Silniki serii Prince to prawdziwe "zakażenie" – do któregokolwiek auta by trafiły, zawsze przynoszą mnóstwo problemów i kosztowne naprawy. Peugeot 508 – to lubiane i dobrze zabezpieczone przed korozją auto francuskie – nie uchroniło jednak się od tej "pandemii". Zatem porada numer jeden — jeśli tylko możecie, unikajcie Peugeota 508 z benzynowym silnikiem 1.6.
Dlaczego? Oto konkrety. Jeśli traficie na odmianę bez turbo, to spodziewajcie się problemów z głowicą, której materiał bardzo kiepsko znosi próbę czasu. Zużycie oleju nie będzie niskie, ale też nie tak wysokie, jak w również nieudanej odmianie z turbo. Tam poza tym, że w bagażniku trzeba stale wozić butelkę (a najlepiej dwie) z olejem na dolewki, może być konieczna inwestycja w rozrząd, turbo, sterownik silnika. A to nie są tanie rzeczy.
W przypadku dużego zużycia oleju pozostaje już tylko remont silnika. Ze względu na znaczne obciążenie układu tłokowo-korbowego nierzadkie są sytuacje znacznego uszkodzenia gładzi cylindrycznej. Żebyście mieli jasność: dolewanie oleju do silnika tak często, jak tankujecie auto, nie jest w Peugeocie 508 1.6 THP niczym szczególnym.
Peugeot 508 RXH: scout po francuskuŹródło: Auto Świat
W związku z tym zakup diesla to znacznie lepszy wybór. Nie tylko dlatego, że silniki benzynowe są wyjątkowo nieudane, lecz także przez to, iż diesle koncernu PSA to naprawdę solidne i cenione konstrukcje.
Podstawowy silnik 1.6 HDi raczej odpuśćcie, bo dynamika auta będzie bardzo kiepska, a to oznacza mocne wciskanie gazu i prawdopodobnie duże obciążenie silnika podczas eksploatacji przez poprzedniego właściciela. Z dystansem podchodźcie też do wersji 2.2 HDi, bo choć nie jest to zły silnik, jednak koszty eksploatacji i serwisu są wyższe niż w 2.0 HDi, do tego ma on swoje typowe przypadłości, jak wtryskiwacze zapiekające się w głowicy.
Peugeot 508 RXHŹródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Właśnie, wspomniane 2-litrowe HDi to najlepszy wybór w Peugeocie 508. To trwały i udany silnik, który rzadko zawodzi, chyba że duży przebieg wygeneruje typowe dla turbodiesli awarie osprzętu (turbo, EGR, dwumas). Ciekawostką palety napędowej Peugeota 508 jest hybryda RXH z dieslem i silnikiem elektrycznym, która później – mimo niezmienionej nazwy – stała się tylko uterenowioną odmianą wyposażeniową aut z napędem spalinowym. Przydałoby się więcej miejsca na tylnej kanapie.
Peugeot 508 RXHŹródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Peugeot 508 typowe usterki
- Peugeot 508 usterki karoserii — bardzo dobre zabezpieczenie nadwozia i podwozia przed korozją. Przeciętna jakość obić i plastików w kokpicie.
- Peugeot 508 usterki elektryki — typowe usterki są niby drobne, ale kłopotliwe: system bezkluczykowy, wyświetlacz centralny, poziomowanie świateł i czujnik elektrycznego hamulca postojowego.
- Peugeot 508 usterki układu napędowego — omijajcie silniki benzynowe, szczególnie THP. Naprawy są kosztowne i nie muszą rozwiązać trwale problemu. Bierzcie diesla 2.0.
- Peugeot 508 usterki zawieszenia — stuki tylnych amortyzatorów w kombi, luzy w przekładni kierowniczej.
Peugeot 508 popularne silniki
t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
DOHC | DOHC | DOHC |
pasek | pasek | pasek |
1997 | 1997 | 2179 |
103/140/4000 | 120/163/3750 | 150/204/3500 |
320/2000 | 340/2000-3000 | 450/2000-3000 |
210 | 226 | 234 |
9,8 | 8,6 | 8,4 |
6,2/3,7/4,6 | 6,7/3,9/4,9 | 8,0/4,4/5,7 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Peugeot 508 eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego — co 30 tys. km lub co roku
- Wymiana filtra kabinowego — co 30 tys. km
- Wymiana Filtra powietrza — co 60 tys. km
- Wymiana świec zapłonowych — co 60 tys. km
- Wymiana płynu hamulcowego — co 2 lata
- Wymiana płynu chłodzącego — co 120 tys. km
- Wymiana napędu rozrządu — co 180-240 tys. km z silnikach HDi, w silnikach benzynowych łańcuch rozrządu
Uwaga! interwał wymiany oleju warto skrócić nawet do 10 tys. km. Jego nadmierne zużycie ogranicza czasem przejście na wyższą gęstość.
Peugeot 508 naszym zdaniem
Francuski zawodnik klasy średniej uzyskałby znacznie wyższą notę, gdyby nie kłopotliwe benzyniaki – dotyczy to i wersji VTi, i THP. Z dwulitrowym dieslem 508 to auto jak najbardziej godne polecenia. Najstarsze egzemplarze (2010 r.) kupicie za 30-35 tys. zł, a duży wybór jest w przedziale 40-60 tys. zł – ceny jak na wielkość auta są więc atrakcyjne.