Auto Świat Wiadomości Aktualności 20 mld zł rocznie na budowę dróg — to plany GDDKiA. W 2025 r. kierowcy zyskają 400 km tras szybkiego ruchu

20 mld zł rocznie na budowę dróg — to plany GDDKiA. W 2025 r. kierowcy zyskają 400 km tras szybkiego ruchu

400 km nowych odcinków dróg ekspresowych i autostrad zyskają kierowcy w 2025 r. - takie przynajmniej są zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jeżeli plany zostaną zrealizowane, informuje "Rzeczpospolita", będzie to oznaczało dwuipółkrotny wzrost w porównaniu z 2024 r. A to może być dopiero początek rozkwitu tras szybkiego ruchu.

Budowa autostrady A2 na odcinku Siedlce Zachód — Malinowiec
Budowa autostrady A2 na odcinku Siedlce Zachód — MalinowiecMariusz Kamiński / Auto Świat
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziała udostępnienie 67 km autostrad, 214 km dróg ekspresowych oraz 119 km obwodnic i pozostałych dróg krajowych w 2025 r.
  • Do 2030 r. planowane są wydatki na budowę dróg w wysokości co najmniej 20 mld zł rocznie
  • Docelowo w Polsce ma być ok. 7980 km dróg szybkiego ruchu, w tym ok. 2100 km autostrad

Powoli dobiega końca zimowa przerwa na budowach dróg. Od połowy grudnia do połowy marca zgodnie z umowami prace w terenie mogą być wstrzymywane, ale nie każdy wykonawca decyduje się na ten krok. Dzięki łagodniejszym zimom może nadrobić ewentualne zaległości lub też przyspieszyć prace, aby szybciej sfinalizować budowę. W trakcie trwającej wciąż przerwy zimowej prace kontynuowano m.in. na odcinkach S6 Sławno–Słupsk, S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej i S19 Lubartów–Lublin.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W 2024 r. wydłuży się autostrada A2 i drogi ekspresowe S1, S3, S6, S7 oraz S19

Kontynuowanie prac sprawia, że plan, który przewiduje oddanie do ruchu 400 km szybkich dróg w 2025 r., staje się bardziej realny. Jak informuje "Rzeczpospolita", w br. ma zostać udostępnione 67 km autostrad, 214 km dróg ekspresowych oraz 119 km obwodnic i pozostałych dróg krajowych. Od początku roku otwarto już dwie inwestycje, tj. obwodnicę Strzelec Krajeńskich i część obwodnicy Brzeska. A to dopiero zapowiedź tego, co nas czeka w ciągu roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziała, że w 2025 r. autostrada A2 zostanie przedłużona od Siedlec do Białej Podlaskiej. Największe postępy zauważymy jednak na drogach ekspresowych. Pomiędzy Świnoujściem i Troszynem pojawi się brakujący fragment drogi S3, zostanie udostępniony także 46-kilometrowy odcinek S6 od Koszalina do Słupska (wraz z drugą jezdnią obwodnicy Słupska). Kolejne inwestycje to: 36 km drogi S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej i dalej pomiędzy Przybędzą i Milówką, 44 km drogi S7 na Pomorzu, Mazowszu i w Małopolsce oraz 34 km drogi S19 w woj. podlaskim.

20 mld zł rocznie na inwestycje drogowe aż do 2030 r.

Z informacji, do których dotarła "Rzeczpospolita", wynika, że GDDKiA chce w najbliższych latach mocno postawić na budowę nowych dróg. Do 2030 r. państwowa instytucja zamierza utrzymać roczne wydatki na ten cel na poziomie co najmniej 20 mld zł. Od stycznia br. podpisano już sześć umów o wartości ponad 1,5 mld zł na budowę ponad 40 km dróg. W br. GDDKiA zamierza ogłosić przetargi na budowę 260 km autostrad i dróg ekspresowych, w tym poszerzenie autostrady A2 na odcinku Łódź — Warszawa, a także 134 km obwodnic. Obecnie trwające przetargi obejmują fragmenty o łącznej długości 312 km i umowy na ich budowę powinny zostać podpisane jeszcze w 2025 r.

Każdy kolejny kilometr nowej trasy zbliża drogowców do celu, którym jest ok. 7980 km dróg szybkiego ruchu, w tym ok. 2100 km autostrad. Obecnie ta sieć liczy 3321 dróg ekspresowych oraz 1885 km autostrad, co oznacza, że mamy zrealizowane ok. 65 proc. docelowej sieci szybkich tras. W sprawnej realizacji przyszłych inwestycji kluczowym elementem będzie przyspieszenie procedur wydawania wszystkich decyzji i uzgodnień, które poprzedzają rozpoczęcie prac w terenie. "Rzeczpospolita" przypomina, że od pomysłu na budowę drogi do zakończenia budowy mija ok. 10 lat, z czego prace budowlane zajmują jedynie dwa, trzy lata.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków