Od tamtego czasu zmieniła się nie tylko konstrukcja samych przegubów (w Syrenie zastosowano najprostsze przeguby dwukrzyżakowe), ale i znacząco poprawiła się jakość używanych materiałów.Obsługa i eksploatacja - proste, ale ważne W półosiach aut przednionapędowych stosowane są przeguby równobieżne, tzn. takie, które zapewniają identyczne prędkości kątowe wału napędzającego i elementu napędzanego. Tej cechy nie mają przeguby krzyżakowe stosowane przy wałach napędowych (dlatego wał ma dwa takie przeguby). Przegub montowany przy kole charakteryzuje się bardzo dużym kątem skrętu (ale stosunkowo łatwo go uszkodzić). Zużycie rozpoznamy po równomiernych, głośnych stukach podczas powolnej jazdy z maksymalnie skręconymi kołami. Przegub, który znajdziemy przy skrzyni biegów, umożliwia zazwyczaj kompensację długości półosi i pracuje pod zdecydowanie mniejszym kątem. Kierowca ma duży wpływ na trwałość przegubów napędowych. Podczas jazdy pamiętać trzeba właściwie tylko o jednej zasadzie - nie należy gwałtownie dodawać gazu przy maksymalnie skręconych kołach. Przestrzeganie tego zalecenia pozwoli liczyć trwałość przegubów w setkach tysięcy km. Użytkujący swoje auta np. w amatorskich rajdach naprawiają je nawet dwa razy w roku. Największym wrogiem przegubu nie jest jednak kierowca, a uszkodzenia mechaniczne i starzenie się osłony. Potrafi ją zniszczyć np. zaplątana w koło gałąź. Dlatego kontrola gumowego elementu wpisana jest w zakres niemal każdego rutynowego przeglądu. Oczywiście guma starzeje się też naturalnie, dlatego w przypadkustarszych samochodów (np. 10-latków) kontrole powinny być dużo częstsze.Lepiej nie oszczędzać na wymianie osłony Sama gumowa osłona (najlepiej, jeśli kupimy ją w komplecie ze smarem, nakrętką i opaskami zaciskowymi) to niewielki wydatek - jako zamiennik kosztuje od 10 do 70 zł. Nietypowe auta mogą wymagać wizyty w serwisie i wydania nawet 150 zł. Do tego dochodzi koszt robocizny- około 120 zł. Straty mogą być wyraźnie większe. Zniszczony przegub to koszt od 120 zł (Cinquecento 700) do 250 zł (plus wymiana). Osłony i przeguby wewnętrzne to podobny wydatek jak przy przegubach zewnętrznych. Zakup właściwej osłony powinien być poprzedzony zmierzeniem średnicy półosi, przegubu oraz długości części gumowej - producenci często stosują wiele typów osłon. W niektórych autach (np. w Renault, Peugeocie) przegub zewnętrzny nie jest osobnym elementem "nasadzanym" na półoś, ale częścią półosi. Wydatek sięga wtedy 600 zł za element regenerowany. Ceny markowych zamienników (np. Löbro) skłaniają do montażu nowych części (kiedyś popularna była regeneracja).Nie lekceważyć osłon!Natychmiast po zakupie auta radzimy pojechać na kanał i obejrzeć je od spodu. Jednym z ważniejszych elementów są gumowe osłony przegubów - naderwane wymienić trzeba natychmiast, porowate mogą chwilę "poczekać" na swoją kolej.Zadania przegubówW przypadku aut z przednim napędem specjalne przeguby umożliwiają przekazywanie napędu na mocno skręcone koło. Dodatkowo pozwalają na swobodną pracę zawieszenia - podczas jazdy ulega zmianie położenie skrzyni biegów względem kół.
Przedni napęd niestraszny
Wielu kierowców pamięta zapewne czasy Syreny. Gwałtowne dodanie gazu na zakręcie w tym samochodzie niemal zawsze skutkowało natychmiastowym uszkodzeniem delikatnego przegubu napędowego.