Na wstępie musimy was przestrzec: do zakupu podchodźcie z dystansem, bo o egzemplarz w dobrym stanie będzie niezwykle trudno! Przecież właśnie autemz dieslem pod maską jeździ się dużo i intensywnie. Zdecydowana większość z nich wymaga dziś napraw – nawet odmiany powszechnie uznawane za trwałe i długowieczne. Dlatego w kręgu zainteresowań powinny znaleźć się jednostki, które da się niedrogo naprawić.

Lepiej też wybrać auto starsze, ale w dobrej kondycji, niż szukać okazji wśród młodszych pojazdów (często z dobrym wyposażeniem). Generalnie podczas zakupu oprócz naszych rekomendacji i wskazówek kierujcie się racjonalnym myśleniem i zdrowym rozsądkiem. Pamiętajcie, że w przypadku kilkunastoletniego samochodu liczy się jego stan, a nie rocznik czy przebieg (zresztą często nieprawdziwy).

Niewielkie pieniądze, niewielki wybór (od 2-4 tys. zł)

Zapewne wiele jest osób, które propozycję zakupu auta z dieslem pod maską za mniej niż 4000 zł przyjmą z rozbawieniem. Zupełnie niesłusznie, bo gdy już dobrze przewertuje się ogłoszenia, okazuje się, że nawet za tak małe pieniądze można znaleźć ciekawą ofertę! Trzeba tylko pogodzić się z pewnymi ograniczeniami i swoje zainteresowanie skierować głównie w stronę samochodów małych i kompaktowych.

Podczas oględzin zwróć uwagę na ostatnio wykonane naprawy

Nasze typy? Auta z motorami wolnossącymi: Felicia 1.9D, Almera I 2.0d, Toledo 1.9 D i Berlingo – także 1.9 D. Całą czwórkę wytypowaliśmy spośród kilkunastu modeli. Na liście znalazły się m.in.: Peugeot 306 1.9 D/TD, Astra 1.7 D/TD oraz Golf II 1.6D (zadbanego polecamy!), a także nieco mniej trwałe Mondeo 1.8 TD i Omega B 2.5 TDS.

Za piątkę można znaleźć coś ciekawego (od 4-6 tys. zł)

Przedział 4000-6000 zł nadal nie pozwala na szaleństwa zakupowe wśród pojazdów z silnikiem Diesla, ale na tle aut kosztujących mniej niż 4000 zł oferta jest dużo większa. Za te pieniądze można kupić samochód, który powinien chwilę jeszcze pojeździć, i to bez większych nakładów finansowych. Owszem, trzeba zaakceptować pewne niedogodności związane z kiepskim wyposażeniem bądź nie najlepszym komfortem podróży, ale w zamian otrzymuje się stosunkowo młody samochód – w tym przypadku oznacza to pojazd segmentu B pochodzący z początku zeszłej dekady.

Dobry wybór to auta małe oraz z klasy średniej

Przykłady: Peugeot 206 1.9 D i Fiat Punto II 1.9 JTD. Pomyśleć też można o kompaktach (np. Focus 1.8 TDDi), ale radzimy nieco cofnąć się w czasiei w przypadku większych, rodzinnych aut rozejrzeć się za: Audi 80 1.9 TDI, Primerą P11 2.0 TD, Cariną E 2.0 TD lub Passatem 1.9 TDI (z lat 1993-96, tzw. przejściówka). Każdym z tych pojazdów – jeśli tylko jest w przyzwoitym stanie technicznym – warto się zainteresować, choć w ofertach odsprzedaży najciekawiej prezentuje się Audi 80. Mimo że jest najstarsze (generacyjnie), pochodzi jeszcze z czasów, kiedy auta budowano na lata.Terenówka z dieslem za 4000-6000 zł to zły pomysł

Jeśli zależy wam na gabarytach i prestiżu, to możecie zastanowić się nad Audi 100 lub Volvo 850 (oba z identycznym silnikiem 2.5 TDI) – w tym przedziale cenowym znacznie więcej jest ofert Audi. Jeśli chodzi o vany, to za niecałe 6000 zł trudno znaleźć coś sensownego, zresztą podobnie jak w terenówkach.

Nieduże samochody mogą być atrakcyjne! (od 6-8 tys. zł)

Zakładamy, że jeśli ktoś przeznacza na samochód 6000-8000 złotych, to nie jest zainteresowany wydaniem podobnej kwoty na naprawy takiego auta. Dlatego sugerujemy, żeby unikać… nowoczesnych jednostek napędowych. W pierwszej chwili taka rada z pewnością wyda się dziwna – przecież są one znacznie bardziej oszczędne, ekologiczne i zapewniają znacznie wyższy komfort jazdy oraz dynamikę.Nowoczesna technika oznacza kosztowną obsługę

Pamiętajcie jednak, że kwota ok. 8000 zł wystarczy na zakup pojazdu z przełomu XX i XXI wieku (zależnie od klasy, na którą się zdecydujecie, i modelu). Ten okres to czas wzmożonego wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technicznych. Za te same pieniądze macie do wyboru np. Polo IV 1.4 TDI i egzemplarzez poprzedniej generacji z wolnossącym dieslem 1.9. Oczywiście, bezdyskusyjną sprawą jest wyższy komfort jazdy nowszym autem – stary diesel (ale już z bezpośrednim wtryskiem) niemiłosiernie hałasuje. Jednak diesel 1.4 TDI (zwłaszcza w starszych, zaniedbanych egzemplarzach) to znacznie bardziej ryzykowne rozwiązanie.

Wychuchany kompakt czy starsze auto wyższej klasy?

Osiem tysięcy złotych pozwala spojrzeć na samochody różnych klas. Za tę kwotę możecie nabyć: młode auto segmentu B, vana w przyzwoitym stanie czy nawet całkiem dobrą – choć z pewnością leciwą – terenówkę. Daleko na bok musicie odłożyć jednak oczekiwania co do komfortu jazdy (hałas), dynamiki czy prezencji wybranych samochodów.

Rośnie cena, rosną też wybór i...wymagania (od 8-10 tys.zł)

Jakie auto z dieslem można kupić za niecałe 10 000 zł? Możliwości jest naprawdę wiele, przy czym większośćz nich spełni wymagania stawiane autu rodzinnemu. Dla osób oczekujących najkorzystniejszej relacji wieku do trwałości i niezłych walorów użytkowych naturalnym wyborem w tej kategorii cenowej będą pojazdy kompaktowe oraz klasy średniej.Dużo aut w ofercie, ale też wiele potencjalnych pułapek

Wśród nich wybór jest naprawdę duży. Można zastanowić się nad modelami Citroëna, Fiata i Peugeota z początku zeszłego dziesięciolecia (wszystkiez drobnymi problemami, ale za to z solidnymi dieslami) albo autami japońskimi i niemieckimi (lub wykorzystującymi niemiecką technikę) – trochę starszymi, za to oferującymi nieco wyższą trwałość. Nasze typy to: Toyota Avensis I z dieslem 2.0 TD, przejętym z poprzedniczki (Cariny E), oraz Skody Fabia i Octavia, bo za Audi (np. A3) czy VW (np. Polo IV czy Golf IV) z tym samym silnikiem przeważnie trzeba więcej zapłacić. Oczywiście, inne auta wcale nie stoją na przegranej pozycji – pamiętajcie, że liczy się stan pojazdu, a nie marka czy rocznik.Jeśli komfortowa limuzyna, to Mercedes, ale... W124!

Spośród większych aut radzimy poszukać Mercedesa W124 z silnikiem 2.0d. Za ok. 10 000 zł można znaleźć egzemplarz w niezłym stanie – dwulitrówka nie cieszy się powodzeniem z powodu słabych osiągów, mimo że trwałość tego motoru jest bezdyskusyjna! Natomiast wśród vanów można rozejrzeć się za Xsarą Picasso 2.0 HDi (podobnie jak w przedziale 6000-8000 zł), Zafirą I 2.0 DTI lub bliźniakami: Galaxy i Sharanem (oba z motorem 1.9 TDI). Z terenówek polecamy Land Rovera Discovery I 2.5 TD.

CZYTAJ WIĘCEJ