- Skoda Octavia 3 to naprawdę solidne auto
- Octavie nie mają już problemów z silnikami TSI
- Ogromne i funkcjonalne wnętrze to duże zalety Skody
Octavia od kilku lat jest na pierwszym miejscu sprzedaży nowych aut w Polsce
Tym razem czeski model powstał na płycie podłogowej MQB (ta sama, co w VW Golfie VII i innych kompaktach klasy C niemieckiego koncernu), która pozwala nie tylko na wydłużenie rozstawu osi, lecz także na stosowanie różnych rodzajów tylnego zawieszenia. I rzeczywiście, Skoda Octavia 3 w zależności od wersji silnikowej ma z tyłu belkę skrętną lub układ wahaczy.
Prostsze rozwiązanie występuje w następujących odmianach silnikowych: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI oraz 1.6 TDI i 2.0 TDI/150 KM. Zawieszenie wielowahaczowe znajdziecie w mocniejszych oraz tych z 4x4 (Czesi stosują napęd typu Haldex).
W porównaniu z drugą generacją Octavia III urosła, co jeszcze bardziej stawia pod znakiem zapytania pozycjonowanie jej jako auta kompaktowego. Naszym zdaniem ten model stanowi pomost między dwoma klasami – C i D. W tej odsłonie Skody zwiększono wszystkie wymiary (np. rozstaw osi o 10,8 cm), masa pojazdu jednak zmalała (Skoda informowała, że nawet o 100 kg w porównaniu z poprzedniczką). Na szczęście producent nie oszczędzał wzmocnień w newralgicznych miejscach i Skoda Octavia 3 bardzo dobrze wypadła w testach zderzeniowych (5 gwiazdek; 2. generacja otrzymała 4).
Skoda Octavia 3 — nowoczesne gadżety
Podstawowa wersja Active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM w 2013 r. miała na pokładzie m.in.: manualną klimatyzację, radio z czterema głośnikami, elektryczne i podgrzewane lusterka boczne, elektryczne przednie szyby, 7 poduszek powietrznych, ESP, ACS, uchwyty isofix na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy oraz centralny zamek.
Producent zaoferował też dużo nowoczesnego wyposażenia dodatkowego, np. panoramiczne dwuczęściowe okno dachowe, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, aktywny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne, asystenta pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych oraz dostęp bezkluczykowy. Gadżetów tego typu nie było w poprzedniej generacji, ale liczba egzemplarzy z nimi na rynku wtórnym nie jest szczególnie duża.
Czeskiego producenta trzeba jednak docenić za sporo przydatnych rozwiązań w kabinie (Simply Clever), m.in. takich, jak: klimatyzowany schowek pasażera (z temperaturą regulowaną pokrętłem), kamizelka odblaskowa pod fotelem kierowcy, otwory w przednich drzwiach mieszczące 1,5-litrowe butelki, schowek w rolecie wersji Combi w sam raz na parasolkę czy też słynna zielona skrobaczka do szyb, ukryta w klapce wlewu paliwa.
Pochwalić trzeba wielkość kabiny w Skodzie Octavii 3, w której niezależnie do tego, czy podróżujemy z przodu, czy z tyłu, nie będziemy narzekać na niedobór miejsca. W porównaniu z poprzedniczką wydłużono siedzisko kanapy i wreszcie dorosłe osoby z dłuższymi nogami nie powinny narzekać w czasie dalszych podróży.
Bardzo poprawiono też wykończenie kokpitu, przy okazji zaadaptowano z Volkswagenów kilka rozwiązań, które bardzo pozytywnie wpływają na uproszczenie obsługi pojazdu. Podczas zbierania informacji mieliśmy okazję obejrzeć, jak wyglądają kabiny aut użytkowanych we flotach, i to niekoniecznie zgodnie z zaleceniami producenta. Nie ma tu dużego zużycia znanego z poprzedniczki (tam jako pierwsze wycierały się kierownice, słabe były uszczelki), jakość wyraźnie się poprawiła.Tyle że w przypadku używanego samochodu kluczowe jest nie to, jak starzeje się jego wnętrze, tylko jak jest z jego trwałością i niezawodnością.
Skoda Octavia 3 — flotowa katorga, zwłaszcza Combi z dieslem pod maską
Po informacje udaliśmy się do ASO Bohemia Motors z Janek pod Warszawą, do którego trafiają również pojazdy najostrzej użytkowane, głównie przez floty. Octavia to bardzo często wybierane auto tego typu, warto dodać, że to właśnie odbiorcy instytucjonalni sprawiają, że model ten wielokrotnie zajmował pierwsze miejsca na listach sprzedaży. Szacuje się, że tylko ok. 40 proc. Skód Octavii III trafiło do prywatnych użytkowników.
Większość dostępnych na rynku aut mogła być więc ostrzej traktowana (sami znamy takie floty, w których Octavie nie mają łatwego życia, m.in. dlatego, że nie są przypisane do konkretnego kierowcy). Pracownicy ASO z Janek potwierdzają, że nawet w źle traktowanych autach nie ma dużych problemów, a mechaniczna wytrzymałość takich podzespołów, jak zawieszenie, hamulce itp., jest więcej niż dobra. Jeżeli jednak przymierzacie się do zakupu Skody Octavii 3, powinniście sprawdzić, w jakiej flocie jeździła i czy nie poruszano się nią po bezdrożach, ale zdajemy sobie sprawę, że nie we wszystkich przypadkach taka weryfikacja jest możliwa.
Kupowanie aut po flotach ma jednak i swoje zalety, bo można w dużym stopniu zweryfikować historię serwisową oraz zakres ewentualnych napraw blacharsko-lakierniczych (zwykle drobnych), ponieważ dokumentacja jest dostępna w warsztatach, w których naprawiano te auta. Pomocne może być również ASO (nie zawsze floty serwisują w nim swoje auta), w którym na podstawie VIN-u można uzyskać informacje o naprawach gwarancyjnych.
Diesle z wtryskiem CR nie są złe, trzeba wybrać auto z rozsądnym i prawdziwym(!) przebiegiem
Zdaniem serwisantów, gdy Skoda Octavia 3. generacji trafiła do pierwszych klientów w Polsce, zdarzały się w niej problemy elektroniczne – zawieszały się radia, przestawało działać wspomaganie kierownicy, a deska rozdzielcza mieniła się kolorami wszystkich kontrolek. Informacje te potwierdzają także floty użytkujące wiele egzemplarzy tego modelu. Co jednak ciekawe, w większości przypadków wystarczyły aktualizacje oprogramowania i problemy nie powracały. W początkowej fazie produkcji zdarzały się także kłopoty z elektrycznymi szybami, które mogły się zaciąć, ale po wymianie przełącznika problem już nie powraca.
Skoda Octavia 3 — wreszcie dobre silniki
Nieźle oceniane są silniki – najczęściej w Skodzie Octavii 3 znajdziecie diesla 1.6 TDI CR. Ta jednostka zastąpiła popularny kiedyś motor 1.9 TDI (1. i 2. generacja) – w podstawowej wersji ma takie same moc i maksymalny moment obrotowy, jak stary silnik, ale realnie jest nieco mniej chętna do jazdy, za to średnie spalanie można tutaj utrzymać na bardzo dobrym poziomie 5,5 l ON/100 km. Nawet gdy korzystamy z pełnej ładowności pojazdu, spalanie nie przekroczy raczej 6,5 l ON na 100 km.
Typowym problemem tego motoru jest uszkodzenie pompy wody. Mniejszy diesel ma też kłopoty z czujnikiem powietrza doładowania, na szczęście jego wymiana nie kosztuje przesadnie dużo (w ASO cena czujnika to ok. 200 zł, a wymiana – 300 zł).
Octavię często znajdziecie także z dieslem 2.0 TDI CR (150 lub 184 KM). Jego główną przypadłością są awarie napinacza paska rozrządu, który nie wytrzymuje interwału wymiany (210 tys. km według producenta) często trzeba go wymienić po 150 tys. km. W Octavii nie ma problemów z filtrami cząstek stałych, prawdopodobnie dlatego, że większość wysokoprężnych aut jest użytkowana w trasach.
Do Skody Octavii III trafiły poprawione silniki TSI, z którymi na razie nie ma większych problemów
Najpopularniejszy silnik benzynowy to 1.4 TSI, ale w "trójce" stosuje się jedynie jego poprawioną wersję (EA211), w której rozrząd jest napędzany paskiem. Jak na razie nie ma z nią większych problemów, a zużycie oleju utrzymuje się na normalnym poziomie. Nie słychać też o zbieraniu się nagaru. Użytkownicy sygnalizują jednak, że ta jednostka jest wyraźnie głośniejsza od starej (EA111), tyle że może to być również wynikiem przeciętnego wyciszenia wnętrza Octavii.
Podobnie dobrze pod względem trwałości jest oceniany motor 1.2 TSI 16V (takie samo oznaczenie), jednak jego moc okazuje się niewystarczająca do napędzania auta wielkości Octavii. W zeszłym roku w ofercie pojawił się też benzyniak R3 1.0 TSI, ale mamy jeszcze zbyt mało informacji na temat jego trwałości. Mocne benzyniaki 1.8 i 2.0 TFSI to silniki starszej konstrukcji (EA888) z rozrządem napędzanym łańcuchem, tyle że nie zużywają już oleju. Producent ustalił interwały wymiany oleju we wszystkich silnikach na 30 tys. km, jednak zdaniem mechaników lepiej je skrócić do 15 tys. km (Skoda daje taką możliwość).
Skoda Octavia 3 — uwaga na skrzynie DSG
Wśród droższych awarii Skody wymienia się problemy ze skrzyniami biegów – w manualnych zdarzają się uszkodzone łożyska. Kosztowne mogą być naprawy skrzyń dwusprzęgłowych DSG po ok. 200 tys. km. Najgorszą opinię ma przekładnia DQ200 (7-biegowa, z suchymi sprzęgłami; silniki o mniejszym momencie obrotowym). Lepsza jest DQ250 (6 biegów i sprzęgła w kąpieli olejowej; nowsza 7-biegowa DSG z mokrymi sprzęgłami na razie trafi tylko do wersji RS z benzyniakiem o mocy 245 KM).
Skoda Octavia 3 — dane techniczne TSI R3 i R4
Motor 1.0 to pierwszy silnik R3 w historii Octavii. Silniki 1.2 TSI to nowsza wersja silnika — ma pasek rozrządu i głowicę 16V.
Dane techniczne* | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI |
Lata | od 2016 r. | od 2012 r. | 2012-15 | od 2015 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 1197 | 1197 | 1197 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 115/5500 | 85/4300 | 105/4500 | 110/4500 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 200/2000 | 160/1400 | 175/1400 | 175/1400 |
Skrzynia biegów** | 6M, 7DSG | 5M | 6M | 6M, 7DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 181 | 193 | 195 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,1 | 12 | 10,6 | 10,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,6/4,3/5,2 | 6,5/4,4/5,2 | 5,9/4,4/4,9 | 6,0/4,1/4,8 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **5M, 6M – skrzynie manualne, DSG – przekładnia dwusprzęgłowa | ||||
2013 | – | 40 100 | 41 300 | – |
2014 | – | 45 700 | 47 200 | – |
2015 | – | 54 300 | 55 200 | 56 800 |
2016 | 61 400 | 62 700 | – | 60 700 |
Skoda Octavia 3 — dane techniczne TSI R4
Motory EA211 zostały w dużym stopniu zmodernizowane w stosunku do EA111.
Dane techniczne* | 1.4 TSI CNG | 1.4 TSI | 1.4 TSI |
Lata | od 2015 r. | 2012-15 | od 2015 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1395 | 1395 | 1395 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 110/4800 | 140/4500 | 150/4500 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 200/1500 | 250/1500 | 250/1500 |
Skrzynia biegów** | 6M, 7DSG | 6M | 6M, 7DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 215 | 215 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 8,5 | 8,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,9/4,5/5,4*** | 6,0/4,1/4,8 | 6,7/4,4/5,2 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, DSG – przekładnia dwusprzęgłowa; ***3,5 kg CNG na 100 km | |||
2013 | – | 44 800 | – |
2014 | – | 51 000 | – |
2015 | 64 200 | 58 600 | 60 500 |
2016 | 68 700 | – | 64 700 |
Skoda Octavia 3 — dane techniczne TSI R4
Poprawione silniki EA888 nie mają już kłopotów z nadmiernym zużyciem oleju.
Dane techniczne* | 1.8 TSI | 2.0 TSI (RS) | 2.0 TSI (RS) | 2.0 TSI (RS) |
Lata | od 2012 r. | 2013-17 | od 2015 r. | od 2017 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1798 | 1984 | 1984 | 1984 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 180/5100 | 220/4500 | 230/4700 | 245/4700 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 280/1350 | 350/1500 | 350/1500 | 370/1600 |
Skrzynia biegów** | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG | 6M, 7DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 231 | 248 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,3 | 6,8 | 6,7 | 6,6 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,8/5,1/6,1 | 7,7/5,3/6,2 | 7,7/5,3/6,2 | bd./bd./6,5 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, DSG – przekładnia dwusprzęgłowa | ||||
2013 | 51 900 | 67 200 | – | – |
2014 | 59 100 | 76 100 | – | – |
2015 | 68 000 | 86 900 | 95 600 | – |
2016 | 74 100 | 94 800 | 104 300 | – |
Skoda Octavia 3 — dane techniczne TDI R4
Najpopularniejszy diesel 1.6 zwykle występuje w średniej wersji mocy — 105 KM. Silnik wysokoprężny 2.0 zbiera niezłe opinie wśród użytkowników
Dane techniczne* | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI*** |
Lata | od 2013 r. | 2012-15 | od 2014 r. | od 2012 r. | od 2013 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1598 | 1598 | 1968 | 1968 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 90/2750 | 105/3000 | 110/3250 | 150/3500 | 184/3500 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 230/1400 | 250/1500 | 250/1500 | 320/1750 | 380/1750 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 6M, 7DSG | 5M, 6M, 7DSG | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 186 | 194 | 197 | 218 | 228 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,2 | 10,8 | 10,6 | 8,4 | 7,1 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 4,4/3,5/3,8 | 4,6/3,3/3,8 | 4,5/3,5/3,9 | 5,0/3,7/4,1 | 5,6/4,4/4,9 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **5M, 6M – skrzynie manualne, DSG – przekładnia dwusprzęgłowa; *** także jako wysokoprężna wersja RS | |||||
2013 | 44 600 | 46 600 | – | 54 000 | 66 400 |
2014 | 51 200 | 53 500 | 58 600 | 62 100 | 75 300 |
2015 | 58 800 | 61 400 | 63 300 | 71 200 | 82 300 |
2016 | 66 800 | – | 70 500 | 79 900 | 91 500 |
Skoda Octavia 3 — eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 3,5 l, 5W-30 | 4,3 l, 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 70W-75 | 70W-75 |
Układ chłodzenia | 6,7 l (na bazie glikolu) | 8,4 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,2 l, DOT 4 | ok. 1,2 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | pasek | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | co 210-240 tys. km** | co 210 tys. km |
*dane dla benzyniaka 1.4 TSI oraz diesla 1.6 TDI sprzed liftingu, **w silnikach 1.8 oraz 2.0 TFSI – łańcuch rozrządu | ||
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 22/35 | od 23/64 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 95/270 | od 95/270 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 540/480 | od 540/480 |
Chłodnica cieczy | od 620 | od 620 |
Sprzęgło (komplet) | od 1100 | od 1700 |
Silentblock wahacza (przód) | od 47 | od 47 |
Reflektor/błotnik | od 380/430 | od 380/430 |
*dane dla benzyniaka 1.4 TSI/140 KM oraz diesla 1.6 TDI/105 KM sprzed liftingu |
Skoda Octavia 3 — naszym zdaniem
Skoda Octavia 3 dotychczas wypada dość dobrze i nie ma z nią dużych problemów. Jeśli przymierzacie się do zakupu wersji Combi, uważajcie przede wszystkim na auta, które były ekstremalnie użytkowane przez floty. Największe atuty Skody? Ogromne wnętrze i bagażniki, dobre wyposażenie i dość popularna technika Volkswagena, do tego w wersji poprawionej – oznacza to, że nie trzeba się bać silników benzynowych TSI.
Skoda Octavia z generacji na generację jest coraz bardziej dorosłym autem, idealnym nie tylko dla rodziny, lecz także do małego biznesu oraz w roli taksówki.
Octavia 3. generacji ma bardzo intuicyjną obsługę i nareszcie przyzwoite materiały w kabinie. Gdy jedzie się spokojnie, diesel 1.6 potrafi spalić niewiele paliwa (patrz: wyświetlacz komputera).
Przednie fotele są wygodne i dobrze spisują się w dłuższej podróży, tapicerka zależy od wersji. W porównaniu z 2. generacją z tyłu jest wyraźnie więcej miejsca, siedzisko kanapy też dłuższe.
Simply Clever – tak Skoda określa sprytne rozwiązania, np. takie, jak parasolka w rolecie albo skrobaczka do szyb w klapce wlewu paliwa.
Podobnie jak w dwóch poprzednich generacjach, Octavia III występuje z dwoma nadwoziami. Do wyboru mamy wersję liftback i kombi. Drugą z nich o wiele częściej wybierają duże i małe floty. Liftback relatywnie często jest eksploatowany jako taksówka.
Liftback:
Wymiary (dł./szer./wys.) 4659/1814/1461 mm.
Rozstaw osi 2686 mm.
Kombi:
Wymiary (dł./szer./wys.) 4659/1814/1465 mm.
Rozstaw osi 2686 mm.
Możliwości przewozowe Octavii z nadwoziem liftback są przeogromne. Producent podaje, że kufer tej wersji ma od 590 do 1580 litrów.
To jeden z największych kufrów w kombi, nie tylko w klasie C. Niewiele aut ma większy bagażnik (np. Honda Civic kombi). Pojemność: 610-1740 l.
Niezależnie od wersji nadwoziowej, w Octavii po złożeniu tylnej kanapy mieści się rower bez konieczności demontażu przedniego koła.
Uszkodzenie elementów elektronicznych i elektrycznych:
Objawy: problemy z działaniem radia, multimediów oraz fabrycznej nawigacji.
Diagnoza: pomaga aktualizacja sterownika w ASO (w większości aut wykonywana w ramach gwarancji). Skoda wymaga także czasem aktualizacji nawigacji, ale tę operację można wykonać samodzielnie (na stronie Skody po podaniu VIN-u jest dostępny soft).
Koszt naprawy: 100 zł
Objawy: szyby w ogóle nie działają lub nie chcą się podnieść po opuszczeniu.
Diagnoza: uszkodzony przełącznik sterujący elektrycznymi szybami. Wbrew pozorom nie jest to przesadnie droga część – w ASO zapłacicie za nią ok. 300 zł, wymiana nie powinna być specjalnie kosztowna: od 100 do 150 zł, w zależności od warsztatu, któremu ją zlecicie.
Koszt naprawy: 400-500 zł
Problem z ksenonami:
Objawy: brak możliwości oczyszczenia reflektorów ksenonowych.
Diagnoza: często dochodzi do uszkodzenia sprężyny sterującej ich mechanizmem i spryskiwacz pozostaje w pozycji otwartej bez możliwości użycia. Koszt części w ASO to 256 zł, wymiana jednego spryskiwacza – ok. 250 zł. Na szczęście niewiele Octavii ma ksenony.
Koszt naprawy: 500 zł
Problemy z… kunami:
Objawy: spadek mocy, nierówna praca i poszarpywanie jednostki napędowej, zaświecenie się kontrolki silnika.
Diagnoza: poprzegryzane przez kuny gumy pod maską to bardzo częsty widok w Skodach. Podobno producent dodaje do nich odrobinę paszy kukurydzianej, a spód auta jest średnio zabezpieczony. Sposoby walki są różne.
Koszt naprawy: 100-200 zł
Uszkodzenie napinacza (diesle):
Objawy: zwiększony hałas z okolic napędu rozrządu (specyficzny odgłos stukania).
Diagnoza: usterka napinacza paska rozrządu w dwulitrowym silniku Diesla. Zdaniem mechaników z ASO często udaje się wymienić sam napinacz (koszt: ok. 1000 zł). Nie wolno tego bagatelizować, bo grozi uszkodzeniem silnika na skutek zerwania paska rozrządu!
Koszt naprawy: 1000 zł
Problem z układem chłodzenia:
Objawy: wahania temperatury cieczy chłodzącej silnika w benzyniakach (niedogrzanie lub przegrzewanie się).
Diagnoza: awaria termostatu – koszty części plus jego wymiany w ASO nie są wysokie i nie powinny przekroczyć 500 zł, ale poza nią da się je zmniejszyć o ok. 200 zł. Uwaga przegrzanie może być niebezpieczne dla motoru!
Koszt naprawy: 500 zł
Uszkodzenia skrzyń biegów:
Objawy: hałas z okolic manualnej skrzyni biegów (zwykle po większym przebiegu).
Diagnoza: nie są to częste przypadki, ale słyszeliśmy o problemach z manualnymi przekładniami, w których wymiany wymagają łożyska. Kłopoty dotyczą także skrzyń DSG, w których psuje się mechatronika i zawodzą sprzęgła (zwykle po przebiegu rzędu 150-200 tys. km).
Koszt naprawy: 2500 zł
Uszkodzenia zawieszenia:
Objawy: stuki zawieszenia podczas pokonywania progów zwalniających i podjeżdżania pod krawężniki.
Diagnoza: zwykle winne są łączniki stabilizatora oraz jego gumy. Koszty wymiany nie są duże, maksymalnie zamkną się kwotą ok. 500 zł (poza ASO), gdy przyjdzie wam naprawić wszystkie wymienione wyżej elementy.
Koszt naprawy: 200-500 zł
Trzecia generacja Octavii jest zbudowana na płycie podłogowej Golfa VII, ma też zawieszenia, skrzynie biegów oraz silniki pochodzące z tego modelu. W przypadku jednostek 1.2 i 1.4 TSI mamy do czynienia z nowszymi konstrukcjami, w których nie ma już tak dużych problemów ze spalaniem oleju oraz rozrządem. Nowością, która po raz pierwszy pojawiła się w Octavii III, jest silnik R3. Wszystkie diesle to jednostki TDI wyposażone we wtrysk common rail.
Zmodernizowany silnik TSI (EA211), który znajdziecie w Octavii 3. generacji, ma już rozrząd napędzany paskiem (na fot.).
Octavia RS została zaprezentowana w 2013 r. na Festiwalu Szybkości w Goodwood. Podobnie jak poprzedniczka, Octavia RS III występuje z dwoma silnikami: benzyniakiem 2.0 TSI/220 KM oraz dieslem 2.0 TDI/184 KM. RS ma większe hamulce, obniżone zawieszenie oraz sportowe fotele w kabinie. Od 2015 r. dostępna jest wzmocniona o 10 KM odmiana 2.0 TFSI – RS 230 (z elektronicznie sterowaną mechaniczną szperą) – która potrafi rozpędzić się do 250 km/h. W 2017 r. Skoda zaprezentowała kolejną limitowaną wersję RS 245, rozwijającą moc 245 KM. Na razie ten samochód nie jest jeszcze oferowany.
Octavia RS to jeden z najpakowniejszych hot-hatchy na rynku.
Wersja Scout pojawiła się w 2014 r. i powstała na bazie Octavii Combi 4x4. Ta odmiana ma nieco zwiększony prześwit (o 31 mm), pakiet stylistyczny oraz 17-calowe przeznaczone do tego modelu alufelgi. Napęd 4x4 korzysta ze sprzęgła typu Haldex 5. generacji. Wszystkie Scouty, podobnie jak Octavie 4x4, mają z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Zastosowane silniki? Benzynowy 1.8 TSI/180 KM, a także diesle 1.6 TDI/110 KM oraz 2.0 TDI/150 i 184 KM (te same jednostki znajdziecie w zwykłych Octaviach 4x4). Scout jest oferowany tylko z nadwoziem kombi, ale napęd 4x4 spotkacie też w liftbackach.
W teście długodystansowym sprawdziliśmy Octavię Combi 2.0 TDI/150 KM w wersji wyposażeniowej Ambition, z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Podczas 100 tys. km w tym aucie dokuczały nam głównie drobnostki – raz posłuszeństwa odmówił tempomat, innym razem przeszkadzały nam trzaski dochodzące z deski rozdzielczej. Notorycznym problemem było też działanie nawigacji, która zapominała, gdzie chcemy jechać po wyłączeniu silnika. Zastrzeżenia zgłaszano do pracy skrzyni DSG, która podczas ruszania z miejsca wyraźnie szarpała. Generalnie jednak obeszło się bez poważnych awarii, co potwierdziła szczegółowa inspekcja po dystansie 100 tys. km. Nawet przekładnia DSG nie nosiła śladów zużycia po tym dystansie, a w silniku nie było żadnych wycieków ani nawet zapoceń. W Octavii nie stwierdzono również w ogóle śladów korozji (podwozia, nadwozia oraz w profilach zamkniętych). Jedynie w komorze silnika w jednym miejscu wygłuszenie nadgryzła kuna. Drobne uszkodzenia znaleźliśmy też na chłodnicy oraz na osłonie termicznej układu wydechowego.
1. Przycisk startu: kilkakrotnie strajkował, aż w końcu przy przebiegu prawie 39 tys. km wymieniono go na gwarancji. Problem nie powrócił.
2. Brak zastrzeżeń: zarówno katalizator, jak i filtr cząstek stałych dobrze zniosły przebieg 100 tys. km.
3. Przednie amortyzatory: stwierdziliśmy niewielkie zapocenia.
Auto poddano modernizacji na początku bieżącego roku – w przedniej części pojawiły się charakterystyczne podwójne reflektory. Zapowiedziano też mocniejszą benzynową wersję RS 245 (moc 245 KM).
Skoda Octavia liftback ma klasyczne proporcje – to coś w sam raz dla tych, którzy nie lubią kombi.
Skoda Octavia III - to nam się podoba:
Bardzo duże bagażniki i obszerne wnętrze, dobre wyposażenie, udane silniki Diesla, poprawne benzyniaki, dość wysoka ogólna trwałość, bogata oferta rynkowa.
Skoda Octavia III - to nam się nie podoba:
Wysoka cena zakupu, dużo ekstremalnie użytkowanych egzemplarzy Combi po flotach, mała podaż wersji z napędem 4x4, przeciętne wyciszenie kabiny.