REKLAMA
Auto Świat Używane Renault Talisman - czy jest lepszy od Laguny?

Renault Talisman - czy jest lepszy od Laguny?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Auta francuskie – szczególnie te klas średniej i wyższej – słyną z niebanalnego designu, ciekawej techniki, świetnego wykończenia i... niedopracowania. Czy takie jest też Renault Talisman?

Renault Talisman - czy jest lepszy od Laguny?
Zobacz galerię (18)
Auto Świat / Adam Mikuła
Renault Talisman - czy jest lepszy od Laguny?
  • Większość obecnych na rynku używanych Renault Talisman aut nie wyszła jeszcze spod opieki ASO, niezależne warsztaty mają małe doświadczenie z autem
  • Sporo jest elektroniki i to ona sprawia najwięcej kłopotów w Renault Talismanach z drugiej ręki
  • Gamę silników Renault Talisman wielokrotnie modernizowano, ale nie ma tam kiepskich jednostek

Eleganckie kształty zachęcają do zakupu, ale czy wystarczą, żeby wydać w salonie ponad 100 tys. zł? Renault do debiutu Talismana przygotowało się szczególnie starannie, zadbano, żeby nabywca nie musiał decydować wyłącznie oczami. Przede wszystkim Laguna III przygotowała dobry grunt do zakupu – nie była już tak awaryjna, jak poprzedniczka. Kolejny argument to oferta idealnie przygotowana dla odbiorców instytucjonalnych – zamawiając Talismana z firmowym kredytem, otrzymywało się 5-letnią gwarancję wraz z bezpłatnymi przeglądami. Jakby tego było mało, zadbano o atrakcyjne wyposażenie.

Wszystkie te czynniki nieźle zagrały – Renault Talisman nie zdobył oczywiście takiego uznania, jak np. Passat, ale jest dobrze widoczny na ulicach. W liczbach wygląda to tak, że na 1 Talismana sprzedanego w Europie przypada około 7 Passatów. Ofert na rynku wtórnym nie ma zbyt wiele. Z jednej strony to efekt właśnie przeciętnej liczby egzemplarzy, z drugiej – specyficznego podejścia klientów do modelu. Wielu związało się z nim właśnie na 5 lat, które jeszcze nie minęły.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gdy przegląda się ogłoszenia, szybko można dojść do wniosku, że aby kupić atrakcyjny egzemplarz, potrzeba 60-70 tys. zł, a na sprawny, jeżdżący wystarczy 50 tys. zł. Jak na paroletnie auto klasy średniej nie są to wygórowane wartości, tylko czy warto zaryzykować taką przyjaźń?

Używany Renault Talisman - na rynku jest dużo rozbitków

Lektura ogłoszeń szybko prowadzi do jeszcze jednego wniosku – można w nich znaleźć bardzo dużo uszkodzonych aut. Czasem to przerysowany bok, innym razem poważniejsze uszkodzenia. Uważajcie podczas zakupu, żeby w normalnej cenie nie kupić niefachowo naprawionego Talismana, bo lista kłopotów może być wtedy dłuższa.

Świadczenia oferowane w salonie też mają przełożenie (tym razem pozytywne) na rynek wtórny. Renault Talisman nie pojawia się często w ogłoszeniach, ale gdy już jest, to można liczyć na pełną historię – napraw, przebiegu itp. Warto pojechać przed zakupem do ASO, chociażby po to, żeby potwierdzić obowiązywanie gwarancji. Sporo egzemplarzy mieści się jeszcze w przebiegu 100 tys. km, dającym pełną ochronę producenta.

Jakimi wersjami warto się interesować? Wszystkie benzyniaki mają wtrysk bezpośredni i doładowanie. Początkowo stosowano znaną (i cenioną!) jednostkę 1.6 (pracuje również np. w Nissanach). Nie ma ona wielu problemów, choć ostatnio słychać o podwyższonym apetycie na olej silnikowy – warto regularnie kontrolować jego stan. Co ciekawe, nie jest to zbyt paliwożerny silnik.

Ciekawą alternatywą jest silnik benzynowy 1.8 o podobnej konstrukcji, ale wszedł on niedawno. Najnowszy jest downsizingowy motor 1.3 TCe (opracowany wspólnie z Mercedesem). Mechanicy, z którymi rozmawialiśmy, sugerowali zakup właśnie auta z jednostką benzynową. Co prawda, diesle nie mają też większych przywar, ale wiadomo, że wraz z przebiegiem liczba potencjalnych elementów do wymiany będzie rosła. Nowoczesne benzyniaki również korzystają z filtrów cząstek stałych, ale ze względu na wyższe temperatury spalin nie są one tak problematyczne, jak diesle.

Używany Renault Talisman - uwaga na skrzynie

Większe kłopoty może sprawiać przekładnia EDC, czyli dwusprzęgłowa. To seryjne wyposażenie wszystkich benzyniaków i popularny dodatek w dieslach. Zaczyna się od szarpania, ale często kończy np. wyciekiem oleju. Wymienione przekładnie w ramach gwarancji to nic nowego, ale gdy zajdzie taka potrzeba bez ochrony? Używane przekładnie są wyceniane na 2-5 tys. zł, zależnie od wieku i stanu. Regeneracja? Trudno ocenić wartość z góry, ale trzeba się liczyć z rachunkiem minimum 5 tys. zł.

Inne problemy? Pod względem mechanicznym nie ma ich tak wiele, zawieszenie czy układ przeniesienia napędu okazują się solidne. Było kilka akcji naprawczych (niektóre opisane w galerii). Największe kłopoty z pewnością generuje elektronika. Liczne aktualizacje, problemy z akumulatorem i kartą mogą skutecznie uprzykrzyć życie użytkownikom.

Renault Talisman – dane techniczne

1.3 TCe to najnowszy wariant silnikowy; 1.6 TCe ma japoński rodowód – to przedstawiciel udanej linii MR – doładowany wariant 1.6 znajdziecie m.in. w mocnych odmianach Juke (np. Nismo); 1.8 TCe oferuje niemal sportowe osiągi; 2.0 dCi – oszczędny i dynamiczny diesel wydaje się optymalnym napędem do auta klasy średniej, ale przy niższych przebiegach lepiej chyba sięgnąć po benzynowy motor 1.6.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne1.3 TCe 1601.6 TCe 1501.6 TCe 2001.8 TCe 2252.0 dCi 1602.0 dCi 200
Lataod 2019 r.2015-182015-18od 2018 r.od 2018 r.od 2018 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)133316181618179819971997
Moc maks. (KM) przy obr./min159/5500150/5300200/6000224/5500160/3750200/3500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min270/1800220/2000260/2000300/2000360/1500400/1750
Skrzynia biegów*6M, 7EDC7EDC7EDC7EDC6EDC6EDC
Prędkość maksymalna (km/h)210215237240216230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,99,67,67,49,98,8
Spalanie (wg EU; l/100 km)**śr. 6,47,5/4,6/5,67,5/4,7/5,89,9/5,6/7,2śr. 5,6śr. 5,6
*M – manualna, EDC – dwusprzęgłowa; ***spalanie wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Renault Talisman - dane techniczne (diesle 1.5/1.6):

1.5 dCi, znany od wielu lat, ostatnio używana seria Energy to już mocno zmieniony (i znacznie trwalszy!) wariant. Tylko czy pasuje do Talismana? 1.6 dCi – oszczędny i dość dynamiczny diesel (szczególnie w 160-konnej wersji z dwiema turbinami), na razie nie słychać o większych problemach. 1.7 dCi to najnowsza wersja.

Dane techniczne1.5 dCi 1101.6 dCi 1301.6 dCi 1601.7 dCi 1201.7 dCi 150
Lata2015-182015-182015-18od 2018 r.od 2018 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/8t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządupasekłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)14611598159817491749
Moc maks. (KM) przy obr./min110/4000130/4000160/4000120/3500150/3500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min260/1750320/1750380/1750300/1750340/1750
Skrzynia biegów*6M6M, 6EDC6EDC6M6M
Prędkość maksymalna (km/h)190205215203210
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,910,49,411,910,3
Spalanie (wg EU; l/100 km)**4,0/3,4/3,64,5/3,5/3,95,0/4,0/4,4śr. 5,2śr. 5,3
*M – manualna, EDC – dwusprzęgłowa; **spalanie wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Renault Talisman – koszty, serwis, przeglądy

Materiały eksploatacyjnebenzynowe*diesle*
Olej silnikowy4,3 l, 5W-30 lub 5W-406,2-6,7 l, 5W-30
Olej w skrzyni EDC3,5 l (do skrzyń 2-sprzęgłowych)5,6 l (do skrzyń 2-sprzęgłowych)
Układ chłodzenia6,5 l (na bazie glikolu)6,5 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowyok. 0,7 l, DOT4ok. 0,7 l, DOT4
Napęd rozrządułańcuchłańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowyco 30 tys. km lub co 2 lataco 30 tys. km lub co 2 lata
Filtr przeciwpyłkowyco 30 tys. km lub co 2 lataco 30 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrzaco 60 tys. km lub co 4 lataco 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowyco 2 lataco 2 lata
Napęd rozrządubez okresowej wymianybez okresowej wymiany
Ceny zamiennikówbenzynowe*diesle*
Filtr oleju/powietrzaod 20/44 złod 33/44 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód)od 160/560 złod 160/560 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl., bez regulacji)od 560/460 złod 560/460 zł
Wahacz zawieszenia (przednia oś)od 430 złod 430 zł
Łożysko koła (z piastą)od 380 złod 380 zł
Reflektor (LED)od 3400 złod 3400 zł
*dane dla wersji benzynowej 1.6 TCe i diesla 1.6 dCi

Renault Talisman - naszym zdaniem

Renault Talisman kusi na wiele sposobów. Na pierwszy rzut oka przyciąga designem, ma też bogate wyposażenie i akceptowalne ceny. Świetnie zachowuje się na drodze. Ale jak wygląda sprawa z awaryjnością? Renault Talisman nie jest wzorem, ale poważnych usterek rzeczywiście nie ma wiele. W miarę pewne są silniki, uważać trzeba za to na pracę dwusprzęgłowej przekładni. Ostatnia sprawa to elektronika: niestety, szczególnie w pierwszych rocznikach usterki są na porządku dziennym. Pół biedy, gdy chodzi o źle działającą kartę…

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak