• Przyglądamy się autom segmentów A i B, które można kupić za kilkanaście tys. zł (około 15-18 tys.)
  • Małe samochody często powstają z myślą o oszczędzaniu!
  • Analizujemy silniki benzynowe – gdy auto zużywa 5 l benzyny na 100 km, nie potrzeba diesla ani LPG!

Segment A czy B, silnik mniejszy czy większy? Cóż, w znakomitej większości modeli większy silnik oznacza też wyższe spalanie. Inaczej jest głównie w przypadku nowszych jednostek, wyposażonych we wtrysk bezpośredni, doładowanie itp. Poza tym, że silniki te obiecują niskie spalanie, to „dorzucają” rewelacyjne osiągi.

Radzimy jednak zachować ostrożność, bo przygoda z 1.4 TSI w ostatecznym rozrachunku rzadko okazuje się przyjazna dla portfela. Pierwszym problemem są awarie i kosztowna obsługa, poza tym wykorzystanie pełni możliwości nie skończy się wcale takim atrakcyjnym wynikiem przy dystrybutorze. Lepiej postawić na proste, może nie tak oszczędne jednostki, jednak dające znacznie większą szansę na długotrwałą bezproblemową eksploatację.

Oczywiście, nie w każdym przypadku trzymanie się bazowego silnika będzie miało sens – w końcu kierowcy też należy się odrobina przyjemności! Jeśli zdarza wam się jeździć po ekspresówkach lub w trasę, z pewnością lepiej omijać np. Yarisa z litrowym silnikiem. Oszczędność nie może stawać nad bezpieczeństwem podczas wyprzedzania i hałasem w czasie jazdy!

W galerii znajdziecie 5 ciekawych aut segmentów A i B z silnikami benzynowymi – oszczędnych, a jednocześnie takich, w których ryzyko poważniejszych usterek jest bardzo niewielkie. Ta "piątka" nie wyczerpuje oczywiście wszystkich możliwości. Warto wziąć pod uwagę chociażby Sandero I generacji 1.2 lub II generacji z motorem 0.9 (2. generacja od 2012 r. – ledwo się mieści w naszym budżecie), różne Fiaty (Punto, Panda i 500 mogą być napędzane takim samym prostym silnikiem 1.2) czy chociażby Renault Clio III. Auta segmentu A będą z pewnością oszczędniejsze, ale mniej przyjemne w eksploatacji niż klasa B.

Dane techniczne (firmowe) aut segmentów A i B z polecanymi benzyniakami, które można kupić za kilkanaście tys. zł:

Samochód Rok Silnik Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie spalanie
Kia Picanto 2012 1.0/69 KM 14,4 s 4,2 l/100 km
Citroen C1 2012 1.0/68 KM 12,3 s 4,3 l/100 km
Skoda Citigo 2012 1.0/60 KM 14,4 s 4,5 l/100 km
Opel Agila 2012 1.0/68 KM 14,7 s 4,7 l/100 km
Mitsubishi Colt 2012 1.1/75 KM 13,7 s 4,9 l/100 km
Suzuki Swift 2010 1.2/94 KM 12,3 s 5,0 l/100 km
Fiat 500 2010 1.2/69 KM 12,9 s 5,0 l/100 km
Nissan Micra 2011 1.2/80 KM 13,7 s 5,0 l/100 km
Hyundai i20 2010 1.2/78 KM 12,9 s 5,1 l/100 km
Kia Rio 2012 1.2/85 KM 13,1 s 5,1 l/100 km
Mazda 2 2010 1.3/75 KM 14,9 s 5,1 l/100 km
Opel Corsa 2011 1.0/65 KM 18,2 s 5,1 l/100 km
Renault Twingo 2012 1.2/75 KM 12,3 s 5,1 l/100 km
Fiat Punto 2012 1.2/65 KM 14,4 s 5,2 l/100 km
Fiat Panda 2012 1.2/69 KM 14,2 s 5,2 l/100 km
Honda Jazz 2009 1.2/90 KM 12,6 s 5,3 l/100 km
Toyota Yaris 2010 1.0/69 KM 15,7 s 5,4 l/100 km
Chevrolet Aveo 2011 1.2/86 KM 13,4 s 5,5 l/100 km
Ford Fiesta 2010 1.2/60 KM 16,9 s 5,5 l/100 km
Skoda Fabia 2010 1.2/70 KM 14,9 s 5,5 l/100 km
Volkswagen Polo 2011 1.2/70 KM 14,1 s 5,5 l/100 km
Renault Clio 2011 1.2/75 KM 13,4 s 5,8 l/100 km
Citroen C3 2010 1.1/60 KM 18,3 s 5,9 l/100 km
Dacia Sandero 2011 1.2/75 KM 13,6 s 5,9 l/100 km
Peugeot 207 2011 1.4/73 KM 14,4 s 6,4 l/100 km