Logo
WiadomościAktualnościAktywny układ kierowniczy

Aktywny układ kierowniczy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Spośród wielu podzespołów właśnie układ kierowniczy musiał najdłużej czekać na wkroczenie wszechobecnej elektroniki. Dotychczas wszystkie samochody miały równe przełożenie wynoszące około 1:18.

Oznacza to, że przekręcenie kierownicy o 18 stopni skutkowało zmianą położenia kół o jeden stopień. Z takim przełożeniem kierowca musiał sobie radzić - nieważne, czy na autostradzie, czy przy parkowaniu. Najpraktyczniejszym rozwiązaniem byłyby trzy przełożenia: w mieście i podczas jazdy na ciasnych zakrętach 1:10 (aby nie trzeba było tak dużo kręcić kierownicą, np. przy parkowaniu, i aby układ był bardziej bezpośredni), powyżej 120 km/h 1:25 (aby mały ruch kierownicą nie powodował od razu zmiany dwóch pasów ruchu i nie trzeba było ciągle kontrować kierownicą podczas jazdy na wprost. Do tej pory kierowcy musieli pogodzić się z rozwiązaniami kompromisowymi. Od 2003 roku, tj. od wprowadzenia na rynek nowej serii 5 BMW, wszystko się zmieni. Samochód będzie miał układ kierowniczy, który w zależności od prędkości będzie dobierał przełożenie przekładni kierowniczej. Decyzja o tym, jakie przełożenie ma być dobrane, zapadnie w ciągu 0,01 sekundy. Rozwiązanie ma nazywać się AktivLenkung (AL - aktywny układ kierowniczy). Technika tego systemu jest relatywnie prosta. AL to po prostu mała przekładnia planetarna sterowana silnikiem elektrycznym. Mózgiem całego układu jest elektronika, która decyduje o właściwym przełożeniu na podstawie prędkości jazdy. System jest tak rozwinięty, że pomaga w wyjściu z poślizgu, zanim zacznie działać DSC (odpowiednik ESP w BMW). Auto wyposażone w AL będzie zaledwie o 4 kg cięższe. Urządzenie ma być dostępne też w BMW serii 6 i następnych modelach tej firmy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki