• Większość obecnych na rynku używanych Renault Talisman aut nie wyszła jeszcze spod opieki ASO, niezależne warsztaty mają małe doświadczenie z autem
  • Sporo jest elektroniki i to ona sprawia najwięcej kłopotów w Renault Talismanach z drugiej ręki
  • Gamę silników Renault Talisman wielokrotnie modernizowano, ale nie ma tam kiepskich jednostek

Eleganckie kształty zachęcają do zakupu, ale czy wystarczą, żeby wydać w salonie ponad 100 tys. zł? Renault do debiutu Talismana przygotowało się szczególnie starannie, zadbano, żeby nabywca nie musiał decydować wyłącznie oczami. Przede wszystkim Laguna III przygotowała dobry grunt do zakupu – nie była już tak awaryjna, jak poprzedniczka. Kolejny argument to oferta idealnie przygotowana dla odbiorców instytucjonalnych – zamawiając Talismana z firmowym kredytem, otrzymywało się 5-letnią gwarancję wraz z bezpłatnymi przeglądami. Jakby tego było mało, zadbano o atrakcyjne wyposażenie.

Wszystkie te czynniki nieźle zagrały – Renault Talisman nie zdobył oczywiście takiego uznania, jak np. Passat, ale jest dobrze widoczny na ulicach. W liczbach wygląda to tak, że na 1 Talismana sprzedanego w Europie przypada około 7 Passatów. Ofert na rynku wtórnym nie ma zbyt wiele. Z jednej strony to efekt właśnie przeciętnej liczby egzemplarzy, z drugiej – specyficznego podejścia klientów do modelu. Wielu związało się z nim właśnie na 5 lat, które jeszcze nie minęły.

Gdy przegląda się ogłoszenia, szybko można dojść do wniosku, że aby kupić atrakcyjny egzemplarz, potrzeba 60-70 tys. zł, a na sprawny, jeżdżący wystarczy 50 tys. zł. Jak na paroletnie auto klasy średniej nie są to wygórowane wartości, tylko czy warto zaryzykować taką przyjaźń?

Używany Renault Talisman - na rynku jest dużo rozbitków

Lektura ogłoszeń szybko prowadzi do jeszcze jednego wniosku – można w nich znaleźć bardzo dużo uszkodzonych aut. Czasem to przerysowany bok, innym razem poważniejsze uszkodzenia. Uważajcie podczas zakupu, żeby w normalnej cenie nie kupić niefachowo naprawionego Talismana, bo lista kłopotów może być wtedy dłuższa.

Świadczenia oferowane w salonie też mają przełożenie (tym razem pozytywne) na rynek wtórny. Renault Talisman nie pojawia się często w ogłoszeniach, ale gdy już jest, to można liczyć na pełną historię – napraw, przebiegu itp. Warto pojechać przed zakupem do ASO, chociażby po to, żeby potwierdzić obowiązywanie gwarancji. Sporo egzemplarzy mieści się jeszcze w przebiegu 100 tys. km, dającym pełną ochronę producenta.

Jakimi wersjami warto się interesować? Wszystkie benzyniaki mają wtrysk bezpośredni i doładowanie. Początkowo stosowano znaną (i cenioną!) jednostkę 1.6 (pracuje również np. w Nissanach). Nie ma ona wielu problemów, choć ostatnio słychać o podwyższonym apetycie na olej silnikowy – warto regularnie kontrolować jego stan. Co ciekawe, nie jest to zbyt paliwożerny silnik.

Ciekawą alternatywą jest silnik benzynowy 1.8 o podobnej konstrukcji, ale wszedł on niedawno. Najnowszy jest downsizingowy motor 1.3 TCe (opracowany wspólnie z Mercedesem). Mechanicy, z którymi rozmawialiśmy, sugerowali zakup właśnie auta z jednostką benzynową. Co prawda, diesle nie mają też większych przywar, ale wiadomo, że wraz z przebiegiem liczba potencjalnych elementów do wymiany będzie rosła. Nowoczesne benzyniaki również korzystają z filtrów cząstek stałych, ale ze względu na wyższe temperatury spalin nie są one tak problematyczne, jak diesle.

Używany Renault Talisman - uwaga na skrzynie

Większe kłopoty może sprawiać przekładnia EDC, czyli dwusprzęgłowa. To seryjne wyposażenie wszystkich benzyniaków i popularny dodatek w dieslach. Zaczyna się od szarpania, ale często kończy np. wyciekiem oleju. Wymienione przekładnie w ramach gwarancji to nic nowego, ale gdy zajdzie taka potrzeba bez ochrony? Używane przekładnie są wyceniane na 2-5 tys. zł, zależnie od wieku i stanu. Regeneracja? Trudno ocenić wartość z góry, ale trzeba się liczyć z rachunkiem minimum 5 tys. zł.

Inne problemy? Pod względem mechanicznym nie ma ich tak wiele, zawieszenie czy układ przeniesienia napędu okazują się solidne. Było kilka akcji naprawczych (niektóre opisane w galerii). Największe kłopoty z pewnością generuje elektronika. Liczne aktualizacje, problemy z akumulatorem i kartą mogą skutecznie uprzykrzyć życie użytkownikom.

Renault Talisman – dane techniczne:

1.3 TCe to najnowszy wariant silnikowy; 1.6 TCe ma japoński rodowód – to przedstawiciel udanej linii MR – doładowany wariant 1.6 znajdziecie m.in. w mocnych odmianach Juke (np. Nismo); 1.8 TCe oferuje niemal sportowe osiągi; 2.0 dCi – oszczędny i dynamiczny diesel wydaje się optymalnym napędem do auta klasy średniej, ale przy niższych przebiegach lepiej chyba sięgnąć po benzynowy motor 1.6.

Dane techniczne 1.3 TCe 160 1.6 TCe 150 1.6 TCe 200 1.8 TCe 225 2.0 dCi 160 2.0 dCi 200
Lata od 2019 r. 2015-18 2015-18 od 2018 r. od 2018 r. od 2018 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1333 1618 1618 1798 1997 1997
Moc maks. (KM) przy obr./min 159/5500 150/5300 200/6000 224/5500 160/3750 200/3500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 270/1800 220/2000 260/2000 300/2000 360/1500 400/1750
Skrzynia biegów* 6M, 7EDC 7EDC 7EDC 7EDC 6EDC 6EDC
Prędkość maksymalna (km/h) 210 215 237 240 216 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,9 9,6 7,6 7,4 9,9 8,8
Spalanie (wg EU; l/100 km)** śr. 6,4 7,5/4,6/5,6 7,5/4,7/5,8 9,9/5,6/7,2 śr. 5,6 śr. 5,6
*M – manualna, EDC – dwusprzęgłowa; ***spalanie wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Renault Talisman - dane techniczne (diesle 1.5/1.6):

1.5 dCi, znany od wielu lat, ostatnio używana seria Energy to już mocno zmieniony (i znacznie trwalszy!) wariant. Tylko czy pasuje do Talismana? 1.6 dCi – oszczędny i dość dynamiczny diesel (szczególnie w 160-konnej wersji z dwiema turbinami), na razie nie słychać o większych problemach. 1.7 dCi to najnowsza wersja.

Dane techniczne 1.5 dCi 110 1.6 dCi 130 1.6 dCi 160 1.7 dCi 120 1.7 dCi 150
Lata 2015-18 2015-18 2015-18 od 2018 r. od 2018 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu OHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1461 1598 1598 1749 1749
Moc maks. (KM) przy obr./min 110/4000 130/4000 160/4000 120/3500 150/3500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 260/1750 320/1750 380/1750 300/1750 340/1750
Skrzynia biegów* 6M 6M, 6EDC 6EDC 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 190 205 215 203 210
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,9 10,4 9,4 11,9 10,3
Spalanie (wg EU; l/100 km)** 4,0/3,4/3,6 4,5/3,5/3,9 5,0/4,0/4,4 śr. 5,2 śr. 5,3
*M – manualna, EDC – dwusprzęgłowa; **spalanie wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Renault Talisman – koszty, serwis, przeglądy

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 4,3 l, 5W-30 lub 5W-40 6,2-6,7 l, 5W-30
Olej w skrzyni EDC 3,5 l (do skrzyń 2-sprzęgłowych) 5,6 l (do skrzyń 2-sprzęgłowych)
Układ chłodzenia 6,5 l (na bazie glikolu) 6,5 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 0,7 l, DOT4 ok. 0,7 l, DOT4
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 30 tys. km lub co 2 lata co 30 tys. km lub co 2 lata
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km lub co 2 lata co 30 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrza co 60 tys. km lub co 4 lata co 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany
Ceny zamienników benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 20/44 zł od 33/44 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 160/560 zł od 160/560 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl., bez regulacji) od 560/460 zł od 560/460 zł
Wahacz zawieszenia (przednia oś) od 430 zł od 430 zł
Łożysko koła (z piastą) od 380 zł od 380 zł
Reflektor (LED) od 3400 zł od 3400 zł
*dane dla wersji benzynowej 1.6 TCe i diesla 1.6 dCi

Renault Talisman - naszym zdaniem

Renault Talisman kusi na wiele sposobów. Na pierwszy rzut oka przyciąga designem, ma też bogate wyposażenie i akceptowalne ceny. Świetnie zachowuje się na drodze. Ale jak wygląda sprawa z awaryjnością? Renault Talisman nie jest wzorem, ale poważnych usterek rzeczywiście nie ma wiele. W miarę pewne są silniki, uważać trzeba za to na pracę dwusprzęgłowej przekładni. Ostatnia sprawa to elektronika: niestety, szczególnie w pierwszych rocznikach usterki są na porządku dziennym. Pół biedy, gdy chodzi o źle działającą kartę…