W maju br. prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza wystąpił do rządu z prośbą o wprowadzenie do wykazu dróg ekspresowych trasy drogowej z Gniezna do Augustowa przez Inowrocław, Toruń, Olsztyn. Starania w tym zakresie podejmuje już od 13 lat. W listopadzie 1994r. poparcia tej propozycji udzieliły min. sejmiki województw: toruńskiego, olsztyńskiego  i suwalskiego, wojewodowie: poznański, bydgoski i toruński, władze samorządowe: Gniezna, Olsztyna, Ostródy, Iławy, Lubawy, Mrągowa, Biskupca, Sorkwit, Gniewkowa. W czerwcu 1995 r. opracowane zostało przez Biuro Planowania Sieci Drogowej w Warszawie studium rozpoznawcze możliwości przeprowadzenia drogi ekspresowej od Gniezna przez Inowrocław do  Augustowa. Trasa miała liczyć 464 km długości i wykorzystać przebieg czterech dróg krajowych.

W piśmie prezydent Inowrocławia wskazuje, że trasa ta mogłoby zyskać miano Via Baltica, łącząc Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Zachodnią. Argumentuje, że województwa warmińsko - mazurskie i kujawsko - pomorskie należą do rejonów o jednym z najwyższych stóp bezrobocia, a nowi inwestorzy, np. Sharp k. Torunia, wymagają bardzo dobrych tras komunikacyjnych.

W odpowiedzi minister transportu poinformował, że Politechnika Warszawska na zlecenie GDDKiA opracowuje "Studium układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, układ kierunkowy horyzont 2025, wraz z analizą podziału funkcjonalnego całej sieci drogowej Polski". Autorzy "Studium", którego powstanie planowane jest na koniec maja 2008 r., bazują na  przekazanych im wnioskach w sprawie rozszerzenia sieci dróg ekspresowych. "Decyzje dotyczące włączenia dodatkowych elementów do układu dróg ekspresowych podjęte zostaną po zakończeniu Studium" - czytamy w piśmie z ministerstwa.