Mercedes klasy B zawsze był wysoko oceniany (i jest do tej pory) w statystykach niezawodności, zbiera też niezłe opinie wśród użytkowników i mechaników. Rzeczywiście, Mercedesa klasy B można uznać za dość trwałe auto, ale lepiej nie liczyć na tanią eksploatację.

Samochód ma w sobie mnóstwo kapryśnej elektroniki, trochę awaryjnych detali, nie jest też wolny od typowych usterek w wersjach z silnikami Diesla. Niestety, koszty ich usunięcia w przypadku Mercedesa klasy B są większe niż normalnie – potrzeba wiedzy, doświadczenia i czasu, bo dostęp do wielu podzespołów jest kiepski. Przeważnie trzeba zdemontować liczne osłony, obudowy, osprzęt albo... po prostu wyjąć silnik.

Przyczyną jest specyficzna, sandwiczowa konstrukcja. Silnik i układ napędowy wsunięto mocno w głąb karoserii, a poszczególne podzespoły umieszczono warstwowo. Ma to też swoje zalety. Umożliwia lepsze i efektywniejsze zagospodarowanie przestrzeni we wnętrzu.

Mimo niewielkiej długości Mercedesa klasy B (niespełna 4,3 m) sporo przestrzeni jest i z przodu, i z tyłu (także na nogi). Można liczyć na niezłe materiały wykończeniowe, bogate wyposażenie, dobrą widoczność z miejsca kierowcy (siedzi się wysoko, duże połacie szyb) i sporo pomysłowych schowków. Generalnie Mercedes klasy B sprawdza się naprawdę znakomicie jak na kompaktowe auto rodzinne! Tym bardziej że bagażnik jest duży (poj. 544-1530 l) i ustawny.

Spośród benzyniaków odradzamy bazową jednostkę 1.5/95 KM, bo – choć nie jest przesadnie awaryjna – okazuje się za słaba do auta ważącego ponad 1300 kg. Optymalnym wyborem do codziennej jazdy będzie wersja 1.7/116 KM (dobry kompromis między osiągami a spalaniem) lub odmiana 2.0/136 KM. Większy silnik występuje też z turbo (193 KM).

Ważne: jeśli zamierzacie sprowadzić klasę B z zagranicy, musicie pamiętać o tym, że 2-litrówka ma poj. 2034 cm3 i podlega wyższej akcyzie! Jeśli chodzi o diesla 2.0 (poj. 1991 cm3) – moc: 109 (180 CDI) i 140 KM (200 CDI) – nie jest to zły silnik (dobra trwałość, rozsądne spalanie), ale uważajcie, bo auta z dieslem mają często duże przebiegi i jeśli nie przeszły do tej pory napraw, mogą wymagać doinwestowania. Ze względu na specyficzną budowę np. wymiana „dwumasu” ze sprzęgłem będzie kosztować grubo ponad 3 tys. zł (poza ASO).

Ceny Mercedesa klasy B? Zaczynają się od niecałych 20 tys. zł, ale za sensowne egzemplarze sprzed modernizacji zapłacicie ok. 30 tys. zł, a za późniejsze – 40-50 tys. zł. Kupujcie tylko auta pewne i zadbane, bo w przypadku tego modelu ma to szczególne znaczenie.

Mercedes klasy B - typowe usterki

Ogólna jakość Mercedesa klasy B nie jest zła, ale też nie mówimy o aucie wolnym od wad. Zanotowaliśmy przypadki korozji w starszych egzemplarzach. Zdarzają się mechaniczne usterki zamków drzwi, uszkodzenia wiązek elektrycznych, czujników i modułów.

Pojawiają się problemy z działaniem przekładni kierowniczej i układu ESP z powodu mechanicznych i elektronicznych usterek. Niedomagają automatyczne skrzynie biegów (CVT).

W dieslach dość często pojawiają się problemy z osprzętem: DPF-em, świecami żarowymi, układem wtryskowym, turbodoładowaniem oraz uszkodzenia dwumasowych kół zamachowych.

Mercedes klasy B - dane techniczne

1.7 2.0 CDI
Silnik – typ/cyl./zawory benz./R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1699 1991
Moc maks. (KM/obr./min) 116/5500 109/4200
Maks. mom. (Nm/obr./min) 155/3500 250/1600
Skrzynia biegów man. 5b man. 6b
Poj. zb. paliwa (l)/napęd 54/przedni 54/przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1310/520 od 1310/520
Rozstaw osi (mm) 2778 2778
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4273/1777/1603 4273/1777/1603
Przysp. 0-100 km/h (s) 11,3 11,3
Prędkość maks. (km/h) 184 183
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,6/5,8/6,8 7,2/4,6/5,6

Mercedes klasy B - serwis

Olej silnikowy** wg wskazań komputera
Filtr powietrza wg wskazań komputera
Filtr przeciwpyłkowy wg wskazań komputera
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący wg wskazań komputera
Filtr paliwa wg wskazań komputera
Świece zapłonowe wg wskazań komputera
Napęd rozrządu*** bez okres. wym.

*o przeglądach informuje komputer pokładowy – dotyczy benz. i diesla; **wymianę oleju w dieslach mechanicy zalecają co 12,5-15 tys. km; ***we wszystkich silnikach jest łańcuch

Mercedes klasy B - ceny części

Filtr powietrza od 52 zł
Filtr oleju (wkład) od 26 zł
Klocki hamul. (przód) od 159 zł
Tarcze hamul. (przód) od 356 zł
Sprzęgło (kpl.) od 840 zł
Koło dwumasowe od 1750 zł
Amortyzatory (przód) od 620 zł
Reflektor od 790 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Mercedesa klasy B 2.0 CDI o mocy 109 KM dostępnych poza siecią ASO

Mercedes klasy B - to nam się podoba

Świetnie rozplanowane wnętrze, dobra jakość wykończenia, duży bagażnik, dość trwałe podzespoły mechaniczne, bogate wyposażenie wielu aut.

Mercedes klasy B - to nam się nie podoba

Wysokie ceny części zamiennych, dość sztywno zestrojone podwozie, kosztowne naprawy (efekt nietypowej budowy), dużo aut w nie najlepszym stanie technicznym.

Mercedes klasy B - nasz opinia

Koncepcyjnie Mercedes klasy B to świetny samochód! Ma kompaktowe rozmiary, ale miejsca we wnętrzu jest naprawdę dużo. Do tego: pojemny kufer, bogate wyposażenie, ładne wykończenie i... dobra trwałość. Jeśli akceptujecie wyższe niż normalnie koszty serwisu i napraw, to zadbany Mercedes klasy B będzie niezłym wyborem.