych problemów. Dla wielu osób podwozie może być nieco za miękkie, ale też nie ma mowy o bujaniu lub braku stabilności na zakrętach, a raczej o francuskim podejściu do komfortu.
Pod względem ilości miejsca na kanapie, szerokości kokpitu, pojemności bagażnika czy ładowności francuska klasa średnia przegrywa nieznacznie z Mondeo i Passatem, jednak dla większości użytkowników nie są to różnice, które rzeczywiście zadecydowałyby o wyborze tego lub innego modelu. Jeśli zależy wam na możliwościach przewozowych, radzimy sięgnąć po wersję kombi (Grandtour), jeśli zaś na wyglądzie – po czarujące coupé (najczęściej mocniejsze silniki i bogatsze wyposażenie). Liftback to udane połączenie designu i funkcjonalności.
Materiały eksploatacyjne | benzynowe | diesle |
Olej silnikowy | 4,4-5,4 l, 5W-30 lub 40 | 4,6-8,2 l, 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 2,1-2,5 l, 75W/80 | 2,1-2,8 l, 75W/80 |
Układ chłodzenia | 6,5-7,5 l (na bazie glikolu) | 7,3-8,9 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 4 | ok. 1,0 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch lub pasek | łańcuch lub pasek |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km lub co 2 lata | co 30 tys. km lub co 2 lata |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub co 3 lata | co 60 tys. km lub co 3 lata |
Płyn hamulcowy | co 120 tys. km lub co 4 lata | co 120 tys. km lub co 4 lata |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km* | co 160 tys. km* |
Ceny zamienników | benzynowe** | diesle** |
Filtr oleju/powietrza | od 17/46 zł | od 29/42 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 155/410 zł | od 155/410 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 620/360 zł | od 620/360 zł |
Wahacz przód (dolny, kompletny) | od 200 zł | od 200 zł |
Sprzęgło kompletne (z wysprz. i kołem) | od 950 zł (+2980 zł koło) | od 2800 zł |
Reflektor (H7)/błotnik | od 430/260 zł | od 430/260 zł |
*dotyczy benzyniaków 1.6 i 2.0T, a także turbodiesla 1.5 dCi; **dane dla wersji benzynowej 2.0/140 KM oraz turbodiesla 2.0 dCi/150 KM |
Renault Laguna III – dane techniczne:
Zdecydowanie najwięcej jest diesli 2.0. Benzyniaków 2.0 i diesli 1.5 spotkacie też dość dużo, pozostałe wersje to margines rynku.
Benzyniaki: silniki 1.6 są słabe, ale proste i tanie w naprawach. Wolnossący silnik 2.0 to dobrze znana seria M4R, opracowana przez inżynierów Nissana. To dobry wybór, trzeba się liczyć ze średnim spalaniem rzędu 9 l/100 km. Jednostki 2.0T to dobry wybór, ale sporo palą. W przypadku doładowanych odmian mamy do czynienia ze starą, ale cenioną serią F4Rt (to ,,francuz”), którą łatwo odróżnić po pasku rozrządu. Wysokie zużycie paliwa!
Dane techniczne* | Renault Laguna III 1.6 | Renault Laguna III 2.0 | Renault Laguna III 2.0 E85 | Renault Laguna III 2.0T | Renault Laguna III 2.0T | Renault Laguna III 3.5 |
Lata | 2007-10 | 2007-15 | 2007-13 | 2007-13 | 2008-13 | 2008-12 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | benz. V6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | łańcuch | łańcuch | pasek | pasek | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | 2xDOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1997 | 1997 | 1998 | 1998 | 3498 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 110/6000 | 140/5500 | 140/5500 | 170/5000 | 204/5000 | 238/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 151/4250 | 195/3750 | 195/3750 | 270/3250 | 300/3000 | 330/4400 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M | 6M | 6A | 6M | 6A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 210 | 210 | 220 | 236 | 245 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,7 | 9,1 | 9,1 | 9,2 | 7,8 | 7,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 10,4/6,3/7,6 | 10,7/6,3/7,9 | bd./bd./7,5 | 12,5/6,5/8,7 | 11,5/6,5/8,2 | 15,0/7,4/9,9 |
*dane dla wersji 5-drzwiowej; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Diesle: 1.5 dCi to dobry motor, ale sprawdzi się tylko wtedy, jeśli się nie spieszycie. Co ważne, jest naprawdę bezpieczny – do Laguny III trafiła zmodernizowana wersja, który sprawia naprawdę niewiele kłopotów. Silnik 2.0 dCi: po 200 tys. km może czekać trochę wydatków. Stosowano kilka różnych wariantów dwulitrowego silnika wysokoprężnego, ale wszystkie mają podobne zalety (takie jak przyzwoita trwałość). Jednostki te korzystają z łańcuchów rozrządu.
Dane techniczne* | Renault Laguna III 1.5 dCi | Renault Laguna III 2.0 dCi | Renault Laguna III 2.0 dCi | Renault Laguna III 2.0 dCi | Renault Laguna III 2.0 dCi | Renault Laguna III 3.0 dCi |
Lata | 2007-15 | 2007-15 | 2007-15 | 2008-15 | 2008-15 | 2008-13 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.benz. V6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | 2xDOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1461 | 1995 | 1995 | 1995 | 1995 | 2998 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 110/4000 | 130/4000 | 150/4000 | 173/4000 | 178/3750 | 235/3750 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 240/2000 | 320/2000 | 340/2000 | 360/2000 | 400/2000 | 450/1500 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M | 6M, 6A | 6M, 6A | 6M | 6A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 204 | 210 | 220 | 222 | 235 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,1 | 10,6 | 9,5 | 8,6 | 8,5 | 7,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 6,1/4,5/4,9 | 7,8/5,3/6,0 | 7,4/5,1/5,9 | 8,2/5,2/6,3 | 7,7/4,7/5,7 | 10,6/5,7/7,2 |
*dane dla wersji 5-drzwiowej; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Renault Laguna III – naszym zdaniem:
Wygodne auto warte zainteresowania. Nie ma tu większych „min”, choć oczywiście nietrudno znaleźć zaniedbane egzemplarze, których doprowadzenie do porządku będzie kosztowne. Jednak żaden z silników nie generuje nadspodziewanych wydatków, nie trzeba też obawiać się takich ze strony układu 4Control czy elektroniki pokładowej. Auto gwarantuje przyjemną jazdę. Ocena: 4/5