Volvo 760 to jeden z najpopularniejszych modelu skandynawskiej marki - tzw. „cegła” lub „pług”. Auto pojawiło się w 1982 roku jako następca modelu 264 i zapoczątkowało owocną karierę serii 700. 760-tka początkowo dostępna była jedynie jako 4-drzwiowy sedan. Wg nomenklatury Volvo, druga cyfra w nazwie miała symbolizować liczbę cylindrów w silniku, który zamontowano pod maską, jednak najmocniejsze odmiany 4-cylindrowe również montowano w 760-tce.
Bliźniaczym modelem był o 1984 roku model 740, który zgodnie z nomenklaturą wyposażony był jedynie w 4-cylindrowe silnik. Jednak wysokoprężna jednostka 6-cylindrowa była montowana zarówno w modelu 740 (w wersji wolnossącej) jak i 760 (turbo i turbo intercooler). Ówcześnie 760 z dieslem pod maską uchodziło za najszybszy samochód osobowy z jednostką wysokoprężną (sprint do „setki” zajmował ok. 11 sekund). Z kolei trzecia cyfra symbolizowała liczbę drzwi, jednak było to już wewnętrze oznaczenie Volvo.
Jednak oprócz silników, największą różnicą między 740-tką, a 760-tką było wyposażenie – ten drugi miał zdecydowanie lepsze dodatki, z zewnątrz więcej chromu oraz lepsze materiały wykończeniowe. Rok po debiucie 760-tki. Pojawiło się bardzo pojemne kombi, którego bagażnik miał aż 900 litrów pojemności, a po złożeniu II rzędu siedzeń – 2200 litrów! Wnętrze Volvo było bardzo stonowane i niewyobrażalnie przestronne. Z zewnątrz dominowały charakterystyczne, prostopadłe kształty zaprojektowane przez Jana Wilsgaarda.
W 1987 roku wprowadzono kilka zmian – modernizacji uległy koła, pas przedni oraz wnętrze, a także tylne zawieszenie w odmianie sedan. 2 lata później otrzymał on także nowe tylne lampy. Pod maską gościły silniki benzynowe R4 o pojemności 2,3 litra z turbosprężarką (177/182 KM) oraz 6-cylindrowe jednostki PRV o pojemności 2.8 litra i mocy 143, 147 lub 156 KM. Oprócz tego dostępny był także 2,4-litrowy turbodiesel od Volkswagena generujący 109 lub 112, a z intercoolerem – 115 lub 122 KM.
Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów o 3 lub 4 przełożeniach oraz z 4- lub 5-biegową skrzynią manualną. W 1992 roku zakończono produkcję Volvo 760, a jego następca – 960 pojawił się już w 2 lata wcześniej.