Auto Świat Wiadomości Aktualności Alfa Romeo Stelvio - SUV jakiego jeszcze nie było

Alfa Romeo Stelvio - SUV jakiego jeszcze nie było

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Alfa Romeo świętując ponad 100 lat działalności sprawiła sobie i klientom szczególny prezent. Po raz pierwszy w historii marki w ofercie pojawia się SUV. I to jaki: okrzyknięty mianem najpiękniejszego SUV klasy premium. Samochód, który pod wspaniałą karoserią kryje zaawansowaną technikę.

Alfa Romeo Stelvio - SUV jakiego jeszcze nie było
Zobacz galerię (22)
Alfa Romeo
Alfa Romeo Stelvio - SUV jakiego jeszcze nie było

Alfa Romeo Stelvio. Pierwszy SUV w historii włoskiej marki. Nazwa nowego modelu nie jest przypadkowa. Zawdzięcza ją najwyższej przejezdnej przełęczy we włoskiej części Alp, która jest jednym z najtrudniejszych etapów słynnego kolarskiego wyścigu Giro d’Italia. Droga o długości niemal 20 km liczy ponad 75 ostrych zakrętów i stanowi duże wyzwanie dla kierowców i ich samochodów. Nie dziwi zatem, że Włosi chwalą się, że Stelvio testowano m.in. na najtrudniejszych górskich odcinkach, by jak najlepiej zestroić zawieszenie i układ napędowy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Stelvio to nie jest żaden bulwarowy SUV. Pod przepiękną karoserią kryją się rozwiązania, które można docenić w skrajnych warunkach drogowych. Kierowca może skorzystać z innowacyjnego napędu na cztery koła Q4, w którym moment obrotowy jest optymalnie rozkładany pomiędzy obie osie (w opcji samoblokujący mechanizm różnicowy).

Samochód na bieżąco analizuje styl jazdy oraz warunki drogowe (uwzględniane są m.in. dane o przyspieszeniu bocznym i wzdłużnym z układu ESP, kąt skrętu kierownicy oraz odchylenie samochodu) by uzyskać jak najlepsze właściwości jezdne bez względu na rodzaj nawierzchni oraz tego co się na niej znajduje (piasek, woda, lód, śnieg czy błoto). W przypadku poślizgu moment obrotowy zostaje przekazany na oś przednią. Na co dzień samochód zachowuje się jednak tak jak model z napędem na tylne koła zapewniając ogromną przyjemność z jazdy, szczególnie dzięki optymalnemu rozkładowi mas na obie osie.

Przyjemność z jazdy to nie tylko zawieszenie. To także wystarczający zapas mocy. A na to trudno narzekać w Stelvio. Alfa Romeo przygotowała nowe benzynowe silniki 2.0 z turbodoładowaniem oraz diesla 2.2 w dwóch wariantach mocy (od 180 Km do 210 KM). Najmocniejsza jednostka napędowa to aż 280 KM i 400 Nm momentu obrotowego – gwarancja wyjątkowych emocji na każdej drodze.

Bez względu na to, czy pod maską znajduje się silnik benzynowy czy też na olej napędowy, kierowca skorzysta z najnowocześniejszej 8 biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF. W trybie Race zmienia biegi w ciągu zaledwie 150 milisekund! Szybciej niż człowiek jest w stanie mrugnąć okiem. A 5,7 s do 100 km/h to znacznie szybciej niż mogliby się spodziewać rywale stojący tuż obok na skrzyżowaniu.

Stelvio to praktyczny samochód klasy premium. Alfa Romeo udowadnia, że SUV klasy premium wcale nie musi być ciasny w środku. W nadwoziu o długości 468 cm i szerokości 216 cm wygospodarowano nie tylko mnóstwo przestrzeni dla kierowcy i pasażerów, ale także na bagaże. W bagażniku o rekordowej pojemności 525 litrów przewieziemy nie tylko popularne kabinówki, czyli akceptowany przez linie lotnicze mały bagaż podręczny. Miejsca starczy także na duże torby i walizki podróżne nawet na najdłuższe wakacje na drugim końcu świata.

Bez względu na to ile osób z nami podróżuje i jak wykorzystaliśmy przestrzeń bagażową, możemy polegać na zaawansowanej technologii. Stelvio wyróżnia się pakietem systemów bezpieczeństwa. I nie są to tylko asystenci tacy jak adaptacyjny tempomat, system ostrzegający przed najechaniem na inny pojazd, autonomiczne hamowanie awaryjne czy układ kontroli zjazdu czy wykrywanie obiektów przecinających drogę cofania.

Świetnym rozwiązaniem jest układ IBS, który zwiększa czułość pedału hamulca eliminując wibracje wywołane działaniem układu ABS. Kierowca ma wówczas jeszcze lepsze poczucie, że podróżuje samochodem, który ma pod pełną kontrolą bez względu na to dokąd zmierza i jaką trasą podróżuje. W końcu to prawdziwa Alfa Romeo. Made in Italy.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków