- Większość silników pracujących pod maskami różnych modeli Audi znajdziecie też w innych autach Grupy Volkswagena
- Dzielenie silników z autami Volkswagena to rozsądne koszty serwisu oraz napraw
- Używane audi to jedne z popularniejszych aut na naszym rynku
Samochody Audi są na szczycie listy pojazdów używanych najczęściej sprowadzanych do Polski. Przyczyny takiego zainteresowania? Na pewno wysoka trwałość wielu modeli, przyjemne wykończenie i wyposażenie oraz świetne parametry techniczne. Zastanawiając się nad zakupem auta z czterema pierścieniami na grillu, musicie jednak uważać.
Po pierwsze, niskie ceny często zwiastują kłopoty: zaniżony przebieg, ukryte usterki. Po drugie, naprawy, a nawet sama eksploatacja, nie są tanie. Nawet jeśli auto się nie psuje, to przeglądy swoje kosztują. Obowiązuje przy tym zasada, że im auto jest wyższej klasy, tym koszty lawinowo rosną. Utrzymanie A3 może być dość tanie, ale A6 – na pewno nie! Odpowiadają za to: bardziej rozbudowane zawieszenie, większa komplikacja elektroniki, ciaśniej zabudowana przestrzeń w komorze silnika.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Te kwestie pozostawiamy jednak samym zainteresowanym – trzeba dokładnie obejrzeć konkretne egzemplarze i z rozsądkiem podejść do własnych możliwości finansowych. Kolejna sprawa to odpowiedni dobór wersji – wybór wcale nie jest łatwy, ale postaramy się w nim pomóc.
Niespodziewanych dużych wydatków może przysporzyć niewłaściwy dobór silnika. Trzeba być czujnym zarówno w kwestii benzyniaków, jak i diesli. Wśród małych benzyniaków przełom nastąpił mniej więcej w 2007 r., kiedy wprowadzono silniki 1.4, 1.8 oraz 2.0 TFSI – były one trapione licznymi usterkami (rozrząd, spalanie oleju, uszkodzenia tłoków). Jednostki V6 "popsuły się" nieco wcześniej, kiedy np. miejsce prostego, trwałego 2.4 V6 zajął wariant 2.4 FSI z łańcuchami.
Diesle: przyjemność i ryzyko
Niełatwo też dobrać silnik Diesla. Przełom XX i XXI wieku to udane jednostki 1.9 i słabe 2.5 V6 (choć ostatnie wersje, np. BAU, są już całkiem dobre), potem pojawiły się kiepskie 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami oraz przyzwoite 3.0 V6. Ostatnie lata przyniosły akceptowalne silniki 2.0 TDI z common railem.
Kto lubi dynamiczną jazdę, powinien jednostkę 1.6 omijać szerokim łukiem. W Audi znajdziecie ją pod maskami A3 (1. i 2. generacji) oraz A4 (w B5 oraz B6). Była też szeroko stosowana w autach innych marek Grupy VW. W miarę przyzwoicie jeździ tylko pierwsze A3, które waży nieco ponad tonę, zdecydowanie za to odradzamy A4 B6 1.6. Do wad auta zaliczamy spalanie – średnia 9 l/100 km w Audi A3 z pewnością nie porywa jak na oferowane osiągi.
Zaczęliśmy od wad, a przecież to polecany przez nas silnik! Dlaczego? W dobie skomplikowanych konstrukcji (właśnie pod maskami Audi) to jedyna opcja gwarantująca niskie koszty eksploatacji.
Z typowych usterek można tylko wymienić uszkodzone cewki zapłonowe oraz zabrudzone przepustnice – nic kosztownego! Wymiana paska rozrządu? Założenie instalacji gazowej? Taniej już się nie da, szczególnie jeśli zestawimy ten motor z jednostkami Audi z wtryskiem bezpośrednim i łańcuchowym układem rozrządu.
W silniku wykorzystano aluminiowe kadłub oraz głowicę. Wał korbowy jest podparty w pięciu łożyskach, zaś za dostarczanie paliwa odpowiada wielopunktowy wtrysk. Wałek rozrządu znajduje się oczywiście w głowicy.
Audi silnik 1.6 8V - skrzynie biegów
Manualne przekładnie (zawsze 5-bieg.) to podstawowy element układu przeniesienia napędu w Audi 1.6. Są trwałe i bezproblemowe.
Skrzynie automatyczne współpracujące z jednostką 1.6 to konstrukcje z przekładnią hydrokinetyczną. Właściwie serwisowane nie powinny generować dużych kosztów.
Audi silnik 1.6 8V - zalety
Prosta budowa silnika przekłada się na tanie naprawy, dobra współpraca z instalacją LPG, niewygórowane ceny zakupu.
Audi silnik 1.6 8V - wady
Słaba dynamika (szczególnie w przypadku dużych modeli – A4), stosunkowo wysokie spalanie.
Prosta jednostka 1.6 towarzyszyła A3 I. generacji przez cały okres produkcji: od 1996 do 2003 roku.
Audi A3 z silnikiem 1.6 w wersji 102 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s (z automatyczną skrzynią
w 12,7 s) i według producenta średnio ma spalać 6,8 l/100 km.
Silnik 1.6 8V występował w ofercie od 2003 aż do 2010 roku.
Ok. 100-konna jednostka w dość ciężkim aucie nie ma łatwo – 100 km/h może pojawić się na liczniku dopiero po 11,9 s. Obok skrzyni manualnej spotkacie automatyczną.
Taki mały silnik w limuzynie? To propozycja tylko dla naprawdę spokojnie nastawionych kierowców!
Stosowany w latach 2000-04 wariant miał 102 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa 12,9 s, ale elastyczność jest mizerna!
Sukces jednostce 1.8T zapewniły przyzwoite osiągi, nieokupione wysokim spalaniem. To jeden z pierwszych silników z doładowaniem, które osiągnęły taką popularność na rynku – poza Audi spotkacie go w VW, Škodach, Seatach, znalazł też zastosowanie w przemyśle. Jednostka ma żeliwny kadłub, kuty stalowy wał korbowy i aluminiową głowicę. Za napęd wałka rozrządu odpowiada pasek, drugi wałek odbiera od niego napęd krótkim łańcuchem. Turbina KKK jest pozbawiona łopatek zmieniających przepływ spalin. Zastosowano pośredni wtrysk paliwa. Jednostka w stanie „suchym” waży około 150 kg.
Szybko okazało się, że silnik 1.8 Turbo ma naprawdę duży potencjał – seryjnie był kręcony do 240 KM, ale bez większego kłopotu znosi nawet i 300 KM. Oczywiście, w przypadku tuningowanych jednostek warto wzmóc czujność – auta mogą być zajeżdżone. Silnik często był jednak wybierany nie do sportowej jazdy, traktowano go jako porządny motor podstawowy – spala od 9 do 14 l/100 km.
Osiągi zależą od wersji mocy i modelu, np. 150-konne TT ma osiągać „setkę” w 8,6 s. Wiek silnika obnażył pewne wady konstrukcyjne (rozrząd, uszkodzenie termostatu), jednak ich usunięcie zazwyczaj nie jest zbyt kosztowne.
Audi silnik 1.8 Turbo - skrzynie biegów
Manualne skrzynie biegów (5b lub 6b) są bezpiecznym wyborem. Poza drobnymi wyciekami oleju nie słychać o uszkodzeniach.
Jako przekładnie automatyczne występowały klasyczne Tiptroniki (z możliwością ręcznej zmiany przełożeń) lub bezstopniowe Multitroniki (większe auta: A4 i A6).
Audi silnik 1.8 Turbo - zalety
Dobry kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa, świetny dostęp do części zamiennych, szeroki wybór modeli i aut na rynku.
Audi silnik 1.8 Turbo - wady
Kilka typowych usterek, które w starszych autach mogą być dokuczliwe, zazwyczaj już duże przebiegi.
Popularne źródło napędu w A3 pierwszej generacji, w drugiej stosowano już tylko odmianę TFSI.
Podstawowe A3 mają 150 lub 180 KM, ale znajdziecie też odmiany S3: 210- lub 225-konną. Napęd przedni lub 4x4, skrzynie man. lub aut.
Podstawowy silnik, poza nim znajdziecie tylko motor 3.2, ale to margines rynku.
Najsłabsze TT rozwijało 150 KM, ale stosowano też odmiany: 163, 180, 190, 224 i 240 KM. Napęd przedni lub 4x4 (seryjny w wersjach powyżej 200 KM, opcja w 180 i 190 KM).
Motor 1.8T występował w A4 B5, B6, a nawet B7 – do 2008 r.
W najmłodszych A4 (B7) stosowano już tylko jeden wariant jednostki 1.8T – 163-konny. Był on łączony z przednim napędem lub 4x4 i występował w sedanie, kombi i cabrio.
Wyższe spalanie? Nie każdy pokonuje ogromne przebiegi i nie każdy przejmuje się wynikiem przy dystrybutorze. A w używanym starszym aucie jednostka V6 ma zalety: pozwala liczyć na to, że dotychczasowi użytkownicy nie jeździli dużo (na pewno mniej niż dieslami) ani nazbyt agresywnie (2.4 nie polecimy ścigantom). Oczywiście, nie spodziewajcie się niskiego spalania: można zejść poniżej 10 l/100 km, ale z pewnością jazda nie będzie przyjemna. W mieście trzeba się liczyć nawet z 20 l/100 km!
Warto wyraźnie rozdzielić dwie generacje silnika 2.4. Choć cały czas ma on tę samą pojemność i wymiary, to jednak w 2004 r. przeszedł metamorfozę. Wcześniejszy ma żeliwny kadłub i 30 zaworów (po 5 na cylinder), potem zmniejszono liczbę zaworów do 24, za to pojawił się aluminiowy kadłub i łańcuchy rozrządu. Te ostatnie być może stały się gwoździem do trumny jednostki, bo pojawił się problem z napinaczami oraz małym sitkiem w układzie smarowania (zdecydowanie odradzamy Long Life) – zaniedbanie hałasów często prowadzi do przeskoczenia łańcucha i poważnej awarii. Audi usunęło problemy koło 2008 r., ale jednocześnie silnik 2.4 nie wytrzymał naporu downsizingowych jednostek R4.
Audi silnik 2.4 V6 - skrzynie biegów
Bezpieczniejszym wyborem jest przekładnia manualna. Nawet w najstarszych autach nie sprawia ona większych kłopotów.
Skrzynie automatyczne z lat 90. są pewniejsze od bezstopniowych, stosowanych w nowszych modelach. Koszty naprawy Multitroniców mogą iść w tysiące złotych.
Audi silnik 2.4 V6 - to nam się podobna
Wysoka kultura pracy, niezła elastyczność, niezła trwałość wersji z wtryskiem pośrednim, która jest też dobra do LPG.
Audi silnik 2.4 V6 - to nam się nie podoba
Możliwe kosztowne awarie rozrządu w FSI, dość wysokie zużycie benzyny, awaryjne skrzynie Multitronic.
Silnik 2.4 znajdziecie zarówno w pierwszej, jak i drugiej generacji A4. Motor 2.4 w A4 B6 ma moc 170 KM (skrzynia manualna 5-lub 6-biegowa oraz CVT). Według Audi takie auto przyspiesza do „setki” w 8,8 s, średnie spalanie wynosi 9,5 l/100 km.
Pierwsze Audi A6 (A6 C4 to tak naprawdę lifting modelu 100) powstawało w latach 1997-2005. W szerokiej palecie silników spotkacie wersje 2.4 o mocy 165 oraz 170 KM.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 170-konnym A6 trwa 9,3 s. Napęd przedni lub 4x4.
Debiutujące w 2004 r. Audi A6 otrzymało też zmienioną wersję silnika 2.4 – z 24-zaworową głowicą.
Silnik zapewnia niezłe przyspieszenie i ma palić 9,7 l/100 km. W układzie przeniesienia napędu – 6-biegowy „manual” lub CVT.
Audi w „tedeiku” – takie zestawienie od lat działa jak magnes na rynku wtórnym, szczególnie w wersji 1.9. To silnik legenda! Produkowany od 1991 r., wielokrotnie modernizowany (różne rodzaje zasilania i wersje mocy), znalazł zastosowanie i w modelach spod znaku czterech pierścieni, i w autach innych marek Grupy Volkswagena.
Za najbardziej niezawodną i tanią w naprawach oraz eksploatacji uznajemy 90-konną wersję z pompą rozdzielaczową. Ma prostą budowę, turbinę o stałej geometrii i koło jednomasowe. Owszem, drobne problemy się zdarzają (np. usterki zaworu recyrkulacji spalin i przepływomierza powietrza, awarie pompy wtryskowej), ale przeważnie wynikają one z dużych przebiegów, a nie z wad materiałowych czy technologicznych. W mocniejszych i nowszych wersjach silnika 1.9 TDI pojawiło się więcej rozwiązań, które mogą sprawiać problemy.
Chodzi m.in. o turbinę ze zmienną geometrią, dwumasowe koło zamachowe, pompowtryskiwacze, DPF, ale i tak te odmiany na tle diesli z ostatnich lat wypadają naprawdę nieźle. Wyjątek stanowi wersja BXE z lat 2006-08 (trafiła na przykład pod maskę
A3 II), która miała wadę materiałową panewek – znamy przypadki ich obrócenia po 120-150 tys. km.
Audi silnik 1.9 TDI - skrzynie biegów
5- lub 6-biegowa – silnik 1.9 TDI łączono z dwoma rodzajami manualnych skrzyń biegów. Obie wersje zbierają dobre opinie za trwałość.
Jeśli chodzi o przekładnie automatyczne, to w ofertach częściej występuje odmiana 4b., a rzadziej 5b. Tiptronic. Uwaga na kosztowne naprawy DSG (105 KM w A3 8P).
Audi silnik 1.9 TDI - to nam się podoba
Prosta budowa (szczególnie wersji z pompą rozdzielaczową), dobra trwałość (poza wersją BXE), niskie zużycie paliwa.
Audi silnik 1.9 TDI - to nam się nie podoba
Wiele zajeżdżonych aut – silnik 1.9 TDI stosowano w Audi do 2009 r., ale od 2004 r. wypierała go 2-litrówka.
W „A-trójce” 8P występuje silnik 1.9/105 KM z PD (BJB, BKC, BXE, BLS).
W poprzedniku (A3 z lat 1996-2003) montowano silniki 1.9 TDI: 90 KM – AGR i ALH (turbina VTG); 101 KM (PD) – ATD, AXR; 110 KM – AHV, ASV; 130 KM (PD) – ASZ.
A4 z lat 2000-04 (B6) występuje z silnikiem 1.9 TDI z PD: 101 KM – oznaczenie AVB; 115 KM – BKE; 130 KM – AWX i AVF.
W A4 II po liftingu (B7) znajdziecie już tylko 115-konną odmianę (oczywiście, z PD) – BKE, BRB.
A6 C5 oferowano w latach 1997-2004. Do 2001 r. montowano tylko 110-konny motor 1.9 TDI – AFN i AVG. Później dołączył do niego 1.9 TDI PD: 115 KM (AJM) i 130-konny (AVF lub AWX).
Silnik 1.9 TDI trafił też do A6 C4 (1994-97) – tylko 90-konna wersja.
Niedociągnięcia konstrukcyjne silników 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami skłoniły Volkswagena do ich gruntownej modernizacji. Zmiana sposobu zasilania to najbardziej charakterystyczna nowość. Trzeba wymienić też: modernizację tłoków (nowe mają chłodzenie olejem), rozwiązanie problemu z napędem pompy oleju, pojawienie się nowych głowic i połączenie wałków rozrządu przekładnią zębatą z funkcją kasowania luzu. Efekt to znaczna poprawa trwałości, choć nowe silniki też nie są bez wad.
Kupując Audi z motorem 2.0 TDI, warto przyjrzeć się historii – były to tanie i ekonomiczne wersje, często nabywane do flot jako pojazdy służbowe itp. Nierzadko mają ogromne przebiegi i nie zawsze były dobrze serwisowane – trudno w rozsądnej cenie kupić np. auto z 2010 r., które przejechało mniej niż 200 tys. km.
Awarie wtryskiwaczy nie występują częściej niż u konkurencji, plus jest taki, że wtryski przeważnie można regenerować. Uszkodzone przewody wysokiego ciśnienia producent wymieniał w ramach akcji. Typowymi przypadłościami są uszkodzenia przepustnicy, turbiny czy koła dwumasowego. Uwaga: silniki te w większości są objęte tzw. aferą spalinową i mają być modernizowane przez Audi!
Audi silnik 2.0 TDI CR - skrzynie biegów
Manualne przekładnie były – w połączeniu z 2.0 TDI – często wybierane. Ich zakup nie wiąże się z ryzykiem większych wydatków.
Kto chce korzystać ze skrzyni automatycznej, musi pogodzić się z ryzykiem podwyższenia kosztów – to przekładnie S-tronic lub bezstopniowe Multitronic.
Audi silnik 2.0 TDI CR - to nam się podoba
Dobre osiągi przy akceptowalnym zużyciu paliwa, niezła trwałość (szczególnie w porównaniu z 2.0 TDI PD), szeroki wybór.
Audi silnik 2.0 TDI CR - to nam się nie podoba
Spore przebiegi wielu egzemplarzy, drogie
niektóre części, wpadka z oszukanym oprogramowaniem.
Silnik 2.0 TDI to podstawowe źródło napędu A4 generacji B8 – wszystkie wersje mają już wtrysk common rail.
Stosowano liczne warianty: od 120 do 190 KM, wszystkie standardowo mają skrzynię manualną, niektóre pracują z Multitronikiem.
Co prawda, wielu nabywców marzy o wersji 3.0 V6, ale – choćby ze względu na wyższą akcyzę – nie jest ona tak popularna. 2.0 tylko z common railem.
W Q5 stosowano warianty o mocy: 143, 150, 163, 170, 177 lub 190 KM. Trafiają się „Q5-ki” 2.0 z przednim napędem.
Również podstawowe warianty Audi klasy średniej korzystają z diesli 2.0.
W Audi A6 znajdziecie wersje: 136, 150, 177 lub 190 KM. Standard to przedni napęd i 6-biegowy „manual”, ale łatwo też o Multitroniki i DSG, 190-konny wariant może mieć napęd 4x4.
Trzylitrowy motor miał zatrzeć kiepską opinię, która po jednostce 2.5 V6 przylgnęła do średniej wielkości diesli Audi. Koncern miał już doświadczenia z wtryskiem common rail – taki motor pracował od 2000 r. w A8 – ale to dopiero diesle 3.0 i 2.7 (niemal identyczne konstrukcje) spopularyzowały ten rodzaj zasilania w Audi. Choć nie wszystko się udało, po kilkunastu latach obecności jednostki na rynku można śmiało powiedzieć, że motor 3.0 dobrze zdał egzamin.
O silniku wypowiadamy się w superlatywach i nie chodzi tu wyłącznie o osiągi, lecz także o trwałość. Bardzo mocne okazały się kadłub, głowice i układ korbowo-tłokowy. Problemy dotyczą głównie osprzętu. Najszybciej usłyszycie o uszkodzeniach rozrządu, ale od usterek nie są też wolne klapy w kolektorach dolotowych (niedawno pojawiły się zestawy naprawcze i usunięcie usterki kosztuje często w granicach 1000 zł) ani filtry DPF.
Silniki sukcesywnie poprawiano i w nowszych (o wiele bardziej oszczędnych) usterki (np. rozrządu) są na pewno zdecydowanie rzadsze. W przypadku kilkunastoletniego Audi nie można jednak liczyć na tanią jazdę, a konieczność wydania np. 10 tys. zł na wymianę rozrządu w aucie za 18 tys. zł nikomu się nie spodoba.
Audi silnik 3.0 TDI - skrzynie biegów
Manualne przekładnie w połączeniu z silnikiem 3.0 TDI występują sporadycznie. Są trwałe, ale słabo pasują do charakteru jednostki.
Automatyczne skrzynie – często nie ma wyboru, wiele modeli można kupić tylko z taką skrzynią. Jednak są to i trwałe klasyczne przekładnie, i kosztowne DSG lub CVT.
Audi silnik 3.0 TDI - to nam się podoba
Wysoka kultura, dobre osiągi, niskie spalanie (szczególnie nowsze wersje), niezła trwałość wielu elementów silnika.
Audi silnik 3.0 TDI - to nam się nie podoba
Możliwe dość drogie awarie rozrządu, układu dolotowego, DPF-u, często mało wiarygodne przebiegi.
Eleganckie trio: coupé, kabriolet i 5-drzwiowa odmiana bazują na modelu klasy średniej – A4.
Stosowano kilka wariantów 3.0 TDI: 204, 218, 240 i 245 KM. Tylko najsłabszy silnik łączono z przednim napędem, pozostałe występują jako 4x4.
Duży SUV Audi korzysta wyłącznie z dużych silników, 3.0 TDI jest najpopularniejszym z nich. W drugiej generacji Q7 motor 3.0 pracuje też w układzie hybrydowym.
W Q7 spotkacie wersje: 204, 233, 240 i 245 KM, które współpracują z automatycznymi skrzyniami.
Topowa limuzyna Audi była pierwszym modelem wyposażonym w trzylitrowego diesla V6 (od 2003 r.).
W Audi A8 stosowano 233-konny silnik 3.0 TDI. Zapewnia on niezłą dynamikę (0-100 km/h w 7,8 s) przy średnim spalaniu 8,4 l/100 km.
Świetnie wyglądają w teorii, praktyka przynosi jednak bolesne rozczarowanie – są jednostki montowane pod maskami różnych modeli Audi, które nie zasługują na zainteresowanie. Spośród nich wymienimy m.in. pierwszą generację 1.4 TFSI (problemy np. z rozrządem), obecnie stosowana – z paskiem rozrządu – wydaje się bezpieczna.
Kusząco (ale tylko pod względem osiągów) wypada rodzina motorów 1.8/2.0 TFSI, oznaczona kodem „EA888” – jest doskonale znana ze spalania nadmiernych ilości oleju silnikowego. Inne problemy: z turbiną, wałkami, elektroniką.
2.0 TFSI serii EA888 z początku produkcji to ryzykowne jednostki. Później je poprawiono. Także wersje 2.0 FSI turbo (EA113) wypadają korzystnie.
1.4 TDI Ten diesel R3 to rzadkość w Audi, ale w A2 nietrudno go spotkać (wersje 75 i 90 KM). Uwaga na nadmierny luz osiowy wału korbowego!
2.0 TDI PD Na cenzurowanym znalazła się popularna 2-litrowa jednostka z pompowtryskiwaczami (moc od 136 do 170 KM).
2.5 TDI Silnik znajdziecie m.in. w A4, A6, A8. Niezbyt duży zakres mocy (150-180 KM), ale niestety, liczne wady konstrukcyjne.