- Alfa Romeo wprowadza globalną limitowaną serię specjalną, dostępną w trzech kolorach nawiązujących do włoskich barw narodowych
- Seria Tributo Italiano obejmuje modele Giulia, Stelvio i Tonale
- Auta z serii Tributo Italiano wyróżniają się stylowymi dodatkami, zarówno we wnętrzu, jak i specjalną stylizacją nadwozia
- Wersje Tributo Italiano oferowane są z tymi samymi silnikami, co standardowe modele
- Ceny odmian Tributo Italiano są znacznie wyższe od cen odmian bazowych, ale dotychczas najlepiej sprzedawały się najwyższe wersje tych modeli
Marka Alfa Romeo, choć formalnie od dawna nie jest niezależna (od 1986 r. należała do grupy Fiata, później do holdingu Fiat Chrysler Automobiles, a od 2021 r. jest częścią globalnego koncernu Stellantis), wciąż zachowuje swój unikalny włoski styl i charakter. To coś, co u prawdziwych fanów motoryzacji wzbudza dreszczyk emocji i pożądania. W dzisiejszych czasach zachowanie takiej odrębności to sztuka, która nie każdej marce się udaje. Alfy Romeo są cenione właśnie za swoją "włoskość", więc producent postanowił dodatkowo ją podkreślić, tworząc wersję Tributo Italiano. W przeciwieństwie do innych limitowanych edycji ta ma być dostępna na wszystkich rynkach, na których oferowane są auta tej marki.
W wersji Tributo Italiano oferowane są modele Giulia, Stelvio oraz Tonale – czyli pełna obecna gama tej marki. We wszystkich tych modelach Tributo Italiano to najwyższa wersja wyposażeniowa, powyżej odmian Sprint i Veloce, nie licząc oczywiście ekstremalnych, ponad 500-konnych, wersji Quadrifoglio modeli Giulia i Stelvio.
Alfa Romeo Tributo Italiano – tricolori na kołach
Auta z serii Tributo Italiano dostępne są w trzech kolorach nawiązujących do kolorów włoskiej flagi: zielonym, białym i czerwonym – a konkretniej Rosso Alfa, Verde Montreal i Bianco Banchise.
Dachy są w standardzie czarne, w modelu Tonale za dopłatą dach może być szklany. M.in. w lusterkach bocznych znajdują się wstawki we włoskich barwach narodowych, wewnątrz podobne akcenty znajdziemy też na zagłówkach. Nadkola i poszerzenia polakierowano w kolorze nadwozia, a felgi są czarne.
We wnętrzu sportowe fotele z czarnej perforowanej skóry mają czerwone przeszycia, podobnie jak deska rozdzielcza. W modelu Tonale w wersji Tributo Italiano ma deskę rozdzielczą "carbon design" z logo Alfa Romeo, specjalne oświetlenie ambientowe i aluminiowe listwy progowe.
Alfa Romeo Tributo Italiano: bez zmian w technice
W kwestii techniki wersje Tributo Italiano nie wnoszą niczego nowego, są one oferowane w tych samych wersjach silnikowych, co inne odmiany modeli Giulia, Stelvio i Tonale. I tak modele Giulia i Stelvio Tributo Italiano mogą być wyposażone w turbodoładowany silnik benzynowy 2.0 o mocy 280 KM lub w turbodoładowany silnik Diesla 2.2 o mocy 210 KM, oba dostępne są aktualnie wyłącznie z 8-biegowym automatem i napędem na cztery koła Q4. W ofercie zachował się też diesle o mocy 160 KM, dostępny wyłącznie z napędem na tylne koła.
W przypadku modelu Tonale Tributo Italiano można wybierać między napędem hybrydowym 1.5 o mocy 160 KM z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową, a hybrydą plug-in o mocy 280 KM, mającą zapewniać nawet ponad 80 km zasięgu w trybie elektrycznym.
Alfa Romeo Tributo Italiano: ceny wersji specjalnej
W przypadku modelu Giulia, wersja Tributo Italiano oferowana jest za 274 800 zł z silnikiem 2.0 (280 KM, Q4) lub silnikiem 2.2 JTDM 160 KM Q2, wersja z mocniejszym dieslem (210 KM, Q4) kosztować ma 288 800 zł. Warto zauważyć, że bazowa odmiana tego modelu (Sprint) wyceniona jest na 232 400 zł (z silnikiem benzynowym lub słabszym dieslem) lub 246 400 zł za mocniejszego diesla – ale wyposażenie wersji Tributo Italiano jest znacznie bogatsze.
W modelu Stelvio, którego cena bazowa to 262 400 zł, odmiana Tributo Italiano ma kosztować 304 800 zł (318 800 zł z mocniejszym dieslem i napędem na obie osie).
Najtańszym Tributo Italiano jest Tonale z silnikiem 1.5 T4 wycenione na 220 300 zł. Wersja z hybrydą plug-in została wyceniona na 277 400 zł. Choć ceny nie są niskie, to można się spodziewać, że nabywcy chętnie będą sięgać po te właśnie odmiany – na polskim rynku dotychczas najlepiej sprzedawały się najwyższe wersje tych modeli. Argumentem za zakupem Alfy Romeo Tributo Italiano, i to takim przemawiającym nie do serca, a do rozumu, jest to, że wbrew utartym opiniom, aktualne modele marki Alfa Romeo na rynku wtórnym nieźle trzymają cenę – ich podaż jest umiarkowana, a cen aut używanych nie ciągną w dół wyprzedaże aut flotowych.