Pierwsza generacja Kii Picanto to przeciętne auto – nie wygląda szczególnie ładnie, tak sobie jeździ, a do trwałości niektórych podzespołów można mieć pewne zastrzeżenia. Kia Picanto II to spory krok naprzód, i to pod wieloma względami: wyglądu, bezpieczeństwa, wyposażenia czy też jakości wykonania. A jak wypadają trwałość i koszty eksploatacji?

Przede wszystkim Picanto opisywanej generacji są objęte 7-letnią gwarancją (limit 150 tys. km), na razie jeżdżą więc głównie do ASO i tam są naprawiane. Owszem, gwarancja ma wyłączenia, np. sprzęgło jest nią objęte tylko do pierwszego przeglądu, zaś zawieszenie można naprawiać na koszt importera przez trzy pierwsze lata, jednak i tak główne podzespoły są „chronione”, co bez wątpienia należy zaliczyć do atutów Kii Picanto. Na korzyść trzeba też zapisać łatwiejszą weryfikację pojazdu w ASO – historii napraw, przebiegu.

Informacji poszukaliśmy zatem w autoryzowanych stacjach obsługi. W warszawskim serwisie KIA Eforia usłyszeliśmy, że to naprawdę udany mały samochód. Z Kią Picanto nie ma dużych problemów i niewiele elementów było wymienianych na gwarancji. Pojedynczy użytkownicy zgłaszali głośną pracę łańcucha rozrządu w silniku 1.0 R3, ale nie ma mowy o problemie z jego rozciągnięciem. Winny okazywał się napinacz i ten element (wraz z łańcuchem) wymieniano w ramach gwarancji – stało się tak 2-3 razy – usłyszeliśmy. Na koszt importera naprawiano też uszczelniacz skrzyni biegów.

Poza tym Kia przeprowadziła kilka akcji serwisowych – głównie w pierwszych dwóch latach produkcji (wszystkie, w których uczestniczył dany egzemplarz, można sprawdzić w systemie, wystarczy podać VIN, a także wykonać je nawet po upływie gwarancji). Raz wymiany wymagały cięgna skrzyni biegów, innym razem lepiej umocowano podsufitkę, która obluzowała się w okolicy osłon przeciwsłonecznych. Konieczne jest też sprawdzenie mocowania alternatora. Warto wiedzieć, że silnik 1.0 występował z fabryczną instalacją LPG. Nie ma z nią na razie dużych problemów, trzeba jednak pamiętać o zalecanej kontroli luzu zaworowego (co ok. 100 tys. km). W tym wypadku zastosowano hydraulikę i niekiedy wymagana jest wymiana szklanek – regulacja w ASO kosztuje ok. 2 tys. zł.

Kię Picanto kupicie także z silnikiem 1.2 R4, do którego nie ma zastrzeżeń. Nieźle też oceniamy koszty przeglądów w autoryzowanej stacji obsługi – cena zwykłego olejowego serwisu (zalecany co 15 tys. km) w przypadku najpopularniejszego silnika 1.0 waha się od 650 do 750 zł. Za przegląd rozszerzony (co 60 tys. km) zapłacicie dwa razy więcej (dochodzi wymiana świec i umieszczonego w baku filtra paliwa – droga robocizna). Większość egzemplarzy nie ma jeszcze dużych przebiegów, na rynku nie znajdziecie też aut po flotach ani po naukach jazdy (te wybierają segment B), które bywają mocno zmęczone. Generalnie teraz jest naprawdę dobry czas na zakup Picanto II.

Kia Picanto - to nam się podoba

Wiele aut z polskich salonów, prawie wszystkie egzemplarze wciąż są na gwarancji, łatwy do zweryfikowania przebieg, mało typowych awarii, interesujący design.

Kia Picanto - to nam się nie podoba

Bardzo słabe osiągi popularnej wersji 1.0, mało miejsca na tylnej kanapie, przeciętna wytrzymałość sprzęgła, brak niektórych zamienników części, cienki lakier.

Kia Picanto - nasza opinia

Ceny Kii Picanto II spadły już do akceptowalnego poziomu i auto z początku produkcji można kupić za mniej niż 20 tys. zł. Prawdopodobnie będzie miało ono niewielki przebieg (da się go łatwo zweryfikować) i sporo jeszcze posłuży. Typowych problemów jest niewiele, a koszty serwisu są niewygórowane.

Kia Picanto - ceny części*

Filtr oleju od 18 zł
Filtr powietrza od 35 zł
Klocki hamul. (przód) od 115 zł
Tarcze hamul. (przód) od 320 zł
Sprzęgło** od 390 zł
Cewka zapłon. (szt.) od 135 zł
Amortyzator (tył) od 170 zł
Reflektor** 1003 zł

*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Kii Picanto II 1.0 z 2012 r., **cena części w ASO – 898 zł

Kia Picanto - serwis*

Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km
Filtr paliwa co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący** co 10 lat
Olej w skrzyni biegów bez okres. wymiany
Napęd rozrządu*** łańcuch

*dane przeglądowe dla Kii Picanto II 1.0 z 2012 r., **pierwsza wymiana płynu chłodzącego po 10 latach, kolejne co 4 lata, ***bez okresowej wymiany

Kia Picanto - dane techniczne

Silnik 1.0 Silnik 1.2
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R3/12 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 998 1248
Moc maks. (KM/obr./min) 69/6200 85/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 95/3500 120/4000
Skrzynia biegów 5 man. 5 man., 4 aut.
Napęd przedni przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 845/395 od 845/395
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 3595/1595/1485 3595/1595/1485
Rozstaw osi (mm) 2385 2385
Przysp. 0-100 km/h (s) 14,4 11,4
Prędkość maks. (km/h) 153 171
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,4/3,6/4,2 5,9/3,8/4,3