Na wstępie musimy was przestrzec: do zakupu podchodźcie z dystansem, bo o egzemplarz w dobrym stanie będzie niezwykle trudno! Przecież właśnie autemz dieslem pod maską jeździ się dużo i intensywnie. Zdecydowana większość z nich wymaga dziś napraw – nawet odmiany powszechnie uznawane za trwałe i długowieczne. Dlatego w kręgu zainteresowań powinny znaleźć się jednostki, które da się niedrogo naprawić.
Lepiej też wybrać auto starsze, ale w dobrej kondycji, niż szukać okazji wśród młodszych pojazdów (często z dobrym wyposażeniem). Generalnie podczas zakupu oprócz naszych rekomendacji i wskazówek kierujcie się racjonalnym myśleniem i zdrowym rozsądkiem. Pamiętajcie, że w przypadku kilkunastoletniego samochodu liczy się jego stan, a nie rocznik czy przebieg (zresztą często nieprawdziwy).
Zapewne wiele jest osób, które propozycję zakupu auta z dieslem pod maską za mniej niż 4000 zł przyjmą z rozbawieniem. Zupełnie niesłusznie, bo gdy już dobrze przewertuje się ogłoszenia, okazuje się, że nawet za tak małe pieniądze można znaleźć ciekawą ofertę! Trzeba tylko pogodzić się z pewnymi ograniczeniami i swoje zainteresowanie skierować głównie w stronę samochodów małych i kompaktowych.
Podczas oględzin zwróć uwagę na ostatnio wykonane naprawy
Nasze typy? Auta z motorami wolnossącymi: Felicia 1.9D, Almera I 2.0d, Toledo 1.9 D i Berlingo – także 1.9 D. Całą czwórkę wytypowaliśmy spośród kilkunastu modeli. Na liście znalazły się m.in.: Peugeot 306 1.9 D/TD, Astra 1.7 D/TD oraz Golf II 1.6D (zadbanego polecamy!), a także nieco mniej trwałe Mondeo 1.8 TD i Omega B 2.5 TDS.
Przedział 4000-6000 zł nadal nie pozwala na szaleństwa zakupowe wśród pojazdów z silnikiem Diesla, ale na tle aut kosztujących mniej niż 4000 zł oferta jest dużo większa. Za te pieniądze można kupić samochód, który powinien chwilę jeszcze pojeździć, i to bez większych nakładów finansowych. Owszem, trzeba zaakceptować pewne niedogodności związane z kiepskim wyposażeniem bądź nie najlepszym komfortem podróży, ale w zamian otrzymuje się stosunkowo młody samochód – w tym przypadku oznacza to pojazd segmentu B pochodzący z początku zeszłej dekady.
Dobry wybór to auta małe oraz z klasy średniej
Przykłady: Peugeot 206 1.9 D i Fiat Punto II 1.9 JTD. Pomyśleć też można o kompaktach (np. Focus 1.8 TDDi), ale radzimy nieco cofnąć się w czasiei w przypadku większych, rodzinnych aut rozejrzeć się za: Audi 80 1.9 TDI, Primerą P11 2.0 TD, Cariną E 2.0 TD lub Passatem 1.9 TDI (z lat 1993-96, tzw. przejściówka). Każdym z tych pojazdów – jeśli tylko jest w przyzwoitym stanie technicznym – warto się zainteresować, choć w ofertach odsprzedaży najciekawiej prezentuje się Audi 80. Mimo że jest najstarsze (generacyjnie), pochodzi jeszcze z czasów, kiedy auta budowano na lata.Terenówka z dieslem za 4000-6000 zł to zły pomysł
Jeśli zależy wam na gabarytach i prestiżu, to możecie zastanowić się nad Audi 100 lub Volvo 850 (oba z identycznym silnikiem 2.5 TDI) – w tym przedziale cenowym znacznie więcej jest ofert Audi. Jeśli chodzi o vany, to za niecałe 6000 zł trudno znaleźć coś sensownego, zresztą podobnie jak w terenówkach.
Zakładamy, że jeśli ktoś przeznacza na samochód 6000-8000 złotych, to nie jest zainteresowany wydaniem podobnej kwoty na naprawy takiego auta. Dlatego sugerujemy, żeby unikać… nowoczesnych jednostek napędowych. W pierwszej chwili taka rada z pewnością wyda się dziwna – przecież są one znacznie bardziej oszczędne, ekologiczne i zapewniają znacznie wyższy komfort jazdy oraz dynamikę.Nowoczesna technika oznacza kosztowną obsługę
Pamiętajcie jednak, że kwota ok. 8000 zł wystarczy na zakup pojazdu z przełomu XX i XXI wieku (zależnie od klasy, na którą się zdecydujecie, i modelu). Ten okres to czas wzmożonego wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technicznych. Za te same pieniądze macie do wyboru np. Polo IV 1.4 TDI i egzemplarzez poprzedniej generacji z wolnossącym dieslem 1.9. Oczywiście, bezdyskusyjną sprawą jest wyższy komfort jazdy nowszym autem – stary diesel (ale już z bezpośrednim wtryskiem) niemiłosiernie hałasuje. Jednak diesel 1.4 TDI (zwłaszcza w starszych, zaniedbanych egzemplarzach) to znacznie bardziej ryzykowne rozwiązanie.
Wychuchany kompakt czy starsze auto wyższej klasy?
Osiem tysięcy złotych pozwala spojrzeć na samochody różnych klas. Za tę kwotę możecie nabyć: młode auto segmentu B, vana w przyzwoitym stanie czy nawet całkiem dobrą – choć z pewnością leciwą – terenówkę. Daleko na bok musicie odłożyć jednak oczekiwania co do komfortu jazdy (hałas), dynamiki czy prezencji wybranych samochodów.
Jakie auto z dieslem można kupić za niecałe 10 000 zł? Możliwości jest naprawdę wiele, przy czym większośćz nich spełni wymagania stawiane autu rodzinnemu. Dla osób oczekujących najkorzystniejszej relacji wieku do trwałości i niezłych walorów użytkowych naturalnym wyborem w tej kategorii cenowej będą pojazdy kompaktowe oraz klasy średniej.Dużo aut w ofercie, ale też wiele potencjalnych pułapek
Wśród nich wybór jest naprawdę duży. Można zastanowić się nad modelami Citroëna, Fiata i Peugeota z początku zeszłego dziesięciolecia (wszystkiez drobnymi problemami, ale za to z solidnymi dieslami) albo autami japońskimi i niemieckimi (lub wykorzystującymi niemiecką technikę) – trochę starszymi, za to oferującymi nieco wyższą trwałość. Nasze typy to: Toyota Avensis I z dieslem 2.0 TD, przejętym z poprzedniczki (Cariny E), oraz Skody Fabia i Octavia, bo za Audi (np. A3) czy VW (np. Polo IV czy Golf IV) z tym samym silnikiem przeważnie trzeba więcej zapłacić. Oczywiście, inne auta wcale nie stoją na przegranej pozycji – pamiętajcie, że liczy się stan pojazdu, a nie marka czy rocznik.Jeśli komfortowa limuzyna, to Mercedes, ale... W124!
Spośród większych aut radzimy poszukać Mercedesa W124 z silnikiem 2.0d. Za ok. 10 000 zł można znaleźć egzemplarz w niezłym stanie – dwulitrówka nie cieszy się powodzeniem z powodu słabych osiągów, mimo że trwałość tego motoru jest bezdyskusyjna! Natomiast wśród vanów można rozejrzeć się za Xsarą Picasso 2.0 HDi (podobnie jak w przedziale 6000-8000 zł), Zafirą I 2.0 DTI lub bliźniakami: Galaxy i Sharanem (oba z motorem 1.9 TDI). Z terenówek polecamy Land Rovera Discovery I 2.5 TD.
CZYTAJ WIĘCEJ
Galeria zdjęć
Od 2 do 4 tys złSKODA FELICIA 1.9D (1995-2001) Jedna z ciekawszych propozycji za ok. 3000 zł! Felicię 1.9D polecamy kierowcom niezważającym na prestiż, za to liczącym na tanią eksploatację (ceny części są śmiesznie niskie) i przyzwoitą funkcjonalność (kombi). Diesel 1.9/64 KM to typowy osiołek – powolny, za to wytrzymały i oszczędny (średnio pali 5,5 l/100 km).(+)Tanie części, nieskomplikowana konstrukcja, dobra relacja ceny do wieku, dużo aut z polskich salonów(-)Coraz większa podatność na korozję, nieatrakcyjny wygląd, słabe osiągi („setka” w 16,5 s, v maks. 156 km/h).
Od 2 tys. do 4 tys. złNISSAN ALMERA 2.0D (1995-2000>\ Solidny silnik, trwała mechanika, stabilna elektryka – Almera 2.0d to propozycja warta uwagi. Musicie się jednak przygotować na wydatek min. 2500 zł i liczyć na szczęście. Dlaczego? Model ten boryka się z zaawansowaną korozją. Jak żartują mechanicy, diesel 2.0 w Almerze będzie jeździł do momentu, aż wypadnie z komory silnikowej.(+)Niskie spalanie (średnio nieco ponad 5 l/100 km), trwała mechanika, dość bogata oferta na rynku.(-)Drogie niektóre części w ASO, wysoka podatność na korozję, kiepska dynamika („setka” w 16,8 s).
Od 2 tys. do 4 tys. złSEAT TOLEDO 1.9D/TD Toledo I bazuje na rozwiązaniach i silnikach VW, z długowiecznym dieslem 1.9 na czele! Mniej niż 4000 zł wystarczy na odmiany 1.9 D/64-68 lub 1.9 TD/75 KM (na zadbane TDI to za mała kwota). Auto przekonuje prostą konstrukcją, dobrymi walorami użytkowymi (kufer ma więcej niż 500 l) i dostępem do tanich zamienników.(+)Dobre walory przewozowe, sporo aut z polskich salonów, tanie części, trwały silnik 1.9 D.(-)Dobre walory przewozowe, sporo aut z polskich salonów, tanie części, trwały silnik 1.9 D.(-)Dużo aut z ogromnymi przebiegami, kłopoty z korozją, nie najlepsza jakość wykończenia.
Od 2 tys. do 4 tys. złCITROEN BERLINGO 1.9 D (1996-98) Jedyny sensowny samochód z dieslem o podwyższonych walorach użytkowych w tym przedziale cenowym. Silnik 1.9 D o mocy 64 KM (od 1998 r. wersja 71-konna) to udana konstrukcja – trwała i tania w naprawach – jednak osiągi pozostawiają wiele do życzenia. Berlingo polecamy osobom prowadzącym mały biznes. Ze znalezieniem zadbanego egzemplarza nie będzie łatwo, ale warto szukać!(+)Duża przestrzeń ładunkowa, przystępne koszty eksploatacji, zadowalający komfort podróży.(-)Słabe osiągi (od 0 do 100 km/h w 19,9 s, v maks. 140 km/h), nietrwałe tylne zawieszenie (droga naprawa).
Od 4 do 6 tys. zł Przedział 4000-6000 zł nadal nie pozwala na szaleństwa zakupowe wśród pojazdów z silnikiem Diesla, ale na tle aut kosztujących mniej niż 4000 zł oferta jest dużo większa. Za te pieniądze można kupić samochód, który powinien chwilę jeszcze pojeździć, i to bez większych nakładów finansowych. Owszem, trzeba zaakceptować pewne niedogodności związane z kiepskim wyposażeniem bądź nie najlepszym komfortem podróży, ale w zamian otrzymuje się stosunkowo młody samochód – w tym przypadku oznacza to pojazd segmentu B pochodzący z początku zeszłej dekady. PAMIĘTAJ >Choć ofert aut z dieslem za 4000-6000 zł jest dość dużo, nadal poruszasz się po polu minowym! Zły wybór równa się eksplozji wydatków. >Ciekawą ofertę stanowią auta małe – choć duże diesle nie pasują do ich charakteru, przeważnie są w lepszej kondycji niż w większych i cięższych samochodach. >Podobnie jak w przypadku aut za niecałe 3000 zł, zwróć uwagę na wszystkie ostatnio przeprowadzone naprawy – wydanie 1000 zł na przegląd czy usunięcie usterek podnosi atrakcyjność oferty.
Od 4 do 6 tys. złPEUGEOT 206 1.9 D (1998-2002) Peugeot 206 to zgrabny i uroczy miejski samochodzik. Mimo że nie wyróżnia się ponadprzeciętną trwałością, w wersji z dieslem 1.9 D jest wart zainteresowania – to motor starej konstrukcji, ale solidny i niedrogi w naprawach. Do tego korzystna relacja ceny do wieku, bo za około 6000 zł można kupić nawet auto z 2001 r. (+)Atrakcyjny wygląd, małe spalanie (śred. 5-6 l/100 km), niskie ceny części (dużo zamienników).(-)Przeciętna trwałość modelu (usterki zawieszenia i elektryki), kiepska dynamika (ponad 16 s do „setki”).
Od 4 do 6 tys. złFIAT PUNTO 1.9 JTD Model, o którym często zapominamy, mimo że Punto II z dieslem bez problemu kupicie za niecałe 6000 zł. Kwota ta wystarczy na auto z pierwszych 3 lat produkcji, co ważne – z nowoczesnym i dość trwałym motorem 1.9 JTD (CR). Ogromne zalety to też niskie ceny części i nieskomplikowana budowa. (+)Cichy i oszczędny silnik JTD, prosta konstrukcja auta, niedrogi serwis, tanie części (także w ASO).(-)Dość częste awarie elektryki, dużo aut niedoinwestowanych, coraz częstsze problemy z korozją.
Od 4 do 6 tys. złNISSAN PRIMERA 2.0 TD (1995-2002) Primera P11 2.0 TD/90 KM? Czemu nie! Owszem, auto ma już swoje lata i często zmaga się z korozją, ale na tle konkurentów nadal wyróżnia się solidną mechaniką. Trwały jest też 90-konny diesel. Niecałe 6000 zł wystarczy na auto sprzed modernizacji (1999 r.), a przy odrobinie szczęścia także po (na zdjęciu).(+)Trwała mechanika, przyzwoita dynamika („setka” w ok. 14 s), niezłe wyposażenie wielu aut.(-)Podatność na korozję (karoseria), drogie oryginalne części w ASO, coraz mniej aut wartych uwagi.
Od 4 do 6 tys. złAUDI 80 1.9 TDI Auto z czasów, kiedy produkowano samochody na lata. Solidne ocynkowane nadwozie, dobre materiały wykończeniowe i trwałe silniki (na czele z dieslami) – Audi 80 1.9 TDI/90 KM polecamy z czystym sumieniem! Motor jest głośny, ale bardzo oszczędny (średnio 5-5,5 l/100 km) i tani w naprawach.(+)Solidna budowa, trwały i oszczędny silnik 1.9 TDI/ 90 KM, zadowalająca jakość wykończenia.(-)Wiele aut ma abstrakcyjnie duże przebiegi, mało korzystna relacja wieku do ceny, głośna praca silnika.
Od 4 do 6 tys. złVOLKSWAGEN PASSAT 1.9 TDI (1993-96) Passat z lat 1993-96 (tzw. przejściówka) jest duży i pakowny. Świetnie sprawdzi się w roli auta rodzinnego, szczególnie z udanym motorem 1.9 TDI/90 KM – dobra trwałość, niskie spalanie. Niestety, znalezienie Passata TDI z niskim przebiegiem przypomina trochę grę w rosyjską ruletkę. Próbować jednak warto! (+)Świetne walory użytkowe (szczególnie kombi), tanie części zamienne, nieskomplikowana budowa.(-)Na rynku dominują zajeżdżone auta z bardzo dużymi przebiegami, ubogie wyposażenie.
Od 4 do 6 tys. złAUDI 100/A6 2.5 TDI (1991-97) Silnik 2.5 TDI R5 to jeden z prekursorów diesli z wtryskiem bezpośrednim w autach osobowych. Cechuje się dobrą trwałością i niskim spalaniem. Motor ten trafiał do aut klasy wyższej. Przykład: Audi 100/A6 (C4), które polecamy! Występował w dwóch wersjach mocy – 115 i 140 KM.(+)Wysoki komfort jazdy, dobra ogólna trwałość modelu, skuteczne zabezpieczenie przed korozją.(-)Sporo egzemplarzy powypadkowych i z cofniętym licznikiem, drogie niektóre naprawy silnika.
Od 6 do 8 tys. zł Zakładamy, że jeśli ktoś przeznacza na samochód 6000-8000 złotych, to nie jest zainteresowany wydaniem podobnej kwoty na naprawy takiego auta. Dlatego sugerujemy, żeby unikać… nowoczesnych jednostek napędowych. W pierwszej chwili taka rada z pewnością wyda się dziwna – przecież są one znacznie bardziej oszczędne, ekologiczne i zapewniają znacznie wyższy komfort jazdy oraz dynamikę.PAMIĘTAJ >W założonym budżecie można znaleźć auta wyższej klasy, jednak to bardzo leciwe pojazdy – nie licz na długą bezawaryjną jazdę! >Szansę na najniższe koszty eksploatacji dają mniejsze pojazdy, które są młodsze i w lepszym stanie technicznym. >Silniki o nowoczesnej budowie zapewniają większą przyjemność z jazdy, ale generują też wyższe koszty eksploatacji. >Proste diesle mają niewielką moc, jednak dobrze sprawdzają się w lekkich autach, szczególnie segmentu B lub C.
Od 6 do 8 tys. złVOLKSWAGEN POLO 1.9 SDI (1996-2001) Mały Volkswagen nie wyróżnia się wyglądem tak, jak następca z awangardowymi reflektorami, ale to udana konstrukcja. Odradzamy turbodiesla 1.4, a zwracamy uwagę na wersję 1.9 SDI (wtrysk bezpośredni bez doładowania). Spełni ona wszystkie oczekiwania, poza dobrymi osiągami. Polecamy auta z lat 2000-01.(+)Bardzo wysoka trwałość silnika (całego auta również), funkcjonalna karoseria, dość młody wiek Polo.(-)Wiele skrajnie wyeksploatowanych egzemplarzy, często zawyżone ceny, kiepska dynamika samochodu.
Od 6 do 8 tys. złTOYOTA COROLLA 2.0D (1997-2000) Japończycy produkują co prawda bardzo dobre silniki wysokoprężne, ale w Corolli VIII generacji spotkamy też… francuskiego diesla 1.9 (70 KM). Ze względu na jego prostotę i dostępność części można go polecić, podobnie jak wcześniejszą odmianę japońską 2.0 (72 KM), oferowaną w latach 1997-2000.(+)Solidna mechanika, proste silniki wysokoprężne gwarantują niskie koszty eksploatacji.(-)Kontrowersyjna stylistyka aut sprzed liftingu, często spore wyeksploatowanie samochodów.
Od 6 do 8 tys. złVW GOLF1.9 TDI (1993-2001) Kompaktowe Golfy od lat wyznaczają trendy w swej klasie. Jednym z atutów jest szeroka paleta wersji, również silnikowych. Diesel 1.9 występował w odmianach wolnossących (klasycznej lub z wtryskiem bezpośrednim), doładowanych z komorą wirową i jako TDI (od 1993 r., moc: 90 lub 110 KM). Wszystkie są godne uwagi.(+)Duży wybór używanych egzemplarzy oraz wersji nadwoziowych i silnikowych, szeroka oferta części.(-)Bardzo mocno wyeksploatowana większość egzemplarzy, zawyżone ceny, słaba dynamika wersji bez turbo.
Od 6 do 8 tys. złMERCEDES 190 2.0D (1982-93) Jeden z ostatnich solidnych Mercedesów! Mimo upływu lat zadbana „190-ka” z 2-litrowym dieslem pod maską (moc: 72-75 KM) może zawstydzić niejeden nowszy samochód. 8000 zł wystarczy na egzemplarz w przyzwoitym stanie (zarówno na wąskiej, jak i szerokiej listwie – modernizacja w 1988 r.). Polecamy! (+)Ponadprzeciętna trwałość wszystkich podzespołów, łatwa odsprzedaż, tanie utrzymanie.(-)Coraz wyższa cena zakupu (model powoli staje się autem kolekcjonerskim), słabe wyposażenie.
Od 6 do 8 tys. złCITROEN XSARA PICASSO (1999-04) Nietypowa stylistyka sprawia, że Xsara Picasso jest łatwo rozpoznawalna, choć – jak na vana – niespecjalnie przestronna. W modelu tym wykorzystano silniki 2.0 HDi, które zapewniają bardzo wysoki komfort jazdy. Przeciętna opinia na temat tego modelu sprawia, że najstarsze auta kupicie już za 8000 zł.(+)Ciekawy design, wysoki komfort jazdy (przyjemne podwozie, cichy silnik), niskie zużycie paliwa.(-)Wysoka awaryjność samochodu i dość kosztowne awarie silnika (wtrysk typu common rail).
Od 6 do 8 tys. złNISSAN TERRANO 2.7 (1993-98) Terenówka z lat 90. zdecydowanie odstaje od współcześnie sprzedawanych aut – ma ramę, prosty układ napędowy z reduktorem i sztywny most. Diesel 2.7 nie zapewnia dobrej dynamiki, ale jest bardzo prosty (wałek rozrządu w kadłubie, koła zębate w napędzie rozrządu) i dość trwały.(+)Ramowa konstrukcja, łatwa do terenowych przeróbek, niezła dzielność offroadowa, pojemne wnętrze (5d).(-)Bardzo leciwe egzemplarze, słaba dynamika wersji 99-konnej (do 1996 r.), kiepski komfort jazdy.
Od 8 do 10 tys. zł Jakie auto z dieslem można kupić za niecałe 10 000 zł? Możliwości jest naprawdę wiele, przy czym większość z nich spełni wymagania stawiane autu rodzinnemu. Dla osób oczekujących najkorzystniejszej relacji wieku do trwałości i niezłych walorów użytkowych naturalnym wyborem w tej kategorii cenowej będą pojazdy kompaktowe oraz klasy średniej. PAMIĘTAJ >Rośnie cena, rośnie też liczba potencjalnych zagrożeń, bo przecież w przypadku auta z dieslem za prawie 10 000 zł jakiekolwiek zabiegi handlarzy („picerka”, tuszowanie drogich awarii, naprawa po poważnej kolizji) zaczynają się opłacać! >W przypadku pojazdów z nowoczesnymi silnikami Diesla (z wtryskiem CR) koszty – zdawałoby się – drobnych napraw często są liczone w tysiącach złotych. >Mimo że mamy do czynienia z nieco młodszymi samochodami, nadal liczy się stan auta, a nie jego wiek!
Od 8 do 10 tys. złSKODA FABIA 1.9 SDI (1999-2006) Silnik 1.9 SDI ma opinię motoru niezniszczalnego i rzeczywiście – zadbany i regularnie serwisowany przejedzie wiele kilometrów. Do tego emerycki charakter auta pasuje do temperamentu jednostki – Fabia 1.9 SDI „setkę” osiąga po prawie 18 s (!). Na pocieszenie: niedostatki mocy rekompensują trwałość i niskie spalanie.(+)Trwały i oszczędny silnik 1.9 SDI, szeroka oferta zamienników, dużo samochodów z polskiego salonu.(-)Mało atrakcyjny wygląd wnętrza, ubogie wyposażenie wielu egzemplarzy, słabe osiągi.
Od 8 do 10 tys. złSKODA OCTAVIA 1.9 TDI (1996-2010) Octavia I z motorem 1.9 TDI była produkowana aż do 2010 r., ale niecałe 10 000 zł wystarczy tylko na auto z lat 1996-2001. Polecamy najprostszą i najmniej problematyczną wersję 90-konną (bez pompowtryskiwaczy). Oprócz tanich napraw i oszczędnego napędu dużą zaletą modelu jest ogromny bagażnik.(+)Bardzo duży bagażnik (w liftbacku i kombi), niskie spalanie, łatwa odsprzedaż, tanie części.(br> (-)Wiele aut z TDI ma cofnięty licznik – efekt dużego popytu na rynku, mało miejsca na nogi z tyłu.
Od 8 do 10 tys. złTOYOTA AVENSIS 2.0 TD (1997-99) Jeśli Avensis z dieslem, to wersja 2.0 TD! Ten motor przejęto z Cariny E i zdaniem wielu mechaników jest ostatnim trwałym dieslem Toyoty (odmiany D-4D są już zawodne). Do tego można liczyć na wysoką niezawodność innych podzespołów. Sprawia to, że Avensis 2.0 TD to auto naprawdę warte uwagi!(+)Dobre walory użytkowe, solidny silnik 2.0 TD, zadowalająca trwałość modelu, niezłe osiągi („setka” w 12 s).(-)Drogie części w ASO (nie wszystkie są dostępne jako zamienniki), korozja atakuje coraz więcej aut.
Od 8 do 10 tys. złMERCEDES W124 2.0D (1984-95) Pierwsze i ostatnie rozczarowanie czeka nas przy poszukiwaniu tego modelu, bo znalezienie zadbanego W124 za niecałe 10 000 zł z dieslem jest możliwe, ale trzeba skupić się na wersji 2.0/72-75 KM i zaakceptować słabe osiągi. Każdy, kto kupi ładny egzemplarz, zdziwi się, jak komfortowe i trwałe może być auto w takim wieku!(+)Wysoki komfort jazdy, ponadprzeciętna trwałość, niskie spalanie, mała utrata wartości.(-)Słabe osiągi, dużo pojazdów z ogromnymi przebiegami, korozja – głównie w autach stojących pod chmurką.
Od 8 do 10 tys. złVW SHARAN 1.9 TDI (1996-2010) Niecałe 10 000 zł wystarczy na Sharana z dieslem 1.9 TDI sprzed modernizacji (przeprowadzona w 2000 r.). Jego funkcjonalność jest bezdyskusyjna (dominują wersje 7-osobowe), zresztą podobnie jak trwałość silnika 1.9 TDI/90 KM. Mimo że wiele usterek da się tanio usunąć, stan wielu aut budzi poważne zastrzeżenia.(+)Praktyczna kabina, niskie spalanie i przyzwoita trwałość silnika 1.9 TDI, bogata oferta zamienników.(-)Problem stanowi korozja (np. pojawia się na podszybiu), wiele aut ma bardzo duże przebiegi.
Od 8 do 10 tys. złLAND ROVER DISCOVERY 2.5 (1989-98) Brytyjska terenówka ma liczne zalety – stały napęd wszystkich kół, niemała liczba części i akcesoriów pozwala doposażyć auto według potrzeb. Cena w dużej mierze zależy nie od rocznika, lecz od stanu technicznego i ewentualnych przeróbek. Dostępne są dwie wersje diesla 2.5: 300 TDI oraz 200 TDI (do 1994 r.). (+)Świetne własności terenowe, stosunkowo atrakcyjne koszty eksploatacji (duża podaż części zamiennych).(-)Kiepski stan techniczny wielu egzemplarzy (problemy z korozją), dość liczne drobne usterki.