Jakie wymagania powinna spełniać mała terenówka? W odróżnieniu od SUV-a ocenie należy poddać przede wszystkim możliwości jazdy poza asfaltem. Dlatego Toyotę RAV4 I, mimo że wygląda dość dzielnie, wyeliminowaliśmy z tego zestawienia z racji delikatnej samonośnej konstrukcji nadwozia, niezależnego zawieszenia kół i stałego napędu 4x4 bez reduktora.

Atrybuty przydatne w offroadzie to: ramowa konstrukcja (wyjątkiem jest tu Niva; można też znaleźć większe auta bez ramy, które dają sobie radę w terenie), napęd drugiej osi dołączany lub stały (ale z możliwością zablokowania w terenie) z reduktorem i sztywny tylny most, odporny na uszkodzenia. Jako graniczną długość nadwozia przyjęliśmy 4,2 m.

Na rynku zachodzą zmiany – w latach 90. XX w. takie auta, jak Pajero, były SUV-ami, dziś postrzegane są jako terenówki. Opisywane pojazdy powoli się też starzeją – Samuraia, Vitarę i Pajero II wytwarzano długo po prezentacji następców. Niva (obecna nazwa „4x4”) powstaje w mało zmienionej formie od… 40 lat.

W przypadku każdego z pokazanych modeli nie warto zwracać uwagi na wiek, lecz jedynie na stan. Niewielkie są też szanse na udokumentowany przebieg, a ocenę kondycji warto powierzyć mechanikowi obeznanemu z tematyką 4x4.