25 najpopularniejszych producentów samochodów i pięć kategorii:bierzemy pod lupę typowe usterki, prześwietlamy rodzaj i liczbę akcji przywoławczych, analizujemy raporty awaryjności przygotowane przez TÜV (od połowy 2011 do połowy 2012 r. niemiecki instytut wykonał 7,3 miliona przeglądów rejestracyjnych), a całość uzupełniamy o wyniki testów na dystansie 100 tys. km (przeprowadzamy je wspólnie z kolegami z „Auto Bilda”).
Cóż, liczby mówią same za siebie – oto najpełniejsza analiza rynku aut używanych. Najwięcej uwagi poświęciliśmy samochodom z przedziału wiekowego od trzech do siedmiu lat (w ich wypadku znaczenie mają też warunki gwarancyjne), ale nie zapominamy – choć czasem byśmy chcieli – o poważnych grzeszkach z przeszłości. Wymaga tego specyfika polskiego rynku wtórnego, na którym wciąż dużą część stanowią pojazdy w wieku powyżej 10 lat.
O udziale procentowym każdego z czynników w ocenie końcowej piszemy poniżej – najmniejszą wagę przywiązujemy do warunków gwarancyjnych, gdyż odsetek modeli, które wciąż są nią objęte, okazuje się stosunkowo niski. Za najważniejsze kryteria uznaliśmy typowe usterki oraz wyniki naszych testów długodystansowych. W przypadku marek, które nie brały udziału w maratonie, nieco zmieniliśmy sposób wyliczania oceny końcowej.
Typowe usterki - Problemy z zawieszeniem dotyczą głównie starszych modeli (147, 156, GT) i powoli odchodzą w niepamięć, wciąż zdarzają się za to drobne kłopoty z elektryką. Niska jakość elementów chromowanych i znaczków (wszystkie modele), szwankuje elektrohydrauliczny system sterowania zaworami w benzyniakach Multiair, kłopoty z filtrami cząstek stałych w motorach JTDM, wadliwe kolektory dolotowe (1.916V i 2.4 20V JTDM), awarie układu wspomagania kierownicy (159), problemy z podporą wału i wycieki oleju z „dyfra” (159 i Brera z napędem 4x4), awarie wtryskiwaczy oraz pomp wody (silnik 1.75 TBi), nietrwały rozrząd w benzyniakach 1.9 oraz 2.2 JTS.
Akcje naprawcze - Od 2010 r. włoska marka nie ogłosiła żadnej oficjalnej akcji naprawczej.
Raport TÜV - Wśród 2- i 3-latków najlepszy wynik osiągnęło MiTo (96. lokata), natomiast model 159 uplasował się na 119. pozycji (na 132 modele).
Testy długodystansowe - „147-ka” 2.0 TS otrzymała ocenę 4 –, niewiele gorzej wypadł model 159 SW 2.4 JTDM – 3+.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Przełom jakościowy zapoczątkowała w 2005 roku „159-ka”, a MiTo i Giulietta potwierdziły, że Alfa idzie w dobrym kierunku. Przeciętne warunki gwarancyjne.
Typowe usterki - Nietrwały napęd rozrządu w silnikach 1.2 i 1.4 TFSI, awarie sprzęgiełka sterującego kompresorem w podwójnie doładowanych benzyniakach TFSI, nagar osadza się na zaworach ssących w wersjach FSI oraz TFSI, strajkują cewki zapłonowe (różne silniki benzynowe), pękające głowice i szwankujące pompy oleju w dieslach 2.0 TDI PD, problemy sprawiają pompowtryskiwacze i koła dwumasowe (2.0 TDI PD), wycieki paliwa w dieslach 2.0 TDI CR, awarie bezstopniowych przekładni Multitronic, wadliwe oprogramowanie sterujące w silnikach 1.6 TDI CR, awarie skrzyń DSG (dotyczy zwłaszcza egzemplarzy z początku produkcji), nieudany silnik 2.5 TDI V6, korozja dolnych rantów drzwi (A6 z lat 2004-08), nietrwałe przednie zawieszenie (A6 z lat 1997--2004, A4 B6 i B7), niska jakość niektórych elementów wyposażenia wnętrza (starsze modele, np. A3 II), podwyższone zużycie oleju i ryzyko pęknięcia paska rozrządu w silniku 1.9 TDI PD, głupieje elektronika sterująca zamykaniem tylnej klapy (Q7, A6 Avant), nietrwałe przekładnie kierownicze (A4 B6 i B8), kosztowna obsługa układu jezdnego (A4 B8), awarie automatycznych skrzyń biegów (A8 II, Q7 z silnikami 3.0 i 4.2 TDI).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko pęknięcia przewodu paliwowego (A3 i A3 Sportback 2.0 TDI z lat 2008-11), ryzyko uszkodzenia szklanego dachu panoramicznego (Q5); 2011 r.: wadliwe cewki zapłonowe w silnikach benzynowych (różne modele); 2010 r.: ryzyko odchylenia osłony słupka przedniego w przypadku odpalenia poduszek powietrznych (Q5).
Raport TÜV - Wszystkie modele Audi w wieku do 7 lat mają usterkowość niższą od średniej w danych grupach wiekowych i zajmują w nich czołowe miejsca. Jedyny wyjątek stanowi model Q7, który w kategorii 2- i 3-latków zajął słabą, 87. pozycję (na 132 modele). Najlepszy wynik w tej samej grupie wiekowej osiągnął model Q5, gdyż uplasował się na doskonałym, 3. miejscu. Poza tym w czołówce zmieściły się teżA3 (13.) oraz TT (25. miejsce).
Testy długodystansowe - Ostatnim modelem Audi testowanym przez nas na dystansie 100 tys. km była „A4-ka” 2.0 TDI ze skrzynią Multitronic. Mimo dobrego wyniku końcowego (5–) czerwone kombi pozostawiło po sobie spory niesmak – w ramach gwarancji wymieniono skrzynię biegów. Na dobrą ocenę zasłużyło również Audi A6 2.7 TDI (4+), słabo wypadł za to najmniejszy testowany przez nas model rodem z Ingolstadt – A2 z silnikiem 1.4 otrzymało dwóję! Od kwietnia 2012 r. kilometry „połyka” A6 2.0 TDI/177 KM.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Audi miało słabszy moment na przełomie wieków, potem jakość stopniowo rosła – dziś to jedne z najlepiej wykonanych aut na rynku. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze trochę krótszej listy usterek i nieco lepszych warunków gwarancyjnych.
Typowe usterki - BMW to kolejny producent, który zmaga się z nietrwałymi łańcuchami rozrządu (silniki benzynowe 1.6, diesel 2.0 N47; fot.). Uszkodzenia cewek zapłonowych, pomp wysokiego ciśnienia i wtryskiwaczy w benzyniakach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, bardzo często szwankuje elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy (różne modele), w dieslu M47N2 (2.0d do 2007 r.) dochodzi do uszkodzeń układu korbowego, klap wirowych i turbosprężarek. Pękają kolektory wydechowe (3.0d), awarie elektryki – czujnika skrętu kierownicy, zasilania ksenonów (różne modele) – problemy z układem przeniesienia napędu (seria 3 E46), kłopoty z filtrami DPF (różne modele), delikatne zawieszenie (seria 5 E60), pękają sprężyny tylnego zawieszenia (seria 3 E46, Z4).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko uszkodzenia dodatniego przewodu akumulatora i wystąpienia problemów z działaniem elektryki, a nawet pożaru (serie 5 i 6), wadliwa pompa dodatkowego układu chłodzenia turbiny (serie 5, 6 i 7, modele X5 oraz X6), niesprawne przekładnie kierownicze (X5 oraz X6), problemy z pompami oleju (M5 i M6); 2011 r.: ryzyko awarii podgrzewacza paliwa (seria 1, seria 5, seria 7, X3, BMW X5 oraz X6 – dotyczy aut z silnikiem Diesla), wadliwa wtyczka pompy wody (seria 5, seria 6, seria 7, X5 oraz X6 – dotyczy wersji benzynowych); 2010 r.: nieszczelna pompa podciśnienia w układzie hamulcowym (serie 5, 6 i 7), wadliwe tylne lampy LED (seria 1 coupé E82 i cabrio E82), ryzyko usterki układu kierowniczego (Z4).
Raport TÜV - Raczej przeciętny wynik bawarskiego producenta. Najlepiej wypadły serie 1 oraz 3, które w kategorii 2- i 3-latków zajęły odpowiednio 22. oraz 31. miejsce. Na drugim biegunie znajduje się model X5 (E53) – prawie co czwarte auto w wieku 6-7 lat nie przechodzi badania rejestracyjnego!
Testy długodystansowe - Najgorsza ocena „bawarczyków” to czwórka. Otrzymały ją modele X3 2.0d (E83) oraz X5 (E53). BMW 320i Touring (E91) zapracowało na notę 5–, natomiast model 130i (E87) to jedno z dwóch aut, które nie otrzymały żadnego punktu karnego. Efekt? Szóstka i 1. miejsce w rankingu.
Warunki gwarancji - Mech.: 2 lata, perf.: 12 lat. Serwis (5 lat) w cenie.
Naszym zdaniem - Kilka poważnych wpadek (m.in. diesel N47), sporo akcji naprawczych i przeciętny wynik w raporcie TÜV – BMW powinno wziąć się do roboty. Sytuację ratuje doskonały wynik w testach 100 tys. km.
Typowe usterki - Korozja nadwozia (Spark I, Aveo I), niska jakość powłoki lakierniczej (różne modele), usterki synchronizatorów (Aveo I), nietrwałe i skrzypiące zawieszenie (Lacetti, Aveo I), nieudany silnik 0.8 R3 (Spark I), problemy z układem elektrycznym, kiepska jakość plastików i przeciętna jakość wykonania (różne modele), wypadające zapłony i uszkodzenia zaworów wydechowych (Lacetti z lat 2004-05).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: nieprawidłowe działanie modułu ABS (Aveo I, Captiva, Epica, Lacetti, Matiz/Spark z lat 2007-10), wadliwe mocowanie trzeciego rzędu siedzeń (Orlando); 2011 r.: ryzyko wycieku paliwa (Captiva, Cruze), wadliwa sprzączka pasów (Cruze), możliwość usterki układu kierowniczego (Captiva).
Raport TÜV - Słaby wynik: wśród 2- i 3-latków Aveo I zajęło 125., a Spark – 126. miejsce (na 132 modele).
Testy długodystansowe - Żaden Chevrolet nie brał w nich udziału.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 6 lat.
Naszym zdaniem - Starsze modele zniechęcają, natomiast od 2011 r. widać znaczną poprawę jakości.
Typowe usterki - Kłopoty z układem elektrycznym i głupiejące komputery komfortu BSI (różne modele), nietrwałe wkłady zamków i wadliwe uszczelki drzwi – do wnętrza dostaje się woda (C1), stukająca tylna klapa, niekiedy pojawiają się kłopoty z uszczelką pod głowicą (Citroen C2), problemy sprawia osprzęt silników wysokoprężnych, nieszczelny układ wtryskowy (diesle 1.4 HDI oraz 2.2 HDI), podatny na rozciąganie łańcuszek łączący wałki rozrządu i awarie turbosprężarek (1.6 HDI do 2008-09 r.), usterki hydropneumatycznego zawieszenia (C5 I oraz II generacji, C4 Picasso), problemy z elektronicznymi przepustnicami (różne silniki benzynowe), nietrwały napęd rozrządu w silnikach 1.6 VTi oraz 1.6 THP, zaniki mocy i usterki układu oczyszczania spalin (1.6 THP), awarie tłumika drgań skrętnych i kłopoty z układem wtryskowym (2.0 HDI), pękające wały korbowe i usterki intercoolerów (2.7 V6 HDI), niska trwałość automatycznych skrzyń biegów (różne modele), niezbyt trwałe zawieszenie i szybko postępująca korozja układu wydechowego (różne modele).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: wadliwy blok systemu ABS (C3, C3 Picasso, DS3), nieprawidłowy bezpiecznik wentylatora chłodnicy (Berlingo); 2011 r.: możliwość uszkodzenia przewodu masowego akumulatora (C3), ryzyko awarii wspomagania kierownicy (C8 i Jumpy), nieprawidłowe działanie układu elektrycznego (C-Crosser); 2010 r.: ryzyko pożaru z powodu stykania się przewodu powrotnego paliwa z elementami silnika (Jumpy).
Raport TÜV - W kategorii 2- i 3-latków wszystkie modele Citroëna odznaczają się usterkowością wyższą niż średnia. Najgorzej wypadła „C4-ka”, która uplasowała się na bardzo słabej, 128. pozycji (sklasyfikowano 132 pojazdy). Pochwały należą się Francuzom za dobry wynik modelu C1, który w tym samym przedziale wiekowym zajął przyzwoite, 79. miejsce. Tak samo jak przed rokiem, Francuzi zanotowali o wiele lepsze wyniki w starszych kategoriach wiekowych – np. 23. miejsce „C5-ki” wśród aut 10- i 11-letnich.
Testy długodystansowe - Tendencja wznosząca: o fatalnej ocenie (1+) „C8-ki” 2.2 HDI pozwolił zapomnieć testowany niedawno model C5 Tourer 2.0 HDI (5–).Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Lista usterek jest pokaźna, ale nie najgorsze wyniki TÜV-u oraz piątka dla „C5-ki” w teście 100 tys. km pozwalają przypuszczać, że wszystko idzie ku dobremu. Gwarancja – po europejsku mizerna.
Typowe usterki - Korozja nadwozia, niska jakość lakieru, awarie przedniego zawieszenia – łączników stabilizatora, końcówek drążków kierowniczych i sworzni wahaczy, skrzypiące wnętrze (różne modele), problemy z panewkami w silnikach 1.5 dCi (fot.), nietrwałe cewki zapłonowe (benzyniaki 1.4 i 1.6), szwankuje układ elektryczny – przepalają się żarówki, psują się włączniki świateł stopu, hałasuje pompa wspomagania układu kierowniczego (Logan, MCV), haczące i szumiące skrzynie biegów (różne modele), wycieki z maglownic (Logan, Sandero).
Akcje naprawcze - Ogłoszona w 2012 r.: ryzyko pęknięcia przewodu hamulcowego (Duster 4x4); 2011 r.: możliwość wystąpienia wady zamków sprężyn zaworów w głowicy (1.5 dCi); 2009 r.: ryzyko awarii ABS-u (Logan).
Raport TÜV - Ostatnie miejsce Logana w dwóch kategoriach wiekowych (2- i 3-latki, 4- i 5-latki) nie stanowi zbyt dużego powodu do dumy. Sandero wypadło niewiele lepiej – wśród najmłodszych aut zajęło 122. pozycję (na 132 auta).
Testy długodystansowe - Piątka dla Logana MCV 1.5 dCi/68 KM – brawo!
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 6 lat.
Naszym zdaniem - Gdyby wziąć pod uwagę wyłącznie wyniki TÜV-u, o zakupie można by zapomnieć. Prawda jest jednak taka, że młodsze Dacie to już bardzo udane samochody!
Typowe usterki - Nietrwałe przednie zawieszenie, wycieki z amortyzatorów (Panda II, 500), stukające kolumny kierownicze (Punto II, Grande Punto), awarie układu wspomagania (Punto II), haczące klamki (Grande Punto), podatna na zabrudzenia przepustnica, awarie centralek sterujących i falowanie wolnych obrotów (silnik 1.2 Fire), awarie pomp paliwa (Panda II), pękające sprężyny, problemy z układem elektrycznym (Stilo), nietrwałe panewki (Stilo 2.4 R5), wysokie zużycie oleju silnikowego (1.4 16V Fire, 1.8 16V), haczące skrzynie biegów i głośna praca (wycie) układu przeniesienia napędu (różne modele), niska jakość elementów chromowanych (różne modele), zaparowanie ksenonów (500, Abarth 500), wycieki z układu chłodzenia (różne modele, głównie benzynowe), nietrwałe sprzęgło, rozciągający się łańcuch rozrządu i zaniki mocy podczas wilgotnej pogody (diesel 1.3 Multijet),usterki osprzętu, zwłaszcza przepływomierzy i zaworów EGR (wszystkie diesle), wadliwe klapy wirowe w kolektorze dolotowym (1.9 16V i 2.4 20V Multijet), awarie przekładni kierowniczych (Stilo, Croma, 500), głupiejąca elektryka i niestabilny system Blue&Me (różne modele), usterki hydrauliki zaworów (silniki Multiair), nietrwałe łożyska kół.
Akcje naprawcze - Ogłoszona w 2012 r.: nieprawidłowo zamontowany dolny przegub kolumny kierownicy (Sedici od 11.2011 do 01.2012); 2011 r.: ryzyko utraty wspomagania kierownicy (Scudo), możliwość wypadnięcia koła zapasowego na jezdnię (Ducato), możliwość samoczynnego uzbrojenia nieaktywnego airbagu pasażera (Doblò), ryzyko pożaru na skutek zwarcia w układzie ABS (Gr. Punto, Evo); 2010 r.: niewłaściwie wykonany drążek stabilizatora (Doblò), możliwość awarii pompy sprzęgła (Abarth 500) i kolumny kierowniczej (Panda II), ryzyko zablokowania pedału gazu (Stilo, Bravo).
Raport TÜV - Już w zeszłym roku nie było różowo, tym razem sytuacja wygląda – niestety – jeszcze gorzej. Wszystkie samochody Fiata wykazują się usterkowością wyższą od przeciętnej dla danego przedziału wiekowego. Wśród 2- i 3-latków sklasyfikowano 132 modele – najwyżej z aut Fiata znalazła się „500-ka” (101. pozycja), słabo wypadły Panda II (129.) i Doblò (131.). W kategoriach 6- i 7-latków oraz 8- i 9-latków negatywnie wyróżnia się Stilo – dwa razy przedostatnie miejsce.
Testy długodystansowe - Włosi mogą mieć powody do zadowolenia, bo oprócz modelu 500 1.4 16V, który otrzymał ocenę 3–, wszystkie pozostałe Fiaty wypadły co najmniej dobrze: Grande Punto 1.3 MJT (4), Panda 1.1 (5–) i Bravo 1.9 MJT (6).
Warunki gwarancji - Mech.: 2 lata (Sedici – 3 lata), perf.: 12 lat.
Naszym zdaniem - Fiat skrócił gwarancję z trzech do dwóch lat, a w TÜV-ie prezentuje się blado... Nadzieję na lepsze jutro dają tylko jedna akcja serwisowa ogłoszona w 2012 r. oraz niezłe wyniki testów na 100 tys. km.
Typowe usterki - Korozja nadwozia w starszych modelach (Ka I, Fusion, Focus I i II, Mondeo II; problemy z układem elektrycznym (różne modele), awarie turbosprężarek i nietrwały łańcuch łączący wałki rozrządu (1.6 TDCi do 2008-09 r.), wycieki z amortyzatorów i uszkodzenie łożysk tylnych kół (Fiesta V generacji), awarie systemu zmiennych faz rozrządu w benzyniaku 1.6 Ti-VCT, nietrwałe cewki zapłonowe w silnikach benzynowych, wadliwe elektrohydrauliczne pompy wspomagania (większość modeli), usterkowe przekładnie kierownicze (Focus, Mondeo III), uszkodzenia koła pasowego z tłumikiem drgań skrętnych oraz osprzętu – zawory EGR, dwumasowe koła zamachowe (2.0 TDCi), awarie alternatorów i poduszek zawieszenia (Mondeo II).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: wadliwy mechanizm przednich wycieraczek (Transit Connect), ryzyko nieprawidłowego działania pasa bezpieczeństwa pasażera (Fiesta Van); 2011 r.: ryzyko rozszczelnienia układu wydechowego (Fiesta 1.4 i 1.6 TDCi), możliwość zwarcia w układzie elektrycznym z powodu korozji (Focus i C-Max), możliwość samoczynnego włączenia reflektorów i kierunkowskazów (Mondeo III, Galaxy i S-Max), usterka systemu blokowania siedzenia w drugim rzędzie (Grand C-Max); 2010 r.: korozja nadwozia (Focus II).
Raport TÜV - Ponownie dobry wynik w najmłodszej kategorii wiekowej (13. miejsce Fusiona, 34. Fiesty i 45. C-Maxa na 132 sklasyfikowane pojazdy), ale w przeciwieństwie do zeszłorocznego zestawienia całkiem nieźle poradziły sobie z badaniem technicznym również i starsze modele. Przykład? 9. miejsce Fusiona, a także 29. Focusa wśród aut 8- i 9-letnich (na 87 pojazdów).
Testy długodystansowe - Forma poprawna, choć niestabilna: trója dla C-Maxa 2.0 TDCi oraz Fusiona 1.6, 4– dla Mondeo III. Fiesta VI 1.25 zapracowała na ocenę 4+, a S-Max 2.0 TDCi, Mondeo II 1.8 i Focus I 1.6 zgodnie otrzymały po piątce.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - W przypadku Forda trudno o jednoznaczną ocenę. Z jednej strony mamy długą listę usterek i akcji przywoławczych, z drugiej – niezłe wyniki w raporcie TÜV i kilka dobrych not w naszym teście długodystansowym. Wychodzi więc na to, że jeśli używany Ford, to któryś ze starszych i prostszych modeli – nowe potrafią płatać figle.
Typowe usterki - Korozja nadwozia (Jazz I, Civic VI), awarie łożysk w skrzyni biegów i stukające przekładnie kierownicze (Civic VII), awarie klamek oraz hamulca ręcznego, hałasujące amortyzatory (Civic VIII), skrzypiący kokpit (różne modele), nietrwałe przekładnie CVT, szwankujące zawory EGR (silnik benzynowy 1.3/83 KM), nagminne problemy z filtrami cząstek stałych (wersje 2.2 i-CTDi oraz 2.2 i-DTEC), nietrwałe Koło pasowe (diesel 2.2 i-CTDi), wadliwe wałki rozrządu (Accord VII 2.0), zaparowywanie reflektorów (Accord VII), usterki pomp układu 4x4 i stukające maglownice (CR-V II oraz III generacji), uszkodzenia układu samopoziomowania ksenonów.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko pożaru z powodu dostania się wilgoci do elektrycznego mechanizmu podnoszenia szyb po stronie kierowcy (CR-V z lat 2002-06; fot.), możliwość nieprawidłowego działania zautomatyzowanej przekładni i-Shift (Civic z lat 2009-11), ryzyko zgaśnięcia reflektorów podczas jazdy (CR-V z lat 2002-04), możliwość przegrzania głównego przełącznika elektrycznych szyb, a w konsekwencji – pożaru (City z lat 2006-07), wadliwa wiązka silnika – drugi cykl kampanii serwisowej ogłoszonej w grudniu 2011 r. (Civic VIII Type-R); 2011 r.: nieprawidłowe działanie konwertera napięcia (Jazz Hybrid), wadliwa wiązka silnika (Civic VIII Type-R), błędne oprogramowanie modułu sterującego napędem hybrydowym (Honda CR-Z), ryzyko nadmiernego wzrostu poziomu oleju (Accord z dieslem), ryzyko przegrzania złączki przełącznika świateł (Jazz), możliwość wycieku płynu hamulcowego (Legend); 2010 r.: ryzyko uszkodzenia opon (Jazz), możliwość awarii układu hamulcowego (Jazz i Civic).
Raport TÜV - Najlepsze wyniki osiągnął model Jazz, który wśród 2- i 3-latków uplasował się na dobrym, 29. miejscu (II generacja; na 132 modele), a w grupie aut 6- i 7-letnich – na jeszcze lepszej, 17. pozycji (I generacja; na 107 modeli). Na uwagę zasługuje też niezły wynik Hondy CR-V (III generacja) – w grupie najmłodszych samochodów kompaktowy SUV zajął 34. miejsce. Pozostałe modele japońskiego producenta wypadły co najwyżej przeciętnie.
Testy długodystansowe - W naszym maratonie uczestniczyły trzy Hondy i wszystkie zaprezentowały się bardzo dobrze. Jazz I z silnikiem 1.4 oraz Civic VIII 1.8 otrzymały ocenę 5–, natomiast Accord VIII Tourer 2.2 i-DTEC zapracował na 6-. Obecnie kilometry „nabija” hybrydowy Jazz i ponownie zanosi się na dobry rezultat.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata lub do przebiegu 100 tys. km, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Z deszczu pod rynnę – kiedy w końcu poradzono sobie z korozją, pojawiły się inne problemy, dotąd właścicielom Hondy raczej obce. Przykład? Kłopotliwe filtry cząstek stałych, wadliwe układy kierownicze. Pochwały za wysoką trwałość mechaniki i całkiem niezłe wyniki testów na dystansie 100 tys. km.
Typowe usterki - Korozja nadwozia (różne modele; fot.), nietrwałe zawieszenie, często przepalające się żarówki i stukające kolumny kierownicze (i30), szybko wybijające się silentblocki ramy pomocniczej (Tucson), nietrwałe turbiny i „dwumasy” w dieslu 2.0 CRDi VGT, awarie wspomagania kierownicy (i10, i20).
Akcje naprawcze - Ogł. w 2010 r.: korozja wahaczy (Santa Fe I).
Raport TUV - Najlepszy wynik wśród 2- i 3-latków osiągnął Matrix (68. miejsce). Model i30 znalazł się na 75., a i20 – na 92. pozycji. Dobry wynik Getza wśród aut w wieku do siedmiu lat.
Testy długodystansowe - Dwa modele: Getz 1.1 (5-) oraz i30 CW 1.6 (3).
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 5 lat, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - W zeszłym roku pisaliśmy, że Hyundai ma szansę dostać się na szczyt tego rankingu. Cóż, jeszcze chwilę to potrwa.
Typowe usterki - Niska jakość lakieru i korozja nadwozia (różne modele), wadliwe koło rozrządu (Picanto I 1.1), nietrwałe zawieszenie (Picanto I, cee’d I), problemy z elektryką, np. z radiem (cee’d I) i centralnym zamkiem (większość modeli), awarie diesla 2.0 CRDi.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2010 r.: inst. elektryczna (Sorento), ryzyko awarii pompy ham. (cee’d).
Raport TÜV - Podobnie jak w wypadku Hyundaia – jakość szybko rośnie, ale wyniki przeglądów rejestracyjnych jeszcze tego nie potwierdzają. Wśród 2- i 3 latków (łącznie 132 auta) sklasyfikowano cztery modele Kii: Rio (102.), Picanto (110.), cee’da (112.) oraz Sorento (126.)
Testy długodystansowe - Soul 1.6: ocena 5–, cee’d 1.6 CRDi – 6. Venga 1.4 właśnie czeka na końcowy demontaż, a od marca 2012 r. jeździmy nowym Rio.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 7 lat, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Siedmioletnia gwarancja to duży plus, szkoda tylko, że obwarowano ją licznymi wyłączeniami... Świetne wyniki testów długodystansowych nie znalazły jak na razie potwierdzenia w rankingu TÜV.
Typowe usterki - Korozja nadwozia (różne modele), awaryjny diesel 2.0 CD, rozciągające się łańcuchy rozrządu w silniku 2.2 CD, nieprawidłowo zamontowane relingi dachowe, problemy z elektryką (fot.) i układem kierowniczym, zaparowywanie lamp (6 GH), nietrwałe sprzęgło (CX-7), częste problemy z filtrami cząstek stałych, wysokie spalanie oleju (benzyniak 2.3), nietrwałe łożyska kół, usterki modułu ESP (3 BK).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2011 r.: silniczek wycieraczek (Mazda 3), wadliwe pompy paliwa (5).
Raport TÜV - Nie ma takiej kategorii wiekowej, w której Mazda nie umieściłaby swojego auta w czołowej dziesiątce – gratulacje!
Testy długodystansowe - Trzy próby, trzy zaliczone na szóstkę!
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Mazdy mają kilka słabych punktów, ale poza korozją nie jest to nic, z czym nie borykałaby się konkurencja. Świetne wyniki w TÜV-ie.
Typowe usterki - Coraz częstsze problemy z trwałością łańcucha rozrządu w dieslu CDI – OM 651 (fot.), niedomagania wtryskiwaczy w starszych turbodieslach CDI oraz wspomnianej jednostce OM 651, kłopoty z wykręceniem świec żarowych w kilkuletnich2.1 CDI, usterki elektryki (różne modele), problemy z klapami w układzie dolotowym i turbosprężarkami w 3.0 V6 CDI (OM 642), awarie wspomagania kierownicy (klasa A II), nietrwałe koło zębate łańcucha rozrządu w benzyniakach V6 i V8 z lat 2004-06, awaryjne zawieszenie (ML), kłopoty z SBC, korozja karoserii – dotyczy głównie klasy C (od W202) i E (od W210).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko pęknięcia przewodu przy bardzo silnym zderzeniu czołowym i samozapłonu w komorze silnika (model SL), nieprawidłowa praca prawej kurtyny powietrznej (klasa E coupé), możliwość oderwania się taśmy od okładziny słupka A po aktywacji kurtyny powietrznej (Vito i Viano wyprodukowane w Hiszpanii), ryzyko wystąpienia nieszczelności filtra oleju napędowego ze zintegrowanym podgrzewaczem paliwa w okolicach korka otworu odwadniającego (klasy: C, GLK, E, CLS, S, R, G, GL, ML, Vito, Viano, Sprinter); 2011 r.: ryzyko przedwczesnego zużycia koła zębatego łańcucha rozrządu w autach z silnikami benzynowymi V6 i V8 (klasy: ML, SLK, C, CLK, E, CLS, S, CL, SL oraz R), nieprawidłowe działanie tempomatu (klasa M); 2010: ryzyko uszkodzenia układu wspomagania kierownicy (klasy C i E oraz model GLK), wadliwe odpowietrzenie zbiornika paliwa (klasy A i B), ryzyko zatkania filtra oleju (Sprinter).
Raport TÜV - Wśród 2- i 3-latków najwyżej uplasowała się klasa C (27. miejsce), natomiast najniżej – klasa A (79. lokata). W kategorii 4- i 5-latków ponownie najlepsza okazuje się klasa C (wysokie, 6. miejsce). W czołówce są również: SLK (17. pozycja) oraz klasa B (34. lokata). W pozostałych kategoriach wiekowych popularne modele Mercedesa zajmują miejsca w środku stawki. Odstępstwem są jedynie wysokie lokaty SLK (1. i 2. dziesiątka) oraz bardzo niskie klasy M.
Testy dłygodystansowe - Najlepiej wypadła klasa E (320 CDI) – otrzymała 5+. Modele GL 420 CDI, B 180 CDI i C 180 K zostały ocenione na piątkę. Mercedesy A 170 i C 200 CDI otrzymały ocenę 4–.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 30 lat.
Naszym zdaniem - Mercedes, niegdyś uważany za wzór trwałości i symbol długowieczności, dziś może co najwyżej z rozrzewnieniem wspominać dobre czasy. Wyraźny spadek jakości widać od połowy lat 90. XX w. Owszem, na tle niektórych marek jakość aut z gwiazdą na masce nie jest zła, ale długa lista usterek i liczne akcje naprawcze nie wróżą niczego dobrego na przyszłość.
Typowe usterki - Niska jakość tarcz hamulcowych (różne modele), korozja karoserii i podwozia (różne modele), nieprawidłowa praca przepustnicy (Lancer VII), problemy z radiem i zaniki mocy w Outlanderze II (2.0 DI-D).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: nieprawidłowa praca układu hamulcowego (Lancer 1.8), ryzyko poluzowania koła pasowego alternatora i w ostateczności utraty ładowania (Lancer), prawdopodobieństwo wydostania się oparów paliwa ze zbiornika z powodu wadliwej uszczelki (Colt), nieprawidłowo zamocowany zaczep holowniczy (Lancer i ASX); 2011: ryzyko odkręcenia śrub mocujących tylne piasty (Outlander II); 2010: wadliwe sworznie wahaczy (L200), ryzyko uszkodzenia wiązki elektr. (Outlander II).
Raport TÜV - Sklasyfikowany jest tylko Colt – w każdej kategorii wiekowej w pobliżu 30. i 40. miejsca.
Testy długodystansowe - Nie przeprowadzono testu.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 8 lat.
Naszym zdaniem - Nieco więcej akcji naprawczych, reszta utrzymuje stały – dobry – poziom.
Typowe usterki - Kłopoty z trwałością zawieszenia (Qashqai), przyspieszone zużycie sprzęgła i przegubów na wale napędowym (Navara), usterki elektrycznego wspomagania (Micra III), duże zużycie oleju i nietrwały łańcuch w benz. 1.5 i 1.8 (Almera II), poza tym: awarie elektryki, problemy z bezstopniowymi przekładniami CVT, kłopoty z dieslami 1.5 i 1.9 dCi, zapychające się filtry cząstek stałych (różne modele).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko utraty sterowności pojazdu (Qashqai i NV200), możliwość uszkodzenia wiązki elektr. fotela kierowcy (Navara i Pathfinder), ryzyko wycieku benzyny między czujnikiem ciśnienia paliwa a kolektorem (Micra i Juke); 2011 r.: ryzyko awarii czujnika ciśnienia doładowania (Juke), możliwość przegrzania silniczka wspomagania kierownicy (Qashqai, X-Trail), ryzyko przetarcia przewodów hamulcowych (Qashqai CVT), możliwość pęknięcia alufelg (Navara); 2010 r.: nieprawidłowe działanie elektryki ster. pracą silnika (Micra III, Navara i Pathfinder), ryzyko nieotworzenia się airbagu pasażera (Micra III), możliwość uszkodzenia pedału hamulca (Navara i Pathfinder), wadliwe łożyska w silniku (GT-R).
Raport TÜV - W młodszych kategoriach – pozycje w środku stawki i nieco poniżej średniej usterkowej. Starsze Nissany wypadają tylko nieznacznie lepiej.
Testy długodystansowe - Qashqai 2.0 Tekna otrzymał ocenę 4+.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Dużo akcji naprawczych i sporo usterek – bez wątpienia nie jest to japońska jakość!
Typowe usterki - Nietrwały łańcuch w benzyniakach 1.0 (R3) i 2.2, luzy w układzie kierowniczym (Corsa C i Meriva A), wadliwe sprężarki klimatyzacji (różne modele),trzeszczące plastiki na przednich słupkach (Corsa D), nietrwały łańcuch i szybko zapychające się filtry cząstek stałych (1.3 CDTI), nietrwałe zawieszenie (Vectra C oraz Signum), wadliwy zespół pedałów (Corsa z lat 2007-09), częste i drogie w usunięciu usterki silnika 3.0 V6 CDTI, awarie pompy wtryskowej w dieslu 1.7 CDTI.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko zwiększonego skoku pedału hamulca (Antara), możliwość nieprawidłowej pracy airbagu (Zafira C), możliwość nieprawidłowego ustawienia świateł mijania (Astra J GTC i Zafira C); 2011 r.: ryzyko przyspieszonej korozji zbiornika paliwa (Agila A), ryzyko samoczynnego zwolnienia hamulca postojowego (Corsa D), wadliwe oprogramowanie elektr. okna dachowego (Astra IV i Insignia), może nie działać wskaźnik kierunkowskazu (Astra IV), ryzyko wycieku z instalacji gazowej (Zafira CNG, Combo CNG), nieprawidłowe działanie klaksonu (Astra III i Zafira B), ryzyko pęknięcia wałka rozrządu w benz. 1.0, 1.2 i 1.4 (Agila, Astra, Combo, Corsa, Meriva, Tigra); 2010: wadliwy moduł poduszek powietrznych (Insignia), możliwość pęknięcia śrub mocujących szyny fotela pasażera (Astra IV, Meriva B), ryzyko wycieku z układu paliwowego (Combo), nieprawidłowa praca panelu klimatyzacji (Corsa D), możliwość rozłączenia elementów układu kierowniczego oraz wałka kolumny (Antara), korozja elementów przedniej osi (Astra i Vectra).
Raport TÜV - Analizując miejsca zajmowane przez Ople w różnych kategoriach wiekowych, dostrzec można następującą zależność – im młodsze auto, tym wyższe miejsce w rankingu!
Testy długodystansowe - Ople, które ostatnio ukończyły nasz test na dystansie 100 tys. km, to Astra IV 1.7 CDTI oraz Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI. Oba modele wypadły bardzo dobrze i otrzymały odpowiednio 5+ i 5–. Oceny pozostałych Opli uczestniczących w naszym maratonie: Vectra C 2.2 – 5, Meriva 1.7 CDTI – 4+, Zafira A 1.8 – 4, Astra III 1.9 CDTI – 3+, Astra II 1.6 – 3.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Jakość nowych modeli Opla stoi na przyzwoitym poziomie. Niesmak pozostawia jednak ogromna liczba akcji naprawczych. Owszem, z jednej strony należy to uznać za plus, gdyż producent przyznaje się do błędów i usuwa je bezpłatnie, z drugiejnatomiast można odnieść wrażenie, że niektóre rozwiązania są testowane na klientach.
Typowe usterki - Awarie napinaczy łańcucha rozrządu i zaniki mocy (1.6 THP), awarie elektr. sterowanych przepustnic (benzyniaki), nieszczelności wtryskiwaczy (1.4 HDI), nietrwałe turbosprężarki w dieslu 1.6 HDI, błędy elektroniki i komputera BSI, awarie elektrohydraulicznej pompy wspomagania układu kierowniczego, przedwczesne zużycie przedniego zawieszenia (większość modeli), głośna praca tylnego zawieszenia (407), wyeksploatowana oś tylna (modele 206, 306), uszkodzenia przełącznika kierunkowskazów i pęknięcia kolektora (206, 307, 406, 407), kłopoty z systemem FAP (zatkany filtr, uszkodzony czujnik różnicy ciśnień lub czujnik otwarcia wlewu paliwa), defekty czujnika otwarcia klapy bagażnika (307 i 407), nieprawidłowa praca klimatyzacji aut.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: niedomagania pracy napinacza łańcucha rozrządu w silniku 1.6 THP (207, 308, 3008, 5008), sprzęgło (4007); 2011 r.: nieprawidłowo dokręcona wycieraczka przedniej szyby (508), możliwa usterka układu wspomagania kierownicy (807 i Expert), mogą wystąpić problemy z wyjęciem koła zapasowego (model Boxer); 2010 r.: ryzyko czasowego zablokowania pedału gazu (107).
Raport TÜV - Wśród 2- i 3-latków prawie wszystkie Peugeoty uplasowały się poniżej setnego miejsca. Modele francuskiego producenta zajmują słabe pozycje także w starszych kategoriach wiekowych. Jedynie Peugeot 107 wśród 4- i 5-latków uplasował się na przyzwoitym, 49. miejscu.
Testy długodystansowe - Peugeot 307 2.0 HDI po 100 tys. km otrzymał ocenę 1, a Partner Tepee 1.6 – 3–. Model 5008 1.6 THP czeka na rozbiórkę, ale dotychczasowy przebieg testu nie wróży nic dobrego.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Duża liczba drogich w usunięciu usterek, bardzo słabe miejsca w raporcie TÜV i zestawieniu testów długodystansowych – jakość Peugeota nadal utrzymuje się na stałym, ale dość słabym poziomie.
Typowe usterki - Zaparowane reflektory (Ibiza III), kłopoty z komputerem sterującym (benzyniaki), awarie elektryki oraz nietrwałe łączniki stabilizatora (różne modele), usterki alternatorów (diesel 1.9 TDI), nadmierny luz osiowy na wale korbowym (1.4 TDI), zamarzające odmy (1.4 16V/75 KM), wadliwy napęd rozrządu (1.4 TSI), czuły układ wtryskowy (1.6 TDI), awarie „dwumasówek”, pompowtryskiwaczy i pękające głowice (2.0 TDI PD), usterki wspomagania kierownicy (Ibiza II), awarie elektrycznych zamków i amortyzatorów tylnej klapy.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: zatrzask pokrywy silnika (Ibiza IV); 2011 r.: mechanizm przesuwnych drzwi i nieszczelności w układzie chłodzenia (Alhambra); 2010: niesprawności w układzie elektrycznym (Toledo, Altea).
Raport TÜV - Altea zajęła 45. miejsce, Ibiza – 68., a Leon – 79. w najmłodszej kategorii wiekowej. Wśród kilkuletnich Seatów dobrze radzi sobie Altea, a w kilkunastoletnich – Leon i Toledo. Wraz z wiekiem coraz gorzej wypadają Ibiza oraz bliźniacza Cordoba.
Testy długodystansowe - Ibiza III 1.4 16V zaliczyła nasz test na szóstkę, ale podczas rozbiórki natrafiliśmy na opiłki metalu w skrzyni biegów (fot.).
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Mimo że ostatni czas dla Seata nie jest najlepszy (koncern Volkswagena zdecydowanie stawia na Skodę), do jakości hiszpańskich samochodów nie mamy poważnych zastrzeżeń – niewiele akcji naprawczych, większość usterek można tanio usunąć.
Typowe usterki - Pękające szyby przednie (Mégane III z początku produkcji), skrzypiące deski rozdzielcze i lusterka (Mégane III i Laguna III), awarie cewek zapłonowych (1.4 i 1.6), usterki układu wtryskowego, nietrwałe turbosprężarki i problemy z panewkami korbowodowymi (1.5 i 1.9 dCi), rozszczelniają się kolektory ssące oraz kłopoty z elektroniką sterującą (2.2 dCi), awarie koła zmiennych faz rozrządu (1.6 i 2.0), usterki systemu kontroli ciśnienia w oponach, problemy z kartą hands free i alarmem (starsze modele), odklejające się okładziny szczęk hamulcowych (Thalia I), uszkodzenie przełącznika świateł, problemy ze stacyjką i zamkami drzwi suwanych (Kangoo), szybkie wytarcie koła kierownicy.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: możliwość utraty wspomagania ukł. kierowniczego (Koleos), ryzyko odkręcenia się śruby mocującej pas bezpieczeństwa fotela przedniego podczas zderzenia (Kangoo II); 2011 r.: wada zamków sprężyn zaworowych (silnik 1.5 dCi), ryzyko pęknięcia śruby mocującej kolumnę kierowniczą (Thalia II), nieprawidłowości w działaniu airbagów (Mégane III, Fluence); 2010 r.: możliwe samoczynne uruchomienie elektrycznego hamulca ręcznego (Scénic II), ryzyko zablokowania tylnej klapy (Grand Modus), ryzyko uszkodzenia napinacza pasa bezpieczeństwa (Laguna III).
Raport TÜV - W najmłodszej kategorii wiekowej 50. miejsce zajmuje Modus, a najgorsze, 124. – Kangoo. Clio, Mégane i Laguna plasują się w 8. i 9. dziesiątce. W pozostałych grupach wiekowych popularne modele Renault okupują końcowe miejsca.
Testy długodystansowe - Ostatnio testowane Laguny (III) otrzymały 5-. Także test Grand Scénica III wypadł bardzo dobrze. Poza tym: Clio II 1.4 – ocena 5, Kangoo 1.9 dTi – 4, Mégane II 1.6 i Laguna I 1.9 dCi – 3.
Warunki gwarancji - Mech.: 3 lata (niektóre – 2 lata), perf.: 12 lat.
Naszym zdaniem - Kilka lat temu Renault obiecało poprawę jakości swych samochodów. Choć do perfekcji nadal trochę brakuje, udane benzyniaki TCe i diesle 1.6 oraz 2.0 dCi, dobra trwałość zawieszenia i mniejsza liczba problemów z elektroniką pokładową dowodzą, że nie były to słowa rzucone na wiatr.
Typowe usterki - Problemy z napinaczami i rozciągającymi się łańcuchami rozrządu (dotyczy nowoczesnych benzyniaków, a w szczególności 1.2 i 1.4 TSI), pękające głowice, awarie napędu pompy oleju oraz niedomagania pompowtryskiwaczy (2.0 TDI PD), zużyte dwumasowe koło zamachowe (mocniejsze diesle), uszkodzony zawór EGR (diesle – głównie 1.9 TDI), niska trwałość wałków rozrządu (2.5 TDI), nadmierne zużycie oleju silnikowego (2.0 TFSI), nadmierny luz osiowy na wale korbowym (1.4 TDI), urywające się łączniki stabilizatora (Fabia I), zaśniedziałe połączenia elektryczne, wycieki oleju z układu napędowego (Fabia I), urwane odbojniki tylnego zawieszenia, trzeszczenie tapicerki, głośna praca wentylatora powietrza (układ wentylacji wnętrza), pęknięcia uchwytów tylnej półki (Fabia II), ścierająca się farba na przełącznikach, wady radia fabrycznego, twarde uszczelki drzwi wycierają lakier (Octavia II), kłopoty z regulacją temperatury (Superb I), nieprawidłowa praca sterownika komfortu.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: awarie łańcucha rozrządu i jego zespołu napinającego (1.2 TSI); 2011 r.: w silnikach 2.0 TDI CR może dojść do pęknięcia przewodów wysokiego ciśnienia (Octavia II, Superb II oraz Yeti), niewłaściwie dokręcona śruba kolumny układu kierowniczego (Roomster, Octavia II).Raport TÜV - Modele Skody nieźle wypadają w raporcie TÜV. Wśród 2- i 3-latków najlepsze miejsce zajął Roomster – 45. lokata, Superb został sklasyfikowany na 55. pozycji, Fabia – na 61., natomiast Octavia – na 63. Wśród 4- i 5-latków, 6- i 7-latków, 8- i 9-latków oraz 10- i 11-latków popularne modele Skody zajmują miejsca w środku stawki.
Testy długodystansowe - Na dystansie 100 tys. km przetestowaliśmy pięć aut marki Skoda. Fabia I z silnikiem 1.4 otrzymała ocenę 3, Octavia I w wersji kombi 1.9 TDI również dostała trójkę. Najlepiej spisały się testowane w ostatnich latach: Octavia II Combi 1.6 FSI (ocena 6-), Roomster 1.9 TDI (ocena 5) i Yeti 1.8 TSI (ocena 6-).
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - Skoda zaliczyła kilka wpadek jakościowych w ostatnich latach, ale nadal relacja ceny do jakości okazuje się korzystna. Na plus: mało akcji naprawczych oraz bardzo wysokie oceny w testach długodystansowych nowszych modeli czeskiego producenta.
Typowe usterki - Problemy z filtrem DPF, kłopoty z układem tłokowo-korbowym i nietrwałe koła 2-masowe oraz sprzęgła (turbodiesel), głośna praca zawieszenia (Forester III), krótka żywotność tarcz hamulcowych, problemy ze smarowaniem głowicy (tylko 2.5 Turbo), przeciętna trwałość przedniego zawieszenia (Legacy, Forester III).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2011 r.: na skutek błędu montażowego może dojść do stopienia obudowy silniczka wycieraczek (Outback).
Raport TÜV - Podobnie jak przed rokiem, w raporcie zostało sklasyfikowane tylko Subaru Forester. Wśród 2- i 3-latków zajęło niezłe, 45. miejsce, wśród 4- i 5-latków – 49. (ta sama III generacja – SH). W grupie 6- i 7-latków Forester II (SG) osiągnął wysoką, 9. pozycję, natomiast wśród 8- i 9-latków – doskonałe 5. miejsce.
Testy długodystansowe - Nie przeprowadzono testu.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
Naszym zdaniem - W przypadku nowszych modeli Subaru widać spadek jakości, natomiast starsze nadal wypadają znakomicie.
Typowe usterki - Największym problemem modeli Suzuki – głównie Swifta – jest korozja, do tego uszkodzenie łożysk w skrzyni biegów, awarie diesla (Grand Vitara 1.9 DDiS),niesprawności alternatora i centralnego zamka, wycieki z układu napędowego, głośna praca zawieszenia, usterki układu klimatyzacji, uszkodzone łożyska kół (Grand Vitara).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: problemy z ESP (Swift), niedomagania układu kierowniczego (Swift, Splash, SX4), przewody paliwowe (Swift 4x4); 2011 r.: korozja kolumny resorującej (Swift), wadliwe mocowanie lusterek bocznych (Swift, SX4); 2010 r.: ryzyko pęknięcia rolki napinacza paska wieloklinowego i utraty wspomagania kierownicy (Gr. Vitara 1.6 i Jimny), możliwość przetarcia przewodów paliwowych (Swift 1.3 lub 1.5), awaria światła stopu (Alto).
Raport TÜV - Modele Suzuki są wysoko oceniane w raporcie TÜV. Wśród 2- i 3-latków SX4 zajęło 16. miejsce,Splash – 19., Gr. Vitara – 34., Swift – 55., a Jimny – 108. Wśród 4- i 5-latków nie jest klasyfikowany Splash, a reszta modeli plasuje się na podobnych miejscach. Wraz z wiekiem coraz lepszą pozycję zajmuje Jimny.
Testy długodystansowe - Nie przeprowadzono testu.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
Naszym zdaniem - Nieco niższe noty niż w roku ubiegłym. Problem wielu modeli Suzuki (np. Swifta) to korozja. Do tego spora– w relacji do liczby sprzedanych aut – liczba akcji naprawczych.
Typowe usterki - Problem, z którym Volkswagen zmaga się w ostatnim czasie, dotyczy niedomagań łańcucha i jego napinacza, koła zmiennych faz rozrządu oraz hałasującego sprzęgła klimatyzatora w silniku 1.4 TSI. Poza tym: problemy z wtryskiwaczami, niską trwałością napędu pompy oleju i pękającymi głowicami (2.0 TDI PD), niesprawny zawór EGR, uszkodzenia turbosprężarki oraz szybko zużywające się dwumasowe koło zamachowe (diesle 1.9 TDI i 2.0 TDI), zużyte łożysko podporowe prawej półosi (diesle), usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (Passat P6, kolumna zintegrowana ze sterownikiem), awarie czujnika stopu (Golf V i VI), niska jakość wiązek elektrycznych (dotyczy w głównie Tourana), wady sterowania przekładnią DSG, uszkodzone elektryczne podnośniki szyb, problemy z rozruchem rozgrzanego silnika (Touran 1.9 TDI), zużycie elementów przedniego zawieszenia i zatkane odpływy wody (Passat B5), niewydolny układ klimatyzacji (Sharan).
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko pęknięcia przewodu paliwowego i wycieku oleju napędowego w wyniku zastosowania niewłaściwego materiału do produkcji przewodów wysokiego ciśnienia (Scirocco, Golf, Golf Plus, Jetta, Passat, Passat CC, Tiguan, Transporter T5 z silnikiem 2.0 TDI CR z lat 2009-11); 2011 r.: zmiana oprogramowania sterowników silników (różne modele), wadliwy mechanizm drzwi, nieszczelny układ chłodzenia (Sharan), wylot kanału wentylacyjnego (Golf V).
Raport TÜV - Liderem zestawienia 2- i 3-latków jest Polo – tylko 2,2 proc. aut wykazywało poważne awarie zmuszające do powtórnego zaliczenia przeglądu rejestracyjnego. Wysoką, 5. lokatę zajął VW Golf Plus, 11. miejsce – Tiguan, 16. pozycję – Golf, a najniższą (114.) – VW Sharan. Pozostałe popularne modele VW sklasyfikowano w środku stawki. W grupie 4- i 5-latków najlepiej wypada Golf Plus (10.), bardzo dobrze Golf (25.), natomiast najgorzej Fox (102.). Wśród 6- i 7-latków oraz 8- i 9-latków najmniej problematyczny VW to nadal Golf, Passat osiągnął odpowiednio 50. i 32. pozycję, natomiast Polo – 85. i 67. W najstarszej kategorii wiekowej ponownie najlepsze miejsce zajmuje Golf (9.), niewiele niżej sklasyfikowano modele: New Beetle (11.), Lupo (19.), Polo (22.), Passat (29.). Najniższą lokatę zajmuje Sharan (64.).Testy długodystansowe - Oceny modeli VW, które uczestniczyły w naszym teście na dystansie 100 tys. km są bardzo zróżnicowane. Najgorzej wypadły samochody testowane w latach 2003-07: Passat 2.0 TDI (ocena 2), Fox 1.2 (2-), Polo 1.2 (1) i Touran 2.0 TDI (1). Jedynie Multivan T5 (do redakcji trafił w 2005 r.) otrzymał 5-. Nowsze pojazdy: Golf VI 1.4 TSI i Tiguan 2.0 TSI otrzymały szóstki.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
Naszym zdaniem - W latach 70., 80. i 90. XX w. VW sukcesywnie budował wizerunek marki, która produkuje solidne i trwałe samochody. Niestety, od początku zeszłego dziesięciolecia jakość „pojazdów dla ludu” systematycznie spadała. Przykłady: najpierw poważne problemy z trwałością turbodiesli 2.0 PD, obecnie kłopoty z jednostkami 1.4 TSI. Trzeba jednak przyznać, że dobre miejsca w raporcie TÜV i najnowsze testy na dystansie 100 tys. km pozwalają nieco optymistyczniej patrzeć w przyszłość.
Typowe usterki - Niedomagania automatycznych skrzyń biegów (różne modele), zawieszanie się konsoli centralnej, usterki układu recyrkulacji spalin, rozciągnięte łańcuchy rozrządu (3.2 i 4.4),uszkodzenie koła zmiennych faz rozrządu, awarie osprzętu w silnikach Diesla (drogie naprawy), nieszczelność chłodnicy (S40/V50), głośne przekładnie kątowe (warianty 4x4), usterki elektroniki i zawieszenia.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko niewłaściwego zamocowania wiązki przewodów pod fotelem kierowcy, co może skutkować nieprawidłowym działaniem airbagów (V70 i XC70); 2011 r.: pasek klinowy może spaść z rolki (S80, V70, XC70 i XC60), możliwy wyciek z układu wspomagania (S80, V70, S60/V60, XC90), awaria spryskiwaczy (S40, V50, C30, C70, XC60); 2010 r.: możliwy wyciek oleju (silniki D5), ryzyko zwarcia w instalacji airbagów (S80, V70, XC70, XC60, S60), możliwość wycieku paliwa (XC90), zużycie paska alternatora (XC70, V70, XC60, S80), wzrost ciśnienia oleju w silniku (V70, XC60, XC70).
Raport TÜV - Wśród 2- i 3-latków: C30 – 34. miejsce, V70 – 68., S40/V50 – 83. W kategorii 4- i 5-latków nadal najlepsze miejsce zajmuje C30 (37.). Starsze Volvo plasują się nieco poniżej środka stawki.
Testy długodystansowe - XC90 D5 otrzymało ocenę 4-.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
Naszym zdaniem - Volvo odbija się od dna, choć nadal jakość kilkuletnich aut szwedzkiego producenta jest daleka od trwałości modeli Volvo z lat 80. i początku 90. XX w.
Typowe usterki - Poważne awarie silników Diesla 2.0 D-4D/126 KM i 2.2 D-4D – m.in. dochodzi do erozji tulei cylindrycznych (fot.). Przedwczesne zużycie turbosprężarki, 2-masowego koła zamachowego oraz wtryskiwaczy (diesel D-4D – poza 1.4), trudny rozruch diesli w niskiej temperaturze, duże spalanie oleju silnikowego (Avensis II 1.8), uszkodzenie łożysk w skrzyni biegów (Yaris I i II), głośna praca przekładni (Avensis III), nieprecyzyjne wybieranie biegów, zaparowane lub wypalone reflektory oraz zmatowiałe soczewki w ksenonach (Avensis II), luzy w układzie kierowniczym (Yaris i Corolla), awarie centralnego zamka, głośne łożyska alternatora, nieszczelna Pompa wody (silniki 1.0 i 1.3), korozja układu wydechowego, uszkodzone czujniki abs-u.
Akcje naprawcze - Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko powstania nadmiernego luzu w przekładni kierowniczej (Corolla, Avensis i Prius), korozja uzwojenia silnika elektr. napędzającego pompę cieczy chłodzącej (Prius), ryzyko przegrzania i nadtopienia włącznika opuszczania szyb (Auris, Corolla i Yaris), uszkodzenie końcówki kulowej haka holowniczego (Avensis, Previa i Lexus GS), ryzyko utraty kontroli nad pojazdem z powodu nieprawidłowego dokręcenia nakrętki kontrującej drążek w zespole regulacji geometrii tylnego zawieszenia (Auris, Avensis i RAV4); 2011 r.: układ kierowniczy (Prius), przewody paliwowe, zawór regulacji ciśnienia (Avensis), ryzyko częściowego odklejenia się dachu panoramicznego (Verso), możliwość oderwania się osłony słupka podczas wybuchu airbagu (Yaris II); 2010: pompa wody (Prius), nieuzasadnione włączenie lampki ostrzegawczej elektr. wspomagania (iQ), niebezpieczeństwo zakleszczenia pedału gazu (Aygo, Yaris, Corolla, Auris), niewłaściwe zachowanie układu ESP (Land Cruiser), wada napinacza pasów bezpieczeństwa.
Raport TÜV - W kategorii 2- i 3-latków Avensis, Prius, Yaris i iQ zajmują miejsca w pierwszej dziesiątce! Aurisjest 11., Verso – 16., a RAV4 – 26. Wśród 4- i 5-latków liderem jest Prius, natomiast inne modele Toyoty plasują się w ścisłej czołówce. Zresztą w starszych grupach wszystkie najpopularniejsze modele również zajmują czołowe pozycje.
Testy długodystansowe - Prius HSD i Verso otrzymały ocenę 6, Auris 1.8 – 5, natomiast Avensis 2.0 D-4D – 5-.
Warunki gwarancji - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
Naszym zdaniem - Delikatny spadek formy – duża liczba akcji naprawczych (niektóre bardzo poważne) i liczne usterki kontra świetne miejsca w raporcie TÜV i bardzo wysokie lokaty w zestawieniu testów długodystansowych.