• Trwałość to mocna strona Forestera IV, szczególnie w wersji z silnikami benzynowymi
  • Mechanicy zalecają częstszą wymianę oleju w silniku i skrzyni biegów
  • Forester IV to ciekawy pomysł na SUV-a z napędem na obie osie

Pierwsza i druga generacja Forestera były do siebie podobne i bardziej przypominały podwyższone kombi niż klasycznego SUV-a. Przełom nastąpił przy okazji wprowadzenia 3. generacji modelu – Forester III był już SUV-em pełną gębą. Większy, praktyczniejszy, z bogatszym wyposażeniem, ale też kilkoma problemami, z których największe wiązały się z wersją wysokoprężną. Forester IV miał być pozbawiony wszystkich kłopotów jakościowych i wad poprzednika, a przy tym jeszcze bardziej użyteczny. Czy to się udało?

Jeśli chodzi o trwałość i jakość, to bez wątpienia tak. Na pytanie o słabe punkty Forestera 4. generacji mechanicy wzruszają ramionami. „Z tymi samochodami na razie nic się nie dzieje. Świetnie sprawdza się nie tylko benzyniak 2.0/150 KM, lecz także debiutująca w tym modelu doładowana wersja 2.0 z wtryskiem bezpośrednim. Nawet skrzynia CVT dobrze znosi wysiloną jazdę” – usłyszeliśmy od Piotra Ducha, specjalizującego się w naprawach aut marki Subaru w Warszawie. Zresztą podobną opinię usłyszeliśmy od doradcy technicznego jednego z serwisów ASO, który podkreślił, że także problemy z silnikami Diesla wyraźnie ustąpiły.

Potwierdza to również Piotr Duch: „Te silniki zostały dopracowane. Owszem, po większych przebiegach zdarzają się problemy z osprzętem, ale tak mają niemal wszystkie nowoczesne diesle”. Najważniejsze, że problemy ze sprzęgłem i kołem dwumasowym, które nękały użytkowników Forestera III, w zasadzie nie występują. Wyraźnie ustały też przypadki zbyt dużego luzu osiowego wału korbowego czy obrócenia panewek.

Subaru Forester IV – benzyniak pewniejszy

Obecnie silnik diesla zmaga się głównie z problemami osprzętu. Dość szybko pęka rura łącząca turbosprężarkę z intercoolerem (koszt wymiany poza ASO ok. 900 zł. Trwałością nie grzeszy także rura łącząca intercooler z przepustnicą (koszt rury i robocizny to ok. 350 zł). Po większych przebiegach kłopoty sprawia EGR i DPF. I choć diesel został dopracowany, nie najlepszy pijar tej wersji na rynku wtórnym sprawia, że ceny wersji 2.0D są stosunkowo niskie i startują nawet od ok. 40 tys. zł. Czy kupić Forestera z Dieslem? Jeśli dużo jeździcie i traficie na egzemplarz w dobrej cenie z małym przebiegiem, można ryzykować w innym razie raczej odradzamy taki zakup. Generalnie to drogi silnik w naprawach, jeśli coś się zepsuje poważnego koszty będą wysoki! Tym bardziej, że wersje z silnikami benzynowymi są w zasadzie bezawaryjne!

Na europejskim rynku stosowano tylko benzyniaka 2.0 (np. w USA – 2.5). To nowoczesna jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa i łańcuchowy napęd rozrządu. Występuje w dwóch odmianach – wolnossącej (FB20) i turbodoładowanej (FA20). Pierwsza z nich rozwijająca 150 KM to świetny napęd do codziennej jazdy. Dynamika jest przyzwoita (sprint do „setki” 10,8 s), spalanie nie przesadnie wysokie (średnie ok. 10 l/100 km). Forester z silnikiem 2.0 Turbo (240 KM) daje już sporo frajdy z jazdy, bo dynamika (sprint od 0 do 100 km/h w 7,5 s) usatysfakcjonuje niejednego kierowcę, ale na niskie zużycie benzyny raczej nie liczcie.

Podczas testu w trasie uzyskaliśmy spalanie na poziomie ok. 10 l/100 km, a w mieście wyniosło ono 14-15 l/100 km. To pokłosie nie tylko dużej mocy, lecz także efekt zastosowania seryjnej skrzyni Lineartronic (CVT). Jeśli jednak chodzi o niezawodność to, ani do silnika, ani skrzyni nie mamy poważnych zastrzeżeń. Jedyne, o czym warto pamiętać to regularna wymiana oleju (częstsza niż zaleca producent) w obu przypadkach. Dlaczego?

Subaru Forester IV – pamiętajcie o wymianie oleju!

Benzyniak 2.0 ma specjalne sitka w magistrali olejowej, jeśli olej jest przepracowany lub ma inną specyfikację niż zaleca producent może dojąć do kłopotów z przepływem oleju i może dojść do uszkodzenia głowicy. To bardzo ważne, bo poza tym benzyniak 2.0 to bezawaryjny silnik. Jeśli natomiast chodzi o CVT, to jak twierdzi Piotr Duch: Nie ma problemu z tymi skrzyniami. Owszem, naprawiałem taką przekładnię z powodu usterki, ale była ona następstwem braku wymiany oleju. Pamiętajcie: w skrzyni Lineartronic olej trzeba wymieniać co 60 tys. km, a jeśli auto jeździ w trudnych warunkach nawet co 40 tys. km. Trzeba też stosować specjalny olej – ok. 100 zł za litr.

Warto przy tym wspomnieć, że nie tylko trwałość, ale także sama praca przekładni wypada korzystnie. Napęd realizuje łańcuch klinowy. Przekładnia standardowo ma zaprogramowanych 6 biegów, a opóźnienie reakcji na polecenie ich zmiany trwa nie dłużej niż 100 milisekund. Zakres przełożeń jest szeroki i wynosi 6,28, co pozwala efektywnie wykorzystać moment silnika. Mocną stroną tego modelu nadal pozostaje napęd 4x4. Owszem, w tej generacji nie znajdziecie już reduktora w odmianie wolnossącej 2.0 ze skrzynią manualną, lecz stały napęd z centralnym mechanizmem różnicowym (blokowany automatycznie), który okazuje się efektywny w trudnych warunkach.

Podkreślić też trzeba, że w wersji ze skrzynią CVT pomocą w terenie służy system X-Mode, który zmienia charakterystykę silnika i skrzyni oraz aktywuje np. układ kontroli zjazdu ze wzniesienia. Również w benzyniakach 2.0 można liczyć na system SI-DRIVE (w odmianie wolnossącej ma on 2 tryby pracy, a w turbo – 3), dostosowujący sposób działania pedału gazu, silnika oraz skrzyni do preferencji kierowcy.

Pochwalić musimy też praktyczne wnętrze, dość duży bagażnik i możliwość zakupu auta z bogatym wyposażeniem (więcej elektronicznych gadżetów niż w poprzedniku), natomiast drobny niesmak pozostawia jedynie niska precyzja układu kierowniczego, ponadto również zawieszenie mogłoby być nieco bardziej dopracowane (nie dotyczy wersji 2.0 Turbo). A koszty? Związane z serwisem nie są przesadnie wysokie, szczególnie w przypadku polecanych wersji, gorzej z samym zakupem, bo za zadbanego Forestera z benzyniakiem 2.0/150 KM trzeba zapłacić 60-70 000 zł.

Subaru Forester IV – dane techniczne

Wersje silnikowe 2.0 2.0T 2.5 2.0D
Lata 2012-19 2012-18 2012-18 2012-18
Silnik – typ, liczba zaworów benz. B4/16 t.benz. B4/16 benz. B4/16 t.diesel B4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1995 2498 1998
Moc maks. (KM) przy obr./min 150/6200 240/5600 172/5800 147/3600
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 198/4200 350/2400-3600 236/4100 350/1600-2400
Skrzynia biegów 6M, CVT CVT CVT 6M, CVT
Prędkość maksymalna (km/h) 190 (192) 221 bd. 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,8 (11,8) 7,5 bd. 10,2
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,5/6,0/6,9 11,2/7,0/8,5 bd./bd./bd. 7,0/4,9/5,7

Subaru Forester IV – typowe usterki

  • Uszkodzona rura łącząca turbosprężarkę z intercoolerem. Objawy: syczenie dochodzące spod maski silnika, zaświecenie się kontrolki silnika. To typowy problem w turbodieslu 2.0. Koszt samej rury to ok. 800 zł, natomiast wymiany – ok. 100 zł.
  • Problem ze skrzynią CVT (Lineartronic). Objawy: pogorszenie płynności pracy skrzyni CVT, zaświecenie kontrolki ostrzegawczej. Skrzynia Lineartronic generalnie uchodzi trwałą, o ile regularnie wymieniany jest olej. Jeśli zaniedbamy wymianę środka smarnego, znamy przypadki uszkodzenia sterowania, co jest bardzo kosztowne w naprawie.
  • Problemy ze smarowaniem w silniku serii FB. Objawy: hałasy z okolic głowicy (nasilające się z czasem), zaświecenie się kontrolki silnika. Pamiętajcie, że to jednostka czuła na jakość oleju (zalecany olej 0W-20), jeśli zaniedbujecie jego wymianę, może dojść nawet do uszkodzenia głowicy.
  • Niedomagania silentblocka wahacza przedniego. Objawy: stuki dochodzące z przedniego zawieszenia, pogorszenie precyzji prowadzenia. Na szczęście zdarza się to po większym przebiegu, a sama naprawa nie jest ani skomplikowana, ani przesadnie droga (ok. 170 zł).

Subaru Forester IV – naszym zdaniem

Forester IV to bez wątpienia samochód godny uwagi. Polecam wersję z benzyniakiem 2.0 (z turbo i bez), która może nie jest tania w zakupie, ale zbiera bardzo wysokie oceny za trwałość. Pamiętajcie tylko o regularnej wymianie oleju!