Wydawałoby się, że pomysł Seata to prawdziwy strzał w dziesiątkę – sięgnięto po wychodzącą z produkcji konstrukcję A4 (B7; z lat 2004-08), co pozwoliło zaoszczędzić na opracowaniu modelu. Do hiszpańskiego Martorell trafiła nawet – zapewne już zamortyzowana – linia produkcyjna.
Seat mógł więc zaproponować korzystne ceny wyjściowe, a przecież wielu klientom aż tak bardzo nie zależy na najnowszej konstrukcji. Można więc było wróżyć duży sukces. Niestety, kolejki w salonach się nie ustawiały i po 5 latach Seat zakończył produkcję modelu. Właściwie trudno nawet wskazać powód. Czy chodziło o brak tradycji marki w klasie średniej? Po części na pewno tak.
Nie pomogła też nudna stylistyka, Seat słynie przecież z ciekawie i charakterystycznie nakreślonych linii (szczególnie w ostatnich latach). Co jednak ważne – szczególnie obecnie – zakup Seata nie wiąże się z ryzykiem poważnych i kosztownych awarii, bo Exeo jest nawet lepsze od pierwowzoru.
Co tak naprawdę zmieniono? Z zewnątrz część oblachowania – oczywiście reflektory, błotniki, grill. Wiele części zamiennych pasuje jednak do obu modeli – np. szyba czołowa. Patrząc z boku, można czasem pomylić Exeo z A4. W środku również zmiksowano rozwiązania Audi – np. deska rozdzielcza pochodzi z A4 w wersji cabrio.
Budowa zawieszenia czy amortyzatory są dokładnie takie same w obu modelach. Niektórzy narzekają na sztywność podwozia (szczególnie z niskoprofilowymi oponami lub sportowym zawieszeniem). Powiązanie z A4 ma duże zalety – mimo małej popularności dostępność zamienników jest wyśmienita, nie ma też problemu z mniej typowymi elementami, np. reflektorami.
Walory użytkowe kabiny? Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, fotele dobrze wyprofilowano. Nie liczcie jednak na dużą przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń – brakuje tam miejsca na nogi. Nawet bazowe Exeo są nieźle wyposażone – polski standard obejmował m.in. dwustrefową klimatyzację, ESP, 6 airbagów, dzieloną kanapę, ale np. felgi były stalowe.
Pojemność bagażnika Exeo jest przeciętna (460 l), na plus zapisujemy nieinwazyjne zawiasy i przyjemne wykończenie. Seat zrobił mały krok wstecz w dziedzinie silników benzynowych, co w perspektywie okazało się zaletą – na myśli mamy wersje 1.6 (102 KM, dobry do LPG) oraz 1.8 T. Wprowadzone nieco później odmiany TSI (1.8 i 2.0) są bardziej efektywne, ale też zagrożone droższymi awariami.
Jeśli chodzi o diesle, to montowano tylko motor 2.0 TDI CR – ten z oszukanymi normami spalin Euro 5, co jednak dla nabywców nie ma większego znaczenia. To istotna zaleta w stosunku do A4 (2.0 z PD). 143-konny diesel wystarczy do dynamicznej jazdy („setka” w ok. 10 s), dobrze wypada też spalanie (średnio 6 l/100 km).
Seat Exeo 2.0 TDI - na te podzesepoły trzeba zwrócić uwagę:
- skrzynia biegów: diesel był też łączony z przekładnią CVT o bardzo ograniczonej trwałości (zazwyczaj 150 tys. km do remontu).
- silnik 2.0 TDI CR - jednostka 2.0 TDI ma złą sławę, ale problemy dotyczą głównie wersji z pompowtryskiwaczami. Nagar, który zgromadził się na tłoku odmiany CR, nie jest zbyt groźny.
- podwozie: po modyfikacjach trwałość wielowahaczowego zawieszenia w Audi (tym samym i w Exeo) nie jest najgorsza, ale naprawy bywają drogie.
- turbosprężarka: nie mamy sygnałów o nadzwyczaj szybkim zużyciu turbiny, ale lepiej liczyć się z koniecznością jej regeneracji.
Seat Exeo 2.0 TDI - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 143/4200 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 320/1750-2500 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 70 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1430/560 |
Rozstaw osi (mm) | 2642 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4661/1772/1430 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 214 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 7,6/4,3/5,5 |
Seat Exeo 2.0 TDI - serwis:
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | kontrola* |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | kontrola |
Napęd rozrządu | co 210 tys. km** |
*wymiana w razie konieczności – kontrola mrozoodporności płynu na każdym przeglądzie; **różne okresy wymiany, zależne m.in. od roku produkcji
Seat Exeo 2.0 TDI - ceny części*:
Filtr powietrza | od 55 zł |
Filtr oleju | od 23 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 190 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 330 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 930 zł |
Rozrząd z pompą (kpl.) | od 730 zł |
Turbosprężarka | od 2900 zł |
Reflektor | od 600 zł |
*ceny dotyczą zamienników do Seata Exeo 2.0 TDI/ 143 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem oporowym, bez koła dwumasowego.
Seat Exeo 2.0 TDI - nasza opinia
Jazda Seatem jest mniej prestiżowa niż Audi, ale pod względem technicznym w Exeo nie ma niespodzianek – jeśli więc nie przeszkadza wam, jaki znaczek jest na masce, to nie widzę przeciwwskazań do zakupu.